saako unettomuudesta sairaslomaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai unettomuus ei ole sairaus. Mielenkiintoista kun kyse on perustarpeesta. Mä olin kerran poissa yhden päivän pitkään jatkuneen unihäiriön takia. Pomo naureskeli kun sanoin mikä oli syynä poissaoloon. Uskomatonta on se että kaikki eivät ymmärrä miten vakavasta asiasta on kyse. Eikä siihen läheskään aina saa asianmukaista apua.
Unettomuus ei tosiaan ole sairaus, vaan oire jostain. Se voi johtua sairaudesta, mutta se voi johtua myös elämänhallinnan puutteesta. Elämänhallinnan puute tai stressialttius eivät ole työnantajan maksettavia asioita. Stressiäkin voi oppia hallitsemaan.
Ilmeisesti ihmiset on tottuneet ajattelemaan, että aina kun tuntuu tosi kurjalta, pitäisi saada olla töistä pois täydellä palkalla. Mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa kurjuuksista, vaan ainoastaan sairauksista. Onhan noita muitakin ei-maksettavia poissaoloja. Luvallinen poissaolo ei tarkoita palkallista poissaoloa - tätä on monen vaikea ymmärtää.
Oi jeesus mitä paskaa.
Ensinnäkin, kyse ei ole mistään pienestä "epämukavuudesta". Kova väsymys vastaa promillen humalatilaa, ja aika harvassa työssä saa olla promillen kännissä. Jos sinun duunissasi saa, niin se lienee harvinainen poikkeus.
Eli se on työnantajankin etu, että pahasta unettomuudesta kärsivä pysyy kotona ja hakeutuu hoitoon.
Mitä pidempään uneton sinnittelee väkisin duunissa, sitä vaikeampaa unettomuuden hoito on. Krooninen unettomuus kun ei kuittaannu viikonloppuvapaan aikana, vaan jatkuu 24/7.
Ja nyt EI siis puhutti teineistä, jotka eivät pelailultaan malta mennä nukkumaan, vaan aikuisista ihmisistä, jotka pyrkivät elämään terveellisesti ja nukkumaan, mutta uni ei tule. Se on sairaus, jolle on tehokkaita hoitoja.
Mä sain vasta 30v unettomuuden jälkeen kun muukin terveys petti.
Melatolin Plus unihäiriöiden hoidossa - https://melatolinplus.fi Auttoi kohtalaisen hyvin silloin, kun uni oli vuosia sitten täysin kateissa.
Meillä töissä unettomuudesta kärsivät siirretään välittömästi tehtäviin, joissa ei ole stressiä - ja joissa liikkumavara on huomattavasti pienempi kuin muilla. Näin halutaan suojella sitä sairastunutta, vaikka toki tuo näkyy urakehityksessä ja palkkauksessa. Toisaalta kun kaikki tämän tietävät, niin voi helpommin hakea apua työterveydestä, koska tietää työnantajan suhtautuvan asiaan hyvin vakavasti.
Lienee selvää, että meillä ei kukaan hae sairauslomaa siksi, että saisi nukkua.
Mä sain ekalla kerralla viisi päivää saikkua. Plus melatoniini-reseptin, joka oli yhtä tyhjän kanssa. Voin syödä niitä 5-6kpl illalla, enkä silti nukahda.
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista saada sairauslomaa jos on esim. viikon aikana nukkunut keskimäärin 3-4 tuntia yössä?
Meillä ei saa. On kuulema normaalia vuorotöissä.
Työkaveri kehui juovansa tuplaespressoa illalla, että jaksaa valvoa juhlissa paremmin. Seuraavana päivänä oli hakemassa sairaslomaa unettomuuden takia. Ja saikin pari viikkoa...
Mä sain viikon. Laastarihan se oli vakaviin uniongelmiin, joihin piti rauhallisemman ajanjakson tullessa pureutua kunnolla ja laatia niiden selvittämiseksi pidemmän aikavälin suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuudesta voi saada lääkärintodistuksen, jolla on lupa olla pois työstä. Unettomuus ei kuitenkaan ole sairaus, joten työnantajan ei ole pakko maksaa poissaoloajalta palkkaa.
Kirjoittaako lääkärit z-koodilla lappuja, jos kyseessä on unettomuus? F-koodilla ei ehkä kannata jättää maksamatta palkkaa.
Ite en meijän työterveydestä saanut vaikka lääkärikin totesi, että näytän väsyneeltä. Kaveri taas sai omasta työterveydestään. Eli on lääkäristä kiinni.
Nykyään ei enää saa saikkua unettomuudesta.
Tietenkin saa sairaslomaa . Unettomuus on vakavasti otettava vaiva.
Elämässä on tilanteita jolloin on unettomuutta pitkiäkin aikoja. Lääkäriin kannattaa ottaa yhteyttä ja miettiä mitä asialle tehdään. Unettomuudesta voi syntyä vakavia seurauksia. Itse aloin saamaan sydämen rytmihäiriöitä. Erittäin pelottavaa. Ehdottomasti pitää saada sairaslomaa. Kyllä kehittyy sairaudeksi nopeasti. Eikä kannata miettiä mitä muut ajattelee. Eikä tosiaan tarvitse pomolle kertoa miksi lääkäriin menee. Tärkeämpää on ajatella itseä ja hakea apua.
Tuskin. Pari lenkkiä päivässä niim johan nukuttaa.
38 vuotta nukkunut 2-4h yhtäjaksoista unta enkä ole koskaan saanut sairaslomaa.
Ei auta vaikka on aivosumua, black-outeja liikenteessä jne. Lääkärin mielestä olen aina näyttänyt "ihan hyvältä ja reippaalta"
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista saada sairauslomaa jos on esim. viikon aikana nukkunut keskimäärin 3-4 tuntia yössä?
Varmaankin vois saada jos tuntuu, ettei jaksa ja saikku vois auttaa. Varmaan tilapäinen ja uusi vaiva sulla kuitenkin, hyvä ois saada kierre katkaistua.
Unettomuuteen kannattaa hakea apua uniklinikoilta, niitä on useammallakin yksityisellä lääkäriasemalla. Eikä hoitaa jonkun arvauskeskuksen yleislääkärin määräämillä unilääkkeillä, se voi hyvin olla varma keino kroonisen uniongelman hankkimiseen.
Toki melatoniinia ja nukahtamislääkkeitä voi kokeilla, mutta jos niistä ei saa apua, niin nopeasti asiantuntevaan hoitoon!