Työssäkävijä, oletko työttömälle kateellinen?
Kommentit (76)
Ei kiitos, sillä minusta on kivampi että tileilläni lojuva raha on saapunut sinne palkkana ja osinkotuloina työttömyyyskorvauksen sijaan.
Oon aina kateellinen työttömän on aikaa, vaan ei rahaa.
Töissä taas olisi rahaa mutta ei aikaa.
Muilla on aina paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen suut meni kiinni :D
Se, että sinä kysyt typeriä joihin kukaan ei jaksa vastata ei ole mitään suiden kiinni menemistä.
En ole. Olen ollut työttömänä ja se oli yhtä tuskaa. Mielummin menettelevä työ (ja vaikka vähän vähemmän rahaakin) kuin työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Joo oon kade siinä mielessä että se käsittämätön vapaus tehdä päivisin ja lomilla kaikkea...itellä ei ole
Niin...vapaus on, mutta rahaa ei ole!
En. Työttömyyspäivärahaa saisin 630 euroa. Nyt teen osa-aikatyötä niin että palkka ja päiväraha on yhteensä 1000-1100 euroa. (otan vuosittain n. 700 euron palautukset) Saan täyden asumistuen, vapaa-aikaa on runsaasti ja sopivasti töitä. En vaihtaisi!
Mä oon osa- aikaisena töissä, palkka on huono ja kymmeneen vuoteen en oo pitäny kesälomia, kun lomaraha olisi niin huono. Emmätiä... Voisin olla kokonaan työtönkin.
Vierailija kirjoitti:
En. Työttömyyspäivärahaa saisin 630 euroa. Nyt teen osa-aikatyötä niin että palkka ja päiväraha on yhteensä 1000-1100 euroa. (otan vuosittain n. 700 euron palautukset) Saan täyden asumistuen, vapaa-aikaa on runsaasti ja sopivasti töitä. En vaihtaisi!
Niin, hienoa olla sinkku. Ajatteles jos sun miehen palkka olisi yhtä surkea kuin sulla, eikä penniäkään asumistukea.. Sinkkuja sais verottaa niin paljon rajummin.
Mulla on verolaskelmassa vain veroja verojen perään. Tuo tulopuoli on tuon alle 20 000 vuodessa. Ei jaksaisi aina maksaa.
Vaihtaisin mielelläni mutta kukaan mun tuntema työtön ei halua tulla töihin. Omassa duunipaikassa tällä hetkellä kolme vakipaikkaa auki, ei hakijoita eikä edes työkkärin pakottamana halua tulla kukaan töihin. Kuitenkin kyseessä ihan hyvä työnantaja, ei mitään ongelmia ja palkkauskin ihan ok. Tämä ei ole oma alani, joten itse voisin siksi luovuttaa duunipaikkani pois koska haluan koulutustani vastaavaan työhön. Laiskoille työttömille ei työpaikat kelpaa milloin mistäkin syystä. Ei voi tehdä vuorotöitä, liian pitkä työmatka, kumminkaimansiskonveli on joskus haukkunut ko. työpaikkaa, aamuvuoro alkaa liian aikaisin, työnantaja ei anna viedä työpuhelinta kotiin jne. Näitä on nähty ja kuultu. Työttömien edut ja sosiaaliedut ovat Suomessa niin hyvät, mutta palkkataso niin paska että työttömänä oleminen on täysin kilpailukykyistä tulojen puolesta ansiotyön tekemiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni mutta kukaan mun tuntema työtön ei halua tulla töihin. Omassa duunipaikassa tällä hetkellä kolme vakipaikkaa auki, ei hakijoita eikä edes työkkärin pakottamana halua tulla kukaan töihin. Kuitenkin kyseessä ihan hyvä työnantaja, ei mitään ongelmia ja palkkauskin ihan ok. Tämä ei ole oma alani, joten itse voisin siksi luovuttaa duunipaikkani pois koska haluan koulutustani vastaavaan työhön. Laiskoille työttömille ei työpaikat kelpaa milloin mistäkin syystä. Ei voi tehdä vuorotöitä, liian pitkä työmatka, kumminkaimansiskonveli on joskus haukkunut ko. työpaikkaa, aamuvuoro alkaa liian aikaisin, työnantaja ei anna viedä työpuhelinta kotiin jne. Näitä on nähty ja kuultu. Työttömien edut ja sosiaaliedut ovat Suomessa niin hyvät, mutta palkkataso niin paska että työttömänä oleminen on täysin kilpailukykyistä tulojen puolesta ansiotyön tekemiseen verrattuna.
Näin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vaihtaisin heti. Taitaa työtön saada helpommalla leivän kuin minä.
Onko palkkasi todella 1000e kuussa? Miksi et ole opiskellut itsellesi ammattia?
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut molemmat. Mulle työ (tylsäkin) tuo elämään vähän ryhtiä ja sisältöä, en jaksaisi enää kotona miettiä päivästä toiseen, että mitä keksisi. Ja olen pienituloinen, rahaa ei ole paljoa enempää kuin työttömänäkään, mutta mielummin näin.
Täytyy kyllä olla aika laiskamielinen ja tylsäpäinen, jos ei keksi itselleen tekemistä ja ajanvietettä ilman, että joku (esim työnantaja) on käskemässä, mitä pitää tehdä.
Mitenhän selviät eläkkeelläkään, kun ei ole töitä tehtäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kutsut 1000e kuukausipalkkaa "ihan OK palkkaukseksi" kokopäivätyöstä?
Älkää olko kateellisia. Ite oon opiskelija mutta lähin opiskelee 2. tutkintoa yliopistoon koska oisin muuten ollut työtön. Hajoaa nyt jo pää kun tiedän ettei kesäks töitä tule. Säästöjä on mutta pelottaa jo se päivä kun valmistun työttömäksi.
Ennemmin vaik kaupan kassa ku työtön. Ihmisarvo työttömyydes menee ja luusereita työttömät on
T.ikuinen opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut molemmat. Mulle työ (tylsäkin) tuo elämään vähän ryhtiä ja sisältöä, en jaksaisi enää kotona miettiä päivästä toiseen, että mitä keksisi. Ja olen pienituloinen, rahaa ei ole paljoa enempää kuin työttömänäkään, mutta mielummin näin.
Täytyy kyllä olla aika laiskamielinen ja tylsäpäinen, jos ei keksi itselleen tekemistä ja ajanvietettä ilman, että joku (esim työnantaja) on käskemässä, mitä pitää tehdä.
Mitenhän selviät eläkkeelläkään, kun ei ole töitä tehtäväksi.
En ole tuo edellinen, mutta silloin kun olin työttömänä, elin työmarkkinatuella ja asumistuella (mulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen, koska perin osan vanhempieni kesämökistä, eli mulla on "omaisuutta" enkä saa sitä myytyä pois). Yhteensä verojen jälkeen 700 euroa kuukaudessa. Siitä maksoin asumisen ja muut laskut ja ruoan ja kaikki.
Ajanvietemahdollisuudet olivat tosi vähissä, koska mulla ei ollut monesti rahaa esim. bussilippuihin (lähin kirjasto on aika pitkän matkan päässä). Katselin sitten telkkaria ja surffasin netissä. Liikuntaharrastuksena kävely muuttuu todella nopeasti puuduttavaksi, kuten iso osa muistakin asioista joihin vain ei ole mitään vaihtelua.
Säästin, missä voin jotta saatoin silloin tällöin lähteä kavereitten kanssa elokuviin tai kaljalle, mutta aika monesti jouduin kieltäytymään.
Onneksi nyt on töitä, että saa rahaa harrastuksiin ja matkustamiseen ja kaikkeen muuhun kiinnostavaan sekä piristävään.
En ole. Työ on mielekästä ja saan siitä kivan korvauksen, joka mahdollistaa sillä vapaa-ajalla hankinnat, joita työttömänä ei voisi tehdä.
En ole kateellinen, vaan lähinnä säälin. Koen ikäväksi se, ettei valtiovalta yritä mitenkään auttaa nääitä ihmisiä työskentelemään edes osa-aikaisesti vaan erilaisilla tukiviidakoilla passivoidaan ihmiset kotiin. Työttömyysansasta on enää vaikea päästä ikinä eteenpäin, kun sinne kerran tippuu. Nähty on.
🇺🇦🇮🇱
Jännä juttu. Moni 40 h/ viikossa painava mielellään olisi vaikka vuorotteluvapaalla tai äidit kotona lastensa kanssa. Tähän ei varaa löydy mutta työttömiä voi pitää kotonaan ( ja nehän haluaa kauheasti töihin) Ihme juttu.
Yhden pitkäaikaistyöttömän touhua seuranneena, eihän se suostunut lähtemään kun kulkeminen olisi maksanut yms.
Joo, kiva käydä töissä ja tuntea olevansa tärkeä, mut musta tuntuu et se siivooja ottaisi mielummin kunnon korvauksen, ennenkuin statuksen työssäkäyvänä.