Kerro minkä ikäisenä sait ensimmäisen lapsesi! Kysely
Ja mikä oli elämäntilanteesi silloin? Kauanko olit kotona lapsen kanssa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22-vuotiaana. Naimisissa, vakityö, asuntolaina. Kotona olin äitiysloman, mies oli tuolloin opiskelija.
Melkein sama. Eli 22-vuotiaana. Naimisissa, vakityö ja asuntolaina.
Esikoinen meni päiväkotiin 4,5-vuotiaana ja kuopus samaan aikaan 2,5-vuotiaana ja samalla palasin itse töihin.
Lisätään vielä jotain.
Mies on yksityisyrittäjä, joten sovittiin, että minä olen kotona lasten kanssa siihen asti että menevät päiväkotiin. Taloudellisesti olisi ollut mahdollista että olisin jäänyt kotiin pidemmäksikin aikaa, mutta alkoi olla jo kaipuu töihin.
Ja mies oli esikoisen synnyttyä 32-vuotias.
20-vuotiaana. Olin naimisissa, kävin töissä ja opiskelin. Olin 2 vuotta kotona esikoisen kanssa.
27v, ammatti ja vakityö oli ollut pari vuotta. Mies myös vakityössä. Asuimme vuokrakaksiossa. Kotona olin reilun vuoden, lapsi oli 1v3kk kun meni päiväkotiin.
26-v, naimisissa, vakipaikat molemmilla, omistusasunto. 10kk:n ikäisemä lapsi hoitoon.
19-vuotiaana.
Opiskelija
Olin vuoden kotona. Sain heti valmistumisen jälkeen töitä.
Nyt lapsi on täysi-ikäinen ja ainokaiseksi jäikin .
19 vuotiaana. Sen aikaisen poikaystäni ja nyk ex-mieheni kanssa haluttiin nuorena vanhemmiksi ( 2 suunniteltua lasta alle 2v:n ikäerolla ).
Nyt 42 vuotiaana on ihanaa seurata nuorten aikuisten lasteni elämää, valintoja ja huomata miten on onnistunut omasta nuoresta iästä huolimatta kasvattamaan kaksi, omia unelmia tavoittelevaa, työtä/opiskelua tekevää, yhteiskuntakelpoista ihmistä.
Olen myös huomannut etten enää jaksaisi lapsiperheen arkea kouluikäisten kanssa.
Toisin sanoen nautin tämänhetkisestä elämäntilanteestani, vapaudesta, omasta ajasta yms.
Lastenlapsia odotellessa...
Olin 19.v kun esikoinen syntyi ja haluttiin lapsille pieni ikäero niin seuraava syntyi parin vuoden päästä.
Nyt kolmekymppisenä mietittiin vielä "iltatähteä" mutta elämä on jotenkin niin ihanaa nyt että lapset taitaa jäädä tähän:) onneksi ystävät saavat lapsia nyt niin saa pahimman vauvakuumeen ohi kun hoitaa niitä:)
Olin 40 ja omaisuutta ja sijoituksia paljon. Lapsi meni hoitoon ollessaan 3 kk. En minä pysty jäämään kotiin pääsuunnittelijan työstäni. Mies 50 ja päässyt jo eläkkeelle.
23-vuotias, lääkiksen opinnot vähän yli puolenvälin, naimisissa, asuttiin vuokralla ja mieskin opiskeli. Lapsi oli toivottu ja odotettu. Kotona olin lapsen kanssa vuoden.
Miksi lapset tekee lapsia? 40 on hyvä ikä, ja lääketiede auttaa.
16 vuotiaana, olin kotona noin vuoden ja menin sitten opiskelemaan
Lapsia ei ole. Eikä myöskään tule.
Syyt:
- voi elää stressivapaata elämää. stressi lyhentää ihmisen elinikää.
- näyttää 10v ikäistään nuoremmalta
- on terveempi
- ei ole univelkaa ja saa joka yö 9-10 tuntia nukutuksi ja siksi aina freesinä
- on aikaa itsereflektioon ja meditointiin
- ei rahahuolia
- voi muuttaa helpommin eri paikkaan jos tarvitsee
- ei ole aikapainetta hankkia parisuhde parikymppisenä koska "biologinen kello". kiirettä ei ole joten parisuhteet on parempia.
- parisuhteelle on paljon enemmän aikaa
- voi matkustella milloin haluaa
Olin 27v ja naimisissa. Jäin kotiäidiksi koska se oli taloudellisesti mahdollista. Tehtiin toinenkin lapsi. Oli kyllä ihanaa aikaa elämässä.
36-vuotiaana. 10 vuotta naimisissa, viransijaisuus, asuntolaina jo pääosin maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jälkikäteen ihmettelen, että ei tuntunut yhtään stressaavalta opiskella vauvan kanssa. Lapsi hoitoon 2v kun menin töihin.
Niin ihmettelen minäkin.
Eipä ainakaan yliopistolla näkynyt kuin joku satunnainen kärryjentyöntäjä.
Satuilet siis.
32 v.
Olin aviossa, takana määräaikainen työsuhde. Olin kotona 4,5, sillä sain kahden vuoden päästä toisen lapsen.