Kuinka paljon tililtä voi nostaa käteistä kuukausittain epäilyksiä herättämättä?
Jotta Kelassa ei aleta epäillä, että säästää sukanvarteen? Toivoisin saavani ainakin 200 euroa kuussa säästöön näin... Onko mahdollista?
Kommentit (28)
Mutta eihän kelassa tarkkailla tilejä, vai?
Saahan sitä nyt nostaa käteistä. Itse ainakin maksan ruokakaupassa aina käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä nyt nostaa käteistä. Itse ainakin maksan ruokakaupassa aina käteisellä.
Tarkistetaanko tilit? Jos tarkistetaan, niin en voi ainakaan sanoa, että maksan ruokakaupassa, koska tiliotteessa näkyy, että maksan kortilla ruokakaupassa.
-ap
Saa nostaa niin paljon kuin haluaa, mutta talettamista valvotaan tarkasti, että sitten joudut käyttämään sen käteisen vaikka ruokaostoksiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistetaanko tilit? Jos tarkistetaan, niin en voi ainakaan sanoa, että maksan ruokakaupassa, koska tiliotteessa näkyy, että maksan kortilla ruokakaupassa.
-ap
No älä sitten enää maksa kortilla! Olet siis toimeentulotukiasiakas, ja siksi pimität säästöjä. Nosta vaikka satanen viikossa ja jos kysyvät jotain, kerro että yrität saada raha-asiat hallintaan sillä, että käytät viikossa vain tietyn määrän rahaa, käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei sinulla saisi olla varaa säästää, jos toisten kukkarosta kustantuu elämisesi.
Vierailija kirjoitti:
Saa nostaa niin paljon kuin haluaa, mutta talettamista valvotaan tarkasti, että sitten joudut käyttämään sen käteisen vaikka ruokaostoksiin tms.
Ok, kiitos. Pitää siis ottaa ruokarahaa talteen siltä varalta, että pääsee duuniin ja ostelee sitten ruuat tallennetulla käteisellä. :D Tai tallettaa sitten käteisvaroista vaikka viisikymppiä kuussa, niin ei varmaan epäillä... Tosin eihän minun talletuksia enää Kela sitten seuraa, kun olen töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei sinulla saisi olla varaa säästää, jos toisten kukkarosta kustantuu elämisesi.
Kenties ei, mutta eipä se minun vikani ole, jos systeemi kusee. Ainakin yksin elävän toimeentulotuki on tosiaan aivan liian suuri.
-ap
Ei kelaa ensisijaisesti kiinnosta se, millä tavalla raha tililtä nostetaan, vaan se, paljonko sitä rahaa tilillä on ennen nostoja, maksuja ja ostoja. Eli kuinka paljon on rahaa käytettävissä. Kaikki raha, joka tilillä käväisee, on kelan laskelmissa tuloa. En tiedä, kuinka pitkältä ajalta takautuvasti pitää tiliotteet toimittaa, kun toimeentulotukea hakee.
Eroa pankista ja käytä vain käteistä, niin olet isonveljen valvonnan ulottumattomissa. Perustuslaki ei vaadi, että kansalaisen on ehdottomasti kuolemanrangaistuksen uhalla oltava kaupallisen liikelaitoksen asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Eroa pankista ja käytä vain käteistä, niin olet isonveljen valvonnan ulottumattomissa. Perustuslaki ei vaadi, että kansalaisen on ehdottomasti kuolemanrangaistuksen uhalla oltava kaupallisen liikelaitoksen asiakas.
Suomessa ei ole kuolemanrangaistusta kuten varmasti tiedät (pitäisi kyllä olla), mutta tukia maksetaan vain rahalaitoksen tilille, ei käteisenä.
Minusta on hieman typerää tt-tuen asiakkaana maksaa kaikki todelliset ostokset kortilla ja nostaa käteistä vain säästöön. Kannattaisi nostaa kaikki rahat laskujen maksun jälkeen tililtä ihan vain siksi, ettei tiliotteellasi ole niin helvetin paljon tapahtumia, että sen tarkastaminen hidastaa tukipäätöksen tekemistä.
Enkä kyllä ymmärrä muutenkaan korttimaksamista, mutta tämä on vapaa maa ja jokainen saa olla niin tyhmä kuin haluaa.
Ei niitä tiliottetita tarvii jatkohakemuksessa enään näyttää kelaan, koska ensimmäisellä kerralla kun on hakenut toimeentulotukea, niin piti kahdelta kk.delta näyttää mutta ei jatkossa koska tulot on jo saatu selville ja muutoksia ei ole, eli kyllä sielä tilillä voi ainakin tääläpäin olla jatkossa vaikka kuinka paljon rahaa, ei ne niitä kyttää niikuin sossu, ainakaan tääläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tiliottetita tarvii jatkohakemuksessa enään näyttää kelaan, koska ensimmäisellä kerralla kun on hakenut toimeentulotukea, niin piti kahdelta kk.delta näyttää mutta ei jatkossa koska tulot on jo saatu selville ja muutoksia ei ole, eli kyllä sielä tilillä voi ainakin tääläpäin olla jatkossa vaikka kuinka paljon rahaa, ei ne niitä kyttää niikuin sossu, ainakaan tääläpäin.
Juuri näin. Nyt kun kaikilla on samat säännöt, ei kenenkään tarvitse lähettää tiliotteita jatkohakemukseen. Eli ne pari sataa säästöä voi ihan pitää siellä tilillä. Ja rahaa voi nostaa ihan niin paljon kuin tilillä katetta riittää.
Lisätään numeroon 15 vielä tarkennus, että ei tarvitse lähettää, jos olosuhteet eivät muutu.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä päin ei tarvitse toimittaa tiliotetta kuukausittain, mutta muualla tarvitsee. Ap, hanki toinen tili josta et hiisku mitään. Tai sitten sinne sukanvarteen. Jos pelottaa säilöä isoja määriä käteistä niin voit vaihtaa esim. matkashekkeihin. 500e ja siitä yli voidaan pitää silmällä rahanpesuaäädöksien vuoksi.
Aha,tukihuijaukset yleistymään päin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä päin ei tarvitse toimittaa tiliotetta kuukausittain, mutta muualla tarvitsee. Ap, hanki toinen tili josta et hiisku mitään. Tai sitten sinne sukanvarteen. Jos pelottaa säilöä isoja määriä käteistä niin voit vaihtaa esim. matkashekkeihin. 500e ja siitä yli voidaan pitää silmällä rahanpesuaäädöksien vuoksi.
Oletko tehnyt toimeentulotuen jatkohakemusta tämän vuoden puolella? Väitän että et. Ei nimittäin todellakaan tarvitse tiliotteita siihen lähettää. Olen tehnyt tuollaisen hakemuksen kahdesti ja ainoat liitteet, joita tarvittiin olivat tositteet menoista (=kopio korvattavista laskuista). Tiliote piti lähettää vain ennen vuodenvaihdetta, kun asiat hoiti sossu. Kelalle riitti tiliote ensimmäiseen hakemukseen, jos olosuhteet pysyneet samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Samalla tuella jotkut saavat säästöön ja joillekin se ei riitä mihinkään,missä on raja?
Pari sataa onnistuu helposti