Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni, jolla on yli 9:n keskiarvo haluaa lähilukioon, jossa keskiarvo on juuri ja juuri yli 8:n.

Vierailija
16.02.2017 |

Eihän tuolla tavallaan mitään väliä ole, mutta olen hirveästi kannustanut lasta hakeutumaan johonkin "parempaan" lukioon. Ei vaan halua, vaikkei edes tunne ketään, joka tuohon lähilukioon olisi menossa. Se vain oli tutkinut niitä lukio-oppaita ja katsonut, että lähilukiossa on eniten niitä kursseja ja painotuksia, joita itse haluaa.

Miksi pitikin kasvattaa tuollainen omilla aivoillaan ajatteleva nuori, olisi vain pitänyt kasvattaa sellainen äitiä aina uskova :) Hyvä siitä tulee ja varmasti pärjää elämässään, mutta typerää tällainen "harmitus" omalta osaltani.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opettajana voin kertoa ettei se huippulukio välttämättä ole aina se paras vaihtoehto. Olin vuoden sijaisena lukiossa jonne on keskiarvo yli 9 ja opiskelijat olivat ennimmäkseen hiljaisia yksinpuurtajia. Turha oli haaveillakaan mistään opetuskeskusteluista kun nämä huippuoppilaat olisivat vain halunneet lukea itsekseen ja tehdä hiljaa tehtäviä. Monelle tuli myös isona järkytyksenä kun enää ei ollutkaan se luokan paras niin kuin oli yläkoulussa tottunut. Pienemmässä lukiossa jossa keskiarvo n. 8 voi olla paljon sosiaalisempaa ja omasta motivaatiostahan se opiskelu on kiinni.

Vierailija
42/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä valinta. Lapseni hyvällä keskiarvolla meni lähilukioon ja valmistui sieltä hyvin arvosanoin 9.6 keskiarvolla.  Ja on nyt valmis ( ylempi korkeakoulutukinto) ja töissä.  Anna hänen mennä sinne minne kaverit menee.  Lukio on tarpeeksi raskasta ilman että nalkutetaan, muista se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin lukion koulussa jossa ka-raja 5,2. Pääsin ekalla yrityksellä lääkikseen. Ei se missä lukiossa on ole mikään tae tai este millekään.

Vierailija
44/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika paljon katsellut hyvinkin läheltä ja kauempaa lukioita, ja mielestäni nämä ns. huippulukiot on todellisia kuplia. Tätä perustelen sillä, että ensinnäkin heille tulee todella hyvä aines, vaatimustaso on tapissa ja silti porukka ei kirjoita huippupapereille. Joku siinä yhtälössä mättää. Itse näen, että ongelma on opettajien laiskuudessa. Opettajat paasaa vaan edestä monologia, mitään ei opeteta kunnolla ja kotiin kuormitetaan kohtuuttomasti töitä. Tämä johtaa oppilaiden uupumiseen. Lisäksi yksilötasolla ihmistä tsemppaa se monesti, että on hyvä verokkiryhmässään. Aina joku on huonoin. Tähän sopisi se sanonta, että "ennemmin ykkönen täällä kuin kakkonen Roomassa".

Sen sijaan nämä "heikommat" lukiot on monet todella hyviä. Niissä on ymmärtävä ilmapiiri, opettajat todellisia virtuooseja tekemään niin siitä heikosta ylipäätään ylioppilaan kuin hyvästä laudatur-ylioppilaan. Opettajat joutuvat oikeasti tekemään töitä oppilaiden eteen, keksimään ratkaisuja ja käyttämään koko osaamistaan, koska he eivät voi sluibia työssään tai muuten tulee liian huonot tulokset ja liikaa reputtaneita.

Kummasti vaan Ressustakin pääsi ensi yrittämällä muutama lääkiksern.oikikseen. Aaltoon tosi paljon.

Vierailija
45/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Lukion opettajana voin kertoa ettei se huippulukio välttämättä ole aina se paras vaihtoehto. Olin vuoden sijaisena lukiossa jonne on keskiarvo yli 9 ja opiskelijat olivat ennimmäkseen hiljaisia yksinpuurtajia. Turha oli haaveillakaan mistään opetuskeskusteluista kun nämä huippuoppilaat olisivat vain halunneet lukea itsekseen ja tehdä hiljaa tehtäviä. Monelle tuli myös isona järkytyksenä kun enää ei ollutkaan se luokan paras niin kuin oli yläkoulussa tottunut. Pienemmässä lukiossa jossa keskiarvo n. 8 voi olla paljon sosiaalisempaa ja omasta motivaatiostahan se opiskelu on kiinni.

Miksi sosiaalinen on parempi kuin hiljainen yksinpuurtaja? Sama kai se miten asiat opettelee

Vierailija
46/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa eräs tyttö keskiarvolla tasan 10 haki lähilukioon, jossa keskiarvoraja 7.0. Kirjoitti usean ällän.

Vierailija
47/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on todella hyvä ollut aina koulussa ja päättötodistus oli 10.

Hän haluaa lääkäriksi, joten järkevin vaihtoehto oli Ressun lääkislinja. Sama homma, ei millään halunnut mennä eri kouluun kun kaverit jne mutta kun kävimme tutustumassa, tajusi tämä on hänen paikkansa.

Jos pääsee parempaan lukioon, ehdottomasti sinne.

Vierailija
48/55 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mennä. Itsehän nuori kärsii, kun saa tunneilla kuunnella koulukavereiden jonnejuttuja eikä opetus kuulu. Sitten C:n papereilla ammattisurkeaan ja valmistumisen jälkeen vuokralle korsoon. Siinä sitten ehtii miettiä lukiovalintaa, kun yöllä tallustaa töistä kotiin huumeneuloja väistellen

Kuulostaapas hyvinvoivan ja akateemisesti huippusuoriutuvan menestyjän tekstiltä. Näitä voi lukea lisää Ylilauta-foorumilta.

Vierailija
49/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alin ka esim 7,30 ja siellä saattaa olla oppilaita joilla lähes 10 ka, yli 8-9, 

Vierailija
50/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä valinta. Lapseni hyvällä keskiarvolla meni lähilukioon ja valmistui sieltä hyvin arvosanoin 9.6 keskiarvolla.  Ja on nyt valmis ( ylempi korkeakoulutukinto) ja töissä.  Anna hänen mennä sinne minne kaverit menee.  Lukio on tarpeeksi raskasta ilman että nalkutetaan, muista se.

kaverit ei välttämättä pääse yli 9 ka:n lukioon, eli opettaa että mene minne haluat, ei kavereiden mukaan

51/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitytöllä peruskoulun päättäri 9,72 ja hakee lukioon, jonne viime vuonna oli 7,92.

Mutta opinto-ohjelma kuulemma on se, mitä haluaa.

Vanhemmat huokailevat.

Vierailija
52/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytöllä oli 10 keskiarvo yläkoulussa. Meni juurikin tuollaiseen reilu 8 vaativaan lukioon. Miksei? Edelleen hänellä keskiarvo 9.5-10. Hyvää opetusta voi saada missä vaan. Ei koko koulun ka tarvi olla 10 - miten se vaikuttaa siihen että opettaja osaisi opettaa? Ja oppiminen on omasta motivaatiosta kiinni.

Vierailija
53/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella lukuaineiden ka 10. Haki lähilukioon johon taidetaan ottaa kaikki jotka suostuu lukioon tulemaan.

Jospa tuo oppisi sielläkin jotain. Arvostan sitä että voi asua kotona eikä tarvi käyttää montaa tuntia päivittäin koulumatkoihin.

Vierailija
54/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin 9.8 keskiarvolla ns kasin lukioon nukkumaan. 8.3 ka ulos ja LLMMM (nyk ällät olis EE). AMK, TTKK, ammattikoulu.

Tänään maksan veroja 6700 e/kk, joten hyvinhän tässä on käynyt vaikka peruskoulu jälkeen olen käytännössä nukkunut läpi kaikki myöhemmät koulut.

Vierailija
55/55 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni olisi päässyt mihin tahansa kaupungin lukioon. Olin ehdottomasti sitä mieltä että lähin. Vaikkei siellä nyt niitä hienoja mahtavia kursseja ollutkaan, ihan hyvä koulu kuitenkin, jotain 8,5 kai se raja oli.

Mutta koulumatka muutama minuutti, hyppytunneillakin saattoi käydä kotona.

Kaikki muut vaihtoehdot olisivat tarkoittaneet pitkää bussimatkaa ja vaihtoja, ainakin huonoilla keleillä. Talvi on täällä pohjoisessa pitkä.

Mietin että senkin ajan kun käyttäisi vaikka lukemiseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi