Miten saada koiran remmiräyhäys kuriin? Olen epätoivoinen...
Tilanne on sellainen, että minulla on kaksivuotias pieni sekarotuinen koira. Viime vuonna ollessamme lenkillä koirani kimppuun kävi huomattavasti isompi ja aggressiivinen koira. Onneksi selvisimme säikähdyksellä, mutta tuon tapahtuman jälkeen koirani on suhtautunut pelokkaasti toisiin koiriin. Ennen lenkit sujuivat mukavasti mutta nykyään koirani räyhää kaikille koirille. Oletan sen pelkäävän enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. Parhaani mukaan välttelemme toisia koiria, mutta joskus huomioni herpaantuu ja jostain ilmansuunnasta saattaa tulla vastaan koira. Silloin alkaa räyhäys ja olen täysin toivoton. Koirani menee jonkinlaiseen "tilaan" enkä saa siihen mitään kontaktia.
Alan olla jo epätoivoinen, aika moni lenkki on päätynyt siihen että kotiin tultuamme rojahdan eteisen lattialle itkien. En tiedä miten saisin koirani kuriin. Koirakouluihin tai kouluttajaan ei ole valitettavasti tällä hetkellä varaa.
Koirani on melko perso herkuille, mutta olen yrittänyt lahjoa sitä tilanteen ollessa päällä. Jos toinen koira on kiikarissa niin mikään ei tehoa, silloin tuo ei huomaa oli tarjolla mikä tahansa maailman ihanin herkku. Onko teillä neuvoja? En jaksa tätä enää.
Kommentit (28)
Jos koirallasi oli kuukausi sitten juoksu, sen hormonit ei ole vielä normaalit ja koira voi silloin käyttäytyä erikoisesti. Ensimmäisen juoksun jälkeen ei voi vielä tietää, tuleeko se valeraskaaksi ja silloin jotkut koirat käyttäytyy hyvin erilailla kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Voih... mulla on ollut remmirähjä jo kohta 6 vuotta. Se alkoi myös huonosta koirakokemuksesta. Olen käynyt koiran kanssa perustottelevaisuus kurssit 1 ja 2 ja ohituskurssin. Kaikista oli kyllä apua, meillä on nyt kotona erittäin tottelevainen koira. Mutta toisille koirille se rähjää edelleen, etenkin isoille. Kaukaa ohitukset onnistuu (tarkoittaen ajotien toista puolta). Kaupungissa vaan hyvin haasteellista. Pari vuotta sitten otettiin asiassa lisäksi takapakkia, kun metsässä tuli vastaan joku imbesilli jolla oli kaksi isoa seefferin tapaista koiraa vapaana. Ne tuli juosten meidän jalkoihin, toinen lähti "leikkimielisesti" jahtaamaan omaa koiraani (joka on siis 4 kiloinen pirpana). En voinut tehdä mitään kuin karjua koirille ja niiden omistajalle :/ Kun sain koirani pelastettua se tärisi kuin haavanlehti ja oli pissannut alleen. Ja tämän jälkeen haukkui taas kahta kauheammin muita koiria hihnassa...
Saan usein paheksuvia katseita ihan jo siksi, että kyseessä on chihuahua. Ihmiset ajattelee silloin automaattisesti jotain lellittyä lamppuharjaa. Ymmärrän siis hyvin sinua miltä tuntuu lenkin jälkeen tulla kotiin... kun on vaan toivoton olo.
Paras olisi jos pääsisit kurssille. Ne perustekniikat on tosi hyviä ja loppupeleissä aika helppoja. Itse käytän nameja koska koira on niille perso. Mutta myös esim lelu palkintona käy.
Vittu mua ärsyttää ihmiset, jotka pitää koiriaan vapaana, muttei yhtään sitten komenna niitä tai hallitse niitä. Kiitos tästä myös Tampereen Saukonpuiston, Sorsapuiston, Liisanpuiston ja Kiovanpuiston koiran omistajille, jotka pitävät koiriaan vapaana ja antavat hyökätä juosta kiinni olevia koiria kohti tekemättä yhtään mitään asialle. Kiitos teidän, minunkin koirani on alkanut pelkäämään muita koiria ja luulee kaikkien haluavan hyökätä yllättäen ellei hän murise jo varmuuden vuoksi takaisin. Kiitos!!! Vitun idiootit oikeasti.
Ihan oikeasti pevi-vauhkoajat, ymmärtäkää kenelle tuo mainostamanne koulutus sopii (joskin minun mielestäni vain todella kovapäisille roduille ja yksilöille). Ei MISSÄÄN NIMESSÄ pelokkaille koirille. Ap:n koira kuulostaa juurikin pelkäävän, eikä todellakaan vain pomottavan. Koiran ja ihmisen välisen suhteen ei kuulu olla alistaja - alistettu vaan ohjaaja - luottamuksellinen kumppani.
Miksi koira on pelkoagressiivinen? Koska koira ei luota.
Jos koira luottaa niin ei sen tarvitse pelätä ja stressata ohituksia.
Tällä asialla ei ole mitään merkitystä nameihin tai purkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koira on pelkoagressiivinen? Koska koira ei luota.
Jos koira luottaa niin ei sen tarvitse pelätä ja stressata ohituksia.
Tällä asialla ei ole mitään merkitystä nameihin tai purkkeihin.
Voi olla, ettei luota, mutta voi koira pelätä silti muita koiria. Luottaa omistajaansa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti pevi-vauhkoajat, ymmärtäkää kenelle tuo mainostamanne koulutus sopii (joskin minun mielestäni vain todella kovapäisille roduille ja yksilöille). Ei MISSÄÄN NIMESSÄ pelokkaille koirille. Ap:n koira kuulostaa juurikin pelkäävän, eikä todellakaan vain pomottavan. Koiran ja ihmisen välisen suhteen ei kuulu olla alistaja - alistettu vaan ohjaaja - luottamuksellinen kumppani.
Minulla oli pelkäävä koira joka korjattiin pevillä. Koiralta väheni eläinlääkärikammokin, ovesta päästiin sisään vain vähän täristen, ei enää rimpuillen ja huutaen. Koira käyttäytyi lenkillä ihan hysteerisesti, koska oli saanut niin paljon niskaan toisia koiria. Pevillä minun ja koiran suhde kuntoon niin parani kaikki "vaivat".
Opetelkaa häätämään irtokoirat niin ei tarvitse katsella koiratappeluja.
Mitkä tunteenpurkaukset? Sinä aloit puhumaan itse lahkolaisista?
Eikä mulla ole aikaa mennä koulutuksia katsomaan. Mikset voi tässä kertoa millaista nykyään on ja käytetäänkö noita menetelmiä yhä? Kuulisin mielelläni.
Tai ehkä mulla sittenkin on sikäli hieman tunteet pinnassa, koska käy yhä kovasti sääliksi se meidän nyt jo edesmennyt koira ja se kuinka huonoon kuntoon se meni. :,-(