74€ kengät soskusta
En ole ikinä ostanut 74e maksavia kenkiä. Ei ole varaa.
Pyörätuolissa istuva henkilö-käsivoimatkin heikot ettei saa kenkiä jalkaan.
Miten voi siis liikua-oliko sähköpyörätuoli.
Oli papereita ja PASSI, miksi vähävaraisella, pyörätuolissa istuvalla on passi.
En tunne esim. ketään vanhusta tai köyhää kenellä on passi.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mä seurasin vierestä ku mamuperhe osti 250 euron edestä maksusitoumuksella talvivaatteita. Itäkeskuksen prisma. Ku ei sitoumus riittänyt kattamaan ostoksia kaivo isäntä viiskymppisnipun ja maksoi erotuksen. Mahtu siihen samalle kuitille isovanhemman ostoksetkin kun kerta ei köyhiä oltu.
Mietitytti että kannattaako käydä töissä ja kirppiksillä. Ja miten hyvin nukkuu sossutäti yönsä ku tollasia sitoumuksia jakelee päivät pitkät.
Tuota samaa mietin kassantätinä joskus, kun mamuperhe maksoi useamalla sitoumuksella ruokansa. Yhteensä n.100 euroa ja meikäläinen on siellä kassalla duunissa että saa vuorosta jonkun viisikymppiä eikä vuokratyöläisellä ole edes tietoa seuraavasta vuorosta. Ja näille annetaan useampi sitoumus.
Positiivista tietenkin että itse hoidin asiani omilla rahoillani mutta vähän kaiversi.
Pitäisiköhän tehdä joku huomiohuorauspäivitys naamakirjaan siitä kuinka noina aikoina maksoin omista rahoistani lapsille omenoita, tikkareita, pillimehuja, vanukkaita ja lakupötköjä ihan vaan siksi että vanhempien rahat riittivät kyllä kaljaan ja tupakkaan mutta eivät lapsille luvattuihin herkkuihin.
Elän hyvin tiukkaa elämää ja minulla on joka vuosi laitettu henkilöllisyystodistusbudjeytiin 30 e.
Ollaan exn kanssa sovittu minä maksan nämä.
Kyllä käymme verkko??? Piste tai talo, josta saa rurolla passikuvat. Sain vonkin täältä, kiitos vaan,
Helpottaa asiointia kun on virallinen henkilökortti
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyväpalkkaisessa työssä ja koulutukseltaan vähintään käynyt lukion. Ja kyllä en käytä sanaa sosiaalitoimi tai muuta hienompaa termiä, vaan sossu on käypä. Se suuhun ja keskustelupalstalle hyvin sopiva. Olen myös sitä mieltä, että tietysti kriittiset äänet kuuluvat nettomaksajilel. Tottakai kuuluvat. Kuka sitä omaa toisten kustannuksella ilman vastiketta saavaa etuaan haluaisi pienentää. (Tai no ehkä joku vastuuntuntoinen) Jonkun pitää kuitenkin maksaa tämä koko lysti. Jos saa puolet halvemmalla tai jopa 1/4 hinnalla kohtalaisen hyvää vaatetta, niin sellaista sitten annetaan ja vain todella tarpeeseen.
Miten vaikeaa on käsittää, että rahat on loppu, velkaa on miljardeja ja maksajia ei riitä?? Piikki kiinni ja heti! Vain minimi kustannetaan ja senkin eteen olisi hyvä tehdä jotain hyödyllistä jotta kuntien ja valtioiden talous tasapainoon. Sossun pitäisi ehdottomasti tehdä yhteistyötä kirpparien kanssa ja ihmiset voisivat sinne viedä vanhoja, mutta suhteellisen hyväkuntoisia vaatteitaan. Ei sitten tuhlattaisi luksus-vaatteisiin arvokkaita rahojamme, kun duunarilla ei tahdo itselläkään olevat niitä varaa hankkia, varsinkin jos on paljon lapsia.
Omalla tapaa kyllä miettii miksei sossulla ole vaikka jotain punaisen ristin tapaista keräystä että sinne saisi viedä vaatteita jne ja he jakaisi eteenpäin tarvitseville? Monesti itse myös miettinyt että mieluusti lahjoittaisin jotain vaatteita ja esineitä, mutta haluaisin että ne oikeasti menee tarvitseville eikä tyhmille trokareille jotka vaan voitot silmissä keksii säälittäviä tarinoita ja myy sitten antaman tuotteen kalliilla ja ostaa esim viinaa eikä esim lapsille ruokaa. Että mistä niitä oikeasti apua tarvitsevia löytää jossei esim sossusta vaikka kyllähän sielläkin kirjava asiakaskunta :D
Vierailija kirjoitti:
Köyhänä (nettotulot 800-1200 e kk) en ikinä osta halpoja kengäntapaisia, vaan laadukkaat kengät jotka kestävät loppuunkäytettynä vuosikausia. Henkilöpaperit myös helpottavat kovasti elämää, ja näistä voi valita joko passin tai kalliimman henkilökortin. Passi toimii henkilötodistuksena ja passina, henkilökortti ainoastaan henkilötodistuksena. Ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus.
Niinpä! Itsellä on kengät jotka on kestäneet viisi syys-kevät kautta, eivätkä edelleenkään ole miksikään menneet. Pohjat on edelleen pitävät ja nahka hyvässä kunnossa (tietenkin hoidan tarvittaessa ja suojaan). Ja näitä kenkiä käytän n. Syys-toukokuun ajan lähes päivittäin. Ainoastaan kylmemmillä keleillä käytän toisia ja kesällä tennareita. Maksoivat 100€. Ei ole paljoa jäänyt hintaa käyttökerralle.
Huh millaisia ihmisiä sitä onkaan olemassa...
Mitä ihmeen merkitystä sillä on oliko kyseessä tavallinen pyörätuoli vai sähköpyörätuoli?? Ja se että köyhällä on passi - ehkäpä se ihminen on vaikka jokunen vuosi sitten ollut ihan voimissaan ja ehkä varoissaankin peräti matkustamaankin. Moni pyörätuolia tarvitsevista kun ei ole syntyjään pyörätuolipotilas ja vaikka olisikin, niin vammaisetkin matkustavat. Muutenkin ihmisellä nyt pitää vaan joku henkilöllisyystodistus olla ja passi on niistä halvin.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea sossua sanotaan soskuksi? :o
En tiedä, mutta aloittaja vahvisti taas kerran käsitykseni, että kaikki 'soskusta' puhuvat ovat ääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole taas koskaan ostanut romanihametta, vaikka jotkut siihen käyttääkin sen päälle 400 euroa tukirahoja.
hys, hys. ei niistä hameista saa puhua. leimautuu vaan rasistiksi. se on täysin oikein et jotkut käyttää vuosittain sen neljähunttia hameeseen, mut auta armias jos joku kengätön saa seitsemänkymppiä talvikenkiin nii kyllä sit pitää nousta barrikaadeille huutamaan kuinka väärin se on. aamutossuilla ois ihan hyvin pärjänny ja oishan niiden päälle voinut aina sitoa hedelmäpussit niin ei ois viima käyny. nekin kympit oltais sit voitu säästää mekkokankaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin AP ihan samaa. Siinä taas haaskattiin meidän veronmaksajien raskaalla työllä ansaitsemia rahoja. Tolla 4,5 eurolla olisi saanut kirpparilta hyvät käytetyt Kuomat, jotka on helppo kiskoa jalkaan. Joten miksi pitää törsätä, kun velkaa on monta miljardia ja maksukykyä ei ole valtiolla eikä kunnilla???
Onko vammaisen vaatettaminen mielestäsi törsäämistä?
On tuohon hintaan ja toisten rahoilla. Eli vastaus on yksiselitteisesti Kyllä, vammaisen vaatettaminen on törsäämistä, jos käytetään talvikenkiin 70 euroa. Varsinkin kun halvemmalla saa myös hyvää kuten Kuomat. Ne ovat kengiksi todella kestävät, helppo pukea (erityisesti vammaiset), lämpimät ja maksavan kirpparilla muutaman euron. Uutenakin näitä saa n. 30 eurolla. Ylipäätään kaikki toiminta mihin käytetään veronmaksajien rahoja pitäisi olla äärimmäisen harkittua.
Vammaisille, maahanmuuttajille ym. en antaisi veronmaksajien maksusitoumia uusiin vaatteisiin. Tavalliset köyhät ja keskituloiset duunaritkin ostavat / joutuvat ostamaan vaatteensa itselleen ja lapsilleen tori.fi, tai kirppareilta. Eli jonnekin Sossun olisi hyvä tehdä yhteistyötä jonkun ison kirpparin kanssa.
Käyn kirppareilla mutta kenkiä ei kannata ostaa käytettynä elleivät ole uudenveroiset. Kengät muotoutuvat kantajansa mukaan ja usein kirppiksillä myytävät kengät ovat sitäpaitsi kalliita ja jo valmiiksi linttaan astuttuja. Voi myös olla jalkahielle tai homeelle haisevat kengät jos käytettynä ostaa. En ole törmännyt kotikaupungissani aikuisten kuomiin, mistä sellaiset voi ostaa? Sossun asiakkaiden on tyytyminen siihen valikoimaan mitä kaupassa on.
Pahimmassa tapauksessa kirpparikengistä saa jonkun jalkasilsan tai kynsisienen. Ostan kirpparilta paljonkin tavaraa, mutta kenkiä en koskaan. T: pienituloinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tunne ketään täysi-ikäistä ihmistä, jolla ei olisi joko passia tai henkilöllisyystodistusta.
Mulla meni passi vanhaksi puoli vuotta sitten. Samoihin aikoihin jäi mies työttömäksi.
Itse hoidan pientä lasta kotona kotihoidontuella.
Passi maksaa kuvineen 50-60€.
Kotihoidontuesta ja työttömyysturvasta ei jää laskujen jälkeen tosiaankaan tuollaista summaa yli että voisi hankkia uuden passin.Hae harkinnanvaraista tukea passia varten, jos sinulla ei ole muuta henkilötodistusta.
On haettu, ei tipu. Tuista pitäisi maksaa. Mutta ei tosiaan jää yhtään ylimääräistä tällä hetkellä, siispä odottelen kunnes töitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin AP ihan samaa. Siinä taas haaskattiin meidän veronmaksajien raskaalla työllä ansaitsemia rahoja. Tolla 4,5 eurolla olisi saanut kirpparilta hyvät käytetyt Kuomat, jotka on helppo kiskoa jalkaan. Joten miksi pitää törsätä, kun velkaa on monta miljardia ja maksukykyä ei ole valtiolla eikä kunnilla???
Onko vammaisen vaatettaminen mielestäsi törsäämistä?
On tuohon hintaan ja toisten rahoilla. Eli vastaus on yksiselitteisesti Kyllä, vammaisen vaatettaminen on törsäämistä, jos käytetään talvikenkiin 70 euroa. Varsinkin kun halvemmalla saa myös hyvää kuten Kuomat. Ne ovat kengiksi todella kestävät, helppo pukea (erityisesti vammaiset), lämpimät ja maksavan kirpparilla muutaman euron. Uutenakin näitä saa n. 30 eurolla. Ylipäätään kaikki toiminta mihin käytetään veronmaksajien rahoja pitäisi olla äärimmäisen harkittua.
Vammaisille, maahanmuuttajille ym. en antaisi veronmaksajien maksusitoumia uusiin vaatteisiin. Tavalliset köyhät ja keskituloiset duunaritkin ostavat / joutuvat ostamaan vaatteensa itselleen ja lapsilleen tori.fi, tai kirppareilta. Eli jonnekin Sossun olisi hyvä tehdä yhteistyötä jonkun ison kirpparin kanssa.
Käyn kirppareilla mutta kenkiä ei kannata ostaa käytettynä elleivät ole uudenveroiset. Kengät muotoutuvat kantajansa mukaan ja usein kirppiksillä myytävät kengät ovat sitäpaitsi kalliita ja jo valmiiksi linttaan astuttuja. Voi myös olla jalkahielle tai homeelle haisevat kengät jos käytettynä ostaa. En ole törmännyt kotikaupungissani aikuisten kuomiin, mistä sellaiset voi ostaa? Sossun asiakkaiden on tyytyminen siihen valikoimaan mitä kaupassa on.
Pahimmassa tapauksessa kirpparikengistä saa jonkun jalkasilsan tai kynsisienen. Ostan kirpparilta paljonkin tavaraa, mutta kenkiä en koskaan. T: pienituloinen
Älä nyt sitten osta ainakaan uusia kenkiä Sossun piikkiin, ainakaan yli-kalliseen 70 euron hintaan.
Sossut voisivat tehdä yhteistyötä myös kauppojen kanssa. Jos heillä on ylijäämäkenkiä esim. kuomia tai vastaavia uusia (ehkä värivirheellisiä tms) ja hyvin edullisia, esim. 20 €/ pari, niin sellaisia voisi antaa sossuasiakkaille esim. 5 vuoden välein. Tämän arvokkaan eleen eteen toki olisi hyvä jos sossun asiakas siivoaisi koirankakkoja tms. tupakantumppeja vaikka edes yhden päivän. Muut vaatteet menee ihan hyvin käytettyinä.
Minä köyhänä kävelen pitkiä matkoja, koska ei ole autoa ja talvella en halua ajaa polkupyörällä. Kävely on myös hyvää ja ilmaista kuntoilua, kävelen usein yli 30 km lenkkejäkin. Kengät ostan uutena ja en osta mitään merkittömiä halpiskenkiä, koska olen todennut että ne ei ole hyvät jalassa. Hyödynnän toki kaikki tarjoukset ja usein merkkikengät saakin melko edullisesti.
Passia tarvitsee esimerkiksi Tallinnan-risteilyllä. Viking Lineltä saa Tallinnan-matkoja muutamalla eurolla/hlö ja Tukholmaan pääsee nytkin 4 €/hytti. Nämä on Viking Club-tarjouksia ja tuo klubi on ilmainen.
Köyhä saa vähän piristystä arkeen kun lähtee reissuun. Ja tietenkin henkilöllisyystodistus on oltava, joten jo senkin takia se passi kannattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tunne ketään täysi-ikäistä ihmistä, jolla ei olisi joko passia tai henkilöllisyystodistusta.
Mulla meni passi vanhaksi puoli vuotta sitten. Samoihin aikoihin jäi mies työttömäksi.
Itse hoidan pientä lasta kotona kotihoidontuella.
Passi maksaa kuvineen 50-60€.
Kotihoidontuesta ja työttömyysturvasta ei jää laskujen jälkeen tosiaankaan tuollaista summaa yli että voisi hankkia uuden passin.Hae harkinnanvaraista tukea passia varten, jos sinulla ei ole muuta henkilötodistusta.
On haettu, ei tipu. Tuista pitäisi maksaa. Mutta ei tosiaan jää yhtään ylimääräistä tällä hetkellä, siispä odottelen kunnes töitä löytyy.
Eli siinä tapauksessa osa laskuista katsotaan ei välttämättömiksi menoiksi. Oma valintahan se sitten on, että käyttää ne rahat muuhun, kuin passiin.
Joku kyseli aikuisten kuomista, niitä myydään esimerkiksi Prismassa. Hinta on muistaakseni 69,95 €. Tämä siis se perinteinen putkivarsimalli. Kuomalla on myös muunlaisia aikuisten malleja ja myös sellaista perinteistä lenkkarintyylistä ulkoilukengän mallia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan köyhillä (700 euroa/kk eläke) eläkeläisillä ole passia, eivätkä matkustele, eivät sen puoleen kykenisikään, hyvä kun riittää rahat lääkkeisiin ja vuokraan ja ruokaan, eikä aina riitäkään. Monilla alle 70-vuotiailla on työeläke ja vielä kuntoa, he kyllä matkustelevat.
72 -vuotiaalla äidilläni on kyllä passi. Ei ole ajokorttia ja pakkohan se on saada henkilöllisyys todistettua. Vaikkei matkustelisi ja pankkitilit sun muut on olemassa, niin et esim Postista saa ulos paketteja ja kirjattuja kirjeitä, jos ei ole henkkaria.
HUOM KAIKKI KÖYHÄT! Jos teillä on voimassa oleva perustoimeentulotukipäätös, Kela korvaa henkilöllisyystodistuksen hankkimisesta aiheutuvat kulut. En tiedä koskeeko se valokuvien hintaa mutta ainakin sen asiakirjan hinnan. Ei tarvi siis enää hakea harkinnanvaraista tukea siihen. Toki sen korvauksen saa vasta jälkikäteen eli pitää ensin löytyä omasta pussista se noin viisikymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole taas koskaan ostanut romanihametta, vaikka jotkut siihen käyttääkin sen päälle 400 euroa tukirahoja.
hys, hys. ei niistä hameista saa puhua. leimautuu vaan rasistiksi. se on täysin oikein et jotkut käyttää vuosittain sen neljähunttia hameeseen, mut auta armias jos joku kengätön saa seitsemänkymppiä talvikenkiin nii kyllä sit pitää nousta barrikaadeille huutamaan kuinka väärin se on. aamutossuilla ois ihan hyvin pärjänny ja oishan niiden päälle voinut aina sitoa hedelmäpussit niin ei ois viima käyny. nekin kympit oltais sit voitu säästää mekkokankaisiin
Mä en kestä xD
Miksi et ap hae sossusta maksusitoumusta kenkiin, jos ei sinulla ole varaa? Jos todella olet köyhä, senkuin täytät kelan sivuilla asumislisä/toimeentulotuki hakemuksen. Köyhyyttä ei ole se, että olet mitoittanut menosi tulojasi suuremmiksi.
Häpeäisit edes.
onko tää kuomahullu myös kånkenhullu joka bongailee paljaita nilkkoja vai onko näitä useita?
Mulla on passi vaikka oon köyhä, halvempi ku henkkarit.