Amanda, Sofia, Aurora, Minea, Aada, Ellen... joka toisella samat nimet!
Eikö jo kyllästytä, kun joka toisen vähintäänkin toinen nimi on Sofia tai Amanda?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmen vuoden ajan tehnyt keikkatöitä eri päiväkodeissa, ja sen kyllä huomaa helposti, mitkä nimet ovat milloinkin pinnalla. Otsikossa mainittuihin nimiin törmää paljon, varsinkin Mineaa ja Aadaa on joka päiväkodissa. Sen sijaan en muista törmänneeni Sofiaan tai Auroraan, mutta suositut nimethän vaihtelevat alueittain.
Samat nimet toistuvat päiväkodista toiseen, ja samankaltaiset nimet sekoittuvat. Samassa ryhmässä saattaa olla Luka, Luukas, Eino, Väinö, Elias, Eelis, Eeli, Eemil ja Eemi. Tai Elise, Alisa, Minea, Minnea, Linnea, Amanda, Aada jne. Välillä on kivaa vaihtelua, kun joku lapsi onkin vaikka Timo tai Marianna.
Itse näen Einon ja Väinön pappanimenä.
Meidän koulussa on yleisimmät nimet Mohamed, Ahmed, Fatima, Samira.
Vierailija kirjoitti:
Mun nimi on Amanda
Isoäitini oli Amanda, syntynyt 1800-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Joko on tulossa muotiin Sari, Päivi, Mika, Jari?
Raijat, Marja-Liisat, Tuula, Markut, Erkit ja Sepot tulevat ensin.
Toi on aina jännä nähdä, että mitkä vanhat nimet tekevät paluun. Kaikki ei toisaalta tule uudelleen muotiin. Olen huomannut, että monet kristilliset ja kansainväliset sekä kansallismieliset (kalevala jne.) ja luontonimet kiertävät joko ekana tai toisina niminä tai vaihtoehtoisesti eri muodoissa, esim:
- kristillisiä: Johannes/Juhani/Juha/Juho/Joni/Jussi ja kaikki muut variantit, Pekka/Petri, Paavo/Pauli, Niilo/Niko, Teemu, Leevi, Matti/Matias, Lauri/Lasse/Lassi, Tapani/Stefan, Tuomas/Tomi, Kaarlo/Kalle, Maria, Eeva/Eevi/Eveliina, Katariina/Kaarina/Kaisa, Hanna, Anna/Annika/Anniina/Anni, Elisa/Ella/Elsa...
- suomalaisia: Tapio, Aino, Marjatta, Ilmari, Väinö, Tuulikki/Tuula, Veikko, Rauha, Onni...
Esim. Matti on nykyään melkein aina muodossa Matias, Lasse muodossa Lassi. Kaarloa annetaan nykyään vauvoille, mutta 80-90-luvuilla se oli vanhanaikainen ja piti olla Kalle.
Katsoin just nimipalvelusta, että 80-luvun hittinimeä Ville on annettu 2020-2023 vain 217 kertaa - sen sijaan Vilho-nimeä on 1162!
Toisaalta useat tiettynä aikana syntyneet hittinimet taas harvemmin palaavat, esim. Sirkka (Lumikki-sadun vanha käännös), 50-luvun yhdysnimet Marja-Terttu, Veli-Pekka, /ja-päätteiset naisten muotinimet Irja, Erja, Tarja, Kaija, Raija, muut nopeasti muodissa olleet nimet (Tero? Sari?)
Entä mitä veikkaatte mitkä viime vuosikymmenten hittinimistä unohtuu, mitkä säilyy?
Itse epäilen, että Jonne, Veeti ja Kiia jäävät lyhyiksi ilmiöiksi.
Nuo nimet on nyt muotia. Miten ruotsinkielisellä puolella?
Maria, Sofia, Elisaberh, Linnea, Alice suosittuja suomenruotsalaisten keskuudessa, poikien nimet Erik, Alexander, Johannes, Emil, Mikael
poikien nimet v 2022 suositut, Leo, Väinö, Eino, Oliver, Elias, Onni, Emil, Eeli
Tiedä vaikka saataisiin pressa Axexandet vai onko se Pekka vai Mika
Signe! Tyyne! Gurli! Asteri! Thelma! Maire! Kyllikki...tulkaa takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Maria, Sofia, Elisaberh, Linnea, Alice suosittuja suomenruotsalaisten keskuudessa, poikien nimet Erik, Alexander, Johannes, Emil, Mikael
Mun mummi syntyi 1914 ja oli nimeltään Alice.
Laitoin ruotsinkieliselle lapselle perisuomalaisen nimen. Minusta on hauskaa kun ruotsin/englanninkielisellä rämäpäälapsella on nimenä tyyliin Kerttu, Hilja, Rauha, Aino. Näitä kaikkia löytyy kavereista niiden Leonan, Beatan, Amandan x3, Madeleinen, Ella, Ellen, Elli, Eleonore, Nelly, Nelli, Netta, Bianca lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin ruotsinkieliselle lapselle perisuomalaisen nimen. Minusta on hauskaa kun ruotsin/englanninkielisellä rämäpäälapsella on nimenä tyyliin Kerttu, Hilja, Rauha, Aino. Näitä kaikkia löytyy kavereista niiden Leonan, Beatan, Amandan x3, Madeleinen, Ella, Ellen, Elli, Eleonore, Nelly, Nelli, Netta, Bianca lisäksi.
Onko lapsen isä myös ruotsinkielinen? Samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
No, kivoja nimiähän noi. Meillä on suvussa paljon Sofia nimeä isotädeillä, isomummuilla, isoisomummuilla. Itse meinasin saada sen toiseksi nimeksi 80-luvulla, mutta äidin ja mummun mielestä se oli liian vanhanaikainen :) Näin ne menee.
Itse olen näitä nimiä nähnyt tällä hetkellä paljon: Emma, Sofia, Ella, Isla, Nea, Lukas, Leevi, Nooa, Elias, Onni, Eino.
Noista Eino, Onni ja Leevi olivat pari vuosikymmentä sitten vanhojen ukkojen nimiä. Isla taas oli ihan tuntematon nimi, joten ikävä yllätys heille ketkä ajattelivat antavansa lapselle tosi harvinaisen nimen.
Itse ilahdun, kun näen sellaisia nykyään harvinaisia, mutta tosi tavallisia nimiä: Anna, Hanna, Maria, Laura, Kaisa, Suvi, Eeva, Mikko, Mika, Tomi, Toni, Ville, Matti, Jussi, Ilkka...
Mun nimi on Anna Maria ;) sukunimi sitten vähän harvinaisempi.
Vuosimallia -91
Mummon ja papan sekä heidän sisarusten ja kavereiden nimiä tapaa nykyään paljon. Itse en halunnut laittaa lapsille mitään sellaisia. Tyyliin Veikko, Iida, Hilda, Eino, Aino, Väinö, Ilmari, Elli.. Tuntui oudolta ajatella vauvalla tai lapsella nimeä jonka itse mieltää vanhalle ihmiselle. Mutta kukin tyylillään laittaa mitä haluaa :)
Mutta mietipä Venäläisiä naisia, kaikki ovat: Olga, Jelena. Lena, Irina, Elena...
Ystäväni suvussa on sukupolvesta toiseen mennyt Ellen joko ensimmäisenä tai toisena nimenä. Joskus 1800-luvun puolella ensimmäinen Ellen kuulema. Samaa perinnettä ovat noudattaneet myös poikien kanssa eli silläkin puolella aiempien sukupolvien nimiä löytyy.