Mihin pakenet jos sota syttyy?
Taloyhtiössä jossa asun ei ole edes pommisuojaa.
Häkkikellarit yhden hepposen oven takana vain.
Luulin joskus että pommisuojat ovat jokaisessa talossa/ yhtiössä.
Kommentit (309)
No jos sit menis sinne venäjälle? Pendolinolla Pietariin!
Mun salainen suunnitelmani jota en paljasta kuin teille on että mennään mökille keskelle mehtää/ukon kotipaikalle.Sinne raahaan varastoimiani kuivaruokia.Pensaa täytys ostaa varalle varastoon että pääsee menemään jos joku muukin on pyrkimässä tankille samaan aikaan.
Huomaatkaa sarkasmi mutta oon tätä miettiny.
Jos kittuutus jatkus kauan ja saatettas alkaa pyrkiä ruotsiin sikäli sellanen onnistus.
Ennemmin kyllä luulen että me oltas vaan sellanen kertarysäys mallinen haltuunotto kun mikään pitkään kestävä sota.
Vierailija kirjoitti:
Ai että Ruotsiin, Viroon?! =D
Luuletteko, että naapurimaissa on rauha, jos Suomessa on sota? Ruotsi ei nyt pysykään sivussa.
Kyllä Venäjä jättäisi Ruotsin rauhaan jos sieltä ei tule vastatoimia. Ja naapurimaista on helpompi jatkaa vaikka junalla muualle Eurooppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että Ruotsiin, Viroon?! =D
Luuletteko, että naapurimaissa on rauha, jos Suomessa on sota? Ruotsi ei nyt pysykään sivussa.
Kyllä Venäjä jättäisi Ruotsin rauhaan jos sieltä ei tule vastatoimia. Ja naapurimaista on helpompi jatkaa vaikka junalla muualle Eurooppaan.
Utopiaa.
Sodan syttyessä rajat voivat mennä tunnissa kiinni.
Menisin vaaraan ja piiloutuisin korsuun. Puolustaisin itseäni loppuun asti, muiden kohtalot ei kiinnosta minua koska minunkaan kohtaloni ei ole kiinnostanut muita.
Niin, tässä kerrostalossakaan ei ole väestönsuojaa. En tiedä missä on lähin. Yhden tiedän mutta sinne on ainakin pari km.
Suomi on verrattain turvallinen maa. Venäjä ei halua hyökätä tänne vaan hyötyy nykytilanteesta enemmän.
Edellinen taloyhtiö oli 50 luvulla rakennettu ja sanomattakin selvää, että tuohon aikaan rakennettiin se pommisuoja taloon. Fiksuja olivat. Nykyään ei, koska säästöt. Ainaiset säästöt ottaa jo päähän koko sanakin. Säästäminen väärässsä paikassa on vaan tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatehuoneeseen.
Minäkin taidan mennä vaatehuoneeseen.
Siellä on herkkupiiloni ja laatikossa vanhoja ristikkolehtiä.
Vein äsken kynänkin valmiiksi odottamaan sinne.
Olen valmis!
Ihanan kuuloista :)
Pitäisi keksiä sellaisia piiloja, kuin juutalaiset keksivät natseilta. Salaovia ja huoneita. Lattialuukkuja.
Puolustan/hoivaann lapsia ja vanhuksia. Heihin ei vihollinen koskisi.
En mihinkään. Rajat suljetaan heti, se kannattaa muistaa. Venäjälle ei ole menemistä ja meiltä on liikaa matkaa pohjoiseen Ruotsin tai Norjan rajalle. Ja siellä tulee taas eteen suljetut rajat. Eli jään kotiin. Levytän ikkunat, alan säästellä ruokaa ja polttoainetta. Talo lämpenee puilla, vinttikaivosta saa vettä, peseytyä voi rantasaunassa. Kalastaminen aloitetaan heti. Jos tulee ydinlaskeuma niin se on menoa heti tai melkein heti. Mutta muutoin jatketaan elämää ja yritetään selviytyä. Miehellä tulee kutsu sotaan, samoin vanhimmalla pojalla ja tyttären puolisolla. Tytär muuttanee tänne tai ainakin heidän lapsi, tytär voi joutua ammattinsa takia sotatöihin, oma kuntoni ei sitä salli. Kasvimaa laajennetaan kesällä isoksi ja kylvetään se mitä pystytään. Jne.
Muuttasin Saksaan. Taistelen mielummin Saksan puolesta.
Asuinpaikka on sellainen, että tänne osuu varmaan ensimmäisten joukossa, joten tuskin ehtisin suojaan jos sellaista edes olisi. Jos onnistuu niin lähden ainakin aluksi maalle päin. Jos olen töissä kun pommitus alkaa, niin silloin selviytymismahdollsuudet ovat paremmat. Armeijaan tai lottahommiin en lähde kuin pakotettuna, koska nykypäivänä sodan voittaja ei olisi Suomi. Oma nahka kiinnostaa enemmän, joten pyrskisin ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössä jossa asun ei ole edes pommisuojaa.
Häkkikellarit yhden hepposen oven takana vain.
Luulin joskus että pommisuojat ovat jokaisessa talossa/ yhtiössä.
En minä mihinkään pakene kun sota syttyy. Olen ottamassa vanjoja hengiltä.
Rintamalotan tarina
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/03/30/rintamalotan-tarina#media=53080
Haaparannalle