Työssäkävijä, oletko työttömälle kateellinen?
Kommentit (76)
Kaffepulla kirjoitti:
En ole kateellinen, vaan lähinnä säälin. Koen ikäväksi se, ettei valtiovalta yritä mitenkään auttaa nääitä ihmisiä työskentelemään edes osa-aikaisesti vaan erilaisilla tukiviidakoilla passivoidaan ihmiset kotiin. Työttömyysansasta on enää vaikea päästä ikinä eteenpäin, kun sinne kerran tippuu. Nähty on.
Kyllä työtä tekevälle riittää, mutta ei taida kelvata.
Valtio ottakoon vastuun ainostaan turhien inssien koulutuksesta.
En todellakaan. Olen kokenut työttömyyden ja se oli elämäni kurjinta aikaa. Rahat oli aina loppu, kituuttamista päivästä toiseen. Kaikki päivät tuntui samanlaiselta.
Tykkään nykyisestä työstäni ja palkkakin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Joo, vaihtaisin heti. Taitaa työtön saada helpommalla leivän kuin minä.
Miksi sitten et ryhdy tuumasta toimeen? Vapauttaisit työpaikkasi työhaluiselle työttömälle, hyötyisitte kumpikin.
Kateellisilla on aina mahdollisuus jättäytyä työttömäksi!
En tosiaan ole kateellinen. Oon ollut nuorempana useaan otteeseen pitkäaikaistyöttömänä ja muistan vieläkin miten ahdistavaa se oli puhumattakaan rahan vähyydestä. En ikinä v*ttuile työttömille, sopii mennä kokeileen vaikka vuosi työttömyyspäivärahalla ilman tietoa työpaikasta, jonkun muutaman kuukauden pätkän voi saada ja sitten taas kortistoon.
Olin kateellinen ja sitten töissä kerrottiin, että yhden määräaikaisen sopparia ei jatketa ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Paras päätös ikinä! Ansiosidonnainen on ihan riittävä toimeentulo meille, eikä tuolla taktiikalla tullut edes karenssia.
Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja mies käy töissä. Nyt lapset 20h/vko sopparilla päiväkodissa (ovat jo niin isoja, että päiväkodin lopettaminen ei ole vaihtoehto). Jokainen päivä on täynnä tekemistä aamusta iltaan, että aika ei ehdi käydä pitkäksi. Nyt vaan ehtii paremmin nukkua yöunet siinä välissä, eikä jokaisesta jumpassa käynnistä ja muusta omasta hetkestä tarvitse potea huonoa omaatuntoa :)
En ole kateellinen, mutta näin 15-vuotiaasta asti koko ajan joko töitä tehneenä, opiskelleena tai pienen vauvan / vauvan ja taaperon kanssa vanhempain"vapaalla" olleena, joskus tuntuu, että hengähdystauko olisi erittäin tervetullut.
Ikäisistäni naisista melkein kaikki ovat joskus olleet pidemmällä sairaslomalla, itse olen saanut olla terveenä ja korkeintaan 2 päivää ollut kipeänä ehkä kerran vuodessa, silloinkin tehnyt pakolliset työt etänä.
Olisi ihanaa, jos joskus olisi pidempi vapaa....kesälomat tietysti pidän normaalisti, mutta aina lasten ja perheen ehdoilla. Yksinhuoltajana ja perheeni elättäjänä en voi haaveilla esim. vuorotteluvapaasta, tai sitten pitäisi myydä unelmieni koti.
Tekemistä kyllä keksisin pilvin pimein! Remontoisin kotia, hoitaisin puutarhaa ja luomuviljelyksiäni, opettelisin trimmaamaan koirani paremmin itse, kirjoittaisin koko ajan suunnitelmissa olevaa kirjaa, harrastaisin enemmän urheilua, johon nykyään jää liian vähän aikaa. Tekisin monimutkaisempia ruokia, leipoisin enemmän, lukisin enemmän, kiertäisin kirpputoreja. Viikonloput on niin lyhyitä, ne menevät hujauksessa.
n44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten et ryhdy tuumasta toimeen? Vapauttaisit työpaikkasi työhaluiselle työttömälle, hyötyisitte kumpikin.
Niin paljonko sä saat kaikkineen sinne kotiin? Mun kk palkka on 1400 euroa ja mistään en mitään tukia saa. Auto täytyy olla ja varaa pitää itsensä siistin näköisenä. Et joo....
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa vaihtaa osia.
On jo kokeiltu. Olin kateellinen kun maksoin vitusti veroja ja välillä elintaso oli työttömän luokkaa, jotka jäivät aamulla piereskelemään sänkyynsä kun itse lähdin ulkoiluttamaan koiraa n. 05:00. Vitutti.
Nykyään itse rakastan nukkua pitkään ja jäädä sänkyyn piereskelemään. Mietiskellä aamulla, että teenkö aamupalaa vai avaanko oluen. Elämä on ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut molemmat. Mulle työ (tylsäkin) tuo elämään vähän ryhtiä ja sisältöä, en jaksaisi enää kotona miettiä päivästä toiseen, että mitä keksisi. Ja olen pienituloinen, rahaa ei ole paljoa enempää kuin työttömänäkään, mutta mielummin näin.
Täytyy kyllä olla aika laiskamielinen ja tylsäpäinen, jos ei keksi itselleen tekemistä ja ajanvietettä ilman, että joku (esim työnantaja) on käskemässä, mitä pitää tehdä.
Mitenhän selviät eläkkeelläkään, kun ei ole töitä tehtäväksi.
Hei mutta nytpä sain bisnesidean. Perustan pomotusfirman. Myyn pomotuspalvelua, eli nämä elämäänsä ryhtiä ja muiden määräämää tekemistä kaipaavat tulevat minulle päivittäin sitä tekemään - mutta niin, että he maksavat tästä lystistä minulle. Minähän palvelen heitä keksimällä ne tekemiset.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni mutta kukaan mun tuntema työtön ei halua tulla töihin. Omassa duunipaikassa tällä hetkellä kolme vakipaikkaa auki, ei hakijoita eikä edes työkkärin pakottamana halua tulla kukaan töihin. Kuitenkin kyseessä ihan hyvä työnantaja, ei mitään ongelmia ja palkkauskin ihan ok. Tämä ei ole oma alani, joten itse voisin siksi luovuttaa duunipaikkani pois koska haluan koulutustani vastaavaan työhön. Laiskoille työttömille ei työpaikat kelpaa milloin mistäkin syystä. Ei voi tehdä vuorotöitä, liian pitkä työmatka, kumminkaimansiskonveli on joskus haukkunut ko. työpaikkaa, aamuvuoro alkaa liian aikaisin, työnantaja ei anna viedä työpuhelinta kotiin jne. Näitä on nähty ja kuultu. Työttömien edut ja sosiaaliedut ovat Suomessa niin hyvät, mutta palkkataso niin paska että työttömänä oleminen on täysin kilpailukykyistä tulojen puolesta ansiotyön tekemiseen verrattuna.
Nekin hakevat oman alansa töitä ;)
(et ole yhtään parempi, luuseri)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin paljonko sä saat kaikkineen sinne kotiin? Mun kk palkka on 1400 euroa ja mistään en mitään tukia saa. Auto täytyy olla ja varaa pitää itsensä siistin näköisenä. Et joo....
Niin, jättäydy työttömäksi niin voit luopua autosta ja rupsahtaa rauhassa. Se on ihan oma valintasi jos haluat töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vitussa onnistut tienaamaan noin vähän? Oletko kenties elämänkoululainen?
Ja sitten vielä, työttömät vois ilmoittaa minkä hintaisessa vuokrakämpässä pystytte asumaan. Mä käyn töissä ja asun tälläsessä 400 e kk mörskässä.
Vierailija kirjoitti:
Olin kateellinen ja sitten töissä kerrottiin, että yhden määräaikaisen sopparia ei jatketa ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi. Paras päätös ikinä! Ansiosidonnainen on ihan riittävä toimeentulo meille, eikä tuolla taktiikalla tullut edes karenssia.
Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja mies käy töissä. Nyt lapset 20h/vko sopparilla päiväkodissa (ovat jo niin isoja, että päiväkodin lopettaminen ei ole vaihtoehto). Jokainen päivä on täynnä tekemistä aamusta iltaan, että aika ei ehdi käydä pitkäksi. Nyt vaan ehtii paremmin nukkua yöunet siinä välissä, eikä jokaisesta jumpassa käynnistä ja muusta omasta hetkestä tarvitse potea huonoa omaatuntoa :)
Onneksi olkoon sinulle! Juuri noin toivon että yhä useampi työelämässä oleva tekisi. En pätkääkään lähtisi syyllistämään heitä laiskoiksi luusereiksi, jos työn saavat pitää ne jotka sitä oikeasti haluavat, tai töihin vaihteeksi pääsee joku työhaluinen työtön.
Muutenkin voitaisiin jakaa sekä hommia että ansioita tasaisemmin. Moni tekisi mieluusti esim. kuuden tunnin päivää, jos on pieniä lapsia, tai sitten ikää sen verran että on asunto maksettu ja lapset jo maailmalla eikä niin paljon enää rahantarvetta. Miksei voitaisi sallia osa-aikatyö aina silloin kun työntekijä haluaa, ja palkattaisi vastaavasti enemmän työntekijöitä? Miksei se jousto tähän suuntaan sovi työnantajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vitussa onnistut tienaamaan noin vähän? Oletko kenties elämänkoululainen?
Jaa 1400 käteen? Heh heh, voi rakas kun tuo on sellainen aika normi tienesti. Vooiih, tuliko työttömälle ihan yllätyksenä? Niih.. Maksa mun karenssi niin vaihdetaan heti.
Olen joo. Olen ollut osa-aikainen pian 20 vuotta. Sitä ennen kokopäivätyöntekijä. Olen hakenut kokopäiväistäkin työtä, mutta en ole saanut sellaista.
Työttömyyspäivärahalla eläisin miltei samalla tavalla kuin nyt, mutta ilman sitä tai tätä työtä en. Mieluummin olisin työtön välillä, kun moni muu on työtön, vuorotteluvapaalla, hoitovapaalla, äitiyslomalla jne. Minä aina töissä ja siellä en viihdy.
Haluaisin joskus minäkin pitemmän vapaan.
Kyllä mä olisin mielelläni kotona ja antaisin työni työttömälle jos mulle maksettaisiin kolmen muksun kotihoidosta edes pari sataa enemmän. Nyt se on 450 kk. Ei pysty. Ja työ mulla olisi ihan kotona...
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni mutta kukaan mun tuntema työtön ei halua tulla töihin. Omassa duunipaikassa tällä hetkellä kolme vakipaikkaa auki, ei hakijoita eikä edes työkkärin pakottamana halua tulla kukaan töihin.
Kerrotko vielä, mikä se duuni on, ja missä? Tai oikeastaan mieluiten pistä linkkiä mol:n sivuille työpaikkailmoitukseen.
Kummasti tapaa käydä niin, että kun näillä keskustelupalstoilla joku valittaa ettei löydy työvoimaa, niin se valittaja katoaa kun rupeaa työpaikasta tarkemmin kyselemään.
Olen kateellinen ja en ole. Aloitin kk sitten työt 3 kk:n työttömyyden jälkeen. Ansiosidonnaisella sai ihan hyvin rahaa ja vapaus oli aivan ihanaa, ei tullut aika pitkäksi. Mutta kyllä se myös ahdisti kun tunsi itsensä B-luokan kansalaiseksi eikä ollut sitä säännöllistä päivärytmiä. Sain työn, jonka palkka ei ole paljon suurempi kuin ansiosidonnaisella ja menetin sen ihanan vapauden, illat on pelkkää ruuanlaittoa, siivousta ja muita kotitöitä jotka ennen hoitui siinä toimistoaikana. Viikonloppuina on suorituspaineita kun pitäisi ehtiä tekemään kaikkea kivaa. Toisaalta ei tarvitse yhtään miettiä mitähän sitä päivällä tekisi ja tunnen taas itseni "paremmaksi" ihmiseksi kuin työttömänä luuserina.
Joten olen kateellinen etenkin niille, joiden puoliso pystyy elättämään koko perheen, eikä mukava elämä ole omista tuloista kiinni.
No eipä siitä 1400 euron palkasta paljon jää.
Saako työtön tonnin? Ja asumislisiä päälle?
Taidanpa jäädä minäkin.