Naiset ja matalapalkka-alat
Spin-off päiväkotiketjusta, jossa eräs ihmetteli miksi naiset menee nykypäivänä matalapalkka-alalle, koska kaikkihan voi ihan itse vapaasti valita alansa ja työnsä. Kertokaas nyt hänelle, miksette ole kovapalkkaisessa huippuduunissa?
Kommentit (39)
Mua ei vielä ole päästetty lääkikseen.
Mitkä niitä matalapalkka-aloja on? Aina sanotaan hoitajat vaikka tienaavat 2200-3500e/kk kuten erittäin monissa muissakin aloissa. Lähäreidenkin palkka on onneksi nykyään parempi kuin ennen, vastuun takia hoitajat ansaitsevat hyvää palkkaa.
Siivoojat on miehiä ja naisia. Eli mikä nyt on se matalapalkkainen ala naisilla jota tässä haetaan..?
Niin, miksi naiset opiskelevat lähihoitajaksi, eikä putkimieheksi. Tai sairaanhoitajaksi eikä insinööriksi. Tai opettajaksi, eikä juristiksi.
Jos kutsumustyö on matalapalkka-alalla, niin sitten on turhaa valittaa. Eihän esimerkiksi lähärin palkkaa saavat palomiehetkään jatkuvasti valita palkkakuoppaansa.
Diabeteshoitajaksi tahtoisin, palkka jotain 2600-2700e kuussa tällä hetkellä, lapsiakaan en meinaa tehdä joten pärjään loistavasti tuolla palkalla pk-seudulla, varmasti jää rahaa paljon säästöönkin. Muutenkin diabetes kiinnostaa todella paljon ja siksi tuo ala.
Naisia on todella paljon enemmän yliopistossa kuin miehiä, ja naisia kouluttautuu korkeasti enemmän kuin miehiä.
Mitkä niitä matalapalkka-aloja on? Ei mun mielestä ainakaan mikään amk:n ala tai yliopiston ala ole nykyään enää todella huono palkkainen, kaikissa se palkka on ihan kohtuullinen nykyään. Jostain 2300e ylöspäin ja voi mennä aika paljonkin ylöspäin.
Amiksen aloista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Naisia on todella paljon enemmän yliopistossa kuin miehiä, ja naisia kouluttautuu korkeasti enemmän kuin miehiä.
Sielläkin naiset ovat yliedustettuna matalapalkka-aloille suuntaavilla tieteen aloilla, lääkistä lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta naisten huuhaaopiskelut ja useat tutkinnot eivät koskaan konkretisoidu yhteiskunnan tai veronmaksajien hyväksi.
Haen joko lääkikseen tai sitten haen sairaanhoitajaksi ja myöhemmin jatkan vielä terveystieteiden opiskelua yliopistossa ja valmistun terveystieteiden maisteriksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä niitä matalapalkka-aloja on? Ei mun mielestä ainakaan mikään amk:n ala tai yliopiston ala ole nykyään enää todella huono palkkainen, kaikissa se palkka on ihan kohtuullinen nykyään. Jostain 2300e ylöspäin ja voi mennä aika paljonkin ylöspäin.
AMK:ssa on paljon linjoja, joista ei pääse 2300€/kk ansioille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta naisten huuhaaopiskelut ja useat tutkinnot eivät koskaan konkretisoidu yhteiskunnan tai veronmaksajien hyväksi.
Mitkä huuhaa tutkinnot? Oikiksessa on todella paljon enemmän naisia kuin miehiä, myös lääkiksessä on paljon naisia. Nämäkö eivät ole veronmaksajien hyväksi? Ja todellakin myös kaikki hoitoalan eri ammattinimikkeet ovat järjettömän tärkeitä yhteiskunnalle.
Eli mitä sä horiset? :'D taas joku joka ei tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK:ssa on paljon linjoja, joista ei pääse 2300€/kk ansioille.
Mainitse niitä linjoja ja mainitse ne PALJON?
Täällä oli just kysely, lähtisitkö 1800 palkalla töihin. 85% vastasi kyllä. Toi on todella huono palkka. Miksi suostutte noin halvalla?
Itse hankin aikoinaan yo-pohjaisen opistotasoisen tutkinnon ja alalla oli yleensä pitkät työsuhteet vaikka palkkataso ei ollut päätä huimaava. Olen tehnyt liki koko ikäni töitä yksityisellä puolella ja yt:t ovat katkaisseet työsuhteet jo kolme kertaa, eka sattui jo 80-luvulla. Tuntuu, että joka kerta saatuani uuden työpaikan palkka on vaan pienentynyt.
Viimeisimmässä bruttopalkka oli alussa alle 1900 euroa vaikka minulla oli sopiva koulutus ja työkemusta alalta parikymmentä vuotta. Vaihdoin siis työpaikkaa 2010-luvulla. Kohta käyn hieromassa jotain haisevaa ainetta sen naamaan, joka julkisuudessa kertoo suomalaisten työntekijöiden korkeasta palkkatasosta.
Naiset opiskelee enemmän ku miehet. Itsekin tähtään ensisijaisesti uraani ja esim. Lapset jätän kokonaan tekemättä. :)
Olen reilu kolmikymppinen mies IT-alalta ja minulla on ollut ekan duunipaikan jälkeen aina porrasta ylempänä pomona pelkästään naisia, jotka ovat tienanneet sikana enemmän kuin minä. Ei haittaa, ovat olleet hyviä pomoja, osanneet asiansa ja hanskanneet johtamisen ja ihmiset. En ole itse pomoainesta niin arvostan sellaista osaamista kyllä.
Oma bruttopalkka on vähän päälle 3000e/kk ja olen eräällä tunnetusti "huonopalkkaisella alalla", lapsia ei ole ja elän vain itselleni. Tunnen itseni rikkaaksi, rahaa on kaikkeen ja ylikin. Eli itsestä se on kiinni, tottakai esim. Lapset maksaa paljon.
Aika paljon on naisia yliopistossa ja vähän joka alalla.. Lääkis, kasvatustieteellinen, valtiotieteet, sosiaalitieteet, oikis, biologia, farmasia, hammaslääkis jne... Hammaslääkäreistäkin taitaa olla peräti 70-80% naisia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vielä ole päästetty lääkikseen.
Pitäisikö sun päästä sinne sen takia , että sinulla on naisen sukupuolielin ja isommat tissit kuin miehillä?
Haen tulevassa yhteishaussa oikeustieteelliseen.