Miten/missä teidän menkat alkoivat ekan kerran?
Kysyn siksi, etten ole vieläkään päässyt yli omasta traumastani :D
Olin 10 v ja siskollani viikon kyläreissulla. Ja sitten alkoivat menkat. Nolotti, äidilleni toi aihe oli jotenkin tosi vaikea ja oli puhunut siitä aina silleen hyssytellen. En sitten kehdannut kysyä siskoltani siteitä, yritin hädissäni löytää niitä vessan kaapista. Mutta eihän siellä ollut yhtäkään, koska siskoni imetti eikä menkkoja tullut. Tämä selvisi siinä vaiheessa, kun olin sohlannut vessapaperimyttyjen kanssa kolme päivää ja tiputellut sitä verta vähän joka tuolille...
Lopulta itku kurkussa soitin äidille, että haluan heti kotiin. Siitä tuli kauhea soppa, kun äiti soitti siskolleni ja yhdessä ihmettelivät mikä mua vaivasi. Lopulta tyyliin kuiskimalla pihisin, että kun nää menkat... ja siskoni kaivoi mulle jostain ylähyllyjen kätköistä sidepaketin.
Ai kauhea, hävettää vieläkin! Ei ne menkat, vaan se etten heti vaan tajunnut lähteä kauppaan ostamaan siteitä. Olishan mulla ollut rahaa. En vaan paniikissa tajunnut :)
Mites muilla, menikö heti alkuun ihan putkeen?
Kommentit (62)
Luokkaretkellä viitosluokalla. Oli muuten pitkä päivä vaaleissa housuissa, kun yritin pärjätä ilman mitään kunnollista sidemateriaalia ja verta tuli lammikoittain. Sen jälkeenkin muistan, että ensimmäiset kolme päivää vuosin kuin seula. Meillä ei myöskään kotona ollut kovin kannustava suhtautuminen näihin asioihin, joten koko menkat tuntuivat rangaistukselta.
Onneksi nykyään "kärsin" ennenaikaisista vaihdevuosista, eikä menkkoja ole ollut enää vuosiin.
12-vuotiaana kesken koulupäivän. Olimme luokan kanssa retkellä kotiseutumuseossa. Menin siellä vessaan ja huomasin asian. Ei auttanut muu kuin sulloa vessapaperia housuihin. Onneksi koulupäivä päättyi tuohon retkeen joten pääsin ajoissa kotiin. Vessasta löytyi onneksi siteitä.
Kun äiti tuli töistä, niin ilmoitin kuukautisten alkaneen. Ei meillä tarvinnut sellaista hävetä, vaikka elettiin 70-lukua ja siihen aikaan saatettiin olla vielä erittäin salamyhkäisiä kuukautisten suhteen.
Mä olin vaan aamulla vessassa ja tajusin pikkuhousuissa jtn punaista. Istuin hetken hiljaa paikallaan jonka jälkeen keräsin itteni ja menin kertomaan äitille, joka näytti missä siteitä oli ja miten voin käyttää terveys-appia iphonessani. Olin etukäteen jotenkin jännittänyt äidille kertomista tosi paljon, joka ei kyllä ollutkaan yhtään paha asia lopulta😅
Hauska asia kun menin edellisenä päivänä ratsastuskisoihin, ja aloin vaan pillittämään selässä kun verryttely meni niin huonosti. Olin itselleni ihan raivona, kun oli tunteet niin pinnassa. Myöhemmin se kuitenkin selittyi minullekkin🤣
Minulta tui korvista ne menkat. Kauheeta...
No ompa jänniä tarinoita... On. On. On.... Mitä muuta sitten tapahtui. .. Hyvä kun muistat ihan eläväti... Niin on, niin on.
Ei traumoja. Istuin juhannuspäivän aamuna yksin keittiössä pöydän ääressä ja luin lehteä kun tunsin että jotain tulee. Niin sitten tuli ja siitä alkoi.
Olin täyttänyt 14 ja tiesin että vanhemmilla siskoilla oli menkat. Niiltä sitten ujosti kysymään että miten kehtaa ostaa siteitä pienestä kyläkaupasta. No sillä lailla kun ostaa vaan, kassan naisella taisi olla itselläkin eikä se mitenkään reagoinut. Kunhan nyt katsoin ettei ostohetkellä ollut koulukavereita lähistöllä. Kohta sitten osti jo siteitä kuin vanha tekijä ja myöhemmin tamponejakin. Koskaan ei kukaan huomauttanut eikä veetuillut. Nyt olen jo vapaa menkoista, ihanaa.
Hirveen helppo tapaus: lauantaina kotona vessassa huomasin. Kipua ei lainkaan, mutta alkkareiden haarakiila ihan veressä. Huusin äidille, joka siteen.
Äiti onnitteli, ja sit lähdin pihalle missä kaverini odotteli. En kertonut hänelle, tuohon aikaan kuukautiset oli yksityisasia
Olin 14.
Olin 12-vuotias ja oli muistaakseni huhtikuu. Siitä päivästä en muista mitään erityistä, ilmeisesti oli tavallinen päivä ja olin kotona tuolloin. Minua harmitti kun menkat alkoivat mielestäni niin aikaisin (vaikka tuo on ihan yleinen ikä). Pidin itseäni kuitenkin vielä lapsena ja esim. leikin barbeilla 3 vuotta nuoremman ystäväni kanssa. En halunnut kertoa äidille vaikka koulusta saadussa oppaassa niin neuvottiin. Ajattelin että kerron kesällä tai syksyllä. Lopulta en kertonut koskaan mutta kai äiti tajusi kun huomasi että hänen sidekaapillaan on käyty.
Päivä kuudennen luokan lopun jälkeen. Eipä siinä mitään dramaattista ollut kun kuukautisista puhuttiin koulussa jo viidennellä ja kotoa löytyi suojia. Olin vain surullinen kun olin kuullut miten hirveät menkat on, ja tottahan se oli.
Tuohon aikaan, 80-luvulla, asiasta puhuttiin vasta yläasteella. Pelkäsin monta vuotta, että ne alkaisivat jossakin sopimattomassa paikassa, kunnes ne sitten alkoivat aika luonnollisesti kun olin 14 tai 15 -vuotias. En muista muuta kuin sen miten noloa oli kun äiti kyseli asiasta eikä niitä vielä ollut. Jotenkin traumaattinen kokemus, joka jättää jälkensä kun menkkoja alkaa pelätä jo 12-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti kauheeta, että menkkojen alkaminen on ollut monelle niin suuri häpeän paikka. Kyseessähän on hieno juttu, menkkajuhlatkin kuulostaa aika huikeelta :D
Varmaan nykyään kotona puhutaankin noista asioista vähän avoimemmin. Itse ainakin pidän huolen, ettei mun tyttären tarvitse nolostella asiaa sen kummemmin tulevaisuudessa. Voi olla, että hoen vähän liikaakin sitten kuukautisten luonnollisuudesta ym., mutta ennemmin hössötän kuin hyssyttelen :)
Ap
Onhan menkat luonnollinen juttu, mutta ei ole kovin monelle naiselle mikään hieno juhlimisen aihe. Useammalle enemmänkin kärsimystä ja juhlimisen aika vasta sitten menopaussin hetkellä.
Mitäpä se edes täysin ulkopuoliselle henkilölle edes kuuluu
Ihan tosi vanha keskustelu mutta mulla meni tosiaanki sillee että olin juuri lähdössä treeneihin mutta sitten kun menin vessaan tajusin että nyt oli alkanut menkat. Ensin panikoin vähän mutta sitten laitoin siteen päälle ja lähdin treeneihi. Kerroin samana päivänä äitilleni nopeasti että nyt oli menkat alkanu ja sitten se homma oli hoidettu. Mulla oli ollut kramppeja sinä päivänä ihan hirveästi mutta en tajunnut että nehän oli ollut vain menkka kramppeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti kauheeta, että menkkojen alkaminen on ollut monelle niin suuri häpeän paikka. Kyseessähän on hieno juttu, menkkajuhlatkin kuulostaa aika huikeelta :D
Varmaan nykyään kotona puhutaankin noista asioista vähän avoimemmin. Itse ainakin pidän huolen, ettei mun tyttären tarvitse nolostella asiaa sen kummemmin tulevaisuudessa. Voi olla, että hoen vähän liikaakin sitten kuukautisten luonnollisuudesta ym., mutta ennemmin hössötän kuin hyssyttelen :)
Ap
Onhan menkat luonnollinen juttu, mutta ei ole kovin monelle naiselle mikään hieno juhlimisen aihe. Useammalle enemmänkin kärsimystä ja juhlimisen aika vasta sitten menopaussin hetkellä.
Ei menopaussissa yleensä juhlan syytä ole. Lisää erilaisia vaivoja vaan.