Voiko mennä elatusmaksut oikein? Eihän se voi mennä näin?
Emme saa asumistukea koska mies on töissä, minä opiskelen työttömyysetuudella. Vuokra 900e
Mies joutuu maksamaan 1800 nettopalkastaan 450e elatusmaksuja kolmesta lapsesta, katsovat että hän maksaa vuokraa 450e
Milläs helvetin rahalla katsovat että minä maksan tuon 450e vuokran kun mullakin on elätettäviä? Käytännössä mies maksaa suurimman osan vuokrasta sekä tuon elatusmaksun ja loppurahalla eletään. Minä maksan pikkuosan vuokrasta ja elätän lapseni.
Voiko mennä oikein, että miehelle katsotaan vain puolet vuokrasta? Menimme sooimuksenteon jälkeen naimisiin, vaikuttaako asiaan?
Ollaan ihan kusessa :(
Kommentit (72)
Ap sanoo että ovat ihan kusessa. Siis elatusmaksujen takia :D :D Juuh...Jos ap olisit töissä niin rahatilanne olisi parempi. Mitäs jos olettekin kusessa ihan vaan siksi koska sinä opiskelet? Opiskelu on valinta. Elatusmaksut pakolliset. Mutta nyt sen miehen pitää vielä elättää sinutkin ja sun lapset. Mieti nyt vähän ja katso peiliin.
Niin, tässä ei ole mitään järkeä koko aloituksessa kun ap ei kerro montako lasta hänellä on siinä kotona heidän elätettävänään. Hänen lapsensa saavat kuitenkin tuloja yli 250€ per naama per kk. Ja miehen ei tarvitsisi asua noin kalliissa asunnossa jos ap:n lapset ei aiheuttaisi tarvetta isommalle asunnolle, joten kyllä ap:n pitäisi maksaa enemmän vuokraa kuin miehen.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laskelman jo tuonne. Minä saan siis 650 + 90 lapsilisää ja 140 elareita noin suunnilleen. Siinä kaikki mitä minä saan.
Mies saa tuon 1800e
Vuokra meillä 900
1170 näytti olevan toimeentulotuen perusosa, 180 euroa meille jää kuussa enemmän vuokran jälkeen.
Miksi elarit on pienemmät kuin Kelan minimi oliko se nyt 155,50€?
Miehellä liikaa lapsia. Oletteko nuoria?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laskelman jo tuonne. Minä saan siis 650 + 90 lapsilisää ja 140 elareita noin suunnilleen. Siinä kaikki mitä minä saan.
Mies saa tuon 1800e
Vuokra meillä 900
1170 näytti olevan toimeentulotuen perusosa, 180 euroa meille jää kuussa enemmän vuokran jälkeen.
Eli sun lapsen isä maksaa alennettua elatusmaksua, kympin vähemmän kun sun mies omistaan.
Ei se nyt niinkään voi mennä, ettei lapsiaan tartte elättää. Tuolleenhan kaikki kulut saisit miehesi niskoille ja hänen lapsensa söisivät mitä? kynsiään? Millainen ihminen tuollaiseen suhteeseen alkaa, jossa jo tietää toisella olevan elätettäviä. Sitten kuvitellaan sen vielä maksavan vuokrat ja muut kulut yksinään.
450 kolmesta lapsestahan on KELAnkin minimi. Jos sua harmittaa niin ainahan voit itse mennä töihin ja maksaa itse vuokrasi. Kehtaat hämmästellä sitä, että "miehen osuus vuokrasta on VAIN puolet". Miten ihmeessä miehen pienet viattomat lapset voidaan laittaa vastuuseen aikuisesta naisesta. Lapsetko pistetään sit ulkoruokintaan kunhan sinä voit elää muiden siivellä?
Yksi vaihtoehto on muuttaa muualle ja erota. Sitten voit käyttää rahas ihan mihin haluat. Kenes se sun lapses muuten on ja kuka hänet elättää? Paljonko miehesi rahoja valuu sille lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
450e kolmesta lapsesta.. halvalla pääsee. Itsellä 3 lasta ja 5000e bruttotulot ja KAIKKI menee joka kuukausi. Toki sillä lyhennetään asuntovelkaa eli säästetään, mutta kuitenkin. Toi 450e ei riitä meillä edes harrastusmaksuihin kuukaudessa.
Eihän exän kuulukaan maksaa kaikkea!
No me nyt ollaan kyllä naimissa edelleen, eli tämä nyt ei varsinaisesti meidän lapsia koske koko asia, mutta harrastamisen lisäksi lapset tarvitsevat vaatteita, ruokaa, katon pään päälle,vakuutukset, harrastusvälineet. Eli oikeasti 450ekk/ 3 lasta ei kata meidän lasten kuluista edes kolmasosaa.
Edelleen. Exän ei kuulu maksaa kaikkea mitä menoja ja harrastuksia lähi sattuu keksimään. Kaverin exä ilmoitti että lapset aloittaa jääkiekon ja exän on maksettava. Siinä vaiheessa kaveri sanoi että hälle sitten puolet lapsilisistä niin johan exä hiljeni :)
Mitä mä just luin? Ap valittaa kuinka heille ei jää rahaa koska miehen pitää maksaa elareita ja haluaa että mies maksaa suurimman osan myös ap:n laskuista? Mun aivoihin sattuu. Ne varmaan nyrjähti :(
Minkäkokoinen asunto? Kolmio vai neliö?
Onko siellä miehen lapsille oma tai siis heille kaikille kolmelle yhteinen huone? Onko sinun lapsella ikioma huone?
Sillä miehellä on ensisijaisesti velvollisuus elättää omia lapsiaan, ei sinua ja sinun lastasi. Ei kannata mennä yhteen miehen kanssa, jolla on jo lapsia, jos ei ole valmis siihen, että miehen taloudelliset velvoitteet lapsiaan kohtaan väistämättä näkyvät myös siinä omassa arjessa (ellei sitten itse pysty omilla tuloillaan tätä menoerää kompensoimaan).
Vierailija kirjoitti:
Laskin että meille jää nyt 180 e enemmän kuussa rahaa mitä on toimeentulotuen määrä. Tuosta kun vähentää lääkkeet (diabetes, kolestroli) lääkärikulut, sähkölaskun niin rahaa jää samanverran kuin saataisiin työttöminä sossusta, varmaan jopa vähemmän koska sähkölasku on jo 40e kuussa
Ja menoina otin vain elarit ja vuokran. Mies jo tuossa kiroo, että mitä järkeä on käydä töissä, no ei ole kyllä mitään järkeä :(
Kyllä se työssäkäynti kannattaa.Siitä kertyy eläkettä ,toimeentulotuesta ei.
Vierailija kirjoitti:
Mies saa tuon 1800e
Vuokra meillä 900
Teillä jää vuokran ja miehen lasten elatusmaksujen jälkeen käyttöön 1350 e/kk kolmelle ihmiselle ja olette kusessa? Ja et itse ole edes töissä...
No miten luulet että riittäisikö sinun lapselle se pelkkä lapsilisä millä kustannat sille ruuat ,vaatteet, harrastukset yms? Tarvitsetko itse elatusmaksua lapsestasi?
Ja jos haluat tarkemmin miettiä niin kuvittele tilanne 3 lapsen kanssa.
Ihan vain että isän ei tarvitse hoitaa osuuttaan elatuksista.
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
450e kolmesta lapsesta.. halvalla pääsee. Itsellä 3 lasta ja 5000e bruttotulot ja KAIKKI menee joka kuukausi. Toki sillä lyhennetään asuntovelkaa eli säästetään, mutta kuitenkin. Toi 450e ei riitä meillä edes harrastusmaksuihin kuukaudessa.
Eihän exän kuulukaan maksaa kaikkea!
No me nyt ollaan kyllä naimissa edelleen, eli tämä nyt ei varsinaisesti meidän lapsia koske koko asia, mutta harrastamisen lisäksi lapset tarvitsevat vaatteita, ruokaa, katon pään päälle,vakuutukset, harrastusvälineet. Eli oikeasti 450ekk/ 3 lasta ei kata meidän lasten kuluista edes kolmasosaa.
Edelleen. Exän ei kuulu maksaa kaikkea mitä menoja ja harrastuksia lähi sattuu keksimään. Kaverin exä ilmoitti että lapset aloittaa jääkiekon ja exän on maksettava. Siinä vaiheessa kaveri sanoi että hälle sitten puolet lapsilisistä niin johan exä hiljeni :)
Hämmästelen kyllä näitä ahneita alapeukuttajaämmiä. Minkä takia kaverin olisi pitänyt maksaa yksin harrastus jonka exä keksi? Huom, kokonaan.
En ole sanonut että olisi perseestä että maksetaan elatusmaksuja, mutta niiden kanssa pitäisi vähän miettiä, että jää rahaa elämiseenkin.
Jos meillä EI OLISI yhteiset rahat, niin mä olisin kusessa. Mulla jäisi vuokran jälkeen 430 euroa. Jos miettii paljonko sossu laskee perustoimeentuloon, se olisi pelkästään minun osuus siitä.
Kyllä nyt työssäkäymisestä pitäisi jäädä käteen edes sen verran mitä sossusta saisi. Jos mies olisi työtön, meillä olisi enemmän rahaa. Lääkkeisiin menee jo älyttömästi rahaa mutta pakko ne on ostaa.
Tilanne helpottuu kun pääsen töihin, mutta ihmettelen silti että voiko mennä oikein että katsovat siellä sosiaalitoimistossa että minulle ja lapselle riittää 430 euroa. Ja pitäisi minun siitä maksaa puolet sähkölaskustakin. Ei niitä kiinnostanut siellä minun tuloni lainkaan, sitähän tässä yritän kysyä että menikö oikein?
Sinulle ja lapsellesi ei riitä 430€ joten exä ei tarvitse rahaa lasten menoihin ja kuluihin mieheltäsi?
Paljonko ajattelit exän tienaavan jotta sillä riittää yksinään rahat itselleen ja lapsille?
Se että sinä otit miehen jolla on lapsia niin oli sinun valintasi.
Miehesi lapset eivät valinneet sinua miehellesi.
Miksi kuvittelet että voit viedä lapsilta pois jos sinä et ole tilanteeseen tyytyväinen.
Miehesi kannattaa palata yhteen exän kanssa, sitten ei joudu maksamaan elareita. Sä aikuisena keksit varmaan sit jonkun ratkaisun itsellesi. Ehkä lapsen antaminen isälleen jonka jälkeen sä maksatkin elareita hänelle ja loput rahat voit käyttää miten huvittaa.
Ei mies pelkästää elätä niitä lapsia, puolet elatuksesta kuuluu myös äidille, eli lasten elatus 900 euroa. Tämä tarkoittaa 300 euroa per lapsi. Mikä on varmaan ihan normi ja hyvä summa. Näin se pitäisi laskea siellä sossussakin kun elareita laskeskellaan, että myös minun pitää elättää lastani tuolla summalla, sekä tietysti itseni elättäminen. Eikai ne voi siellä katsoa että mies elättää, tai eivät tietenkään katso kun ei minun tuloja edes haluttu tietää.
Meneehän minullakin oman lapseni elatukseen rahaa, tuo 430e on aika pieni summa siihen. Asumistuki helpottaisi kummasti, mutta empä saa sitä kun mies on töissä.
Mies saa tuon 1800e
Vuokra meillä 900