Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sulla olis 10000€

17.02.2017 |

Niin millain sijoittaisit? Vai kuluttaisikko kerralla?

Itse ajatellut vanhojen/käytettyjen tietokoneiden korjausta ja uudelleen myyntiä,
kun olen pc harrastelija muutenkin

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain tyhmä hassaa rahansa johonkin osakerahastoihin. 

Kannattaa miettiä sitä että Japanin osakemarkkinas on laskenut nyt 30 vuotta putkeen. 

Suomen osakemarkkina on alempana nyt kuin vuonna 2000. 

Kyllä pitää olla pitkä pinna että jaksaa odottaa tulosta

Kumma juttu. minulla takoo tulosta joka kuukausi. Ihan joka kuukausi useampaan otteeseen maagisesti ilmestyy rahaa tilille. Eikös ole hassua. Ei ole tarvinnut vuosia odottaa tulosta.

On joo kumma juttu. sijoittelepa 30 vuotta niin ei ole mitänä jäljellä. 

Kai sunllakin järki sanoo ettei raha voi kasvaa korkoa korolle ikuisesti kun inflaatio on nolla.

Voi voi - itse et ole edes kokeillut. Tai sitten olet ja olet lopettanut ensimmäiseen vastoinkäymiseen. Ei jatkoon.

Vierailija
42/64 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä sitä että Japanin osakemarkkinas on laskenut nyt 30 vuotta putkeen. 

Katsoitko tuon "tiedon" hintaindeksistä (P) vai tuottoineksistä (G)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittajanerot täällä taas vauhdissa :). Olen saanut viimeiset 6 vuotta parhaalle rahastolle tuottoa 17%/vuosi, sisältäen kulut. Rahasto sijoittaa osingot verottomana takaisin ja kaikki kaupankäyntikulut sijoitetaan takaisin rahastoon. Ja ei, ei romahda just huomenna. Miksei? Koska salkussa on mm. Apple, Microsoft, Amazon jne. Jos romahtaisi, romahtaisi moni ISO sijoittajakin ja näin ei tule käymään. Yritysten yhteisarvo useita tuhansia miljardeja ja osingot taattuja.

Kulut vuodessa alle 1%. Ottakaa selvää pojat asioista ennen kuin jauhatte p*askaa. Maailmalta löytyy todella hyviä rahastoja, osakkeisiin sijoittaa vain pikavippejä hakevat ja tietämättömät ressukat. Suomen pörssiin ei kannata sijoittaa, osingot persiistä. Katsokaa edes osinkokalenterit, ei hyvältä näytä. Toki jos tyydytte 5%, olkaa onnellisia.

Vierailija
44/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mullahan on kymppitonni ja useampikin. 

Aikanaan oli se kymppitonni ja sillä perustin firman. 

Vierailija
45/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilillä juurikin sen verran. Sijoitan itseeni eli oion hampaani.

Vierailija
46/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin velkani pois, ja vähän jäisi vielä säästöönkin. Ja kaipa sitä jotakin kivaakin voisi ostaa, vaikka paatin moottoria vähän korjauttaa, sillä kun ei enää monta vuotta liene edessään. Pienet taitavat olla talouteni kuviot.

Vierailija
47/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäisin talteen tai jos oikein hurjaksi ryhtyisin: lähtisin pikalähdöllä seikkailemaan Tokioon itsekseni.

Vierailija
48/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin lainaa pois koko summalla

Vierailija
49/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo summa × kuusi pankkitilillä, enkä ole ajatellut tehdä sillä mitään erityistä.

Vierailija
50/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusteluun menisi.

Vierailija
51/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on, enkä tee kumpaakan.

Vierailija
52/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei osakeRAHASTOT ole paras paikka. kyllä se on suoraan osakkeet.

Niin, jos olet osannut valita ne oikeat osakkeet. En usko että itse olisin osannut. Omista valinnoistani osakerahastot ovat olleet itselleni parhaita. Kelpaako nyt?

Sitten kun ottaa vielä uudelleen sijoittavan rahaston niin pääsee hyötymään korkoa korolle -ilmiöstä ilman jokavuotisia veroja, melkein kuin Sipilä ikään. :P

Niin, verot tulee maksettavaksi sitten kun osuutesi myyt. Sipilällä ja muilla rikkailla on vähän paremmat konstit, millä kiertävät veroja.

Vierailija
53/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu. minulla takoo tulosta joka kuukausi. Ihan joka kuukausi useampaan otteeseen maagisesti ilmestyy rahaa tilille. Eikös ole hassua. Ei ole tarvinnut vuosia odottaa tulosta.

On joo kumma juttu. sijoittelepa 30 vuotta niin ei ole mitänä jäljellä. 

Kai sunllakin järki sanoo ettei raha voi kasvaa korkoa korolle ikuisesti kun inflaatio on nolla.

Ei se ole enää nolla.

Vierailija
54/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nyt ollut vuoden verran töissä opiskelujen jälkeen ja nyt ois toi kymppitonni tilillä. Lapsiakin on useampi, kertyy silti kivasti. En kuitenkaan ajatellut tehdä sillä mitään kummempaa..

Sama mulla, noin vuoden ollut nyt töissä. Palkasta jää aina aika hyvin ylimääräistä, niin on kertynyt noin 12 000 makailemaan tilillä, ja tällä menolla lisää kertyy tonni kuussa. Ei mulla sille ihmeempää käyttöä tällä hetkellä ole, saa olla pahan päivän varalle, jos sattuu jotain yllättäviä kuluja tulemaan itselle tai vanhemmille.

Vierailija
55/64 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän Kauppalehdestä:

"Sekä pienten että suurten sijoittajien tulisi pysytellä matalakuluisissa indeksirahastoissa", sijoittajaguru Warren Buffett toteaa vuosittaisessa kirjeessään sijoitusyhtiönsä Berkshire Hathawayn osakkeenomistajille.

Vierailija
56/64 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo 10 000 e olisi ainut rahallinen omaisuuteni (asuntoa tms kiinteää en tässä tarkoita omaisuudella) niin pitäisin tilillä hätäkassana, johon ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä. Mutta en enempää säästäisi tilille vaan laittaisin kaiken muun kuukausittain käyttämättä jäävän rahan osakkeisiin.

Vierailija
57/64 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin koko rahalla perunamuusia ja tölkkilihapullia

Olisi hyvää ruokaa pitkäksi aikaa ja vielä sellaista johon ei kyllästy ikinä 😀

Vierailija
58/64 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin kaikki osamaksut + opintolainan lopun pois.

Loppuraha menisin kesärenkaisiin sekä uuteen ruokapöytään.

Ja rahaa jäisi varmaan matkaanki😍

Vierailija
59/64 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin naapurit kateellisiks ja ostaisin ton.

https://www.nettiauto.com/bmw/x5/8609910

Vierailija
60/64 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuon verran ja vähän enemmänkin. Jatkuvaa miettimistähän se on mihin niitä laittaisi. Osa on osakerahastoissa ja osa tilillä odottamassa edellisten romahdusta. Toistaiseksi osakerahastot ovat olleet se paras paikka, mutta nekin ovat aika korkealla tasolla nyt. Epäilyttää voivatko ne enää nousta. Hyvä jos voivat.

ei osakeRAHASTOT ole paras paikka. kyllä se on suoraan osakkeet. Nyt on sijoitustillillä 500 € ja meinaa polttaa jo taskussa. Jos kuitenkin vielä  kuukauden tai pari jaksaisi odottaa niin voisi kerralla isomman satsin ostaa. Noin 1000-2000 euron kertaostoja olen pyrkinyt tekemään. 

Osakkeet ovat hyvä kohde, jos niitä jaksaa seurata ahkerasti ja päivittää salkkuaan. Mutta jos ei tiedä asioista tai jaksa seurata tilannetta ahkerasti, niin rahastot ovat tuottoisampia pitkällä aikavälillä. 

Höpöä. Osta osinko-osakkeita, niin ei tarvitse murehtia kurssikäyrästä. Tai sitten erittäin kulutehokkaita ETF:iä. Esim "Aristocrats" ETF:t ovat osinkopapereina ihan hyviä. Aristokraatti tarkoittaa, että salkussa on vain papereita, jotka ovat pystyneet nostamaan vuosittain maksettuja osinkoja vähintään 10-vuotta putkeen. Mikä taas tarkoittaa, että firman kassavirta on hyvää eikä homma perustu kuplaantumiseen. 

Mistään perinteisestä pankistahan noita ei kannata ostella, vaan esim. Nordet on kohtuuhintainen paikka ja sopii oikein hyvin 10k€ salkun pitämiseen. Isojen pankkien AOS maksut ovat jo niin naurettavat, ettei kannata. 

Isoilla pankeilla on myös paljon indeksipohjaisia rahastoja, joista silti siivuttavat itselleen prosentin välistä. Miksi? Tarjolla on myös ilmaisia indeksirahastoja, jos haluaa luottaa pörssinousuun. Osinkosijoittaja toivoo laskua, että voi ostaa lisää paperia.