Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä iso etikettivirhe? ( Häävieraan pukeutuminen)

Vierailija
16.02.2017 |

Olen siis menossa viikon päästä tuttavapariskunnan häihin. Heidän toiveensa on, ettei vieraat pukeudu mustaan, valkoiseen tai punaiseen. Tämä lienee myös yleinen käytäntö, ettei vieraat pukeudu noihin väreihin.
Sitten itse ongelma: Onko kauhea moka, jos pistän mustan hameen ja vaikkapa sinisen juhlatopin? Kun eikös tuo "ei mustaa" tarkoita lähinnä sitä ettei pukeutuisi kokonaan mustaan?
Hirveän stressin sain jo tästäkin aikaan.. :/

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole etikettiä, jota loukata. Melkein suurempi "etikettivirhe" on edellyttää etiketin nuodattamista tässä maassa.

Vierailija
102/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten juhlapukuhan on musta.  Mutta naiset eivät saa pukeutus valkoiseen häihin, se väri on varattu morsiamelle.  Mustakin on aika ikävä naisella ellei siinä ole hyvin värikkäitä asusteita.  Punaisen puvun kiellosta en ole aikaisemmin kuullut.

Voihan morsian olla minkävärisissä vain, ainakin aikuisempi??? Mä olen nähnyt mm. punaisen jakkupuvun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten miehille tehdään muita kuin mustia pukuja, jos vain musta on juhlapuku? Harvempi kuitenkaan puku päällä arkena hiippailee. Edes sulhasella ei läheskään aina (onneksi) ole mustaa pukua. Miksi vierailla pitäisi olla?

Vierailija
104/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miesten juhlapukuhan on musta.  Mutta naiset eivät saa pukeutus valkoiseen häihin, se väri on varattu morsiamelle.  Mustakin on aika ikävä naisella ellei siinä ole hyvin värikkäitä asusteita.  Punaisen puvun kiellosta en ole aikaisemmin kuullut.

Voihan morsian olla minkävärisissä vain, ainakin aikuisempi??? Mä olen nähnyt mm. punaisen jakkupuvun.

Nykyisin voi häistä riippuen olla sekä morsiusparilla että vierailla mitä tahansa väriä päällänsä. Kaikki ei noudata perinteitä tai "etikettejä" eikä tarvitsekaan. Mutta jos hääpari erikseen toivoo tiettyä pukeutumistyyliä tai väriä tms., sitä pitää vieraan kunnioittaa tai jäädä kotiin. Ne ovat kuitenkin hääparin juhlat, ei vieraiden. 

Vierailija
105/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten miehille tehdään muita kuin mustia pukuja, jos vain musta on juhlapuku? Harvempi kuitenkaan puku päällä arkena hiippailee. Edes sulhasella ei läheskään aina (onneksi) ole mustaa pukua. Miksi vierailla pitäisi olla?

Kyllähän juhlaan käyvätmuutkin värit kuin musta. Ja moni mies myös käyttää pukua työpukuna, joten mm. liituraidalle ja muille arkisemmille vaihtoehdoillekin on paikkansa. Harvoin pukua käyttävällä ei välttämättä ole kuin se yksi ainoa musta, jota käytetään niin häissä kuin hautajaisissakin.

Vierailija
106/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vastaan tuollaisia vanhentuneita pukeutumisnormeja. Varsinkin kun rakastan muotia ja pukeutumista. Oikeastaan tärkeintä minusta on olla itse upeampi kuin morsian, ja pukeutua vaikka valkoiseen jos sellaisen asun haluan laittaa. Kunhan ihastuksen huokaukset ja -silmäykset tulevat minun suuntaani. :)

Vierailija
107/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö teitä nuo Kleinfeldin hääpukuohjelmien ikivanhojen jaksojen esittäminen. Nykyisin niillä on ihania pukuja ja nuo napakorsettipuvut on niin last season and beyond?

Vierailija
108/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin voi häistä riippuen olla sekä morsiusparilla että vierailla mitä tahansa väriä päällänsä. Kaikki ei noudata perinteitä tai "etikettejä" eikä tarvitsekaan. Mutta jos hääpari erikseen toivoo tiettyä pukeutumistyyliä tai väriä tms., sitä pitää vieraan kunnioittaa tai jäädä kotiin. Ne ovat kuitenkin hääparin juhlat, ei vieraiden. 

Sitten on turha käskeä vieraita häiritsemään, jos vihloo värisilmää noin kovasti. Luulisi pääparilla olevan muut ajatukset päällimmäisinä kuin jonkun vaatesävyt.

Vierailija
109/118 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin lähettää hääkutsun mukana värikartan, johon on valittu värit, jotka sopivat häiden teemavärin kanssa yhteen. Värikartan ulkopuolelle jääviin väreihin pukeutuminen on kielletty. Näin vieraiden vaatteet eivät riitele kuvissa pöytäkoristeiden ja servettien kanssa, jolloin häidemme instafeedistä tulee kaunis ja harmoninen. 

Vierailija
110/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ehdottomasti kunnioittaa kutsua. Eikö teillä ole mitään tapoja/ älyä vai oletteko täysin jotain verkkarikansaa?

Vierailija
111/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisiin juhliin menisin ehdottomasti hopeisessa koko-jumpsuitissa paljetein tai neonvihreässä korsetti+tyllihame-luomuksessa. Ei olisi sääntöjen vastaista :D

Vierailija
112/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisiin juhliin menisin ehdottomasti hopeisessa koko-jumpsuitissa paljetein tai neonvihreässä korsetti+tyllihame-luomuksessa. Ei olisi sääntöjen vastaista :D

Jos on ehdoin tahdoin pakko pilkata ja halveksia pukeutumisellaan hääparia, niin onko ihan pakko mennä? Miksi te hakeudutte sellaisten ihmisten seuraan joille haluatte aiheuttaa vain harmeja ja pahaa mieltä?

Vierailija
113/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly hoi kirjoitti:

Pitää ehdottomasti kunnioittaa kutsua. Eikö teillä ole mitään tapoja/ älyä vai oletteko täysin jotain verkkarikansaa?

Mutta tuollaisia älyttömiä vaatimuksia. Kukaan täysipäinen ei pukeudu toisten häihin kokovalkoiseen tai kokomustaan, joten niiden kieltämisessä ei ole mitään järkeä. Kyse on ihan yleisestä tavasta, se tiedetään jo ennalta. Punaisen kieltämisessä on vielä vähemmän järkeä. Kutsuun saa ja on ihan toivottavaakin laittaa pukukoodi, mutta yksittäisten värien kieltäminen tai toivominen ei sisälly pukukoodiin, ja näin toimiminen antaa kutsujasta todella typerän kuvan. Tulee juuri sellainen mielikuva, että siinä verkkarikansa yrittää hienostella. Oikeasti etiketin hallitseva ei ikinä tekisi noin. Ja oikeasti etiketin hallitseva ei myöskään osoita mieltään alipukeutumalla.

Vierailija
114/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punaisen kieltämisessä on vielä vähemmän järkeä. Kutsuun saa ja on ihan toivottavaakin laittaa pukukoodi, mutta yksittäisten värien kieltäminen tai toivominen ei sisälly pukukoodiin, ja näin toimiminen antaa kutsujasta todella typerän kuvan.

Minulle ainakin tulee ensimmäisenä mieleen se, että morsian itse pukeutuu punaiseen pukuun ja tästä syystä se "kielletään" vierailta. Mielestäni täysin ymmärrettävää.

Vierailija
115/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömyys juhlien pukeutumiskoodista sekä kutsujien että kutsuttujen puolella aiheuttaa tuollaisia kutsuja. Aiemmille sukupolville oli kirkkaan selvää, että hautajaisissa on aina mustaa tai harmaata, häissä ei koskaan naisilla koko valkoista ja yleensä oli vielä hattu suotavaa naisvierailla. Nykyään ei ole enää perinnetietoutta tässäkää asiassa, kun ei asioista puhuta kotona eikä tieto välity eteenpäin. Sen vuoksi tapahtuu karmeita ylilyöntejä eri suuntiin. Itse olen sitä mieltä, että on kunnioittavaa kutsujia kohtaan pukeutua arvokkaasti eikä varastaa showta. Apn tapauksessa on ehkä kysymys varmistelusta: kuten sanoin pukeutumisetiketti ei tosiaan ole kaikilla nykyään tiedossa, varsinkaan nuoremmilla sukupolvilla. Kukaan järki-ihminen ei pukeudu huorahtavasti ja liian paljastavasti kokopunaisiin tai koko valkeaan pukuun, mutta ei voi olla varma tästäkään nykyään. Itse hieman ihmettelin, kun Kari Tapion hautajaisissa Paula Koivuniemi olii täysvalkeissa ja turkiksissa mutta kyse oli varmaan lesken kanssa sovitusta asiasta.

Vierailija
116/118 |
18.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin itsekin juuri naimisiin ja noita samoja etikettiohjeita lueskelin ja mietin pitäisikö laittaa pukukoodi kutsuun. No ei laitettu ja osa vieraista tuli kokomustassa asussa häihin, mikä oli mielestäni aika törkeää. Musta asu on OK, jos esim. alaosa musta ja yläosa valkoinen, niin ettei musta ole hallitseva väri. Kyllähän miehilläkin on usein musta puku ja valkoinen paita ja hillitty helmenharmaa solmio häissä. Mutta kokomusta puku, mustalla paidalla ja kravatilla olisi etikettivirhe. Pienet mustat yksityiskohdat eivät mielestäni ole mikään etikettivirhe.

Eikö miesten puvuissa musta ole melko hallitseva väri, vaikka paita ja solmio olisikin jotain muuta väriä? Aika vähänhän ne sieltä puvun alta erottuvat.

Vierailija
117/118 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja valkoista paitaakaan ei miehillä saa olla?

Varmasti saa olla, mutta ei ainakaan mustaa tai hyvin tummaa kravattia mustan puvun kanssa koska ---> hautajaislook.

Hommatkaa perkule niille miehillenne yksi hyvin tumma (miksei "keskitumma") sininen puku ja hyvin vaalean sininen paita. Solmioksi tumma sininen tai vaikka ruskean sävyillä ehostettu. Kelpaa juhlaan, mutta ei ole synkkä. Ohessa kuva.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/70/35/2f/70352f32cc33e0b398e7…

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakos miehilläkään olla tummaa pukua? Vai missä ihmeen asussa miesten halutaan häihin tulevan, jos ei puvussa. Ja se on normaalisti tumma (=musta).

Tumma puku EI OLE yhtä kuin musta.

Miehellä olisi hyvä olla muunkin värinen puku kuin vain musta joka on passeli hautajaisiin ja illalliskokkareihin jne.

Miksi näitä kommentteja on alapeukutettu reilusti? Vain yhdet yläpeukut ja muuten alapeukkua...

Vierailija
118/118 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun häissäni olimme toivoneet ettei pukeuduttaisi keltaisiin, harmaisiin tai vihreisiin, koska kaadojen mekoissa oli noita värejä.

Aika hyvin vieraat olivat totelleet. Osa selkeästi halusi protestoida ja nolasikin itsensä aika kätevästi siinä samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä