Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada koiran remmiräyhäys kuriin? Olen epätoivoinen...

Vierailija
15.02.2017 |

Tilanne on sellainen, että minulla on kaksivuotias pieni sekarotuinen koira. Viime vuonna ollessamme lenkillä koirani kimppuun kävi huomattavasti isompi ja aggressiivinen koira. Onneksi selvisimme säikähdyksellä, mutta tuon tapahtuman jälkeen koirani on suhtautunut pelokkaasti toisiin koiriin. Ennen lenkit sujuivat mukavasti mutta nykyään koirani räyhää kaikille koirille. Oletan sen pelkäävän enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. Parhaani mukaan välttelemme toisia koiria, mutta joskus huomioni herpaantuu ja jostain ilmansuunnasta saattaa tulla vastaan koira. Silloin alkaa räyhäys ja olen täysin toivoton. Koirani menee jonkinlaiseen "tilaan" enkä saa siihen mitään kontaktia.

Alan olla jo epätoivoinen, aika moni lenkki on päätynyt siihen että kotiin tultuamme rojahdan eteisen lattialle itkien. En tiedä miten saisin koirani kuriin. Koirakouluihin tai kouluttajaan ei ole valitettavasti tällä hetkellä varaa.
Koirani on melko perso herkuille, mutta olen yrittänyt lahjoa sitä tilanteen ollessa päällä. Jos toinen koira on kiikarissa niin mikään ei tehoa, silloin tuo ei huomaa oli tarjolla mikä tahansa maailman ihanin herkku. Onko teillä neuvoja? En jaksa tätä enää.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli just tänään se toinen vastaava ketju. Ks. sieltä esim. vastaajan nro 10 ohjeet, toimii myös teidän tapauksessa eli älä lahjo tilanteen jo ollessa päällä, vaan palkitse aina VAIN rauhallisesta käytöksestä, kun se ei pelkää yhtään. Aloita niin kaukaa kuin tarve vaatii. Kiihtynyttä ja pelkäävää koiraa syöttäessä palkitset sitä pelkäämisestä ja vahvistat sitä koko ajan...

Vierailija
2/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä rotuinen koira? Missä päin asutte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekarotuinen ja pk-seutu. Miksi kysyt?

Muistatko vastaaja nro 1 mikä oli ketjun otsikko?

Vierailija
4/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa sua auttaa muuten kuin että koita saada mahdollisimman paljon kivoja koirakokemuksia että tulis koiralle itseluottamusta. Muutama hyvä koirakaveri on parempi kuin laumallinen puolituttuja. Kun saa olla säännöllisesti koiraseurassa niin rähjäyskin voisi helpottaa? Löytyiskö jostain pieni ja rauhallinen lenkki/puistokaveri?

Mullakin on tänään koiraongelma käsissä. Tulin juuri puistosta ja hävettää niin paljon.. Koiralla oli eka juoksu nyt kuukausi sitten ja nyt pari kertaa puistoiltu sen jälkeen. Ja ennen niin leikkisä kaikkien kaveri ärisi tänään yhdelle pienemmälleen ja myöhemmin kävi melkein tutun leikkikaverinsa päälle. Ei nyt mitenkään suu vaahdossa mutta niin että erottaa piti. Sen jälkeen myöhemmin noloili puiston puskissa eikä enää ruvennut leikkimään kaverin kanssa. Hävettää kun olen niin kehunut sitä kiltiksi..  Sori että avauduin sun ongelman perään mutta ajattelin helpottaa oloani näin anonyymisti..

Vierailija
5/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih... mulla on ollut remmirähjä jo kohta 6 vuotta. Se alkoi myös huonosta koirakokemuksesta. Olen käynyt koiran kanssa perustottelevaisuus kurssit 1 ja 2 ja ohituskurssin. Kaikista oli kyllä apua, meillä on nyt kotona erittäin tottelevainen koira. Mutta toisille koirille se rähjää edelleen, etenkin isoille. Kaukaa ohitukset onnistuu (tarkoittaen ajotien toista puolta). Kaupungissa vaan hyvin haasteellista. Pari vuotta sitten otettiin asiassa lisäksi takapakkia, kun metsässä tuli vastaan joku imbesilli jolla oli kaksi isoa seefferin tapaista koiraa vapaana. Ne tuli juosten meidän jalkoihin, toinen lähti "leikkimielisesti" jahtaamaan omaa koiraani (joka on siis 4 kiloinen pirpana). En voinut tehdä mitään kuin karjua koirille ja niiden omistajalle :/ Kun sain koirani pelastettua se tärisi kuin haavanlehti ja oli pissannut alleen. Ja tämän jälkeen haukkui taas kahta kauheammin muita koiria hihnassa...

Saan usein paheksuvia katseita ihan jo siksi, että kyseessä on chihuahua. Ihmiset ajattelee silloin automaattisesti jotain lellittyä lamppuharjaa. Ymmärrän siis hyvin sinua miltä tuntuu lenkin jälkeen tulla kotiin... kun on vaan toivoton olo.

Paras olisi jos pääsisit kurssille. Ne perustekniikat on tosi hyviä ja loppupeleissä aika helppoja. Itse käytän nameja koska koira on niille perso. Mutta myös esim lelu palkintona käy.

Vierailija
6/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa yhteyttä http://pevikouluttajat.com niin saatte koirien ja teidän suhteen kuntoon, jotta koira luottaa ja siten on rauhallinen ohituksissa.

Vierailija
7/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa yhteyttä http://pevikouluttajat.com niin saatte koirien ja teidän suhteen kuntoon, jotta koira luottaa ja siten on rauhallinen ohituksissa.

Kyllä!

https://www.facebook.com/laumalaoy/videos/1878487275699781/

Tässä on pevillä koulutettu spanieli lintuhommiin :) On vähän eri meininkiä kuin se riepotteluvideo. Ilo katsoa! Lopussa suloinen pentu.

Vierailija
8/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se aiempi ketju: http://www.vauva.fi/keskustelu/2790275/mita-tehda-remmirahjalle-koiralle

Kyseessä koira, joka intoilee, mutta nuo kympin neuvot sopii myös teille. Voi olla haastellisempaa kuitenkin, koska sun koira pelkää.

Unohda sinäkin nuo PeVi-kouluttajat. Pelkäävän koiran kanssa etenkin on oltava tarkkana, ettei käytä mitään rankaisumenetelmiä!! Niillähän saa koiran pelkäämään vain enemmän...

Vierailija
9/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekarotuinen ja pk-seutu. Miksi kysyt?

Muistatko vastaaja nro 1 mikä oli ketjun otsikko?

Ihan taustatietoina halusin tietää. Koiran rodun tietäminen voi antaa vähän osviittaa siitä, minkälainen koira on kyseessä. Mitä rotuja sun koirassa on?

Paikkakuntaa kysyin, kun ajattelin jos joku osaa vinkata jonkun hyvän tahon teidän läheltä, josta saisitte apua. Kävi myös mielessä, että jos asutte lähellä, niin olisin ehkä jopa itsekin saattanut voida lupautua avuksi, mutta en tiedä, haluatko kenenkään random-tuntemattoman apua. :-) Mulla on tosin kokemusta vain yhdestä varmaan aika vastaavasta pelkäävästä remmirähjästä, joka saatiin paremmaksi tuon toisen ketjun viestin nro 10 tyylisillä opeilla. Oon myös pk-seudulta.

Vierailija
10/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma koiranikin on melkein koko aikuisikänsä rähjännyt tietyn rotuisille/näköisille koirille. Pahimpien sekoilukohtauksen aikana ei koiraan saa minkäänlaista kontaktia, onneksi näitä pahimpia vihollisia (jotka yleensä aloittaa räyhäyksen) tulee vastaan max. kerran viikossa ja muuten tilanteet pystyy välttelemään. Parhaiten oman koirani kohdalla on toiminut palkkaaminen hyvissä ajoin rauhallisesta käytöksestä/kontaktista ja herkkujen tarjoilu ja kontaktin pyytäminen koko kriittisen tilanteen ajan. Ruoalle perso koira valitseekin useimmiten herkut ja kontaktin. Joskus joutuu lykkäämään herkut aivan nenän allekin, jos koira ei reagoi pelkkään (rauhalliseen) puheeseen. Monesti riittää pelkkä käden nostaminen taskun kohdalle, koira kyllä tietää mistä herkut tulevat :D Herkulla "imuttamalla" koira yleensä malttaa keskittyä ohitukseen. Herkuista ei vaan ole mitään hyötyä jos hepuli iskee päälle (eikä palkkaamisesta tietysti hepulin aikana ole mitään iloakaan).. ennakointi on tässäkin asiassa oleellista!

Vierailija
11/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun on "tilanne päällä", ei kannata ruveta sen kummempiin juttuihin kuin vain pysyä itse rauhallisena ja jatkaa matkaa. Silloin ei pidä edes syötellä nameja.

Vierailija
12/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei luota sinuun joten se on ongelman ydin.

Vierailija
13/28 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira ei luota sinuun joten se on ongelman ydin.

Tämän hokijat ja johtajuusongelmasta paasaavat voit unohtaa. Näiden merkitystä remmiräyhäyksessä on liioiteltu jo liian pitkään. Todellisuudessa hyvin harva tilanne pohjautuu tähän, ellei kyseessä ole luonnostaan dominointiin taipuvainen rotu. Tässä (ja useimmassa muussa) tilanteessa ongelmana on pelkoaggressiivisuus, joka ei korjaudu pelkän pomoroolin tarkastamisella. 

Oletko ehdollistanut koirasi jo naksuttimeen tai äänimerkkiin? Mikäli et, se kannattaa tehdä ensimmäisenä. Itse pidän suulla tehtävästä helposta äänimerkistä. Toistat sitä ja annat namin joka naksautuksen jälkeen. Koira ehdollistuu tähän vaikka parissa päivässä. 

Tästedes ehdollista itsesi käyttämään äänimerkkiä aina tilanteessa, kun koira ansaitsee namin. Sinä itse saatat tarvita tässä vähän koiraa kauemmin, ennen kuin äänimerkki alkaa tulla luonnostaan täsmälleen oikeilla hetkillä. :) 

Ne oikeat hetket taas löydät tarkkailemalla koiraasi tiiviisti. Jokaisella koiralla on omat rauhoittavat signaalinsa, joita ne käyttävät nimenomaan rauhoittelemaan itseään. Sellaisia voivat olla esimerkiksi haistelu (vaikka silmät edelleen katsovat kohdetta), haukottelu, kielellä lipominen... Tutkaile, mitkä ovat sinun koirallesi tyypillisiä signaaleja ja palkitse niistä. Tietenkin myös muusta hyvästä käytöksestä ja oivalluksesta kannattaa palkita. 

Aluksi kannattaa jatkaa välimatkan ottamista vastaantuleviin koiriin, niin paljon kuin pystyt. Mikäli tila on ahdas, kannattaa ennemmin kääntyä pois kuin mennä väkisin. Välimatkan sietäminen tapahtuu todella, todella hitaasti ja siinä voi tulla paljonkin takapakkia välillä. Tärkeintä on kuitenkin edetä niin, että koira alkaa joutua näihin tilanteisiin hyvin hissukseen. Parasta on, jos aluksi voit treenata muiden koirien näkemistä ristikkäin, eli lähestytte ohittavaa koiraa sivusta päin ettekä edes kohtaa. 

Tällöin palkitseminen alkaa välittömästi, kun huomaat koiran näkevän toisen koiran. Siitä eteenpäin palkitset koiraa niin tiheään tahtiin kuin pystyt, sillä mitä todennäköisemmin koiran katse palautuu välittömästi takaisin toiseen koiraan tai ei välttämättä edes herpaannu. Se ei haittaa, palkinnon voit antaa myös viemällä namin ihan nenän eteen. Älä hätäänny, vaikka koira ei välttämättä aluksi suostuisi edes ottamaan namia. Tällöin tilanne on vain jo aivan liian jännittävä ja kannattaa kääntyä pois. Vaihtoehtoisesti koira saattaa alkaa ahmia kädestäsi. Koira on tällöinkin hieman liian kiihtyneessä tilassa, mutta syöminen rauhoittaa. 

Tämän namin täytyy tosissaan olla koiralle jotain aivan mieletöntä herkkua, eikä mieluusti mitään mitä koira saisi milloinkaan muulloin. Mikäli koira ei vain suostu syömään mitään, niin toimiva mutta radikaalimpi, ratkaisu voi olla myös "ulkoruokinta". Jos koira ei vain ole kovin iso ja isoruokainen. Koira saa edelleen saman määrän kuivamuonaa, mutta vain palkintojen muodossa lenkillä. Koira ehdollistuu myös suhteellisen nopeasti siihen, että ruoka on parasta hyväksyä lenkillä jollei sitä muulloin saa. 

Palkitsemista kannattaa jatkaa erittäin tiiviisti kun toinen koirakko on näkyvissä. Erittäin toimivaa voi myös olla kehua koiraa runsaasti. Käytä matalaa, hidastempoista mutta rohkaisevaa ääntä. Näin rauhoitat tilanteessa huomaamatta myös itseäsi. 

Matka tulee olemaan pitkä, mutta älä luovuta! Meitä on monta saman kokenutta ja ainoa keino on vain puhaltaa yhteen hiileen koirasi kanssa, jotta monstereista muuttuisi taas kavereita. 

Vierailija
14/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Pevikouluttajiin yhteyttä AP, älä usko näitä hulluja lahkolaisia täällä.

Vierailija
15/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluja lahkolaisia??? :-D Kukakohan täällä uskoo johonkin kuin Jeesukseen...?

Vierailija
16/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluja lahkolaisia??? :-D Kukakohan täällä uskoo johonkin kuin Jeesukseen...?

Todistit juuri sen mitä sanoin. Lahkolaisten vastaukset pystyy etukäteen ennustamaan. Eli kannattaisko poistaa, tuntees näkyy tänne asti.

Vierailija
17/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole nyt itselläsi kaikki kotona.

Vieläkö PeVi-koulutuksessa käytetään räminäpurkkeja? Miten ne edistää pelkäävän koiran parantumista ja koulutusta? Mikä logiikka on opettaa pelkäävää koiraa pelottelemalla sitä vielä lisää? Mun sisko vei aikanaan meidän perheen koiran tuollaiseen koulutukseen ja lopputuloksena koira pelkäsi rahapussin kolikoiden kilinääkin. Eikä vetäminen hävinnyt minnekään. Mun mielestä tuollaiset metodit nyt vain on tosi vastuuttomia ja typeriä. Noita ongelmia korjattiin myöhemmin positiivisilla menetelmillä hyvin tuloksin.

Vierailija
18/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö PeVi-koulutuksessa käytetään räminäpurkkeja? Miten ne edistää pelkäävän koiran parantumista ja koulutusta? Mikä logiikka on opettaa pelkäävää koiraa pelottelemalla sitä vielä lisää? Mun sisko vei aikanaan meidän perheen koiran tuollaiseen koulutukseen ja lopputuloksena koira pelkäsi rahapussin kolikoiden kilinääkin. Eikä vetäminen hävinnyt minnekään. Mun mielestä tuollaiset metodit nyt vain on tosi vastuuttomia ja typeriä. Noita ongelmia korjattiin myöhemmin positiivisilla menetelmillä hyvin tuloksin.

Sun tuntees näkyy tänne asti, kannattaisko poistaa

Vierailija
19/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun tuntees näkyy tänne asti, kannattaisko poistaa

Sulla jäi levy päälle?

Ei mutta kiistely sikseen. Mä kuulisin mielelläni millaiset menetelmät heillä on nykyään, koska omat kokemukset on kieltämättä vanhoja 90-luvun ja 2000-luvun taitteesta. Olen käsityksessä, että edelleen on käytössä kolinapurkit, suihkepullot ja sitruunapannat. Ihan oikeastiko ne on jonkin mielestä hyvät ottaa käyttöön aran koiran kanssa?

Vierailija
20/28 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene katsomaan kouluttajien koulutuksia niin tiedät. Netistähän niitä varmaan kannattaakin kysellä, kun tunteenpurkaukset ovat aina tuota luokkaa.