miten ihmeessä sen kestää kun oma lapsi tulee siihen ikään että se alkaa kiinnostua muista ihmisistä seksuaalisessa mielessä?!
Pelottaako paljon esim sukupuolitaudit (kaikilta ei ole edes turvassa kondominkaan kanssa : 0), ja se että suostuuko lapsi humalassa tai painostuksen alla tekemään jotain mitä ei oikeasti halua, tai tyriikö ehkäisyn/kondomin kanssa jne jne..
Mietittekö vanhemmat tällaisia ja ahdistaako se paljon?
Tällaista miettii itse vielä lapseton N24
Kommentit (8)
Olihan se ensin vähän outo tunne, kun tytär hankki poikaystävän. Tuli mieleen, että nytkö kaivan esille sen haulikon...
Sitten ajattelin, että mitä helvettiä mä sitä mietin. Itsekin olen ollut nuori. Nyt olen sinut sen kanssa, että tytöllä on ehkäisy kunnossa kun leikkivät duracelpupuja.
Tauteja en edes ajattele. Ehkä siksi, että poikaystävä on pysynyt koko ajan samana. Voihan sekin jonkin pöpön käydä jostain hankkimassa.
Mutta yhteenvetona: en mieti, enkä ahdistu.
T. Iskä 51, tytär 17
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako paljon esim sukupuolitaudit (kaikilta ei ole edes turvassa kondominkaan kanssa : 0), ja se että suostuuko lapsi humalassa tai painostuksen alla tekemään jotain mitä ei oikeasti halua, tai tyriikö ehkäisyn/kondomin kanssa jne jne..
Mietittekö vanhemmat tällaisia ja ahdistaako se paljon?
Tällaista miettii itse vielä lapseton N24
Hassua, näen sinun ikäiset vielä lapsina, turhaan tuollaisia mietit.
M43
Jos se äidikseen tulee, se pyytää; jos isäkseen niin vaatii.
- Tuntematon Sotilas-
Lapsen kanssa on aiheesta puhuttu. Itse en moisia mieti lainkaan, uskon että jälkikasvu tietää mitä tekee.Sen verran suoraan on aiheesta puhuttu.
No ei se huolestuta minua sen enempää kuin se, että piti päästää kouluikäinen yksin kaupungille tai teini autonrattiin. Elämä on vaarallista ja moni arkinen asia on paljon vaarallisempaa kuin seksi. Painostuksen alla sortuu helpommin hyväksynnän nälkäinen. Parasta valistusta on siis kohdella lasta arvostavasti, jotta hän oppii arvostamaan itseään eikä hae hyväksyntää keneltä tahansa. Samoin se, että lapsi näkee kotona, millainen on hyvä, turvallinen parisuhde, suojaa häntä virhevalinnoilta.
Tuot mieleen oman tyttäreni...
Hän pohti, että miten tulee selittämään lapsilleen sen, että juuri hankittu lemmikkimme kuolee.
Ikää oli 12v.
Että hienoa että murehdit, kaikenlaista tulee mieleen kun alkaa ajatella omaa vanhemmuuttaan ja siihen valmistautumista. Mutta aika turhaa se on. Ei niitä vaippojakaan vaihdeta kerralla, vaan aina tarpeen mukaan.
Siis häh? Seksuaalisuus ja parinmuodostus on normaaleja asioita jotka lapsi oppii pitkin elämäänsä vähän kerrallaan.
Hellyys ja läheisyys vanhempien kesken antaa hyvän ja kauniin pohjan omalle elämälle. Muut asiat ovat vain faktoja jotka lapsi/nuori oppii vähitellen. Netistä, mediasta, kavereilta ja vanhemmilta tietenkin! Poikien kohdalla on tärkeää opettaa tunteiden ja läheisyyden merkitys ja naisen arvostus! He kun saavat aika raadollisen kuvan seksistä netin kautta... Ja tytöille olen opettanut että mihin tahansa ei pidä suostua vain saadakseen pidettyä poikaystävän.
Tietenkin sitä on vanhempana huolissaan onko kumppani tarpeeksi hyvä mutta jokainen päättää asian itse.
Esikoinen 18v, seurustellut vähän yli vuoden, ja kyllä vähän ahdisti alkuun. Avoimet välit tyttären kanssa ja esim. Ehkäisyasiat on yhdessä hoidettu. Muutenkin kertoo välillä vähän liiankin paljon asioista. Nyt kun seurustelee, ei niinkään paljo huoleta, mut mietin, että nuori nainen sinkkuna ja ehkäisy kunnossa, saattaa se kondomi unohtua yhden illan jutuissa..ö ( ja kun mietin itteäni parikymppisenä....silloin elämä oli vaan paljon turvallisempaa, enkä onneksi koskaan mitään tautia saanut...).
Mutta näköjään siihenkin vaan tottuu!