Voiko mennä elatusmaksut oikein? Eihän se voi mennä näin?
Emme saa asumistukea koska mies on töissä, minä opiskelen työttömyysetuudella. Vuokra 900e
Mies joutuu maksamaan 1800 nettopalkastaan 450e elatusmaksuja kolmesta lapsesta, katsovat että hän maksaa vuokraa 450e
Milläs helvetin rahalla katsovat että minä maksan tuon 450e vuokran kun mullakin on elätettäviä? Käytännössä mies maksaa suurimman osan vuokrasta sekä tuon elatusmaksun ja loppurahalla eletään. Minä maksan pikkuosan vuokrasta ja elätän lapseni.
Voiko mennä oikein, että miehelle katsotaan vain puolet vuokrasta? Menimme sooimuksenteon jälkeen naimisiin, vaikuttaako asiaan?
Ollaan ihan kusessa :(
Kommentit (72)
Ehkä teidän kannattaisi kuitenkin hakea toimeentulotukea. Siinä huomioidaan että työssäkäyvä saa pitää 160 e jota ei huomioida toimeentulotuessa. Sinulla taas ei huomioida työttömyysetuuden opiskelun aikaista ylläpitokorvausta tuloksi, joten mielestäni olisitte täten oikeutettuja toimeentulotukeen. Lääkkeet ja sähkön maksaisi silloin myös kela.
Tällä tavoin uskoakseni pärjäisitte opiskeluaikasi jonka jälkeen työllistymisesi parantaisi edelleen tilannettanne.
Kyllä kaikki järjestyy, älkää antako periksi.
Eikös lääkärikuluissa ole maksukatto?
Teidän tulonne, 2600 yhteensä ja siitä pois vuokra 900 ja miehen maksamat elarit 450, niin tuloistanne jää 1250 kuussa teille yhdessä. Asumismenot, lääkkeet ja sähkölaskut yms. muut menot ovat täysin normaaleja menoja kaikilla ihmisillä, mutta elatusmaksut eivät ole kaikkien aikuisten tavallisia menoja, ja ne ovat kyllä sellaisia menoja joita ei pidä ruikuttaa yhteiskunnan maksettavaksi, ja siitähän tässä ap:n viestissä on kyse, hän haluaisi elarit yhteiskunnan piikkiin, siitä tuo toimeentulotuen hokeminen kertoo.
Ap:n mies voi tosiaan jättäytyä pois työelämästä, niin kuin tuossa joku ylempänä jo ehdotti, niin ei tarvitse kärvistellä muka suurten elatusmaksujen kanssa. Ettäs ap. kehtaakin vielä ruikuttaa, ettei kannata käydä töissä.
Eikö omien lasten elatus itse ole enää tärkeää ja arvokasta, jos se on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laskelman jo tuonne. Minä saan siis 650 + 90 lapsilisää ja 140 elareita noin suunnilleen. Siinä kaikki mitä minä saan.
Mies saa tuon 1800e
Vuokra meillä 900
1170 näytti olevan toimeentulotuen perusosa, 180 euroa meille jää kuussa enemmän vuokran jälkeen.
Eihän teillä mitään hätää ole. Taidatte elää vain yli varojen. Jos opiskelee, on työtön tai muutenkin elämässä tulee tilanteita jolloin täytyy vain käyttää rahaa säästeliäästi, karsia omia, lasten, puolison menoja. ...
Toimeentulotuki ei ole mikään kansalaispalkka. Se on viimesijainen tuki, jota saa kun ei ole enää mitään muuta. Sinä asut ja elät miehesi kanssa yhteisessä taloudessa ja silti vaadit, että sinulle pitäisi maksaa toimeentulotukea, koska laskennallisesti sinulle jää niin ja niin vähän. Ymmärrätkö lainkaan, että olet vaatimassa itsellesi elatusta yhteiskunnalta sen sijaan, että eläisit normaalia perhe-elämää, jossa kuluja maksetaan yhdessä. Vai onko teillä myös erilliset ruuat ja muut, jokainen ostaa omilla rahoillaan mm. omat vessapaperit jne?
Eroa miehestäsi, siis oikeasti, ei mitään leikkieroa ja muuta pois, niin sitten sinun tulosi ja menosi ovat vain sinun. Sekö olisi parempi kuin nyt, sekö, että hankit kotiisi kaiken itse, jokaisesta hammastahnarutistuksesta alkaen, ja kaiken kustantaisit sillä haluamallasi toimeentulotuella, joka ei millään riittäisi sittenkään, ja sen lisäksi olisit vielä ilman mieluisaa kumppaniasi?
On kyllä jo ihan hävettävää lukea aikuisen ihmisen vaatimuksia yhteiskuntaa kohtaan. Ja kyse oli kaiken lisäksi virlä miehen elatusmaksuista. Kyllä kai niistä elareistakin jotenkin pääsee eroon, luopuu kokonaan jotenkin, en tiedä miten, niistä etälapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin että meille jää nyt 180 e enemmän kuussa rahaa mitä on toimeentulotuen määrä. Tuosta kun vähentää lääkkeet (diabetes, kolestroli) lääkärikulut, sähkölaskun niin rahaa jää samanverran kuin saataisiin työttöminä sossusta, varmaan jopa vähemmän koska sähkölasku on jo 40e kuussa
Ja menoina otin vain elarit ja vuokran. Mies jo tuossa kiroo, että mitä järkeä on käydä töissä, no ei ole kyllä mitään järkeä :(
Ole hyvä ja pyydä miestäsi jäämään sitten työttömäksi. Kyllä hänen työpaikkansa joku nyt työtön täyttää ilomielin.
Elarit ovat kuluja, joista elatusvelvollinen on vastuussa itse, ei suinkaan ensisijaisesti yhteiskunta. On älyttömän raskasta lukea näitä iänikuisia valituksia palkan riittämättömyydestä ja tukien sautuudesta, kun itse kärvistelee työttömyyden kanssa. Huom. työttömyyden, ei liian pienten tukien. (saan itse kelan työmarkkinatukea ja päälle pientä asumistukea, ja menisin töihin heti välittömästi, jos töihin otettaisiin, mutta 51-vuotias ei enää kelpaa, vaikka on hyvä ammatti). En edes ole laskenut mitään tukien ja mahdollisen palkkatulon eroa, koska jos saisin töitä, pystyisin palkallani, vaikka se pieni tulisi olemaankin, elättämään itseni kokonaan, ja pidän jopa ihan kunnia-asiana sitä, että saisin itseni elättää omalla palkallani mutta kun en saa.
Sinunlaisiasi kun olisi enemmän! Ihmettelen aina näitä jotka vänisevät että työnteko ei kannata koska tuilla saa saman. Onhan se työnteko kuitenkin itsessään arvokasta, ihan vaan että ei tarvitse muiden kustannuksella elellä ja se on nimenomaan kunnia-asia vaikka olisi kuinka pieni palkka! Onnea sinulle työnhakuun, toivottavasti joku työnantaja nappaa noin motivoituneen työntekijän itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo että ovat ihan kusessa. Siis elatusmaksujen takia :D :D Juuh...Jos ap olisit töissä niin rahatilanne olisi parempi. Mitäs jos olettekin kusessa ihan vaan siksi koska sinä opiskelet? Opiskelu on valinta. Elatusmaksut pakolliset. Mutta nyt sen miehen pitää vielä elättää sinutkin ja sun lapset. Mieti nyt vähän ja katso peiliin.
Luinko nyt aloituksen väärin? Ap opiskelee työttömyysetuudella eli saa saman verran työttömyyskorvausta tai mikä nyt onkaan nimeltään, kuin räkisi päivät pitkät kattoon.
Opintotuella opiskelu vasta tekisi talouteen lommon.
Elarit on tietyssä mielessä yhteiskuntaa rapauttava tekijä. Eroaminen on nykyään niin helppoa ja naisten moraali vähän mitä on. Elarit on suora tulonsiirto lasten isältä äidille eikä sitä voi välttää vaikka muuten yhteiselämä on romutettu. Joudut siis joka kuukaisi siirtämään inhoamallesi ihmisille suuren summan rahaa etkä pysty mitenkään kontrolloimaan mihin se käytetään. Ymmärrettävästi aiheuttaa katkeruutta. Sitten kun tulee uusi puoliso ja pitäisi luoda uusi perhe niin nuo maksut hiertävät yhä enemmän.
Vaikka muuten suhtaudun varauksella yhteisvastuisiin, niin tässä suhteessa elarit voitaisiin ihan hyvin hoitaa verovaroista, koska vähävaraisia perheitä tuetaan muutenkin paljon ja yhteiskunta on pessyt kätensä kaikkeen eroon liittyvästä (pettämistapauksissa syyllinen yms.).
Onko elareissa huomioitu luonapitovähennys? Vai tapaako isä lapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Elarit on tietyssä mielessä yhteiskuntaa rapauttava tekijä. Eroaminen on nykyään niin helppoa ja naisten moraali vähän mitä on. Elarit on suora tulonsiirto lasten isältä äidille eikä sitä voi välttää vaikka muuten yhteiselämä on romutettu. Joudut siis joka kuukaisi siirtämään inhoamallesi ihmisille suuren summan rahaa etkä pysty mitenkään kontrolloimaan mihin se käytetään. Ymmärrettävästi aiheuttaa katkeruutta. Sitten kun tulee uusi puoliso ja pitäisi luoda uusi perhe niin nuo maksut hiertävät yhä enemmän.
Vaikka muuten suhtaudun varauksella yhteisvastuisiin, niin tässä suhteessa elarit voitaisiin ihan hyvin hoitaa verovaroista, koska vähävaraisia perheitä tuetaan muutenkin paljon ja yhteiskunta on pessyt kätensä kaikkeen eroon liittyvästä (pettämistapauksissa syyllinen yms.).
Niin, jos ei olisi elareita, niin silloin ainakin punnittaisiin, kuka oikeasti haluaa pitää lapset itsellään...todennäköisesti kuitenkin suurin osa. Huoltajuuskiistoja tuskin sitten olisi yhtä paljon kuin nykyään, lastenvalvojiakin tarvittaisiin vähemmän...Säästyisi verorahoja yhteikunnan elatukseen.
Mikäs apina se siellä rutisee? Miksi pitää lisääntyä, jos ei ole varaa lapsia elättää??!!
Ole hyvä ja pyydä miestäsi jäämään sitten työttömäksi. Kyllä hänen työpaikkansa joku nyt työtön täyttää ilomielin.
Elarit ovat kuluja, joista elatusvelvollinen on vastuussa itse, ei suinkaan ensisijaisesti yhteiskunta. On älyttömän raskasta lukea näitä iänikuisia valituksia palkan riittämättömyydestä ja tukien sautuudesta, kun itse kärvistelee työttömyyden kanssa. Huom. työttömyyden, ei liian pienten tukien. (saan itse kelan työmarkkinatukea ja päälle pientä asumistukea, ja menisin töihin heti välittömästi, jos töihin otettaisiin, mutta 51-vuotias ei enää kelpaa, vaikka on hyvä ammatti). En edes ole laskenut mitään tukien ja mahdollisen palkkatulon eroa, koska jos saisin töitä, pystyisin palkallani, vaikka se pieni tulisi olemaankin, elättämään itseni kokonaan, ja pidän jopa ihan kunnia-asiana sitä, että saisin itseni elättää omalla palkallani mutta kun en saa.