Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavoitteena kirjanpitäjän ammatti. Kokemuksia kirjanpitäjän työstä?

17.02.2017 |

Hei! Opiskelen 2. vuotta AMK-tasolla laskentatoimea suuntautumisena taloushallinto, sillä koen sen olevan ainoa järkevä suuntautuminen tradenomina tällä hetkellä. Koen ulkoisen laskennan työllistävän paremmin, joten suuntaudun siihen ja tuleva ammattinimike olisi kirjanpitäjä? Olen alkanut kuitenkin epäröimään valintaa, sillä en tiedä millaista työ on käytännössä ja olen saanut sellaisen kuvan, että työskentely viranomaisviidakossa saattaa olla hirveääkin kovan kiireen alla.

Jos täällä on kirjanpitäjiä/talouskonsultteja niin kertoisitteko kokemuksia työstänne. Mikä työssä on parasta ja mikä huonointa? Kuinka nopeasti sitä oppii työelämässä ja kuinka pitää osaamistaan yllä? Kiitos asiallisista vastauksista! (:

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitalisaatio ja automatisaatio iskee

Vierailija
2/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko bittinikkari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä kirjanpitäjä ja vakaasti sitä mieltä, ettei tätä jaksa koko työuraa, koska sitä on muuten todennäköisesti loppuunkulunut eläkeiässä.

Työ itsessään on parhaimmillaan kivaa ja mielenkiintoista, toki iso vastuu voi ahdistaa ja pitää jaksaa olla pikkutarkka.

Istuminen on helvetistä, työ taphtuu lähes kokonaan tietokoneen ääressä aamusta iltaan. Keskivartalo paisuu.

Automatisointi on vienyt simppelit rutiinit minimiin, jolloin sen vastuullisen ja erityistarkkuutta vaativan vastuullisen työn määrä per pv on lisääntynyt ja pidemmän päälle sekin kuormittaa lisää. Oikeastaan työn olisi fiksuinta olla 80 % työajalla, jos haluaa jaksaa vuosikymmeniä. Tässä työssä ei ole mahdollisuutta suositella rennosti ottamista, koska on sata kertaa ahdistavampaa, jos tekee jotain väärin tai unohtaa jotain.

Vierailija
4/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkutarkkaa ja ahdistavaa työtä. Lopetin nuo hommat jo kauaa sitten ennen kuin kunnolla automaatio iski. Vielä tulee kyllä pienessä määrin tehtyä "harrastusluontoisesti" esimerkiksi pienehköille yhdistyksille ja yrityksille. Ei ole vain kehdannut tutuille sanoa että "viekää oikealle tilitoimistolle" kun tietää että noin pienessä määrin ne kulut kirjanpidosta kohtuuttomat. Sivutuloja siis tuosta tulee vain parisen tonnia vuodessa, niin eipä se ole kuin parin viikonlopun homma vuodessa. Verot ja alvit ovat onneksi oikein laskea niin kirjanpidon on "laittomasti" saanut jälkikäteenkin tehtyä oikein vuoden vaihteen jälkeen.

Vierailija
5/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällä hetkellä kirjanpitäjä ja vakaasti sitä mieltä, ettei tätä jaksa koko työuraa, koska sitä on muuten todennäköisesti loppuunkulunut eläkeiässä.

Työ itsessään on parhaimmillaan kivaa ja mielenkiintoista, toki iso vastuu voi ahdistaa ja pitää jaksaa olla pikkutarkka.

Istuminen on helvetistä, työ taphtuu lähes kokonaan tietokoneen ääressä aamusta iltaan. Keskivartalo paisuu.

Automatisointi on vienyt simppelit rutiinit minimiin, jolloin sen vastuullisen ja erityistarkkuutta vaativan vastuullisen työn määrä per pv on lisääntynyt ja pidemmän päälle sekin kuormittaa lisää. Oikeastaan työn olisi fiksuinta olla 80 % työajalla, jos haluaa jaksaa vuosikymmeniä. Tässä työssä ei ole mahdollisuutta suositella rennosti ottamista, koska on sata kertaa ahdistavampaa, jos tekee jotain väärin tai unohtaa jotain.

Tämä.

Ap: lle. Lisäksi kirjanpitäjiä ei tarvita tulevaisuudessa niin paljon digitalisaation takia kuin ennen. Itse sain lähteä yt:ssä erp:n muutoksen jälkeen kun minua ei enää tarvittu.

Stressaavaa kun teet YHDEN numeron näppäilyvirheen esim. Väärä kk pvm, niin kaikki menee ihan v.. tuiksi..

Vierailija
6/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjanpitäjänä ison ruotsin pörssiin listautuneen konsernin tytäryhtiössä. Aikataulu on kova, joka kuukausi pitää raportoida tilinpäätöstasoisesti kuluneesta kuukaudesta. Hoidan kolmen eri maan tytäryhtiön kirjanpitoja eli asioida pitää myös vierailla kielillä ja esimerkiksi kansainvälisen verotuksen tunteminen on hyödyksi. Teen myös henkilöstöhallinnon hommia sekä olen ollut mukana kehittämässä konsernin ERP-ohjelmistoa sekä toimin pääkäyttäjänä muutamissa pienemmissä järjestelmissä. Työ on mielenkiintoista vaikka välillä kiireistä. Palkka ja edut ovat hyvät, liukuva työaika suuri plussa. Ergonimia on otettu huomioon työpaikalla, mm. sähköpöydät, satulatuolit jne. Työmatkoille pääsee välillä ulkomaille, jos pitää hoitaa jotain asioita ihan henk.koht paikan päällä.

Eli suosittelisin hakeutumaan tilitoimistomaailman ulkopuolelle taloushallinnon töihin, niin työnkuva on hieman monipuolisempi kuin vain debet/kredit-vientien kirjaaminen.

Vierailija
7/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit että koet ulkoisen laskennan työllistävän paremmin, niin mitä itse olen lukenut viime aikoina uutisia, niin myös sisäisen laskennan osaajista on pulaa. Että vaikka suuntaudut ulkoiseen laskentaan, niin ei kannata täysin sulkea silmiä siltä sisäiseltä laskennalta. Ja kyllähän nä väkisin nivoutuu myös toisiinsa, ainakin isommissa yrityksissä, kun kuluja seurataan toiminnoittain ja osastoittain.

Vierailija
8/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisella oma pieni yhden miehen firma. Tulee hyvin toimeen, vaikuttaa tyytyväiseltä ja ainakin sanoo, että ei vaihtaisi mitä tekee. Käy aika paljon lisäkoulutuksissa. Eli pitää huolta osaamisestaan. Sanoo tosin, että nähdäkseen muita. Mä oon aina miettinyt että ihananaskirsikka viheliäinen ammatti..

Vierailija
9/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa työtä. Olen luonteeltani pikkutarkka, joten sopii hyvin minulle. Tilitoimistoihin ei kannata hakeutua, olen kuullut että siellä on huono palkka.

Vierailija
10/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Joku oikolukija

T. Nro9

Vierailija
11/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjanpitäjänä ison ruotsin pörssiin listautuneen konsernin tytäryhtiössä. Aikataulu on kova, joka kuukausi pitää raportoida tilinpäätöstasoisesti kuluneesta kuukaudesta. Hoidan kolmen eri maan tytäryhtiön kirjanpitoja eli asioida pitää myös vierailla kielillä ja esimerkiksi kansainvälisen verotuksen tunteminen on hyödyksi. Teen myös henkilöstöhallinnon hommia sekä olen ollut mukana kehittämässä konsernin ERP-ohjelmistoa sekä toimin pääkäyttäjänä muutamissa pienemmissä järjestelmissä. Työ on mielenkiintoista vaikka välillä kiireistä. Palkka ja edut ovat hyvät, liukuva työaika suuri plussa. Ergonimia on otettu huomioon työpaikalla, mm. sähköpöydät, satulatuolit jne. Työmatkoille pääsee välillä ulkomaille, jos pitää hoitaa jotain asioita ihan henk.koht paikan päällä.

Eli suosittelisin hakeutumaan tilitoimistomaailman ulkopuolelle taloushallinnon töihin, niin työnkuva on hieman monipuolisempi kuin vain debet/kredit-vientien kirjaaminen.

Kenen kuvittelet tilitoimiston asiakkaille antavat verotusneuvot ja konsultoivan asiakasta kannattavuudesta, alv-käytännöistä tms?

Vierailija
12/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset johonkin isoon firmaan töihin, niin palkka on hyvä ja työmäärä kohtuullinen. Pienet firmat ulkoistavat nykyään taloushallinnon tilitoimistoihin ja valtakunnalliset ketjut sekä kunnat perustamiinsa palvelukeskuksiin.

Tilitoimistoissa on pienet palkat (katso vaikka Erton sivuilta Taloushallintoalan tes) ja tolkuton kiire. Kun asiakkaat maksavat palvelusta, he huomauttavat jokaisesta virheestä vaikka sen olisi jo itse huomannut ja korjannut.

Automatisaatio ja digitalisaatio vie paljon taloushallintoalan töitä. Minultakin meni :(

Vierailija
13/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa kun osan perusrutiineista voi antaa koneen tehtäväksi. Luhistuisin työkuorman alle, jos kaikki pitäisi tehdä manuaalisesti.

Kannattaa panostaa ATK-taitoihin: erityisesti ERP-osaamiseen ja kieliin (ainakin Englanti sujuva).

Vierailija
14/20 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska palkka työmäärään nähden. Stressinsietokyvyn on oltava raudanlujaa jos meinaa pärjätä kiireessä sekä painostuksessa. Kaikkea muuta kuin rentoa kahvin siemailua päätteen ääressä..

Vierailija
15/20 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua, mutta kumpi Tradenomi linja kannattaa valita, jos tulevaisuudessa haluaa kirjanpitäjäksi

Tradenomi - Pk yrittäjyys

Tradenomi -Liiketalous

Jälkimmäisen haku alkaa vasta keväällä ja mietin pääseekö tuolla Pk-yrittäjyys linjalla haluttuun työhön? Tai saako sitä vaihdettua kesken opintojen.

Vierailija
16/20 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiketalous itsellä ja sieltä voi suuntautua taloushallinto "linjalle", mikäli semmoinen kiinnostaa. Pk-yrittäjyys linjasta en osaa sanoa muuta kuin sen, että opintokokonaisuus nojaa tuohon yrittäjyyteen, mutta silläkin suuntauksellakin voi valita samoja opintoja taloushallinnosta, mikäli itseä kiinnostaa.

Suosittelen hakemaan tradenomi-liiketalous opintoihin mikäli kirjanpito kiinnostaa.

Vierailija
17/20 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meillä ensimmäisen vuoden jälkeen valittiin tarkemmin suuntaukset, jota kautta sitten tuli valittua taloushallinto pääaineeksi. Muita oli esim. Finanssiala, Markkinointi jne.

Jos haluat nimenomaan kirjanpitäjäksi varmin tie on tuo liiketalous, taloushallinto suuntaus, opiskelut ja harjoittelun kautta jalkaa oven sisään alalle.

Vierailija
18/20 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trade-opiskelija kirjoitti:

Liiketalous itsellä ja sieltä voi suuntautua taloushallinto "linjalle", mikäli semmoinen kiinnostaa. Pk-yrittäjyys linjasta en osaa sanoa muuta kuin sen, että opintokokonaisuus nojaa tuohon yrittäjyyteen, mutta silläkin suuntauksellakin voi valita joitakin samoja opintoja taloushallinnosta, mikäli itseä kiinnostaa.

Suosittelen hakemaan tradenomi-liiketalous opintoihin mikäli haluat nimenomaan kirjanpitäjäksi.

Vierailija
19/20 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon vähän sitä mieltä, että jos asioita kirjanpitäjiltä kysyy, niin löytyy tuhat syytä miksi ei missään nimessä kannata kirjanpitäjäksi kouluttautua. Vaikka suurimmaksi osaksi näistä vastauksista paistaa, että nykyiset kirjanpitäjät pääsevät aika helpolla toimistotyöllä, eivätkä vaan halua että uusia nuoria innokkaampia ja näppärämpiä työntekijöitä tulee viemään heidän työt. Joten ap ehdottomasti nyt vaan kohti unelmia! Takuulla sinulle töitä löytyy.

Vierailija
20/20 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatisaatio vie rutiinityöt, mutta mutta... Kirjanpitäjien talous- ja verotusosaamisen vaatimukset ovat kasvaneet. Käytännössä vastaat isommasta asiakasmäärästä ja stressi selviteltävistä asioista on lisääntynyt. Palkassa tämä ei toki näy!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi