Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin nainen on vaihdevuosi-ikäinen?

Vierailija
13.02.2017 |

Missä iässä "riski" vaihdevuosiin alkaa? Olen kohta 30, joko olen vaihdevuosi-ikäinen? Mietin, koska löytyi munasarjakasvain?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 ->

Keskim. ne alkaa muistaakseni 51v.

t: N47, joka niin odottaa jo omiaan alkavaksi

Vierailija
2/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52 ja kuukautiset yhtä säännölliset kuin ennenkin. Ei mitään oireita. Olen ymmälläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen näkee naamasta: kärty, naama norsunvitulla ja äärettömän hapan!

Vierailija
4/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle nelikymppisiltä on nykyisin ihan perusasiatkin kateissa kun ei edes tiedetä milloin yleensa vaihtarit alkaa.

Vierailija
5/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52 ja kuukautiset yhtä säännölliset kuin ennenkin. Ei mitään oireita. Olen ymmälläni.

Ei tuo mikään ihme ole. Äidilläni alkoi 53v ja on ikänsä polttanut tupakkaa ja on alkkis. t: 1

Vierailija
6/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireet alkoi 53 v. Unettomuus, kuumuus, kuukautisten poisjäänti.

Vierailija
7/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 31v eikä minulla ole enää menkkoja. Joudun käyttämään Estrogeliä. Eli olen vaihdevuosissa.

Vierailija
8/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 ->

Kysymys kuuluu: miksi?

Vierailija
9/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 ->

Kysymys kuuluu: miksi?

Miksi en?

Vierailija
10/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 43 ja kuukautiset ovat kyllä ihan turha vaiva tässä iässä, kun lapset on jo saatu. Ei tarvitsisi enää ehkäistä. Mutta joo, 51 v on keskimääräinen, joten tuskin vielä alkaa.

Vierailija
11/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet eivät ole sairaus. Minulla loppuivat kuukautiset kun olin 50 v., ja silloin havahduin, että olin "kärsinyt" vaihdevuosivaivoista ennen sitä. Oli hikoilukohtauksia, epävakaisia yöunia, lihomista, makeanhimoa, kiukkuisuutta, pahaa mieltä jne., ja kuukautisten loppuminen oli minulle henkisesti ahdistavaa. Silloin tuntui, että elämä oli siinä, mutta pian vaihdevuosioireiden loputtua huomasin kuinka ihanaa elämä on. Tuntui kuin uusi elämä olisi alkanut, ja sehän on uskomatonta. Mieli on virkeä ja iloinen, aktiivisuus on palannut, ruoka ja uni maistuu, ja elämää tulee katsottua uusin silmin. Se on niin ihanaa, en osaa oikein sanoin kuvata.

Vierailija
12/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoi heitellä n. 47-v, välillä oli puolikin vuotta poissa. Kuumat aallot alkoivat 51-v, ja silloin kuukautiset oli taas olleet jo monta kuukautta poissa. Kuumat aallot oli kamalia, kiireesti piti hankkia lääkitys.

Vierailija
13/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti vaihdevuodet alkaa siitä kun vuoteen ei ole tullut kuukautisia. Käytännössä siis tarkoittaa, että munasarjat pistävät hanskat naulaan.

Alkamisikä vaihtelee aika paljon 40-60-vuoden välillä. Suomessa keskimääräinen alkamisikä on se 51 vuotta.

Joillakin naisilla voi alkaa hyvinkin nuorena, tosin jos 15-39-vuotiaana, sitä pidetään ennenaikaisena eli sairautena. Se aiheuttaa nimittäin terveysriskejä, joten kannattaa ehdottomasti mennä lääkärille, että aloitetaan hormonikorvaushoito.

Vierailija
14/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet eivät ole sairaus. Minulla loppuivat kuukautiset kun olin 50 v., ja silloin havahduin, että olin "kärsinyt" vaihdevuosivaivoista ennen sitä. Oli hikoilukohtauksia, epävakaisia yöunia, lihomista, makeanhimoa, kiukkuisuutta, pahaa mieltä jne., ja kuukautisten loppuminen oli minulle henkisesti ahdistavaa. Silloin tuntui, että elämä oli siinä, mutta pian vaihdevuosioireiden loputtua huomasin kuinka ihanaa elämä on. Tuntui kuin uusi elämä olisi alkanut, ja sehän on uskomatonta. Mieli on virkeä ja iloinen, aktiivisuus on palannut, ruoka ja uni maistuu, ja elämää tulee katsottua uusin silmin. Se on niin ihanaa, en osaa oikein sanoin kuvata.

No, tätä vaihetta odotellessa vastaukseksi sille, joka kyseli, että miksi ei saisi odottaa vaihdevuosia. Jospa olisikin kyse vain kuukautisten loppumisesta, niin hieno juttu.

Toivottavasti tätä ei jatku enää kauaa:"Parhaimmillaan" kuukautisten väli on reilut kaksi viikkoa, jatkuva alakulo, univaikeudet, väsymys, saamattomuus, haluttomuus, siinä ehkä pahimmat. Lihomista ja tuota makeanhimoa en edes pidä minään. En tunnista enää itseäni samaksi ihmiseksi.

Tätä on nyt jatkunut jo muutaman vuoden.

Jospa sitten loppuisi, kun kuukautisetkin...

Vierailija
15/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tätä vaihetta odotellessa vastaukseksi sille, joka kyseli, että miksi ei saisi odottaa vaihdevuosia. Jospa olisikin kyse vain kuukautisten loppumisesta, niin hieno juttu.

Toivottavasti tätä ei jatku enää kauaa:"Parhaimmillaan" kuukautisten väli on reilut kaksi viikkoa, jatkuva alakulo, univaikeudet, väsymys, saamattomuus, haluttomuus, siinä ehkä pahimmat. Lihomista ja tuota makeanhimoa en edes pidä minään. En tunnista enää itseäni samaksi ihmiseksi.

Tätä on nyt jatkunut jo muutaman vuoden.

Jospa sitten loppuisi, kun kuukautisetkin...

Ai niin, ja nytkin itkettää, kun luen tätä omaa tekstiä. : (

Vierailija
16/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8

Vierailija kirjoitti:

Virallisesti vaihdevuodet alkaa siitä kun vuoteen ei ole tullut kuukautisia. Käytännössä siis tarkoittaa, että munasarjat pistävät hanskat naulaan.

Alkamisikä vaihtelee aika paljon 40-60-vuoden välillä. Suomessa keskimääräinen alkamisikä on se 51 vuotta.

Joillakin naisilla voi alkaa hyvinkin nuorena, tosin jos 15-39-vuotiaana, sitä pidetään ennenaikaisena eli sairautena. Se aiheuttaa nimittäin terveysriskejä, joten kannattaa ehdottomasti mennä lääkärille, että aloitetaan hormonikorvaushoito.

Koska virallisesti vaihdevuodet loppuu? Jos esim kuukautiset loppuneet jo 3 v sitten eikä mitään muita oireita ja ikää vaikka 54 v.

En nimittäin ymmärrä mitään selkeää loppumisajankohtaa tuossa määritelmässä.

Vierailija
17/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 43 ja kuukautiset ovat kyllä ihan turha vaiva tässä iässä, kun lapset on jo saatu. Ei tarvitsisi enää ehkäistä. Mutta joo, 51 v on keskimääräinen, joten tuskin vielä alkaa.

Vastaus on: vasektomia!

Vierailija
18/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen näkee naamasta: kärty, naama norsunvitulla ja äärettömän hapan!

Tai sitten vaan alakuloinen ja surullinen.

Vierailija
19/32 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on: vasektomia!

Hmmm, meniköhän mun miehen vasektomiassa jotain pieleen, kun kuukautiset tulee edelleen?

Vierailija
20/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 48-53v:nä. Menkat loppui 48v kuin seinään, hikoilut alkoi. Ja loppui 5v myöhemmin ilman sen kummempaa onglmaa. Ei lääkitystä, hyvin selvisin ilman ja olen siitä tyytyväinen. Mieliala oli 100% parempi kuin aiemmin kun ei enää ollut PMS vaivoja! Seksi sujuu ja haluja riittää!!