No niin, työkaveri norossa. Pelottaa ihan oikeesti!
Pelkään kaikkia vatsatauteja enemmän kuin mitään muuta.
Työkaveri ilmoitti ettei tule huomenna kun oksentaa. Heillä perheessä ollut noroa jo viime viikolla.
Hyi saasta. Pesen käsiäni hysteerisesti ja vatsaa velloo ja ahdistaa.
Tekis mieli kävellä lateksihanskat käsissä.
Ja kyllä, kärsin emetifobiasta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei missään muualla ole noroa kuin Suomessa... idiootit.
No ei ainakaan tässä määrin sinä SUUREMPI idiootti!
Joo kyllä, virus toteaa, että jaahas sitä ollaan Suomessa taas, nyt pitääkin sitten levitä ihan kunnolla.
Meillä oli viime keväänä norovirus ja kyllä se oli kamala tauti 😥 Itse selvisin päivän ripulilla ja huonovointisuudella mutta molemmat lapset oksensivat kymmeniä kertoja... vanhemmalla lapsella oli oksentelua 4 päivää ja lopulta jouduttiin sairaalaan asti nesteytykseen 😢 Ihan järkky tauti. tähän asti meillä on ollut vain pari kertaa normaali vatsatauti josta on selvitty parilla oksennuksella... noro oli 🤢🤢 kamala tauti! Toivon totisesti ettei tänä vuonna tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä, virus toteaa, että jaahas sitä ollaan Suomessa taas, nyt pitääkin sitten levitä ihan kunnolla.
No näin se nyt vaan kuitenkin menee. Ei kai tässä nyt tarvii mitää helvetin tilastoja alkaa todistella. Painu nyt sivustolta vänkäämään jonkun muun kanssa!
Meille iski norovirus ennen joulua poikakaverin kans. Sille iski se ensin ja sitten seuraavaksi minä. Onneksi se kesti vain sen yön yli..
Vierailija kirjoitti:
Ap veit sanat suustani. Mäkin maksaisin mitä vaan jos rokote löytyis.. Tässähän menee mielenterveys. Noi jotka puhuu että " se menee heti ohi ja laihtuis vaan ainaki" ni haistakoot paskat. Niillä ei oo mitään hajuakaan mitä oksennuspelko on.. Se että meinaat kuolla paniikkikohtaukseen samalla kun oksennat ja itket ei tod oo kivaa!
Norossa ainakaan ei tarvitse miettiä oksentamista. Se tulee ja vauhdilla!
Siinä ihminen on ihmeissään kun tavaraa tulee molemmista päistä. Samalla kuumeen kourissa ihmettelee miten hemmetissä voikin tulla ihmisestä näin paljon tavaraa ulos!
Itsellä tippui paino 6kg vuorokauden noron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se nyt vaan kuitenkin menee. Ei kai tässä nyt tarvii mitää helvetin tilastoja alkaa todistella. Painu nyt sivustolta vänkäämään jonkun muun kanssa!
Niin, mutta kun oot väärässä, niin sun kanssa on kiva vängätä :D
Minulla oli pari vuotta sitten noro. Ihan hirveää! Neljä päivää pelkkää oksentamista ja ruikulia. Hirveän korkea kuume. Koville otti.
Vuosi sitten noro ja kaksi päivää kesti oksentaminen ja ripuli kolme päivää. Näiden jälkeen pari päivää heikkona. Olin raskaana tuolloin.
Onhan se karmea tauti mutta silloin kun sitä on liikkeellä sen voi saada mistä vaan joten se pelkääminen on ihan turhaa. Niinkun ketjussa jo muutamat sano niin tulee jos on tullakseen. Käsiä kannattaa pestä ja välttää julkisilla paikoilla paljain käsin kulkemista mutta silti, tulee jos on tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Noro menee ohi 24 tunnissa. Älkää peljätkö, se on äkkiä ohi! Helsingissä asun ja sairastin sen jo. Oksennuspaskoin yhden illan ja alkuyön, aamulla se oli jo ohi.
Ei ole noro noi oireet.
Vierailija kirjoitti:
Ripulipaskon muutenkin lähes päivittäin (IBS), joten noro ei paljon tilannetta muuttaisi. Vatsa muutenkin jatkuvasti kipeä. Oksentanut olen joskus vuosia sitten krapulassa.
Jos tämä on totta niin ei todellakaan tarvi IBS:n takia ripuloida. Noudattamalla FODMAP-ruokavaliota (googlaa) saat elää täysin normaalia ja tervettä elämää kuten minäkin nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki paskanna ja oksenna kaaressa jos on norovirus. Voi olla pelkkää pahoinvointia ja vatsan kipristelyä. Oksentaminen on harvinaisempi oire aikuisella kuin ripuli.
Mun lapsella meni myös pelkällä ripulilla, mutta sitä kestikin yli viikon. Vähän kuumettakin oli. Tää on vaan ollut yhtä potan ja pyllyn pesua. Huomenna kun lapsi menee tarhaan niin pääsen vihdoin pesemään sitä pyykkiä, pintoja ja lattioita.
Tuo on ollu rota-virus!
Vierailija kirjoitti:
Pelkään kaikkia vatsatauteja enemmän kuin mitään muuta.
Työkaveri ilmoitti ettei tule huomenna kun oksentaa. Heillä perheessä ollut noroa jo viime viikolla.
Hyi saasta. Pesen käsiäni hysteerisesti ja vatsaa velloo ja ahdistaa.
Tekis mieli kävellä lateksihanskat käsissä.
Ja kyllä, kärsin emetifobiasta.
Syö (ei tarvi pureskella) valkopippureita 10kpl kerrallaan, lapsille riittää vähemmän. Ei tartu mahataudit!
Meillä on lasten oksennustaudit (onko sit ollu noroa, en tiedä) ollu just sitä, että oksennetaan puolen tunnin - tunnin välein noin 12 tunnin ajan. Ja ripulit samalla.
Sit se on ohi.
Ei auta pippurit eikä sitruunamehu noroon. Siihen ei auta mikään. Oon kokeillut. Syötettiin lapsilleki ja silti tuli kaikille. Ihmiset ei ymmärrä että noro tarttuu kahen viikon päästäki jos kotona on sairastettu. Pinnoilta. Ulosteessaki säilyy viikkoja. Niin ja ei se tulee jos tullakseen-ajatus auta. Kun on pelko niin siihen ei auta mikään. Kuolemakin tuntuu lohduttavammalta. Usein kun on tämä pelko niin oksentaminen on harvinaista, koska sitä pystyy pidättämään. Oon kolme noroa pärjännyt oksentamatta vaikka olo ollut kaaaamea!!!!!
Mulla ei ole ollut minkäänlaista mahatautia yli kymmeneen vuoteen. Noroa ei ikinä, vaikka olen sairaalassa töissä labrahoitajana, käyn siis hakemassa näytteitä myös. Ilmeisesti vastustuskyky minkä sairaalassa töissä ollessa saa on melkoisen hyvä. Lisäksi hyvä käsihygienia.
Ei saatu miehen kanssa rotaakaan vaikka lapsilla se aikoinaan olikin.
Minua pelottaa että vauva 3kk saa taudin 😞
Vierailija kirjoitti:
Se nyt on vähän semmonen tauti, että iskee jos on iskeäkseen. Viime vuonna lapsi sai päiväkodista noron. Me miehen kanssa pesimme ja desinfioimme koko ajan käsiä ja kaikkea ovenkahvoista lähtien. Ei auttanu. Tartuntaanhan riittää oleskelu samassa tilassa yrjöävän lapsen kanssa ihan mainiosti. Miehellä vain maha kura
lla, ite istuin parina päivänä pöntöllä sanko sylissä kun tavaraa tuli molemmista päistä. Inhoan oksentamista, mutta aina se kuitenkin helpottaa. Kipeenä ja krapulassa.
Noron ja vatsataudin leviämiseen perheessä ainakin vaikeutuu, kun sairastunut käyttää eri vessaa. Kaikki petivaatteet ja muut missä oksennusta kannattaa laittaa isoon jätesäkkeihin kertakäyttöhanskat kädessä ja sulkea jätesäkin suu ja laittaa säkki ulos odottamaan pyykinpesua. Ja tietysti kaikki pitää pestä kuumalla ohjelmalla tai heittää roskiin, jollei se onnistu. Jos lapsi on sen verran iso, että voi oksentaa vessassa jo itse, sinne vessaan ei kannata mennä oksentamisen aikana tai ainakin on syytä pidättää hengitystä. Ja isompaan vessaan voi tehdä väliaikaisen pedin.
Meillä oli just koko perheellä, ja mä en oksentanut kertaakaan (lapset ja mies kyllä).
Eikä se välttämättä työpaikalta tartu, samassa taloudessa kyllä lähes aina.