Voiko mennä elatusmaksut oikein? Eihän se voi mennä näin?
Emme saa asumistukea koska mies on töissä, minä opiskelen työttömyysetuudella. Vuokra 900e
Mies joutuu maksamaan 1800 nettopalkastaan 450e elatusmaksuja kolmesta lapsesta, katsovat että hän maksaa vuokraa 450e
Milläs helvetin rahalla katsovat että minä maksan tuon 450e vuokran kun mullakin on elätettäviä? Käytännössä mies maksaa suurimman osan vuokrasta sekä tuon elatusmaksun ja loppurahalla eletään. Minä maksan pikkuosan vuokrasta ja elätän lapseni.
Voiko mennä oikein, että miehelle katsotaan vain puolet vuokrasta? Menimme sooimuksenteon jälkeen naimisiin, vaikuttaako asiaan?
Ollaan ihan kusessa :(
Kommentit (72)
Mies saa nettona 1800 e. Miinustetaan elarit ja puolet vuokrasta, jäljelle jää 900.
Nainen saa 880 e. Miinustetaan puolet vuokrasta, jäljelle jää 430. Se ei riitä aikuiselle (perusosa yhdessäasuvalla noin 412 e) ja lapselle (perusosa noin 305 e). Jää vajaaksi vajaat 290 e. Toimeentulotuesta sitä ei saa, sillä tämä vajaaksi jäävä summa katsotaan kuuluvan miehen maksettavaksi koska ovat samaa ruokakuntaa. Hänellä jää 900 e elareiden ja vuokran jälkeen. Hänelle perusosa 412 e itselleen. Jää jäljelle noin 490 e. Siitä katetaan vaimon ja tämän lapsen puuttuvat 290 e. Jäljelle jää about 200 e enemmän mitä toimeentulotuki olisi.
Eli eihän tuossa tosiaan hurraamista ole. Mutta minkäs teet.
Itse asiassa te voisitte kyllä kysyä toimeentulotukea lääkkeisiin. Sillä työssäkäyvällä ei huomioida koko palkkaa tuloksi, siitä saa "pitää" osan. Silloin teillä voisi olla mahdollisuus hakea tukea lääkkeiden ostoon.
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut että olisi perseestä että maksetaan elatusmaksuja, mutta niiden kanssa pitäisi vähän miettiä, että jää rahaa elämiseenkin.
Jos meillä EI OLISI yhteiset rahat, niin mä olisin kusessa. Mulla jäisi vuokran jälkeen 430 euroa. Jos miettii paljonko sossu laskee perustoimeentuloon, se olisi pelkästään minun osuus siitä.
Kyllä nyt työssäkäymisestä pitäisi jäädä käteen edes sen verran mitä sossusta saisi. Jos mies olisi työtön, meillä olisi enemmän rahaa. Lääkkeisiin menee jo älyttömästi rahaa mutta pakko ne on ostaa.
Tilanne helpottuu kun pääsen töihin, mutta ihmettelen silti että voiko mennä oikein että katsovat siellä sosiaalitoimistossa että minulle ja lapselle riittää 430 euroa. Ja pitäisi minun siitä maksaa puolet sähkölaskustakin. Ei niitä kiinnostanut siellä minun tuloni lainkaan, sitähän tässä yritän kysyä että menikö oikein?
Ei ne kuule siellä laskeskele sinun juttujasi ollenkaan. Kyse on miehesi lapsista jolloin otetaan huomioon miehesi tulot ja menot sekä miehesi exän tulot ja menot. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää?
Erikoinen ajatusmaailma sulla. Kuvittelet että sun huono rahatilanne otettaisiin huomioon ja miehesi lapset saisivat vähemmän elareita. Ei tää voi olla edes totta. Sulle ois varmaan ok jos sun lapsen isän nykyinen vaimo vaatisi elareiden alentamista koska hän tarvitsee enemmän rahaa?
Miksi muuten lapsesi isä maksaa noin vähän elareita, alle Kelan minimin?
Te jotka sanotte että ei ole miehen tehtävä elättää ap:ta, niin itse asiassa se on juuri hänen tehtävänsä. Koska asuvat yhdessä (ja ovat jopa aviossa), mies on velvollinen elättämään ap:ta sillä hän ei miehen palkan takia saa asumistukea tai toimeentulotukea vaikka hänen omat tulonsa ovat liian pienet kahden hengen (ap:n ja tämän lapsen) elättämiseen. Toimeentulotuessa lasketaan ettei ap saa mitään, sillä miehen palkka riittää myös ap:lle. Toimeentulotuki myönnetään perhekohtaisesti, ei yhdelle perheenjäsenelle. Jos yksi tienaa tarpeeksi, toinen ei saa mitään koska tienaavan kuuluu elättää se tienaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että ei ole miehen tehtävä elättää ap:ta, niin itse asiassa se on juuri hänen tehtävänsä. Koska asuvat yhdessä (ja ovat jopa aviossa), mies on velvollinen elättämään ap:ta sillä hän ei miehen palkan takia saa asumistukea tai toimeentulotukea vaikka hänen omat tulonsa ovat liian pienet kahden hengen (ap:n ja tämän lapsen) elättämiseen. Toimeentulotuessa lasketaan ettei ap saa mitään, sillä miehen palkka riittää myös ap:lle. Toimeentulotuki myönnetään perhekohtaisesti, ei yhdelle perheenjäsenelle. Jos yksi tienaa tarpeeksi, toinen ei saa mitään koska tienaavan kuuluu elättää se tienaamaton.
No justiinsa tätä :/ Sama juttu asumistuessa, en saa koska katsotaan että miehen tulot riittää. Jos asumistukeen otettaisiin huomioon nuo elarit, saataisiin sitä. Kumma kyllä että ruokakunnan jäsenet otetaan huomioon asumistuessa, mutta ne muut elätettävät ei oteta.
En tiedä miksi elatustukeni on vain 140 euroa. Siitä on kauan aikaa kun se on tehty, ehkä on tehty silloisten säädösten mukaisesti, indeksikorotuksen saan aina
Se olikin vaan 150 e mikä palkasta saa jäädä itselle eikä lasketa tuloksi. Eli siinä tapauksessa teillä on käytettävissä 50 e enemmän mitä toimeentulotuki olisi. Niinä kuukausina kun tulee lääkekuluja ja sähkölasku, voisitte olla oikeutettu toimeentulotukeen lääkkeiden ja sähkölaskun osalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei silti liity mitenkään elatusmaksulaskelmiin. Miehen on elätettävä lapsensa ja jos rahaa jää niin sitten vasta vaimonsa. Yhyy.
Totta kai lapset tulee elättää ja maksaa elatusmaksut, mutta jos tilanne olisi se että palkasta jää 50 e enemmän kuin toimeentulotuki niin harkitsisin ehkä itsekin onko työssäkäynnissä mitään järkeä. Eläkettä toki kertyy, mutta niin. Yleensä sitä käydään töissä sen takia että voidaan kustantaa itselle ja lapsille korkeampi elintaso kuin sosiaalituilla. Jos palkka ei edes siihen riitä niin miksi sitten edes käydä töissä.
En ymmärrä, että miksi ette ole hakeneet toimeentulotukea, kun kerran niitä lääkekuluja, sähköä yms. menee paljon? sitä toimeentulotukea kun saa hakea olis sitten töissä tai työtön.
No ap. Joko olette viemässä elatusmaksuja käräjille?
Ottakaa vuoroviikosysteemi, niin kenenkään ei tarvitse maksaa mitään toiselle. Mutta takaan, että ette selviä tuolla 450 €:lla kahta viikkoa kuukaudesta kolesta lapsesta kun puolet vaatteista, harrastusmaksuista, kuljetuksiin kuluvista bensoista ym menoista tulee myöskin teidän maksettaviksenne.
Oletteko käyneet kelassa laskettamassa saatteko asumistukea kun teillä on kuitenkin noin pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei silti liity mitenkään elatusmaksulaskelmiin. Miehen on elätettävä lapsensa ja jos rahaa jää niin sitten vasta vaimonsa. Yhyy.
Onko näin? Minä olen ymmärtänyt, että vaimo katsotaan elätettäväksi, jos ei tuloja. Eli miehellä neljä elätettävää.
Tietääkö joku miten oikeasti menee?
Ohis
Tuo asia olisi kannattanut miettiä etukäteen. Eli miehen olisi kannattanut miettiä kykeneekö tuloillaan osallistumaan kolmen lapsen elättämisen lisäksi vielä yhden aikuisen ja yhden lapsen elättämiseen ja sinun olisi kannattanut miettiä pystytkö elättämään itsesi ja lapsesi jos joudut omista tuloistasi maksamaan puolet vuokrasta kun mies ei kykene sinua elättämään.
Tiukka rahatilanne paranee heti, jos itse menet töihin, joten tuntuu vähän nurinkuriselta valittaa työnteon kannattamattomuudesta.
Miehelle lasketaan elatusvelvollisuus vaimostaan vain jos yhteinen lapsi. Ap:n tapauksessa näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Laskin että meille jää nyt 180 e enemmän kuussa rahaa mitä on toimeentulotuen määrä. Tuosta kun vähentää lääkkeet (diabetes, kolestroli) lääkärikulut, sähkölaskun niin rahaa jää samanverran kuin saataisiin työttöminä sossusta, varmaan jopa vähemmän koska sähkölasku on jo 40e kuussa
Ja menoina otin vain elarit ja vuokran. Mies jo tuossa kiroo, että mitä järkeä on käydä töissä, no ei ole kyllä mitään järkeä :(
Kai sä ymmärrät että työssäkäynnillä ei ole mitään merkitystä sen suhteen saako toimeentulotukea vai ei. Ei muuta kun hakemusta vetämään jos lasket että toimeentulotukea saisi enemmän kuin teidän tulot on.
Ihan ekana ap:n kannattaisi tarkistuttaa elatusmaksut, OMAN LAPSENSA osalta....
Sitten kun hänelle selviää, miksi ne ovat alle minimin, niin sitten kannattaa miettiä, kuinka perheeseen saadaan lisää tuloja! Voisiko ap tehdä keikkaa? Voiko mies tehdä lisää töitä?
450€ 3 lapsesta on vähän. Ostaako Ap:n mies lapsilleen mitään? Tukeeko heidän harrastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Miehelle lasketaan elatusvelvollisuus vaimostaan vain jos yhteinen lapsi. Ap:n tapauksessa näin ei ole.
Kyllä avioliitossa on juridinen elatusvelvollisuus. Jos se on laissa, niin miten sitä ei muka huomioitaisi, kun elatusapuja lapsille lasketaan?
Siis ongelmahan tässä on se että AP saa omasta lapsestaan liian vähän elatusmaksuja. Korjatkaa se nyt ihan ekana ettei tarvitse inistä kun miehesi joutuu omia lapsiaan elättämään.
Tämän vuoksi en todellakaan mene enää naimisiin tai muuta virallisesti kenenkään kanssa asumaan.
Kummallakin omat asunnot ja tulot ilman mitään säätöä. Lapset vain kärsisivät ja omat hermot.
ja äitihän saa tämän saman rahan vaikka kela siitä osan maksaisikin. Mies tosin maksaa kelalle ja kela maksaa äidille