Asuminen Espanjassa
Olemme mieheni kanssa jutelleet, että jossain vaiheessa vanhempana muuttaisimme asumaan Espanjaan. Toki tämän suunnitelman toteuttaminen tapahtuisi vasta n.5-10vuoden päästä. Ne, jotka tällaisen ratkaisun olette tehneet, miten olette viihtyneet?
Kommentit (15)
Kiitos kysymästä, ihan mukavasti täällä on viihdytty, kaikkeen tottuu ja monista asioista on jo tullut arkipäivää. Olen ollut ulkosuomalaisena jo reilun vuosikymmenen, enkä muttanut tänne suoraan Suomesta. Mihin päin Espanjaa haluaisitte muuttaa? On nimittäin vähän eroa sillä, että asuuko rannikolla vai sisämaassa. Itse asun sisämaassa.
Aivan loistava maa. Rento asenne elämään ja kanssa ihmisiin. Mun nyt jo edesmenneet isovanhemmat muutti aurinkorannikolle eläkkeelle jäätyään 80-luvulla. Lapsuuden joulu ja hiihtolomat vietettiin aina Espanjassa. Mulla on rakkaussuhde maahaan.
He viettivät kyllä Suomessa kesän toukokuusta elokuuhun, papan vanhalla kotitilalla.
Mun isä asui siellä ja en suosittele. Siellä alkoholisoituu ja se on oikea moraalittomien suomalaisten synninpesä. Kätevä tapa myös hylätä vastuunsa omista aikuisistakin lapsista. Ei siis mikään täysvastuu, kuten joku vajukki heti ryntää hämmästelemään, vaan se, että normaalit vanhemmat auttavat lapsiaan vielä näiden muutettua kotoaan. Isäni siis muutti sinne tosin jo 5-kymppisenä, oli niin hyvin varaa jäädä pois töistä.
Viettäkää siellä ensin kuukauden parin pätkiä eri vuodenaikoina. Vuokratkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistava maa. Rento asenne elämään ja kanssa ihmisiin. Mun nyt jo edesmenneet isovanhemmat muutti aurinkorannikolle eläkkeelle jäätyään 80-luvulla. Lapsuuden joulu ja hiihtolomat vietettiin aina Espanjassa. Mulla on rakkaussuhde maahaan.
He viettivät kyllä Suomessa kesän toukokuusta elokuuhun, papan vanhalla kotitilalla.
Näin sen ois meilläkin pitänyt mennä niin sitten ois ollut onnellista lapsillekin. Nyt mitä mä siitä sain, että äijä itsekkäästi vain painuu sinne vetäytymään kaikesta vastuustaan kuin istua aurikohattu päässä vetämässä Carrefourista halvlla ostettua vinkkua?
Aloittakaa kielen opiskelu. Onhan se mukavampaa, kun ymmärtää ja pystyy puhumaan paikallisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä asui siellä ja en suosittele. Siellä alkoholisoituu ja se on oikea moraalittomien suomalaisten synninpesä. Kätevä tapa myös hylätä vastuunsa omista aikuisistakin lapsista. Ei siis mikään täysvastuu, kuten joku vajukki heti ryntää hämmästelemään, vaan se, että normaalit vanhemmat auttavat lapsiaan vielä näiden muutettua kotoaan. Isäni siis muutti sinne tosin jo 5-kymppisenä, oli niin hyvin varaa jäädä pois töistä.
Mitä oikein horiset? Espanja on paljon muutakin kuin suomalaisten saastuttama aurinkorannikko. Esim. Madridissa ei juurikaan näy alkoholisoituneita ja moraalinsa rappeuttamia suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein horiset? Espanja on paljon muutakin kuin suomalaisten saastuttama aurinkorannikko. Esim. Madridissa ei juurikaan näy alkoholisoituneita ja moraalinsa rappeuttamia suomalaisia.
No kuka suomalainen nyt sinne haluaa? Jos ei pääse meren tuntumaan niin yhtä hyvin voi asua vaikkapa Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka suomalainen nyt sinne haluaa? Jos ei pääse meren tuntumaan niin yhtä hyvin voi asua vaikkapa Saksassa.
Vittu mitä paskaa. Minä en halua asua missään Saksassa, vaan asun ihan mielelläni Madridissa. Voit tunkea sen meresi ihan minne lystäät.
Ole itsekin harkinnut samaa ja väistämättähän tuo tulee edessä olemaan.
Onneksi nykyinen työ mahdollistaa muuton. Ja minulla on hieman kokemusta siellä asumisesta lähisukulaisen kautta, aikaa on tullut vietettyä niin mantereella kuin saarilla.
Sydämeni on kyllä jäänyt Espanjaan, koen jatkuvaa ikävää sinne. Kaipaan pieniä arkisia asioita; palmuja, laatoitettuja kävelykatuja, irti juoksevia koiria, rantoja, merta, Carrefouta, kieltä...
Asumaan tahtoisin ehdottomasti rannikolle, rannalle tai mahdollisimman liki. Ei ihan kaupunkiin, muttei kamalan kauaksikaan siitä.
Asumisessa täällä on omat hyvät ja omat huonot puolensa. Monelle se tulee yllätyksenä,kuinka kylmäkin täälläkin voi olla. Rakentaminen on niin erilaista kuin Suomessa.
Ja sitten kaikki ihmettelevät "mutta sä oot Suomesta, ei voi olla kylmä". No niin, meillä asunnot ovat lämpöisiä Suomessa.
Elämä on kyllä jollain tapaa leppoisempaa kuin Suomessa.
Meille koulun valitseminen on oli vaikeaa. Lopulta päädyimme yksityiseen kouluun( kouluissa on todella suuria eroja).Joulunalusviikko on 400 euroa/kk. Käytännössä kaikki, joilla on vain rahaa siihen, laittavat lapset noihin. Meidän lapsemme käyvät myös Suomikoulussa (vapaaehtoinen NS.lauantaikoulu, jossa opitaan suomalaisia leikkejä, lauluja, kulttuuria ja historiaa. Ja myös tuetaan kielen kehitystä)
Täysin ilmaisia kouluja ei ole, ainakin ruokailut ja materiaalit maksaa.
Ruoka on edullista täällä. Kielen ainakin auttavaa osaamista suosittelen minäkin.
Jos on alkoholiin päin, ei se Espanjaa vaadi, että alkoholisoituu.
Kiitos vinkeistä. Haluan ehdottomasti opiskella espanjan kieltä, jos suunnittelen sinne muuttoa. Myös tuo, että asuisi siellä esim. kuukauden eri vuoden aikoina on varmasti järkevää. Olemme käyneet Aurinkorannikolla muutamia kertoja mm.Calahondassa ja Marbellassa. Espanjan eteläosa kiinnostaa. Lisävinkit ovat tervetulleita. t.Ap
Asun pienessä kylässä rannikolla. Tässä hieman omia ajatuksia yleisesti Espanja vs. Suomi elämisestä:
Sanoisin, että eläminen sen kannalta, että asiat hoituvat ja ovat selkeitä niin Suomi on ehdottomasti parempi paikka asua. Todella moni kuvittelee liikoja Espanjasta ja pettyy vuoden jälkeen, kun hidas, välillä raskas ja toimimaton arki tulee vastaan. Asunnot ovat talvella hirmu kylmiä, saa olla vaatekerroksia toisensa jälkeen, paikalliset elävät yömyöhään koko perheen voimin, lastenhoito ja vanhempien kokopäiväinen työskentely mahdotonta ellei ole mummoa tms auttajaa, kokopäivätyö meinaa aamu 9-10 ilta 8-9 työskentelyä (muutaman tunnin siesta venyttää päivät) ja osa-aikasen minimipalkka tunnilta laissa noin 2,6e ei paljoa mieltä lämmitä.
Silti kaikesta huolimatta, mikäli omaa rennon asenteen elämään, ei välitä menevätkö asiat juuri niin kuin niiden piti, on kärsivällinen ja osaa kirjaimellisesti elää huoletta päivä kerralaan, sitten Espanja on ehdottomasti paikkasi. Elämä on rentoa, ei kiirettä tai stressiä, mikään ei ole niin justiinsa, asiat hoituu tyylillään, ei lapsia huutelemassa vanhemmille törkeyksiä, perheen ja lähimmäisen tärkeys sekä yhteisöllisyys kukoistaa.
Itse voin huomattavasti paremmin täällä. Välillä hermostuttaa se, ettei asiat hoidu, hoituu väärin tai hyvin hitaasti, tai se ettei kukaan voi tehdä mitään yksin ja ollaan hieman uusavuttomia. Silti, syön paljon terveellisemmin ja halvemmin kuin Suomessa, joka aamuinen lenkki rannalla tekee hyvää niin keholle kuin mielelle, ulkona tulee helposti juteltua ja tutustuttua uusiin ihmisiin, positiivinen mieliala tarttuu, ihmiset nauttivat enemmän kuin valittavat eivätkä ole ahdasmielisiä.
Kieltä kannattaa opetella ajoissa, avoin mieli ja kiinnostusta paikalliseen elämään niin pääsee jo pitkälle! Sitä paitsi, aina sitä voi lähteä takaisin Suomeen, jos maa ei tunnukaan hyvältä. Aina kannattaa kuitenkin kokeilla, sitä ei voi muuten tietää.
Up