Kelan käsittelyajat
Onko aikataulussa? Itselläni tt-hakemus 1.2 toimitettu ja kuuluma on reilusti ruuhkaa. Kauankohan saa vielä odotella :O
Kommentit (41)
Ei ole aikataulussa. Olen kht-hakemuksen (tai korjauksen, mikä lie) jättänyt tammikuun alussa, äitiyslomani alkoi tänään eikä päätöstä ole vieläkään tullut. Käsittelyajaksi on Kelan sivuilla lupailtu 3vkoa, joka on viikkoja sitten jo täyttynyt. Kotihoidontuki erääntyy maksettavaksi kai jo ensi viikolla, eli todennäköisesti tulevat maksamaan liikaa ja perimään korkojen kera takaisin.
Minulle tuli ennätysajassa uusi päätös osittaisesta hoitorahasta. Oikein ihmettelin, kun joka puolella on nyt toitotettu, että kelassa on ruuhkaa! Kikyn takia jouduin allekirjoittamaan uuden sopimuksen ja lähettämään sen kelaan.
Toimeentulotuen hakemuksen jättänyt 26.1, edelleen käsiteltävänä..
Lähetin lapsen kuntoutustukihakemuksen joulukuun alussa. Ei ole vielä tullut päätöstä. Samaan aikaan lähettämääni vammaistukihakemukseen tuli päätös jo reilu kuukausi sitten.
Vaikka tuolla ketjussa joku valottaa kelan aikoja niin eipä ne paikkaansa voi millään pitää.vaikka kelan työntekijät kuinka tekisivät ylitöitä, ei silti ajoissa ole.
Luin että tt-tuen hakemukset on oltava käsitelty 7 arkipäivässä. Jos lukee täältä ja facesta kommentteja, on käsittelyaika jopa 2 viikkoa!
Mun on kerrottava hyvää palautetta. Sain asumistukea vuositarkastus päivässä, vaikka olin itse unohtanut ensin hoitaa asiaa.
Työttömyyspäiväraha-anomus lähetetty 31.1, ei ole kuulunut mitään. Ennen käsittely kestänyt n. 2pv.
Kuulemma vajaa kolmisen viikkoa kestää tällä hetkellä toimeentulotukihakemuksissa päätöksen saanti, ainakin sen perusteella, mitä olen päätöksiä saaneilta kuullut. Lain mukaan kiireelliset hakemukset pitää käsitellä samana päivänä tai viimeistään seuraavana arkipäivänä, ja muut toimeentulohakemukset pitää käsitellä hakemuksen jättöpäivästä seitsemän arkipäivän sisällä. Nopeamminkin päätöksiä saa tehdä. Mutta Kelan käsittely on nyt täysin jumissa. Tässä kohtaa siellä pitäisi käsitellä jo maaliskuun toimeentulotukia, mutta osa tammikuun päätöksistäkin on vielä tekemättä.
Kela ei aikoinaan tajunnut sitä, miten moninaisissa tilanteissa toimeentulotukea haetaan. Liitteitä on toisinaan vaikka muille jakaa. Jos asuu vaikka vanhassa omistusasunnossa, jossa on kaikenlaisia pieniä korjaustarpeita, niin joka ainoasta ostetusta ja itse tehdystä tarpeellisesta korjauksesta ja korjauksia varten ostetuista materiaaleista laitetaan Kelaan lasku erikseen liitteeksi. Samoin pitää tehdä kaiken kunnossapidon suhteen. Jos tarvii vaikka 10 euron hiekoitushiekkasäkin oman talonsa kotipihan talvikunnossapitoon, niin lasku pitää laittaa siitäkin erikseen toimeentulotukihakemuksen liitteeksi Kelaan, jotta saavat huomioitua sen asumiskuluna, ettei sitä tarvitse maksaa toimeentulotuen perusosasta. Vuokra-asunnoissa hakeminen on helpompaa, kun asumiskulut maksetaan vuokrassa suoraan. Mutta osassa hakemuksista liitteitä on aivan läjäpäin. Ja sitä Kela ei tajunnut aikoinaan, että niiden läpikäynti vie aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aikataulussa. Olen kht-hakemuksen (tai korjauksen, mikä lie) jättänyt tammikuun alussa, äitiyslomani alkoi tänään eikä päätöstä ole vieläkään tullut. Käsittelyajaksi on Kelan sivuilla lupailtu 3vkoa, joka on viikkoja sitten jo täyttynyt. Kotihoidontuki erääntyy maksettavaksi kai jo ensi viikolla, eli todennäköisesti tulevat maksamaan liikaa ja perimään korkojen kera takaisin.
Se on uusille hakemuksille tuo aika. Muutosilmoitukset yms eivät mene välttämättä niin nopeasti. Mutta ole huoleti, tuskin perivät takaisin jos liikamaksu on pieni. Eli voitat siinä vaan itse.
Ei tuo toimeentulotuen käsittely todellakaan toteudu tuossa 7 arkipäivässä, osa tammikuun hakemuksista on edelleen käsittelemättä. Hyvin toimii Kela.
Jätin 10.1. Sain varsinaisen päätöksen nopeasti, mutta se oli laskettu väärin eivätkä pyytäneet riittävästi todisteta, vaikka selvitin mitä pitää olla. Nyt sitten tein jatkon lisätodisteilla 22.1. eikä vieläkään tullut päätöstä.
Alennettu työmarkkinatuki tulee 2-3 päivässä.Saattaa johtua siitä että palkkakuittia pitää odottaa viikko ennen käsittelyä.
Kunnat saivat hirveää runtua kun hakemukset olivat päivänkin myöhässä. Mites, kun kelalla viivästys alkaa olla jo 4 viikkoa - vaikka hakemuksessa on kaikki tarvittavat liitteet ja muut? Mihin voi tehdä valituksen, pakkohan tuon on muuttua!
Mä laitoin asumistuen tarkistushakemuksen 10.2. ja päätös oli tehty eilen eli kolmessa arkipäivässä. Toivottavasti toimeentulotukipäätöskin tulee yhtä nopeasti, sen laitoin eilen. Ainakin viime kuussa siihenkin meni vain neljä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin asumistuen tarkistushakemuksen 10.2. ja päätös oli tehty eilen eli kolmessa arkipäivässä. Toivottavasti toimeentulotukipäätöskin tulee yhtä nopeasti, sen laitoin eilen. Ainakin viime kuussa siihenkin meni vain neljä päivää.
Odottanut 1.2 saakka liitteineen mutta edelleen käsittelyssä..
Laitoin itse hakemuksen liitteineen 10.2.. Miten pitkät jonot oikeasti ovat eli uskaltaako edes ajatella että tt-tuki tulisi tämän kuun puolella?
Joku mainitsi että 3 viikkoa on käsittelyaika.
Kysyin Kelasta onko kaikki tarvittavat liitteet, äsken sain viestin että on kuuluma ja päätös on luettavissa asiointipalvelussa 21.2.. Maksusta ei ollut mitään puhetta eli ilmeisesti päätös on hylätty.
Itse toimittanut kaikki liitteet ja hakemuksen 1.2 eli on pitkä käsittelyaika.
Luuletko, että Vauva-palstalta saat vastauksen kysymykseesi?? Kelassa kaikki voimat keskitetään ruuhkan purkamiseen.
Kelan toimistoissa asioi tällä hetkellä noin 12 000 henkilöä päivässä. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna asiointimäärä on kasvanut noin 57 %. Varsinkin pääkaupunkiseudun toimistoissa on ollut hyvin vilkasta. Suurimmat ruuhkahuiput ovat osuneet maanantaille.
Kelaan tulee tällä hetkellä myös poikkeuksellisen paljon puheluita: noin 20 000 päivässä. Myös puheluiden määrä on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Kelassa on tehty runsaasti ylitöitä, jotta muutoksesta ei aiheutuisi haittaa asiakkaille.
Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi) voi tarkistaa oman hakemuksen käsittelytiedot ja hakea lähes kaikkia etuuksia. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Asiointipalvelussa voi lähettää etuusasioihin liittyviä viestejä.
Perustoimeentulotuen käsittelyaikaan lasketaan vain arkipäivät. Hakemus otetaan käsittelyyn vasta sitten, kun kaikki tarvittavat liitteetkin on toimitettu Kelaan.
Kela antaa päätöksen perustoimeentulotuesta viimeistään 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun hakemus on saapunut Kelaan. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että hakemuksessa on mukana kaikki tarvittavat liitteet. Jos hakemus on puutteellinen, Kela pyytää toimittamaan tarvittavat lisäselvitykset, jotta hakemus voidaan ottaa käsittelyyn. Tällöin hakemus ratkaistaan 7 arkipäivän kuluessa liitteiden saapumisesta.
– Käsittelyaikaan lasketaan vain arkipäivät maanantaista perjantaihin.
Käsittelytakuu ei tarkoita sitä, että rahat olisivat 7 arkipäivän kuluessa asiakkaan tilillä.
– Maksut ovat yleensä tilillä 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta. Jos hakemuksen lähettää postitse, myös hakemuksen lähettämiseen kuluva aika kannattaa ottaa huomioon. Jos posti saapuu Kelaan maanantaina, se tulee olla ratkaistuna seuraavan viikon keskiviikkona. Rahat ovat tilillä 2 pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta eli perjantaina.
Asiointi tai puhelinpalveluun soittaminen ei nopeuta hakemuksen käsittelyä. Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä.