Kysy liikunnan aloittamisesta synnytyksen jälkeen, vastaamassa fysioterapeutit
Mietitkö, miten aloittaa liikunta ja treenaaminen synnytyksen jälkeen? Fysioterapeutit ja Squeeze 2Baby -valmentajat Maija Kiljunen, Bailamama ja Sofia Vesa, Bailamama/Trainer4You, vastaavat kysymyksiin torstaina 16.2. kello 13–14.30. Voit jättää kysymyksesi tähän ketjuun jo etukäteen!
Kommentit (52)
Moi! Mulla kaksi lasta ja nuorempi vuoden vanha. Esikoinen syntyi sektiolla ja kuopus alakautta. Minulla on edelleen sormen mentävä rako suorien vatsalihasten välissä vaikka synnytyksestä on jo yli vuosi. Aion keväällä aloittaa harjoittelun syksyn puolimaratooniin, täytyykö vatsavakoa huomioida juoksuharjoituksissa ja voinko jollain jumpalla saada vatsalihaksia takaisin yhteen? Viimeisimmän synnytyksen jälkeen olen lähinnä harrastanut kävelyä.
Liikunnan aloittaminen sektion jälkeen? Sektiosta nyt 3 viikkoa, pienillä kävelyillä olen käynnyt voinnin mukaan muutaman kerran viikossa viime ja tällä viikolla. Mutta millä aikataululla liikuntaa voi lisätä? Haava on ok, repsahti hiukan auki tikkienpoiston jälkeen mutta nyt kiinni. Pohjakunto päässyt huonoksi, sillä olin ennakoivien supistusten takia liikkumiskiellossa raskauden viimeiset 3kk.
Taustana on päivittäinen lenkkeily (koiria), kuntosali 2-3krt/vko ja vesijuoksu. Painoa on pudotettavana raskauden jäljiltä.
Hei! Synnytyksestä on jo hetki vierähtänyt, minulla korjattiin synnytysvaurioina tulleita laskeumia ja poistettiin kohtu. Voinko silti tehdä salitreeniä, esim. painoilla jalkakyykkyjä? Olen jo toipunut normaalisti muutoin.
Miten ratsastuksen jatkaminen? Vastako imetyksen päättymisen jälkeen?
Huomasin itselläni pienen kohdunlaskeuman,pullistuma näkyy ulos emättimen suulta ja joudun sormin työntämään takaisin välillä. Synnytyksestä 3 viikkoa. Lapsi on viides.
Olen nyt jumpannut entistä aktiivisemmin lantionpohjanlihaksia tilanteen korjaamiseksi.
Vaikka ovat mielestäni hyvässä kunnossa, puristus tuntuu yhdelle sormelle jos kokeilee.
Olen lukenut että vaiva on vaaraton mutta kiusallinen.
Siksi olen ajatellut katsoa paraneeko tilanne lantionpohjalihasjumpalla ja ottaa asian puheeksi jälkitarkastuksessa.
Pidän lenkkeilystä. Teenkö itselleni hallaa kävelemällä reippaita lenkkejä tasaisella alustalla? Entä spinning, onko se haitaksi tilanteelle?
Hei! Minulla on kaksi sektiota takana ja kolmas kohta edessä. Edellisen sektion jälkeen vatsalihakset eivät palautuneet ennalleen, vaikka varoin kyllä vatsalihasliikkeitä pitkään. Onko tälle mitään tehtävissä? Entä missä vaiheesa seuraavan sektion jälkeen uskallan aloittaa esim pyöräilyn? Tai kunnon vatsaliikkeet?
Hei! Minulla on kaksi lasta, nuorempi on jo 1v 9kk. Muuten olen palautunut synnytyksestä hyvin, mutta vatsa pullottaa edelleen, näytän siltä kuin olisin edelleen raskaana. Kontillaan ollessa kumpu muuttuu lähinnä roikkuvaksi pussiksi... Vasta hiljattain kuulin että kyseessä voi olla vatsalihasten erkauma. Kävelen paljon ja olen jumpannut, mutta vatsakumpu on ja pysyy. Voiko jumpasta olla jotain haittaa ja miten voisin treenata?
Esikoisen raskauden jälkeen vatsa palautui ihan normaalisti, ero on huomattava.
Kuinka pian sektion jälkeen voi alkaa treenata vatsalihaksia kunnolla ettei tee vahinkoa vartalolle? Millaisia treeniliikkeitä suosittelisitte vaikka kotona tehtäväksi synnytyksen (sektion) jälkeen ja kuinka pian ne voi aloittaa? Haluaisin treenata ainakin käsivarsia, reisiä ja takapuolta.
Kuinka pian sektion jälkeen voi joogata, lankuttaa ja tehdä kyykkyjä? Entä leuanveto? Aloitin kolmisen viikkoa sektion jälkeen. Voiko olla että sain jotain vahinkoa aikaiseksi? Maha on hieman pullollaan vieläkin ja vuosi synnytyksestä.
Mulla on 6kk vauva, joka on aika ison puoleinen, 9kg. Selkä alkaa olla aika kovilla hänen kantamisestaan ja noin kuukauden ajan mulle on alkanut tulla myös kipuja jalkapöydän seudulle ja mun ukkovarpaat ovat aika puutuneet. Olen miettinyt josko nuo jalkaongelmat liittyvät tuohon vauvan kanteluun? Mitä kannattaisi tehdä, että fyysisesti pysyisin ehjänä tuon vauvan kantamisen kanssa. Olen yrittänyt vaihdella kantamisasentoa, käyttänyt kantoliinaa ja vähän jumppaillut ja venytellyt. Kohta alkaa olla ihan hajalla.
Synnytys tapahtui sektiolla v. 2003. Milloinkahan saisin itsestäni irti aloittaa liikunnan? Motivaatio hukassa.
Lähteekö ryppyinen vatsanahka enää pois? Synnytin 6 kk sitten (alatiestä) ja olen taas normipainossani (imetän) Olen tehnyt vain kotijumppaa ja syönyt terveellisesti.
Vatsa on litteä mutta ei kiinteä. Se on löllö. Ja vatsan iho on kurttuinen.
Muuttuuko se vielä? Onko jokin jumppaliike mikä tekisi hyvää vatsaiholle?
Mikä liike pyöristää peppua parhaiten?
Kiitos!
Onko täsmäliikkeitä joilla toisistaan loitontuneet vatsalihakset saa toisiinsa taas yhdistymään. Ja onko joku liike joka vapauttaisi lonkkia. Sisäsyrjällä potkaiseminen tai painaminen, eli jalan sivuttainen liike on tosi vaikeaa nyt. Viimeisestä raskaudesta jo tosin kuusi vuotta, mutta nämä vaivat on ristinä sieltä asti.
Miten voi kokeilla, onko vatsalihaksissa erkaantumaa?
Kun tekee vatsalihasliikkeitä, täytyykö aina jaksaa pitää alaselkä lattiassa vai saako tulla notkoa?
Milloin uimahallissa uiminen on ok synnytyksen jälkeen?
kuinka pian synnytyksen jälkeen salilla saa taas alkaa tehdä maastavetoja, jalkaprässiä, kyykkyä kovilla painoilla? Entä kuinka pian saa alkaa juoksemaan?
Minäkin kaipaisin täsmällisiä ohjeita millä päästä eroon vatsalihasten erkautumisesta. 3 raskautta takana ja viimeisimmästä 9kk.
Mitä tehdä liitoskivuille? Synnytyksestä vuosi ja edelleen jalkaa nostaessa korkeammalle nivusessa ja lonkassa muljahtaa ja kuuluu inhottava klonks. Samoin jos makaa selällään ja nostaa jalat kohti kattoa ja lähtee laskemaan jalkoja alas joko samaan aikaan tai erikseen alaselästä ja nivusesta kuuluu sama klonks ja tuntuu muljahdus. Onko näille mitään enää tehtävissä vai lonksahtelenko ja muljahtelenko lopun ikääni liikkuessa?
Imetän edelleen öisin.
Olisi kiva tietää että miten ihmeessä mä tästä enää liikkeelle pääsen. Repesin erittäin pahasti - peräaukko, virtsaputken suu ja väliliha sisäreiden yläosaan asti kuin lihaveitsellä silvotut. Häpyluu murtunut. Invaliditeettiprosentti 60, merkittävää työkyvyttömyyttä siis.
Istua en voi, makaaminenkin sattuu, seistä voin lyhyitä hetkiä. Vaipat päällä kun ei pysy tavara sisällä. Seksistä turha unelmoidakaan. Ennen olin intohimoinen fitnessharrastaja ja uin kilpaa.
Saa heittää ideoita. Lääkäriltä ne on loppu.
Onko jotain sääntöä siihen, missä vaiheessa uskaltaa kokeilla juoksemista? Synnytyksestä on vähän yli 2 kk ja jälkitarkastuksessa kaikki oli ok. Olen juoksulenkkeillyt jonkin verran ennen raskautta, mutta synnytyksen jälkeen olen tehnyt vain vaunulenkkejä kävellen. Keskivartalo tuntuu vielä hölskyvältä ja hataralta, tarkoittaako sen, ettei vielä ole juoksun aika? Vai uskaltaisiko varovasti aloitella?