Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytitkö sinä 17-vuotiaana alkoholia?

Vierailija
16.02.2017 |

Entä kävitkö baareissa? Bileissä? Jos käytit alkoholia, niin mistä sitä sait? Tiesivätkö vanhempasi?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-v minulla ei ollut ystäviä = ei bileitä, mutta kotona taisin siemailla kun katse vältti (joulupöydässä tyhjentelin viinilaseja), ja joskus ravintolassa syömässä ollessa sain myös siideriä vanhempien luvalla.

Vierailija
2/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin alkoholia. En käynyt baareissa. Kävin bileissä. Sain alkoholia mm. kaverin isosiskon kautta. En tiedä, tiesivätkö vanhempani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin, satunnaisesti vähän. Kaverin isosisko haki joskus meille. Pääsin myös baariin jo alaikäisenä, siellä saatoin ostaa yhden drinksun. Mulla ei ollut juuri taskurahaa, se rajoitti juomista.

Vierailija
4/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join. 18+ ikäiset kaverit osti.... Kävin kyllä bileissä, myös satunnaisesti yhdessä baarissa missä ei koskaan kysytty papereita. Ehkä vanhemmat epäili, mutteivat tienneet tarkkaan, en usko että osasivat arvata miten paljon biletin.

Vierailija
5/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt ja hyvä niin: jonkun verran on kerennyt myöhemminkin.

Vierailija
6/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kaverit hakivat Alkosta ja joimme tyhjillä tonteilla. Vanhemmat tiesivät mutta eivät olleet tietävinään.

Vierailija
7/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin ehkä n. joka toinen kk. Bileissä lähinnä ja illanistujaisissa. Joko vanhemmat hankki tai useimmiten kuitenkin kavereiden täysikäiset sisarukset.

Vierailija
8/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin, en käynyt baarissa mutta bileissä kyllä. Sain tuolloin alkoholia jo täysi-ikäisiltä kavereilta. En osaa sanoa, tiesivätkö vanhemmat, mutta luulisin, että ainakin arvasivat.

Vierailija
9/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, paljon. Nykyään en ollenkaan.

Vierailija
10/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kävitkö baareissa? Bileissä? Jos käytit alkoholia, niin mistä sitä sait? Tiesivätkö vanhempasi?

En käynyt baareissa enkä pahemmin bileissäkään enkä käyttänyt alkoholia. Ekan kännikerran juomat tarjosivat vanhempani joten se tuli testattua valvotuissa olosuhteissa. Kännäily vaan ei ole mun juttuni.

Vierailija
11/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon tuli juotua. Aloitin 16-vuotiaana, jolloin sisko osti. 17-vuotiaana poikaystävä. Sain kuukausirahaa ja sit pientä taskurahaa siivoamisesta sukulaisella. En tiedä tiesikö vanhemmat.

Nyt kukaan ton ikäinen tuntemani ei juo. Ihanaa kehitystä tässä asiassa.

T. 41 v.

Vierailija
12/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juomisen 13 vuotiaana. Kaverin äiti haki alkosta usein juotavaa ja myöhemmin vanhemmat kaverit. Kävin yhdessä baarissa jokusen kerran kun olin 16-17 ja myös kotibileissä.

Vierailija
13/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sinä vaan luulet, ettei ne juo. Mulla on kans teini-ikäinen lapsi, joka tietääkseni ei juo. Hänen kaverinsa kyllä juovat, monetkin. Tiedän.

Vierailija
14/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ja äiti tiesi asiasta. Vanhemmat myös tarjos ruoan kanssa viiniä ja toisinaan then breezerin yms.

Vierailija
15/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tehtiin bileisiin riisiviinaa.

Vierailija
16/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sinä vaan luulet, ettei ne juo. Mulla on kans teini-ikäinen lapsi, joka tietääkseni ei juo. Hänen kaverinsa kyllä juovat, monetkin. Tiedän.

Samanlaisia kokemuksia myös minulla. Mä olen 17-vuotiaan lapsen äiti ja kyllä suurin osa tuon ikäisistä juo, ihan kunnon nuoretkin. Omani kiivaasti väittää ettei juo, mutta kovasti ainakin bileissä viihtyy.

Vierailija
17/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ensikännini muistaakseni 16- tai 17 -vuotiaana, ja se oli niin karmea kokemus, että sitten join seuraavaksi muistaakseni 18v syntymäpäivänäni :D

Jouluna ja muina juhlina kun oltiin suvun kesken niin setäni teki aina drinksuja mulle ja tarjoili viiniä, oli äidilleni ihan ok. Tuosta kavereiden kanssa juodusta ensikännistä eivät tienneet, ehkä arvasivat, mutta eivät ainakaan mitään sanoneet. Oisin kyllä voinut kertoakkin, mutta olin eri paikkakunnalla ja darran laannuttua halusin vain unohtaa, joten en alkanut kertomaan kun ei kysytty :DD

Vierailija
18/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori 80-luvulla ja join alkoholia 15v. lähtien. Vanhemmat kaverit ym tutut osti.

Juotiin kotibileissä ja ulkona/kaupungilla. Kesälllä festareilla. Ja bändien keikoilla käytiin. Ja laivalla.

Kivaa oli  vaikka aika kaasuissa oltiin välillä :O onneksi mitään pahempaa ei sattunut.

Alaikäisena en päässyt baariin montaa kertaa koska olin nuoren näköinen.

Äiti tiesi että join mutta ei sitä niin pahana pidetty. Finnairin koneessakin sain juoda alkoholia vaikka olin vasta 16v. kun kävimme 2 kertaa Kanarialla.

Vierailija
19/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska silloin oli jo voimassa laki, jonka mukaan alle 18-vuotias ei saa juoda alkoholijuomia eikä sen ikäiselle saa luovuttaa alkoholijuomia. Sitä paitsi alkoholi on myrkkyä enkä minä halua myrkyttää elimistöäni, joten en ole juonut alkoholimyrkkyä koskaan. On surullista, että monien suomalaisten mielestä juhliminen on sitä, että on myrkytyksen alaisena eli humalassa.

Vierailija
20/44 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ja paljon. Väärillä papereilla tuli käytyä myös baareissa. Rahaa oli kesätöistä ja muista satunnaisista töistä, lukiossa opiskelin. Olin ihan "kunnon nuori", kiltti tyttö. Urheilin ja koulu meni hyvin, kestin viinaa kuin miehet. Monesti tuli vedettyä överitkin, vaan onneksi ei koskaan sattunut mitään ja minulla oli hyviä ystäviä. Vuorotellen toisistamme huolehdittiin. Alkoholia hankki isoveljeni tai kaverin isoveli.

Aika äkkiä se sitten väheni ja sittemmin loppunut kokonaan. Enpä voi kehua asialla, sellainen kittaaminen on vain tyhmää, onneksi se vaihe meni ohi.

Yöelämä oli ehkä silloin 90-luvun lopulla myös turvallisempaa, isommissakin kaupungeissa. Ei tarvinnut miettiä tuleeko raiskatuksi tai huumatuksi, toki tietttyjä alueita oki jo silloin mutta noin yleisesti. Suurin uhka oli talvella hankeen sammuminen, ei toiset ihmiset. Tällainen tunne minulla ainakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi