Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako unettomuudesta sairaslomaa?

Vierailija
14.02.2017 |

Olen ihan poikki kun en saa kunnolla nukuttua.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Työterveyteen ja saat reseptin melatoniiniin ja mahdollisesti johonkin nukahtamislääkkeeseen. Aluksi vaikka hoitajalta 2-3 päivää ja sitten lääkäriltä jopa 2 viikkoa. Ehdottomasti yhteys työterveyteen heti.

Mulla ollut useampia 2 viikon sairauslomia unettomuuden takia. psykologikäyntejä ja psykiatrikäyntejä ja vieläpä lääkekokeiluja. EHdottomasti selvittelyyn, m istä johtuu.

Ja kerro, että nimenomaan työ ja stressaava elämäntilanne häiritsee unia

Vierailija
2/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain, tosin vain viikon mutta lääkäri käski tulla takaisin vastaanotolle jos tilanne on viikon jälkeen edelleen sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Itse olisin saanut mutta olin juuri silloin muutenkin muutaman päivän vapaalla. Jos nukahtamislääkkeet ei olisi toimineet, olisin mennyt uudestaan lääkäriin.

Vierailija
4/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa. Työterveyteen ja saat reseptin melatoniiniin ja mahdollisesti johonkin nukahtamislääkkeeseen. Aluksi vaikka hoitajalta 2-3 päivää ja sitten lääkäriltä jopa 2 viikkoa. Ehdottomasti yhteys työterveyteen heti.

Mulla ollut useampia 2 viikon sairauslomia unettomuuden takia. psykologikäyntejä ja psykiatrikäyntejä ja vieläpä lääkekokeiluja. EHdottomasti selvittelyyn, m istä johtuu.

Ja kerro, että nimenomaan työ ja stressaava elämäntilanne häiritsee unia

En ole koskaan pyytänyt saikkua unettomuuden takia. Työ ei tosin ole syy unettomuus ongelmiini. Lähetteen sain kerran joko psykiatrille tai psykologille, en muista kummalle. Täällä ei ole kuitenkaan sellaista uniongelmiin niin se siitä. Melatoniinilla koitan pärjäillä ja se on melkein yhtä tyhjän kanssa.

Mirtsa ja ketopriini testattu kun lääkärit ei halua kirjoittaa nukahtamislääkettä mikä toimi vuosia.

Vierailija
5/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuudesta voi saada lääkärintodistuksen, jolla on lupa olla pois työstä. Unettomuus ei kuitenkaan ole sairaus, joten työnantajan ei ole pakko maksaa poissaoloajalta palkkaa.

Vierailija
6/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5 vuorokautta hereillä ( ei pitäisi olla edes mahdollista, mutta todistettavasti olin ) ja lopulta olin todella ahdistunut ja itkuinen, kun lopulta menin päivystykseen. Taisin olla pari viikkoa pois töistä sen jälkeen sairauslomalla, oli joku romahdus syystä jota en tiedä vieläkään. Niin ja olin töissä noiden unettomien öiden jälkeen, oli kamala tunne olla samalla kertaa tajuttoman väsynyt ja ylivireä !

Vierailija
7/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 5 vuorokautta hereillä ( ei pitäisi olla edes mahdollista, mutta todistettavasti olin ) ja lopulta olin todella ahdistunut ja itkuinen, kun lopulta menin päivystykseen. Taisin olla pari viikkoa pois töistä sen jälkeen sairauslomalla, oli joku romahdus syystä jota en tiedä vieläkään. Niin ja olin töissä noiden unettomien öiden jälkeen, oli kamala tunne olla samalla kertaa tajuttoman väsynyt ja ylivireä !

Se on todella perseestä olla rättipoikki väsynyt ja samalla käy sellaisilla kierroksilla ettei saa unta. Töissä ja koulussa olen käynyt niin monesti nukkumatta edellisenä yönä etten yritä edes yritä laskea kertoja. Oma pisin yhtä kyytiä valvominen on 3 vuorokautta. Siinä alkoi jo todellisuus kadota hermoista puhumattakaan.

Sitä on niin kateellinen ihmisille jotka nukahtaa kun laittavat pään tyynyyyn. Itse makaan usein pitkiä aikoja sängyssä nukahtamatta. Ihan tavallista että kun menee järki ja käyn tupakalla huomaan kellosta että olen 3-4 tuntia yrittänyt saada unta.

Vierailija
8/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oxamin auttaa unettomuuteen ja ahdistukseen. Haittapuoliakin on.

Vierailija
9/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuudesta voi saada lääkärintodistuksen, jolla on lupa olla pois työstä. Unettomuus ei kuitenkaan ole sairaus, joten työnantajan ei ole pakko maksaa poissaoloajalta palkkaa.

Minulla ko. lääkärintodistuksessa oli joku määrittämättömän ahdistuneisuushäiriön koodi, en muista tarkkaa sanamuotoa, mutta todistuksessa oli kyse nimenomaan sairaudesta, ei unettomuudesta.

Vierailija
10/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sairauslomaa unettomuudesta. Syynä työstä johtuva stressi ja ahdistus.

Vierailija
11/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kroonisesta unettomuudesta. En ole tällä hetkellä töissä. (työtön). Viimeisessä työpaikassani olin kuin zombie. En muistanut enkä tajunnut mitään. Kun puhuin tästä pomolleni puhelimessa ja ilmoitin että jään sairaslomalle, pomo veti herneen nenään. Suhtautuminen minuun muuttui tämän jälkeen täysin lääkärintodistuksesta huolimatta. Olin pomon ja työyhteisön silmissä varmaan laiska valehtelija. Määräaikaista työsopimustani ei jatkettu.

Stressi aiheutti unettomuutta, työpaikan menetys johti vaikeaan masennukseen. Terveisiä pomolle.

Vierailija
12/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran selittämättömästi kolme vuorokautta täysin uneton. Kokemus opetti, että muutun täysin työkyvyttömäksi ilman unta. Kahden unettoman yön jälkeen olin saanut ystävältäni nukahtamislääkkeen, mutta olin niin ylivireä, etten nukahtanut senkään avulla! Kolmannen unettoman yön jälkeen aloin pelätä, että olen sairastunut fataaliin insomniaan (erittäin harvinainen prionisairaus). Kunnes nukahdin yllättäen päivällä. Unettomuus ei ole mikään pikku juttu, ja siihen pitäisi heti määrätä kunnon tropit ja sairauslomaa.

Vierailija
13/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai unettomuus ei ole sairaus. Mielenkiintoista kun kyse on perustarpeesta. Mä olin kerran poissa yhden päivän pitkään jatkuneen unihäiriön takia. Pomo naureskeli kun sanoin mikä oli syynä poissaoloon. Uskomatonta on se että kaikki eivät ymmärrä miten vakavasta asiasta on kyse. Eikä siihen läheskään aina saa asianmukaista apua.

Vierailija
14/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äärimmäisen väsynyt.

Ap

Vierailija
15/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärimmäisen väsynyt.

Ap

Sitten et mene aamulla töihin, vaan ilmoitat meneväsi lääkäriin, syytä ei tarvitse kertoa. Varaat lääkäriajan ja oletettavasti saat vähintäänkin saikkua, ehkä myös nukahtamislääkkeitä. Jos et saa, niin murehdit sitä sitten lääkärin jälkeen. Tärkeintä on, että todellakin menet lääkäriin.

Vierailija
16/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on juuri siinä että unettomuutta ei ole luokiteltu sairaudeksi. Sitten pitäisi olla jokin psykiatrinen diagnoosi jonka oire unettomuus olisi. Mutta eihän se läheskään aina niin ole. Olen kärsinyt unettomuudesta 21 vuotta, enkä ole koskaan uskaltanut hakea sairaslomaa sen perusteella. Jos olen ollut liian sekavassa kunnossa mennäkseni töihin, olen keksinyt jotain muuta. Tai yleensä olen vaan mennyt sekavassa kunnossa töihin. Se tuskin on kenenkään etu.

Vierailija
17/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista saada sairauslomaa jos on esim. viikon aikana nukkunut keskimäärin 3-4 tuntia yössä?

Vierailija
18/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on kyllä yksi kauheimmista vaivoista, mitä olla voi. Itse en luojan kiitos ole kärsinyt kroonisesta unettomuudesta mutta kokemusta on lyhytaikaisesta. Erottuani poikaystävästäni opiskeluaikana  valvoin kolme tai neljä yötä putkeen. Olin ihan zombi. Olenkin ajatellut, että monta muuta vaivaa ja sairautta ottaisin ennekuin unettomuuden. Vaikeistakin elämäntilanteista selviää, jos vaan saa nukuttua normaalisti.

Vierailija
19/37 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai unettomuus ei ole sairaus. Mielenkiintoista kun kyse on perustarpeesta. Mä olin kerran poissa yhden päivän pitkään jatkuneen unihäiriön takia. Pomo naureskeli kun sanoin mikä oli syynä poissaoloon. Uskomatonta on se että kaikki eivät ymmärrä miten vakavasta asiasta on kyse. Eikä siihen läheskään aina saa asianmukaista apua.

Unettomuus ei tosiaan ole sairaus, vaan oire jostain. Se voi johtua sairaudesta, mutta se voi johtua myös elämänhallinnan puutteesta. Elämänhallinnan puute tai stressialttius eivät ole työnantajan maksettavia asioita. Stressiäkin voi oppia hallitsemaan.

Ilmeisesti ihmiset on tottuneet ajattelemaan, että aina kun tuntuu tosi kurjalta, pitäisi saada olla töistä pois täydellä palkalla. Mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa kurjuuksista, vaan ainoastaan sairauksista. Onhan noita muitakin ei-maksettavia poissaoloja. Luvallinen poissaolo ei tarkoita palkallista poissaoloa - tätä on monen vaikea ymmärtää.

Vierailija
20/37 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus ei tosiaan ole sairaus, vaan oire jostain. Se voi johtua sairaudesta, mutta se voi johtua myös elämänhallinnan puutteesta. Elämänhallinnan puute tai stressialttius eivät ole työnantajan maksettavia asioita. Stressiäkin voi oppia hallitsemaan.

Ilmeisesti ihmiset on tottuneet ajattelemaan, että aina kun tuntuu tosi kurjalta, pitäisi saada olla töistä pois täydellä palkalla. Mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa kurjuuksista, vaan ainoastaan sairauksista. Onhan noita muitakin ei-maksettavia poissaoloja. Luvallinen poissaolo ei tarkoita palkallista poissaoloa - tätä on monen vaikea ymmärtää.

Kun nyt sais edes palkatta olla päivän poissa ilman väheksyntää. Jos ei nuku moneen yöhön on kyse vähän enemmästä kuin pienistä kurjuuksista. Silloin ei auta enää mitkään unipäiväkirjan pidot. Silloin alkaa olla yks hailee saako palkkaa vai ei. Unettomuus vie pitkittyessään toimintakyvyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi