Luukku.com uudet tietosuojakäytännöt älyttömät - mikäli en hyväksy en pääse avaamaan mm. maksamaan laskujani
Siis jo on härskiä. Kirjauduin sähköpostiin ja ensimmäisen kerran ruutuun pamahti viesti, jossa kehotettiin hyväksymään tietosuojakäytännöt. Luettuani ne (mm. seurannan osalta ja henkilötietojeni luovuttamisen osalta yhteistyökumppaneille markkinointitarkoituksiin) kieltäydyin hyväksymästä ehtoja. Minut heitettiin suoraan pihalle sähköpostista. Kuinka on mahdollista, että asiasta tiedoitetaan nyt ilman mitään varoaikaa? Toisin sanoen minun on pakko hyväksyä härskit ehdot, jotta pääsen avaamaan erään kilpailulupalaskun ja muutaman muun tärkeän sähköpostin (olin viimeksi eilen tehnyt maksullisen tilauksen ja tarvittavat tiedot lähetetään sähköisesti.) Onko moinen toiminta ihan laillista? Missä teillä on sähköposti ja oletteko olleet tyytyväisiä?
Kommentit (46)
Gmail nyt ainakin on huono yksityisyyden kannalta. Pitää olla oikea puhelinnumero, että sen saa. Ja sitä paitsi, ne kyttää ja valvoo ihan hirveästi. Ei saa pierastakaan ilman etteikö ne yrittäis yhdistellä spostia fb:hen tai instaan tai johonkin.
Kannattaa varmaan laittaa uutisvinkki MTV:lle asiasta, koskapa Luukku.com-sivulla ei ole palaute-linkkiä tai minkäänlaisia yhteystietoja, jonne voisi antaa palautetta tai kysyä asiasta.
Tehkää jokainen erikseen ilmoitus Viestintävirastolle, niin eiköhän ala tapahtua:
https://www.viestintavirasto.fi/asioikanssamme/ilmoituksetjamuutlomakke…
Ja Kuluttajavirastolle myös:
Poistelkaa evästeitä, niin teistä rakennettu "mainosprofiili" särkyy joka kerta.
Eihän siinä varmasti ole kyse muusta kuin että joskus ehkä käyttävät sun sähköpostiosoitetta esimerkiksi johonkin mainonnan lähettämiseen.
Ja musta ainakin saman palvelun käyttäjänä on ihan hyvä, että nyt on selvemmin kirjoitettu noi asiat mitkä mua koskee ja mitä oikeuksiakin mulla on. Ei tää mun mielestä huono juttu oo.
Sitäpaitsi ei tässä ole kyse siitä että kukaan rupeis sun sähköposteja kaivelee tietenkään. Sitähän ei voi kukaan tehdä muu kuin sinä ite tai jos tietty annat sun salasanat jollekin niin sitten se.
Kyllä mä ainakin löysin kun katsoin. Menin vaan ensin sinne palveluun niin sieltä kyllä löyty esim. yhteystiedot niiden asiakaspalveluun.
http://www.mtv.fi/yritys/tietosuoja
Sivustolla on sähköposti osoite tuosta tietosuoja uudistuksesta johon voi ottaa yhteyttä luultavasti ja siellä lukee näin : Tarvittaessa voit milloin tahansa ottaa yhteyttä MTV:hen osoitteella tietosuoja@mtv.fi tai jäljempänä ilmoitettuja muita yhteystietoja käyttäen.
Järki käteen haloo! kirjoitti:
Kyllä mä ainakin löysin kun katsoin. Menin vaan ensin sinne palveluun niin sieltä kyllä löyty esim. yhteystiedot niiden asiakaspalveluun.
Tarkalleen minne "palveluun" menit? Luukku.com -sivulla ei ole yhteystietoja eikä mtv.fi-sivustolla.
Tää on oikeesti ihan törkeää. Mihin hittoon tästä voi valittaa....soittaako suoraan iltalehteen.
Mulle kävi niin, että hiiri jumitti kun yritin vastata "En hyväksy". Hakkasin sitä sitten hermona pöytään ja simsalabim, yhtäkkiä pääsinkin sähköposteihini. Eli taisi virheellisesti mennä hyväksyntä. No, laitoin siihen tietosuojamailiin, että en hyväksy tietosuojakäytäntöä ja jos sinne on hyväksyntä mennyt, se johtuu teknisestä virheestä. Hahah! Kyllä vituttaa koko juttu. Maikkari boikotissa loppuelämäni.
Niiden olisi kuulunut tehdä täysin uusi sähköposti palvelu johon ihmiset halutessaan liittyy ja vanha jäis taustalle, nyt eikyllä menny asiakkaita kohtaan ihan nappiin, itsekkin jo vuosikymmenen tota käyttänyt, taitaa nyt vaihtua vihdoin kun ärsyttää liikaa ja tuleejo muutenkin jatkuvasti roskaa sinne enkyllä halua yhtään enempää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän olisi hyvä korvaaja? Ilmainen, toimiva eikä turhan utelias. Gmail on pois laskuista.
Valitse tuosta:
http://www.hacker10.com/other-computing/list-of-the-best-free-webmail-p…
Kiitos näistä. Tuoltahan löytyi sopiva sähköpostipalvelu, joka ei kysele liikoja tietoja ja lähetä niitä esimerkiksi puhelinmyyjien käyttöön.
Jos uusia tietokäytäntöjä ei hyväksy niin pääseekö sähköpostia kirjoittelemaan vai heittääkö se aina ulos jos niit ei hyväksy ? Mietinpä vaan kun itse pystyn sitä luukkua käyttämään eikä heitä ulos...
Vierailija kirjoitti:
Gmail nyt ainakin on huono yksityisyyden kannalta. Pitää olla oikea puhelinnumero, että sen saa. Ja sitä paitsi, ne kyttää ja valvoo ihan hirveästi. Ei saa pierastakaan ilman etteikö ne yrittäis yhdistellä spostia fb:hen tai instaan tai johonkin.
Gmail-tilin saa avattua ilman puhelinnumeroa.
Ihan oikein jos joku on niin tyhmä että käyttää jotain luukku.comia.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Käykääpä huviksenne lukemassa Gmailin ja Outlookin (Hotmail) vastaavat ehdot ja yllättykää. Ilmaisia lounaita ei ole. Jos et maksa palvelusta niin olet tuote jota yritetään myydä (mainostajille ja muille yhteistyökumppaneille).
Itse luovutin siinä vaiheessa kun maksuttomia ja luotettavia (= palvelu ei "katoa" parin vuoden päästä) sähköpostipalveluntarjoajia oli jäljellä käytännössä nuo kaksi suurinta. Muutenkin kaikki FB, Whatsapp ym. integraatiot on niin syvällä, että pitäisi pysyä poissa kokonaan somesta jos haluaa pitää yksityisyyden maksimitasolla.
Toisaalta on ihan hyvä, että joku välillä aina nostaa metakan jos ehdot muuttuvat kohtuuttomaan suuntaan liiaksi, mutta ongelmana on se ettei internet tunne maarajoja ja lainsäädäntö taas on hyvin erilainen yksityisyydensuojan suhteen eri maissa.
Mielenkiintoista!
Olen ollut luukku.com:in asiakas vuosia ja samat bumaskat ilmestyivät kirjautumisvaiheessa myöskin minulle.
Luin ajatuksen kanssa tuon tosi pitkän hyväksy/hylkää -ehdot, enkä pitänyt lukemastani ollenkaan.
Missään ei mainita sitä, että jos valitsee hylkään ehdot -napin mitä sen jälkeen tapahtuu. Tosin tekstissä luvataan, että jos ei hyväksy esitettyjä ehtoja, kusti polkee siitäkin huolimatta maaliskuun 2017 loppuun. Rohkenin valita "hylkään ehdot" -napin ja seurauksena on, että joka kirjautumisvaiheessa tulee tehdä sama valinta uudelleen niin pääsee lukemaan postinsa.
Mielestäni nimimerkin tulisi yrittää kirjautua uudelleen luukku.com:iin ja tehdä mieleisensä valinta tarjotuista vaihtoehdoista! Jos tämä ei auta, ottaa tämän jälkeen yhteys MTV:n! Yhteystiedot ovat siinä samassa lukupaketissa.
"Hylkään ehdot" valintani tarkoittanee, että maaliskuun jälkeen joku muu kuin luukku.com välittää hengentuotteeni maailmalle.
"MTV on myynyt sähköpostipalvelu Luukun norjalaiselle Fjordmailille.
Luukku ja sen toiminnot siirtyvät uudelle omistajalle 1. helmikuuta 2022 alkaen. Luukku perustettiin vuonna 1999."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-myy-sahkopostipalvelu-luukun/83…
Vierailija kirjoitti:
"MTV on myynyt sähköpostipalvelu Luukun norjalaiselle Fjordmailille.
Luukku ja sen toiminnot siirtyvät uudelle omistajalle 1. helmikuuta 2022 alkaen. Luukku perustettiin vuonna 1999."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-myy-sahkopostipalvelu-luukun/83…
" Muutos ei aiheuta katkoksia tai toimenpiteitä asiakkaille, joita on tiedotettu yrityskaupasta tänään erikseen. Fjordmailin on tarkoitus kehittää sähköpostipalvelu nykyaikaisten vaatimusten mukaiseksi, kertoo tiedotteessa yrityksen toimitusjohtaja Håvard Langmoen."
Eli päivittävät nykyaikaan Luukku sähköpostin. Olikin aika alkeellinen? 🤔
Tuo on kyllä hyvän tavan vastaista toimintaa, ja tulee johtamaan oikeudellisiin seuraamuksiin. Bonnier (vai mikä taho taustalla lieneekään) saa varautua maksamaan korvauksia. Ihmisillä on nimittäin oikeus päästä uusia ehtoja hyväksymättä ainakin vanhoihin posteihinsa, jotta voivat tulostaa/siirtää ne muualle.
Onko kukaan vielä tehnyt ilmoitusta Viestintävirastolle asiasta? Sähköpostin toimivuus ja luotettavuus on aivan olennainen asia nykymaailmassa. Sitä ei voi yksipuolisesti ilman ennakkovaroitusta noin vain mestaroida, vaikka kuinka olisi kyse ilmaissähköpostista (suurimmalla osalla).
Joku älypää ei ole taas tiennyt laista mitään, onpahan vain mielestään toiminut tehokkaasti. Aikamme tauti - typeryys leviää.