Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin nainen on vaihdevuosi-ikäinen?

Vierailija
13.02.2017 |

Missä iässä "riski" vaihdevuosiin alkaa? Olen kohta 30, joko olen vaihdevuosi-ikäinen? Mietin, koska löytyi munasarjakasvain?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärttyinen. Kuumat aallot.

Vierailija
22/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 43 ja kuukautiset ovat kyllä ihan turha vaiva tässä iässä, kun lapset on jo saatu. Ei tarvitsisi enää ehkäistä. Mutta joo, 51 v on keskimääräinen, joten tuskin vielä alkaa.

Vastaus on: vasektomia!

Hmmm, meniköhän mun miehen vasektomiassa jotain pieleen, kun kuukautiset tulee edelleen?

No minäpä väännän rautalangasta: Vasektomia oli vastaus tuohon ehkäisyyn. Sinun kuukautisten tulemisiin ja menemisiin, sillä ei tiedettävästi ole kummoista merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lääkkeillä pääsee oireista. Miksi kärsiä? Rintasyöpäriski on minimaalinen. Ylipaino, tupakoiminen ja runsas alkoholinkäyttö lisäävät myös riskejä.

Vierailija
24/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 43 ja kuukautiset ovat kyllä ihan turha vaiva tässä iässä, kun lapset on jo saatu. Ei tarvitsisi enää ehkäistä. Mutta joo, 51 v on keskimääräinen, joten tuskin vielä alkaa.

Hmmm, meniköhän mun miehen vasektomiassa jotain pieleen, kun kuukautiset tulee edelleen?

No minäpä väännän rautalangasta: Vasektomia oli vastaus tuohon ehkäisyyn. Sinun kuukautisten tulemisiin ja menemisiin, sillä ei tiedettävästi ole kummoista merkitystä.

Hyvä kun tajusit. Elivaihdevuosia odotellessa.

Vierailija
25/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei tule oireita,i lääkitys on silloin turhaa.

Kaverin mutsi sai syövän vaihdevuosilääkkeistä. Työryhmä oli sen todennut

Vierailija
26/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten nainenkin voi mennä sterilisaatioon, ei pakko ole miehen vasektomiaa odotella ja kysellä. Näin minä tein ja pääsin kertaheitolla ehkäisyhuolista eroon :) Vaihdevuosiin se ei tietenkään auta, olen nyt 47 ja kuukautiset tulee yhä säännöllisesti. Odotan niiden loppumista, mutta mietin, että mitä jos tulee sitten kaikkia muita ongelmia, masennusta, hikoilua ym...

Vierailija
27/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset tulee yhä mutta epäsäännöllisesti ja ne kestää pitkään. Ja niin tulee ovishimotuksetkin. Odottelen jo kovasti menkkojen loppumista, niistä on ollut niin kamalan paljon vaivaa! Kuumia aaltoja ei ole näkynyt.  t. 50v

Vierailija
28/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei tule oireita,i lääkitys on silloin turhaa.

Kaverin mutsi sai syövän vaihdevuosilääkkeistä. Työryhmä oli sen todennut

Ja mun äitini sai niistä aivoinfarktin. Riski voi olla pieni, mutta ikävää se on silti, kun kohdalle sattuu. 

Vierailija
29/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 ->

Keskim. ne alkaa muistaakseni 51v.

t: N47, joka niin odottaa jo omiaan alkavaksi

Juu, ne alkavat keskimäärin 51-52-vuotiaana. Minä olen 48 v, enkä vielä odota alkavaksi. Odotan sitten kolme vuoden päästä.

Vierailija
30/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotusta vaihdevuosiin: hikoiluun auttaa monilla salviauute, ystävälläni loppui hikoilut viikossa, kun alkoi tuota käyttää. Uniongelmiin: B12-vitamiini, mielellään suihkeena, imeytyy paljon paremmin kuin suun kautta otettuna. Melatoniini auttaa joitakin. Samoin magnesium, sopiva annaostus löytyy kun otat joka ilta yhden tabletin enemmän ja sitten kun menee vatsa löysälle, vähennät yhden ja siinä on sopiva annostus. Valeriaanatee auttaa nukahtamaan illasta. Laventeliöljy, ohjeen mukaan, alentaa suurina annoksina hieman verenpainetta, joten se pitää ottaa huomioon. Mutta monillahan verenpaine just nousee vanhemmiten, joten voi olla hyväkin apu.

Ruokavalio on tärkeä; ei saa syödä sokeria, ei  kofeiinia ainakaan enää puolenpäivän jälkeen, hyvin kohtuullisesti hiilareita, riittävästi hyvää rasvaa (kuten kalaa, kylmäpuristettua oliivia ja kookosta, voita, avokadoa, pähkinöitä, siemeniä), runsaasti ja monipuolisesti kasviksia, riittävästi proteiinia. Naisen estroogenituotantohan ei lopu vaihdevuosiin, vaan rasvakudos tuottaa sitä edelleen, taso alenee kyllä, mutta n.60-70 % on edelleen jäljellä. Eli ei kannata olla rasvaton! Sen sijaan progesteronituotanto alenee jo kauan ennen varsinaisia vaihdevuosia ja se enemmänkin aiheuttaa oireita. Siihen auttaa ainakin aluksi vhh-ruokavalio, jos ei riittävästi, niin sitten luonnollista progesteronia voiteena.

Luonnollisia estroogenilähteitä on myös, jos sitä kaipaa. Esim. poimulehti on aivan loistava, en tiedä saako sitä jonain valmisteena, mutta sitä kasvaa ihan luonnossa ja voi kasvattaa vaikka omalla kotipihalla. Voi käyttää teenä ja uutteena.

Vierailija
31/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias, kuukautiset tulee vieläkin säännöllisesti enkä ole huomannut ihmeempiä vaihdevuosioireita. Ihan jonkun kerran on lehahtanut lämpöaalto mutta nekin meni ohi. Lihon helpommin ja joskus on alakuloa ja ärtyinen olo, mutta nuokin niin lieviä ettei niitä tarvitse keneenkään purkaa, varmaan lievempiä kuin monilla PMS. Pidän sormet ja varpaat ristissä, että meneekin näin helposti.

Vierailija
32/32 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu poistettu 39v. Vaihdevuosioireita odottelen. Niitä ei lääkärin mukaan kaikille edes tule.. Ikäni on nyt 57v.