Käytitkö sinä 17-vuotiaana alkoholia?
Entä kävitkö baareissa? Bileissä? Jos käytit alkoholia, niin mistä sitä sait? Tiesivätkö vanhempasi?
Kommentit (44)
Join. Ekaa kertaa 14-vuotiaana mutta enemmän aloin juomaan 16-17-vuotiaana. Kerran kävin baarissa kun satuin pääsemään ilman että kysyttiin papereita (siskon passi oli kyllä mukana :D), muuten juotiin vain kavereiden kanssa jonkun luona. Vanhemmat kaverit tai sisko hakivat.
En, koska olin epäsuosittu nössö, joka ei käynyt bileissä. No, täysi-ikäisenä tulikin sitten käytyä baareissa, vähän liikaakin välillä.
Juu kotibileissä ja julkisilla paikoilla esim. vappuna. Kavereiden kavereilta ja isosisaruksilta ties kuinka monen mutkan takaa sai juotavaa. Vanhemmilla ei hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kukaan ton ikäinen tuntemani ei juo. Ihanaa kehitystä tässä asiassa.
Tai sitten sinä vaan luulet, ettei ne juo. Mulla on kans teini-ikäinen lapsi, joka tietääkseni ei juo. Hänen kaverinsa kyllä juovat, monetkin. Tiedän.
Samanlaisia kokemuksia myös minulla. Mä olen 17-vuotiaan lapsen äiti ja kyllä suurin osa tuon ikäisistä juo, ihan kunnon nuoretkin. Omani kiivaasti väittää ettei juo, mutta kovasti ainakin bileissä viihtyy.
Mikset puutu lapsesi mahdolliseen alkoholinkäyttöön?
No mitenpä puuttuisin? Ainoa keino olisi kieltää bileet kokonaan, mutta se ei olisi kovin reilua eikä tekisi kovinkaan hyvää minun ja lapsen väliselle suhteelle.
Jos lapseni vakuuttaa ettei hän juo, niin minkäs teet. Sanon kuitenkin, että vaikka joisitkin, niin en voi sitä estää, mutta itsestään täytyy muistaa pitää huoli ja kotiin voi aina tulla.
En juonut alkoholia alaikäisenä, en edes maistanut. Nyt olen 28, enkä juo vieläkään.
Join, 18-v+ kaverit osti tietysti siihen aikaan, melkein kaikkien poikaystävät oli vuotta vanhempia niin saatiin aina helposti. Vanhemmatkin tiesi kyllä. Kävin pari kertaa kaverin lapuilla baarissa, mutta pääsääntöisesti siis juopoteltiin ihan kotibileissä tai sen yhden ainoan omassa kämpässä asuvan luona kun muut asui vielä vanhempien hoteissa.
Join ekan kertaa 12 vuotiaana kännit. Ystäväni isosiskot tarjosivat meille lapsille alkoholia hyvin avokätisesti ja myöhemmin ostivat mitä pyysimme. Siitä lähtien joimme ystäväni kanssa aina silloin tällöin ja 17 vuotiaana määrä yhdellä kerralla oli jo huomattavan suuri. Joimme ystävien kotibileissä, mökeillä, ystäväni siskojen luona, Hietsussa Beach partyissa, vappuna Espan puistossa, festareilla, laivalla rymysimme usein ja milloin missäkin, 16 vuotiaana pääsimme ilman henkkareita ravintoloihinkin jo. Vanhempamme eivät tienneet mitään ja koska ystäväpiirimme oli iso, niin aina oli joku paikka minne mennä yöksi.
Koskaan meille ei kuitenkaan tapahtunut mitään ikävää, vaan vieläkin muistelen hymy huulilla niitä aikoja, jolloin nauru raikui ja pullo kiersi. Huolehdimme toisistamme aina.
Lopetin rymyämisen 22 vuotiaana totaaliseen kyllästymiseen ja sen jälkeen juomiseni on ollut vain pari lasia viiniä pari kertaa kuukaudessa viikonloppuna. Nyt vanhin lapseni on 16 vuotias ja hän on kotona viihtyvää sorttia.
En käyttänyt. Ei kiinnostanut, eikä ollut kavereita jotka käyttää. Aloitin kaksi vuotta myöhemmin.
17-vuotiaana join ihan hirveesti! Sillon alotinkin juomisen, ja kovalla tahdilla mentiin eteenpäin :D juomia hakivat yleensä pari vuotta vanhemmat poikapuoliset kaverit, vähän kun "poikkikset" ;) tai sitten ystävien sisarukset jotka oli jo täysi-ikäisiä. Muutamia kertoja tuli baareissakin käytyä, sellaisissa joissa tiesi varmasti ettei kysytä papereita. Voi sitä huumaa kun pääs alaikäisenä baariin! :D kotibileitä sen sijaan oli joka viikonloppu, meillä oli iso kaveripiiri ja vuorotellen oltiin aina jonkun kämpillä juomassa ja bilettämässä isolla porukalla. Kyllähän ne vanhemmat vähän väkisin sen tiesivät kun aina humalassa kotiin kömmin.
En, enkä ole myöhemminkään käyttänyt.
Oma bilekausi alkoi yläasteen jälkeen ja jatkui aina tuonne 20v. asti. Sen jälkeen kerran-pari vuodessa. Baarit on nähty.
En ollut edes maistellut alkoholia. Enkä käynyt baareissa tai bileissä. Aloitin vasta 18-vuotiaana.
Kerran kaksi, mutta vasta siinä vaiheessa kun kaverit olivat jo 18 ja minä kituuttelin viimeistä kk ala-ikäsenä. Saittu muutamat isommat juhlat kavereiden kesämökillä jonne satuin mukaan. Äiti tiesi asiasta eikä pannut pahakseen koska oli vaan muutamasta viikosta kyse ennen 18 enkä vetänyt täyttä överiä. Enemmän tuli juotua 22 ikävuotena jonka jälkeen hommasta lähti maku.
Kyllä, aloitin juomisen joskus 13-vuotiaana kotibileissä ja milloin missäkin. Hakijoina toimi silloin varhaisteininä jotkut vanhat pulit tai amispojat ja myöhemmin 17-vuotiaana täysi-ikäinen poikaystävä hoiti nämä juomapuolet.
Ystävien kanssa aloitimme heti yläasteella juomisen ja aina oli joku, joka haki juomia. Lähiräkälöissä ei silloin 80-luvun lopulla juuri papereita viitsitty kysellä, toimme sinne hyvin rahaa, kun isolla porukalla tulimme. Ikinä emme menneet kotiimme juovuksissa, vaan yöpaikka löytyi joltakin ystävältä.
Olen asunut 15-vuotiaasta lähtien omillani. En halunnut juoda alkoholia, koska pelkäsin sen vaikuttavan negatiivisesti oppimiseen ja älykkyyteen. Säälin ja halveksin dokailevia amiskavereitani, itse vietin vapaa-aikani poikaystävän kanssa ja pelejä pelaillen. 18-vuotta täytettyäni aloin käymään baareissa ja klubeilla, nykyisin juon kohtuudella.
Join ja poltin, oli ihan tavallista nuorten keskuudessa 20 vuotta sitten. Ostajia löytyi tutuista täysi-ikäisistä. Olin kuitenkin ihan kilttityttö, porukkaan kuulumisen vuoksi täytyi se "kymppikassi" ostaa. Join itse max puolet ja loput meni kavereille. Mulla toimi rajoitin ja olinkin se joka pelasti muita joutumasta pulaan. Moniin hulluihin ja vaarallisiinkin tilanteisiin ajauduin muiden mukana, ihme ettei kellekään koskaan sattunut mitään...
Ihan vasta oli lehdessä juttua, että nykynuoret polttaa ja juo koko ajan vähemmän, eikä alkoholin käyttöä pidetä enää millään tavalla ihannoitavana asiana. Tämä on ihan todella hyvä juttu! Toivottavasti sama suunta jatkuu.
Perheessäni alkoholi oli aina suuressa roolissa, joten minäkin kilistelin jo 11-vuotiaana ekan kerran (valkoviiniä). Mausta tykkäsin, mutta inhosin katsella kännäystä, joten se ei houkutellut.
Joskus 15-17-vuotiaana kävin kavereiden kotibileissä. Usein vanhemmat osti minulle jotain, koska he tiesivät, etten halua vetää kaatokännejä. Joskus juotiin kaverin kotoa kirkasta ja yäk, en ole ikinä oppinut siihen. Onneksi.
18 v. kun tuli täyteen, niin en mennyt baariin. Olin alaikäisenä mennyt kaverin papereilla ja todennut, että ei ole minun paikka. En todella muista satunnaisia terassikäyntejä lukuunottamatta käyneeni ravintoloissa. Ainoastaan sitten kun matkustelu alkoi kiinnostaa, niin viehätyin ulkomaisista diskoista. Humalassa en hillunut sielläkään.
En ollut mikään bilettäjä, mutta silloin tällöin kävin baareissa tai yökerhoissa, minä olin niin pitkä että ei kysytty papereita, enkä mennyt ns. nuorisopaikkoihin. Ne paikat oli äkkiä nähty koska en saa mitään nautintoa alkoholista. Tyttökaverin kanssa menin lähinnä tanssimaan.
Mikset puutu lapsesi mahdolliseen alkoholinkäyttöön?