Parikymppisellä tyttärelläni muistiongelmia?
Olen todella huolissani, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. 24-vuotiaan tyttäreni muisti tuntuu huonontuneen todella reilusti ja muutenkin välillä tuntuu siltä, että hänellä on vaikeuksia pitää ajatusta kasassa. Hän sekoaa sanoissa todella paljon, unohtelee sanoja ja joutuu lainaamaan niitä esim. englanninkielestä, takeltelee. Juttuja kertoessaan jäsentelee asiat todella oudosti, lähtee loputtomille aasinsilloille, unohtelee asioita kesken selittämisen jne.
Kun kysyn jostain asiasta, joka on tapahtunut esim. edellisenä päivänä, tyttö ei välttämättä muista koko asiaa. Muutenkin hänen muistinsa tuntuu muuttuneen oudon huonoksi, asioiden muistelussa menee aikaa. Jos kyselee esim. että mitä hän on tehnyt aiemmin viikolla jonain tiettynä päivänä, joutuu tyttö muistelemaan jonkun toisen jutun kautta tai katsomaan kalenterista, mitä on tehnyt viikon aikana jne. Keskustellessa tyttö tuntuu katoavan aina välillä ihan omiin ajatuksiinsa, ikäänkuin hänen keskittymisensä vain herpaantuisi ja hän katoaisi oman päänsä sisään hetkeksi, sitten kun olen juttuni kertonut on tytön ilme sellainen, ettei hän ole edes varma siitä, mitä olen sanonut. Kysyttäessä näistä asioista hän hermostuu ja ärtyy. Mitä tehdä?
Kommentit (32)
Lääkäriin olisi hyvä mennä, ellei hän sitten itse jo tiedä mistä keskittymikyvyttömyys johtuu. Ehkä hän ei halua sinulle syytä kertoa.
Mahdollisia syitä voisi olla esim. raskaus, stressi, masennus, unettomuus, migreeni, alkava skitsofrenia.
Kilpirauhasen vajaatoiminta tai B12-vitamiinin puutos?
Aivokasvain aiheuttaa tuota. Mutta menkää nyt lääkäriin, jotta tutkitaan kunnolla.
Muisti nyt ei aina toimi tasalaatuisesti. Kiire ja stressi pahentavat ongelmia.
Jos tytär kerran hermostuu ja ärtyy kun asian yrittää ottaa puheeksi, niin lääkärissä käyntiin hän suhtautuu todennäköisesti negatiivisesti. Lähtisin näin "hätäapuna" kokeilemaan vitamiineja. Juurikin paha B12 vitamiinin puutos voi aiheuttaa hermostollisia oireita. Varmemmin kokeilisin monivitamiineja, joissa tulee muitakin vitamiineja + hivenaineita, koska ei varmaksi tiedä mistä tai mahdollisesti useammastakin vitamiinista on puutetta. Myös suolan puute voi aiheuttaa kuvaamisia ongelmia, joten tarjoa tyttärellesi jotain suolapitoista ateriaa (ja tämä ei ole vitsi. Nykyään varsinkin hyvin moni nuori nainen saa ruoasta liian vähän suolaa! Suolan puute on elimistölle jopa vakavampi ongelma kuin suolan liikasaanti).
Ilmeisesti näet kuitenkin tytärtäsi usein. Voit vaikka tarjota monivitamiinia (esim. multivita pore on hyvänmakuinen juoma) hänelle aina kun hän on sopivasti seurassasi. Vältä tuputtamista, jonka hän voi kokea negatiivisena. Juo vaikka samalla itse tuota vitamiinijuomaa ja esittelet sen "omana juttunasi" ja innoitat häntäkin kokeilemaan ja ottamaan juoman seurana. Joku ratkaisu tähän kannattaa keksiä. Jos vain ostat hänelle vitamiineja, joita hän ei kuitenkaan muista ottaa, niin eihän niistä hyötyä ole...
Itse oon aika samankaltainen. En pysty aina muistamaan, mitä oon milloinkin tehnyt ja muutenkin katoan ajatuksiini ja keskittyminen on tosi hankalaa joskus. Syytä en tiedä, mutta luulen tän olevan jonkinsorttista keskittymishäiriötä. Huumeita en käytä, mutta olen käyttänyt joskus. On nekin saattaneet tehdä haittaa aivoilleni. Ehkä tyttäresi on tajunnut itsekin että on vähän höttöpää ja se ahdistaa häntä myös, siksi kiukuttelee jos kysytään.
Ravintoon kannattaa kiinnittää huomiota. Ja käydä lääkärissä.
Itselläni väsymys tekee taasen sen, että toistelen toisinaan asioita. Myös arjen pikkuasiat unohtuu. Mutta kokeista ja tenteistä saan amk:sa tekniikan alalla vain nelosia ja vitosia. Ei siis välttämättä syytä huoleen.
Stressi ja huonot yöunet aiheuttavat minulla tuota.Saatan välillä horista jotain ihan loppumatonta juttua, koska en enää itsekään muista miksi aloin sitä kertoa. Jos on liikaa asioita hoidettavana, eli kuten nyt kun on työ, opiskelu, perhe ja pari perhepiirissä huolta aiheuttavaa juttua, niin muisti on kuin kultakalalla. Kysy siltä tytöltä että miten hänellä menee, onko elämässä kaikki reilassa vai onko jotain mieltä painavaa.
Ehdottamasti kannattaisi lääkärin mielipide saada tuohon. Kuulostaa neurologiselta häiriöltä, mutta ei sitäkään voi varmaksi netissä diagnosoida. Kyseessä voi olla myös joku muu vaiva. Sitä ei kukaan tällä palstalla voi nimetä näiden tietojen pohjalta.
Selvät klassiset aivokasvaimen oireet. :( Elinaikaennusteen saa lääkäriltä.
Muistan itse, kun ylityöllistettynä ja alinukkuneena aloin samalla lailla unohtelemaan ns. helppojakin muistettavia asioita. Siihen auttoi neljän päivän loma ja pitkät, yli kymmenen tunnin yöunet jokaisena lomapäivänä.
Onko tyttäresi ehkä rasittanut itseään liikaa? Opiskelee ja työskentelee samalla, esim.?
Onko tyttärellä stressaava elämäntilanne? Stressi saattaisi meinaan aiheuttaa tuota.
Miesystävällä työmuistia huonontaa adhd. Saattaa joskus kesken toiminnon aloittaa toisen ja unohtaa että oli tekemässä jotain alunperin.
Yritä keskustella asiasta ja sano, että jos hän ei pysty itse kertomaan mitään syytä oireille, haluat ehdottomasti viedä hänet lääkäriin. Hän saattaa itse tietää syyn: masennus, uupumus, kova stressi, huumeet, lääkitys. Jos tyttö on yhtään empaattinen luonne, ota äidin huoli aseeksi. Tee selväksi, että et pysty rauhoittumaan, ennen kuin selitys on saatu ja lääkärissä käyty.
No eihän tuo oikein hyvältä kuulosta. Lääkärille, jos saisi lähetteen vaikka ihan neurologin juttusille.