Pahuksen NORO iski minuun! Kokemuksia tämän talven NOROsta?
Aamuyöllä heräsin enkä saanut unta. Aamupäivällä oli jo tosi huono olo ja lounas jäi syömättä. Kävin oksentamassa vessassa mikä helpotti vähän, mutta aika heikolta tuntuu enkä uskalla juodakaan. Pakko silti sinnitellä tämä työpäivä loppuun asti, koska tk:sta sanottiin ettei tästä saa lääkärintodistusta.
Kauanko tää kestää? Tarttuuko lapsiin miten helposti, heidän täytyy käydä koulussa ja päiväkodissa. :(
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo Noroa ole. Norossa et kykenisi olemaan ihmistenilmoilla, vaan joutuisit suunnilleen asumaan vessassa. Vastaavia on muitakin, esim salmonella ja koli.
Noro voi olla myös lieväoireinen tai kokonaan oireeton.
Ei ole. Lieväoireinen on todennäköisesti salmonella.
https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…
Lueppa tuolta. Voi olla.
Jep, ei ole noro tuollainen. Noro on erittäin raju tauti. Mulla lensi viisi tuntia putkeen molemmista päistä, istuin perse liimattuna pönttöön oksennusvati naaman edessä. Tuon rupeaman jälkeen minä, perusterve nuori nainen, en jaksanut kuin maata vessan lattialla 39 asteen kuumeessa. :)
Pystyn tavallisesti pidättämään oksennusta aivan viimeiseen asti näin emetofoobikkona, mutta norossa se ei tullut kyseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei ole noro tuollainen. Noro on erittäin raju tauti. Mulla lensi viisi tuntia putkeen molemmista päistä, istuin perse liimattuna pönttöön oksennusvati naaman edessä. Tuon rupeaman jälkeen minä, perusterve nuori nainen, en jaksanut kuin maata vessan lattialla 39 asteen kuumeessa. :)
Pystyn tavallisesti pidättämään oksennusta aivan viimeiseen asti näin emetofoobikkona, mutta norossa se ei tullut kyseeseen.
Edelleen oireet ovat yksilöllisiä. Kaikki eivät oksenna kun heillä on norovirus.
Nyt ap on hyvä ja kertoo missä on töissä, niin tietää muut varautua.
Missä päin siis sairastat?
Voi kauhea mikä olo! kirjoitti:
Aamuyöllä heräsin enkä saanut unta. Aamupäivällä oli jo tosi huono olo ja lounas jäi syömättä. Kävin oksentamassa vessassa mikä helpotti vähän, mutta aika heikolta tuntuu enkä uskalla juodakaan. Pakko silti sinnitellä tämä työpäivä loppuun asti, koska tk:sta sanottiin ettei tästä saa lääkärintodistusta.
Kauanko tää kestää? Tarttuuko lapsiin miten helposti, heidän täytyy käydä koulussa ja päiväkodissa. :(
Tarttuu muutamassa tunnissa. Ilman ebnakko-oireita
pöpöpeloton kirjoitti:
tarttuu todella helposti melkeinpä varmasti ja leviää päiväkotiin ja kouluun. mut sillaihan saa vastustuskyvyn kun kerran vähän kärsii.
EI helvetti mikä asenne. Ei tietenkään lapsia päiväkotiin jos sairastat jotain noroa! Onpa kiva kun sitten työntekijätkin sairastaa ja tartuttaa koko päiväkotiin mahataudin.
Ajatelkaa nyt vähän itsekkin, haloo?
Jeesus miten yksinkertaisia ihmiset on. Mikä ihme on, kun aina joka taudista jotku tietää, että se tauti on vain jos on tietynlaiset oireet? Valtaosalla taudit menee ohitse ilman minkäänlaista oiretta, mistä voisi edes tajuta että kantaa virusta, sitten murto-osalla tulee tauti hyvin lieväoireisena ja vain joillakin ne oireet on ne pahimmat mahdolliset.
Vastustuskyky vaikuttaa paljon siihen, tuleeko mitään oireita tai kuinka pahat oireet tulee. Jos on hyvä vastustuskyky niin saattaa se noro mennä ohitse ilmavaivoina ja influenssa mennä ohi pikku nuhana.
Varmuuden sille, mitä tautia sairastaa oli oireet mitkä hyvänsä, saa ainoastaan labra-kokeilla.
Työskentelin vuodeosastolla, jossa oli noroepidemia. En sairastunut, kantaja saatoin olla.
Moi. Sairastuin itse aamulla, mutta olin jo kymmeneltä lakannut oksentamasta. Ripulia vielä vähän ja heikko olo, siksi minun piti syödä sämpylä, jotta jaksaisin olla työskennellä kaupan kassalla.
Siitähän ei tulisi mitään, jos asiakkaat joutuisivat odottamaan, kun kassa olisi aina vessassa. Siksi vältän kahviä, nesteytän fantalla itseäni ja syön muutaman runsas hiilihydraattisen leivoksen. Onneksi vuoro päättyy jo kahden tunnin päästä.
Norosta on liikkeellä nyt kolmea tai neljää eri versiota, radiossa puhuivat tästä juuri.
Voi hyvinkin mennä ohi yhdellä oksennuksella, meidän lapsella meni juuri noin. Mies taas oksensi kolmesti ja ripuloi tätä ennen pari kertaa, itse istuin pöntöllä pari tuntia ennen kuin yökkäsin kerran- ja sen jälkeen olo alkoi parantumaan.
Sain noron äidiltäni pääsiäisviikonloppuna.. Hänellä oireet alkoivat pitkänä perjantaina mutta ilman oksentelua. Vain ripulia, kuumetta ja heikotusta. Itselleni tauti iski ma-ti keskiyöllä juuri kun olin alkamassa nukkumaan. Olo oli tosi huono ja väsytti, jossain vaiheessa tuntui että oksu tulee ja ekan oksun jälkeen sitä jatkui n. 20 min. välein noin neljän tunnin välein ja vuorotellen ripuloin. 5:25 oksensin viimeisen kerran. Vichyä uskalsin alkaa juomaan pieninä kulauksina kerrallaan. Lihaskivut alkoivat aamupäivällä. Söin hieman laihaa vesi-kaurapuuroa pakastemustikoilla klo 13. Sitten otin 500 Mg panadolia lihassärkyyn ja koko loppuillan olin kovassa hiessä. Illalla söin taas hieman riisiä ja salaattia. Seuraavan yön nukuin maireasti ja aamulla olo oli mitä parhain.. innostuin äkillisestä toipumisesta enkä enää katsonut mitä söin, ainoastaan lihaa ei tehnyt mieli. Söinpä illalla chilikastiketta falafelien kanssa ja yöllä ei meinannut uni tulla kun taas oksetti. Seuraavana aamuna olo oli edellistä aamuahuonompi ja ajattelin tänään ottaa rennommin ja syödä vähemmän.
Pomolle soitin töihin ja sain 3 päivää sairauslomaa ilman lääkärintodistusta.
Ap:lla on normaali vatsatauti tai jotain muuta, mutta ei noroa! Noro alkaa yllättäen ja vetää hetkessä huonoon kuntoon, siinä ei pysty edes telkkaria katsomaan saati olemaan töissä.
Tuskin on noro noin valjuilla oireilla. Norossa oksennat ja ripuloit voimakkaasti noin vuorokauden ja jälkkäriksi vielä korkea kuume.