Ylellä nyt: dokumentti köyhyydestä
Ei voi taas kuin ihmetellä, että näillä köyhillä on varaa sadan kilon ylipainoon.
Tämä perheen rouva on kyllä sitä kokoluokkaa, että ei ihan porkkanoilla, kaalilla ja muilla halvoilla elintarvikkeilla ole massaa kerrytetty.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri kasvissosekeitto lounasta varten 6 hengelle. Hinta 2,50 euroa. Kyllä se vaan niin saatanan kallista on.
Halpaahan se on. Mitä muuten syötte sen kanssa. Itselläni on kaksi urheilevaa lasta ja heillä keitot eivät juuri nälkää pidä. Sitten menee lisäksi valtavat vuoret leipää.
Rupea leipomaan.
Niin. Leipase jotain ja pyöräytä keitto, johon survaiset lihaa...
Hävitä turha krääsä, petaa peti, ota tutti pois lapselta, juota lapselle maito mukista! Me muut ollaan niiiin hyviä neuvomaan :D
Lisään vielä, me neuvojat ollaan hyviä. Istutaan päivä koneella ja huusholli on ympärillä kaaoksessa. Ryhdytäänpä nyt kaikki toimiin ja jätetään tämä vanha dokkari omaan arvoonsa.
Kyllähän tänne asuntoon on taas päässyt kaaosta ilmentymään, mutta ei tässä nyt ehdi siivoamaan, kun pitää neljän tunnin päästä lähteä töihin. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ole helppoa tuolle perheelle. Miten voisimme auttaa vastaavassa tilanteessa olevia? Yhteiskunnan tulisi tarjota töitä. Rikkaat ja hyvätuloiset voisivat esim. Jakaa työnsä. Esim 50%-50% mallilla.
Perustoimeentulo tukea pitäisi korottaa niin ettei ihmisten tarvitse jonottaa leipäjonoissa.
Ja mitähän ihmettä taas? Hyvätuloiset yleensä työskentelevät tehtävissä, joissa tarvitaan jokin erikoisalan koulutus ja mahdollisesti pitkä työkokemus alalta. Ei sitä esimerkiksi lääkärien tilalle voi ihan ketä tahansa napata.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ole helppoa tuolle perheelle. Miten voisimme auttaa vastaavassa tilanteessa olevia? Yhteiskunnan tulisi tarjota töitä. Rikkaat ja hyvätuloiset voisivat esim. Jakaa työnsä. Esim 50%-50% mallilla.
Perustoimeentulo tukea pitäisi korottaa niin ettei ihmisten tarvitse jonottaa leipäjonoissa.
Ai joku satunnainen pitkäaikaistyötön menisi tekemään esimerkiksi jonkun rikkaan ja hyvätuloisen aivokirurgin töitä, tekisi siis puolet noista töistä? Kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta.
Työtä tulisi jakaa. Esim osa-aikaistamalla työsuhteita. Näin nykyinen työ saataisiin riittämään myös työttömille.
Ja kaikki voisivat ostaa pesuaineet, lääkkeet, vaatteet ja ruuan omilla palkkatuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasvissosekeitto pidä nälkää yhtään. Painonvatijoissakin kasvikset ovat nolla pistettä. Eli ei tule heidän laskuissaan yhtään energiaa. (Toki oikeasti tulee vähän, mutta hyvin niukasti ja kohta on taas nälkä.)
Tuollaisiin kasvisruokiin pitää laittaa reilusti oikeaa voita ja oliiviöljyä, niistä tulee energiaa ja nälkä pysyy loitolla. Laitan voita myös teehen. Olen pysynyt hoikkana, vaikka syönkin runsaasti voita ja oliiviöljyä, syön myös paljon kasviksia. Lihaakin syön.
Vierailija kirjoitti:
Työtä tulisi jakaa. Esim osa-aikaistamalla työsuhteita. Näin nykyinen työ saataisiin riittämään myös työttömille.
Ja kaikki voisivat ostaa pesuaineet, lääkkeet, vaatteet ja ruuan omilla palkkatuloillaan.
Tosi söpö ajatus, mutta käytännössä aivan mahdoton toteuttaa. Ja sittenhän meillä olisi vielä enemmän vähävaraisia, kun vielä isommalla osalla olisi vähäiset tulot.
Lämminhenkisyyttä perheessä on ja se on hyvä. Lapselle tärkeintä. Ylipainoisena on kuitenkin vaihea jaksaa joten minä aloittaisin perheen tukemisen järjestämällä hänelle tehokuntolaihdutuskuurin. Pisti muuten silmään että kaikki puhuvat nätisti toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulo tukea pitäisi korottaa niin ettei ihmisten tarvitse jonottaa leipäjonoissa.Ai joku satunnainen pitkäaikaistyötön menisi tekemään esimerkiksi jonkun rikkaan ja hyvätuloisen aivokirurgin töitä, tekisi siis puolet noista töistä? Kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta.
Hauska vastaus
Joo, en tarkoittanut aivokirugin työtä, he ovat erikoismateriaalit. Paljon työpaikkoja on, joissa työ voidaan jakaa. Esim. Yksityisyrityksissä, missä koulutuksella ei ole niin väliä. Ja toki Työtön aivokirurgi voi jakaa toisen ammatin.
Nykyajan työttömyys kun koskee kaikkia ammattiryhmiä. Paljon on työttöminä mös akateemisia vastavalmistuneita, nuoria, pariskuntia, lapsiperheellisiä. Ja heillä n sama tilanne, rahat eivät riitä elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt kaiken tämän kohkauksen keskellä, että kaikki köyhät ja työttömät eivät ole ylipainoisia, elämänhallinnansa menettäneitä reppanoita. Jookos? Itse en ainakaan ole vaikka olenkin köyhä työtön.
Totta. Noita ylipainoisia ja kenties elämänhallintansakin menettäneitä näkee myös työelämässä. Työpaikallanikin on monta ylipainoista ja alkoholisoitunutta miestä, osa välillä töissäkin humalassa. Ja ne vatsat ovat valtavia, ihan hirvittää katsoa. Eräskin painaa kenties 120 kg ja pituutta hänellä on korkeintaan 170 cm, ja naama hänellä hehkuu punaisena kuin mansikka, usein maanantaisin hänellä on poskissaan tummemman punaiset pallot viikonlopun juopottelun jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa ainakin näyttää hoikemmalta nykyään. Saanut sisältöä elämään kun käy töissä.
Tosi kiva kuulla, katsoin tuon dokkarin silloin aikaisemmin. Jos rouva on päässyt töihin, niin silloin on toivoa koko perheellä päästä ulos tuosta vaarallisesta periytyvästä köyhyys-avuttomuus-syndroomasta, vaikka tulot eivät lisääntyisikään.
Työttömyys- ja köyhyysperinnöstä kannattaa yhteiskunnan ihmisiä auttaa ulos, juuri niin kuin tuossakin perheessä tehtiin, koska muuten kohta puolet suomalaisista on samassa jamassa, kun köyhillä perheillä on paljon lapsia ja heillä taas paljon lapsia jne.
Köyhyys tietysti pahenee ja tuet pienenee, mitä enemmän köyhiä on, joten on vaara, että lopulta eletään jossain trailer-park kahtiajakautuneessa yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulo tukea pitäisi korottaa niin ettei ihmisten tarvitse jonottaa leipäjonoissa.Ai joku satunnainen pitkäaikaistyötön menisi tekemään esimerkiksi jonkun rikkaan ja hyvätuloisen aivokirurgin töitä, tekisi siis puolet noista töistä? Kuulostaa mielenkiintoiselta ratkaisulta.
Hauska vastaus
Joo, en tarkoittanut aivokirugin työtä, he ovat erikoismateriaalit. Paljon työpaikkoja on, joissa työ voidaan jakaa. Esim. Yksityisyrityksissä, missä koulutuksella ei ole niin väliä. Ja toki Työtön aivokirurgi voi jakaa toisen ammatin.
Nykyajan työttömyys kun koskee kaikkia ammattiryhmiä. Paljon on työttöminä mös akateemisia vastavalmistuneita, nuoria, pariskuntia, lapsiperheellisiä. Ja heillä n sama tilanne, rahat eivät riitä elämiseen.
Nyt jollain täällä on aivan väärä käsitys yksityisyrityksistä: rahaa tulee kuin roskaa, koulutuksella ei väliä, kyllä hommat hoituu ilmankin, rikkaat yksityisyrittäjät voivat jakaa köyhille omastaan. No huhhuh. Huom! en ole yrittäjä, mutta ymmärrän sentään jotain todellisesta elämästä. Jospa jokainen vaan ihan itse yrittää hoitaa asiansa kuntoon eikä vaan tuprutella tupakkaa ja istua sohvalla ja odottaa että joku muu tekee jotakin.
Olen lähtöisin työläisperheestä, rahaa ei ollut mihinkään turhaan. Koulujen loputtua alkuun sain hyvin pienipalkkaisen apulaisen työn ja siinä ohessa opiskelin, rankkaa välillä oli, kun yöunet jäivät vähiin, mutta satsaus kannatti, sain hyvän ammatin ja työn enkä vaatinut muita elättämään itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihminen pystyy säästämään ja venyttämään penniä jos on pakko. Mutta täytyy muistaa, että moni köyhä on tehnyt sitä jo vuosia. Se on todella väsyttävää ja masentavaa. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut ostelevat uusia vaatteita, lähtevät lomille, käyvät kampaajalla jne. Kyllä se köyhäkin haluaisi välillä materiaalista iloa elämäänsä, aivan kuten ne hyvätuloisetkin. Köyhyys ja työttömyys aiheuttavat myös masennusta ja ahdistusta. Tietää, että köyhänä pitäisi ruoat tehdä alusta asti itse, mutta sitä passivoituu niin helposti. Minäkin joskus ajattelen, että mitä hemmetin väliä. Joskus tuhlaan rahani uusiin vaatteisiin, koska kyllä hemmetissä minäkin kaipaan välillä sitä ostamisen ja uusien vaatteiden iloa. Minun tuloillani tarkoittaa sitä, että se on sitten pois sieltä ruoasta. Aina ei vaan jaksa välittää. Lisäksi olisi kiva harrastaa välillä muutakin kuin sitä ainaista kävelyä. Kyllä, se kävely on ilmaista eikä maksa mitään, mutta köyhäkin haluaa välillä vaihtelua. Siksi välillä tuhlaan rahani esimerkiksi keilaukseen. Tiivistyksenä siis: Köyhänä pystyy elämään, mutta pidemmän päälle se on ihan helvetin perseestä, passivoivaa ja masentavaa ja sitä saattaa sortua tupakointiin, juomiseen ja mässäilyyn, että saisi edes jotain iloa elämään.
Huhhuh mikä viesti. Tässä kiteytyy lähes kaikki tekosyyt ja selitykset. "kyllä köyhälläkin on oikeus.." "ei vaan jaksa välittää.."köyhäkin joskus kaipaa.." lue ja sisäistä tämä: KENELLÄKÄÄN EI OLE OIKEUTTA MIHINKÄÄN. Sinä tienaat rahasi itse ja nautit niistä tai et tienaa ja elät sen mukaan!
Näinhän tämä nykyään menee. Sitten on turha ihmetellä masennustilastoja, itsemurhia ja lisääntynyttä rikollisuutta. Se on niin helppo hyvätuloisena sieltä huudella jos et ole köyhän elämää koskaan elänyt. Minä niin mielelläni menisin töihin jos niitä vaan saisin. Opiskeluista huolimatta olen taas työtön. Ei tätä jaksa enää.
Niinpä, verojen jälkeen jää käteen 1200e olenhan toki joihinkin ihmisiin nähden hyvätuloinen. Silti olen vuosien saatossa saanut tuhansia säästöön jotka laitan poikimaan lisää rahaa, en osta niillä "hemmottelu juttuja" vain koska minulla on oikeus.
Nii-in. Tässä on erona se, että sinä saat rahaa säästöön, koska tulosi ovat kuitenkin sen verta isot. Oletko koskaan elänyt monta vuotta pelkällä toimeentulotuella? Minäkin olen joskus saanut jopa siitä rahaa säästöön, jotka kuitenkin menevät heti, kun esim. tietokone menee rikki. Toki sinun mielestäni olen köyhä paska jolla ei ole oikeutta siihen läppäriin. Minun pitäisi vaan kävellä ja laittaa sitä terveellistä ruokaa päivästä toiseen.
Ihmiset ovat itsekkäitä ja suurin osa ajaa vain omaa etuaan. Niin rikkaat kuin köyhätkin. Rikkaat eivät halua rahoistaan köyhälle ja onhan tämä selvä. Harmi vaan, kun me köyhät emme halua siihen asemaan suostua, että me emme saa mitään. Suurin osa meistäkin haluaisi töihin ja tienaamaan sitä rahaa. Olen kovasta yrityksestä huolimatta edelleen työtön, koska Suomi ei pysty enää tarjoamaan töitä. Vaihtoehtoni taitavat olla joko jollain ihme rahalla tutkinnon päivittäminen/kielten opiskelu ja ulkomaille muutto, tai sitten rikollisuus. Sori rikkaat, rikokset tulevat lisääntymään valtavasti. Kiitos hallituksen.
Pointti oli se, että voisin minäkin sanoa "jäi 50e tässä kuukaudessa ylimääräistä, ostankin itselleni uudet farkut, olen sen ansainnut!" TAI voin pistää ne säästöön. Harvalla ihmisellä oikeasti menisi ihan kaikki rahat vain niihin pakollisiin, Muttakun niihin pakollisiin lasketaan nekin mihin "köyhälläkin on oikeus".
Sinä puhut _täysin_ eri suulla säästämisestä kuin ihminen, joka on elänyt vuosia, tai kenties koko ikänsä köyhän elämää. Ihminen, jolla on ainakin säälliset tulot, voi toki elää moitteettoman säästeliästä elämää, mutta hänellä ei ole samaa suhdetta säästettyyn rahaan kuin sillä, jolla on huomattavan pienet tulot.
Karvalakkiesimerkki: käyn itse kokopäivätöissä pienellä palkalla, jolla kuitenkin tulen itse ihan hyvin toimeen. Pystyn siirtämään tilistä aina hieman sivuun, ja vaikka minulle tulisikin äkillinen menoerä, pystyisin todennäköisesti säästämään summan takaisin säälliseen aikaan. Myöskään pienen lainan ottaminen ei olisi ongelma työssäkäyvänä ihmisenä, kun luotto lainan takaisinmaksusta on kohdallaan.
Työttömänä säästäminen oli paljon vaikeampaa ja pitempiaikaista, ja pienikin äkillinen menoerä söi hetkessä kaikki säästöt, joita halusi hartaasti säästää jotakin tiettyä hankintaa varten. Kun tätä elämää elää yhtään pidemmän aikaa, pinnalla kuhii jatkuva stressi (koska pienikin horjahdus taloudessa syö hetkessä talouden kuralle, tai vähintäänkin ne hartaasti kootut säästöt), ja motivaatio säästämiseen laskee (koska ne säästöt hupenevat kerta toisensa jälkeen, eikä se varsinainen säästön kohde toteudu). Niinpä siihen säästettyyn rahaan, tai rahaan ylipäätään, muodostuu ihan toisenlainen suhde kuin ihmiselle, jonka taloutta ei niin merkittävästi horjuta vaikkapa jääkaapin hajoaminen.
Sen vuoksi sinun on vaikea ymmärtää, miksi köyhä nyt ei kerta kaikkiaan säästä sitä viiskymppistä sivuun, vaan törsää sen turhuuksiin. Se köyhä on voinut säästää sen viiskymppisen jo lukemattomia kertoja sivuun ilman, että se olisi merkittävästi kohottanut hänen elämänlaatuaan, ja elänyt ankeaa, valotonta, muusta yhteiskunnasta irtonaista elämää jo niin kauan, että turhuuteen törsääminen antaa edes pienen valonpilkahduksen ja yhteiskuntaan kuulumisen tunteen.
Köyhyys on paljon laajempi käsite kuin vain yksilön henkistä laiskuutta ja tyhmyyttä käyttää rahansa viisaasti.
Juu ei riitä empatiaa niille jotka törsäävät sen pienenkin rahan turhuuteen, kun "ei se pieni säästö minua auta.." ei sitten, älä edes yritä, minä jatkan silti sitä säästämistä ja köyhät jatkavat itkemistä.
Entinen naisystäväni oli/on aivan holtiton rahankäytössään, ei siis ole työelämässä ja saa jotain eläkettä vaikka ei ole vielä edes keski-ikäinen. Kerran hän voitti jostain netissä pelattavasta pelistä 3000 euroa ja ne rahat menivät puolessatoista viikossa, sitten hän sai perintöä 5000 euroa ja nuo rahat kestivät peräti kaksi viikkoa. Ja sitten valitti kun ei ole rahaa tupakkaan ja lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lyhennetty köyhyydenpoisto-ohjelma:
käpykakku kirjoitti:
AV:n VIRALLISET ohjeet köyhyyden poistamiseksi Suomessa:
1.Tee kasvissosekeittoa
2.Survo sinne lihaa
- osta kasviksia enemmän silloin kun on halpaa, ja liha alennuksella jos et voi metsästää itse.
5. Juo raikasta vettä
6.Laihduta
7. Lopeta röökaaminen
8. Kävele ulkona
9. Älä osta farkkuja
- opettele ainakin pitämään vaatteet kunnossa äläkä aina osta uutta.
Juuri korjasin flanellipaidan repeytyneen hihan, ihan omin kätösin ompelin. Ja olen työssäkäyvä mies, en todellakaan osta heti uutta vaatetta rikkoutuneen tilalle, vaan ensin yritän korjata sen. Olen korjannut mm. farkkuja.
Mitä meinaatte puuhastella näin vapaana viikonloppuna? No ehkä mennään BAARIIN, kun ei olla pitkään aikaan päästy. Hei ihan oikeesti. Eikö vapaan viikonlopun voisi käyttää ihan sen kämpän siivoamiseen ja itsestään huolehtimiseen esim. pitkillä kävelylenkeillä?? Voi hyvänen aika sentään. Ja toki siihen baarissa käymiseen tuntuu näillä "köyhillä" riittävän aikaa ja rahaa. Itse valitsisin toisin, sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä selityksiä. Terveellistä ruokaa ei voi laittaa kun on niin kallista. Liikuntaa ei voi harrastaa kun on pieni lapsi. Ärsyttävää porukkaa.
Eikö se mies vois vahtia sitä lasta edes tunnin verran, jonka aikana äiti tekisi kävelylenkin? Tai mummo, jompi kumpi? Pyörälenkki ois vielä parempi. Pois mehut, limsat, sipsit, makeat.
Kiva toi ukko. Vetää röökiä, näyttää rääsyläiseltä ja sillä on paskaset kynnet. Suomi täynnä tommosia miehiä.
Toi nainen on kehityskelpoinen. Onkohan sillä niin huono itseluottamus, että on ottanut ton äijän, koska on saanut siltä huomiota, ja muut miehet ei antaneet huomiota.
Motta toi lapsi on toi söpö.
Tämä dokumentti kertoo tosi hyvin siitä, mistä syrjäytymisessä on kyse. Ei siinä ole kyse mistään rakenteellisesta epäoikeudenmukaisuudesta tai "periytyvästä köyhyydestä". Siinä on kyse avuttomuudesta ja tyhmyydestä. Siitä, että iso osa ihmisistä ei kerta kaikkiaan pysy nykymaailman kelkassa.
Vaikka yhtäkkiä tulisi työvoimapula, tuskinpa nuo ihmiset pärjäisivät sittenkään. Tuskin heillä on edellytyksiä tehdä juuri mitään muuta kuin kaikkein yksinkertaisinta suorittavaa työtä ja sitä on vähänlaisesti tarjolla.
Kertoo nimittäin aika huonoa äidistä että on koulutukseltaan kokki ja tarjoaa lapselleen valmista riisipuuroa. Riisipuuro on maailman halvimpia ja helpoimpia ruokia, tosiaankin ja maistuu itse tehtynä merkittävästi paremmalta kuin valmis.
Elämänhallinnan puutteesta ja järjen köyhyydestä kertoo sekin että tehdään mukuloita vaikkei niihin ole edes varaa.
Ja ei, tässä ei mikään hyväosainen tuomitse. Olen kyllä hyvästä perheestä, mutta kamppaillut mielenterveysongelmien kanssa koko aikuisikäni ja olen myös työkyvytön. Se ei tarkoita sitä, ettenkö voisi esim. harrastaa liikuntaa: youtube on väärällään ilmaisia treenivideota todella hyvistä joogavideoista alkaen ja toistaiseksi minua ei ole laskutettu lenkkeilystäkään.
Noilta ihmisiltä puuttuu täysin itseohjautuvuus. Eikä sellaisille ihmisille oikein ole paikkaa missään.
Ei helvetti. Lopetin katsomisen kun se mamma oli lekurissa ja selitti miten ei voi tehdä mitään liikuntaa ja ei ole aikaa. Sehän vaan istui perseellään sohvalla ja katsoi hölmönä tyhjyyteen kun ukko pelasi koneella jotain pelejä. Ärsytys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä ihminen pystyy säästämään ja venyttämään penniä jos on pakko. Mutta täytyy muistaa, että moni köyhä on tehnyt sitä jo vuosia. Se on todella väsyttävää ja masentavaa. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut ostelevat uusia vaatteita, lähtevät lomille, käyvät kampaajalla jne. Kyllä se köyhäkin haluaisi välillä materiaalista iloa elämäänsä, aivan kuten ne hyvätuloisetkin. Köyhyys ja työttömyys aiheuttavat myös masennusta ja ahdistusta. Tietää, että köyhänä pitäisi ruoat tehdä alusta asti itse, mutta sitä passivoituu niin helposti. Minäkin joskus ajattelen, että mitä hemmetin väliä. Joskus tuhlaan rahani uusiin vaatteisiin, koska kyllä hemmetissä minäkin kaipaan välillä sitä ostamisen ja uusien vaatteiden iloa. Minun tuloillani tarkoittaa sitä, että se on sitten pois sieltä ruoasta. Aina ei vaan jaksa välittää. Lisäksi olisi kiva harrastaa välillä muutakin kuin sitä ainaista kävelyä. Kyllä, se kävely on ilmaista eikä maksa mitään, mutta köyhäkin haluaa välillä vaihtelua. Siksi välillä tuhlaan rahani esimerkiksi keilaukseen. Tiivistyksenä siis: Köyhänä pystyy elämään, mutta pidemmän päälle se on ihan helvetin perseestä, passivoivaa ja masentavaa ja sitä saattaa sortua tupakointiin, juomiseen ja mässäilyyn, että saisi edes jotain iloa elämään.
Huhhuh mikä viesti. Tässä kiteytyy lähes kaikki tekosyyt ja selitykset. "kyllä köyhälläkin on oikeus.." "ei vaan jaksa välittää.."köyhäkin joskus kaipaa.." lue ja sisäistä tämä: KENELLÄKÄÄN EI OLE OIKEUTTA MIHINKÄÄN. Sinä tienaat rahasi itse ja nautit niistä tai et tienaa ja elät sen mukaan!
Näinhän tämä nykyään menee. Sitten on turha ihmetellä masennustilastoja, itsemurhia ja lisääntynyttä rikollisuutta. Se on niin helppo hyvätuloisena sieltä huudella jos et ole köyhän elämää koskaan elänyt. Minä niin mielelläni menisin töihin jos niitä vaan saisin. Opiskeluista huolimatta olen taas työtön. Ei tätä jaksa enää.
Niinpä, verojen jälkeen jää käteen 1200e olenhan toki joihinkin ihmisiin nähden hyvätuloinen. Silti olen vuosien saatossa saanut tuhansia säästöön jotka laitan poikimaan lisää rahaa, en osta niillä "hemmottelu juttuja" vain koska minulla on oikeus.
Nii-in. Tässä on erona se, että sinä saat rahaa säästöön, koska tulosi ovat kuitenkin sen verta isot. Oletko koskaan elänyt monta vuotta pelkällä toimeentulotuella? Minäkin olen joskus saanut jopa siitä rahaa säästöön, jotka kuitenkin menevät heti, kun esim. tietokone menee rikki. Toki sinun mielestäni olen köyhä paska jolla ei ole oikeutta siihen läppäriin. Minun pitäisi vaan kävellä ja laittaa sitä terveellistä ruokaa päivästä toiseen.
Ihmiset ovat itsekkäitä ja suurin osa ajaa vain omaa etuaan. Niin rikkaat kuin köyhätkin. Rikkaat eivät halua rahoistaan köyhälle ja onhan tämä selvä. Harmi vaan, kun me köyhät emme halua siihen asemaan suostua, että me emme saa mitään. Suurin osa meistäkin haluaisi töihin ja tienaamaan sitä rahaa. Olen kovasta yrityksestä huolimatta edelleen työtön, koska Suomi ei pysty enää tarjoamaan töitä. Vaihtoehtoni taitavat olla joko jollain ihme rahalla tutkinnon päivittäminen/kielten opiskelu ja ulkomaille muutto, tai sitten rikollisuus. Sori rikkaat, rikokset tulevat lisääntymään valtavasti. Kiitos hallituksen.
Minä olen ns. rikas, ja annan mielelläni tuloistani köyhälle. Ja tarkoitan tällä vieläpä verotuksen kautta tapahtuvaa tulonsiirtoa, jossa raha tulee saajalle "kasvottomasti" ilman kiitollisuudenvelkaa. En kaipaa sellaista yhteiskuntaa, jossa rikkaat ojentelee leipäpalasia kerjääville lapsille. Mulle ei ole mikään ongelma maksaa veroja ja elää yhteiskunnassa, jossa jokaisella on perustoimeentulo. En sano tätä sen takia, että pelkään rikollisuuden lisääntymistä. En vain halua elää niin, että jotkut (varsinkaan lapset) joutuvat jopa näkemään nälkää. Olisi myös kiva, jos ainakin lapsilla olisi oikeus myös johonkin ns. ylimääräiseen, kuten harrastuksiin.
Olen tässä ketjussa parissa viestissä korostanut sitä, että oikea ohje "köyhälle" on auttaa tulojen kasvattamisessa, ei niinkään säästämisessä. Usein on jopa helpompaa keksiä keino tulojen kasvattamiseen kuin venyttää penniä loputtomasti!
Tiedän kyllä, ettei täystyöllisyys ole realistista. Mutta tässä ohjelmassa oli kuitenkin todella nuoria ihmisiä, joilla olisi mahdollisuuksia kouluttautua ja löytää töitä. PK-seudulla se on jopa aika helppoa. Jos ajatellaan hyvätuloisten yritystukia, maataloustukia ym., niin ei mua itketä se, jos köyhä lapsiperhe kuluttaa "yhteiskunnan varoja". Mutta tuilla pystytään tarjoamaan VAIN peruselintaso. Normaali nuori aikuinen varmasti haluaa vähän enemmänkin, esim. omistusasunnon, matkustelua, harrastuksia, viihde-elektroniikkaa... En siis mieti tässä mitään "veronmaksajien etua" vaan näiden nuorten aikuisten omaa etua. On heidän oma etunsa päästä pois tuilla elämisestä ja saada myös tyydytystä siitä, että SAA ITSE ansaita omalla työllä rahansa ja vaikuttaa omaan elämäänsä. Itse olen nuorena tehnyt huonolla palkalla töitä ja se pieni palkkakin tuntui paremmalta kuin saamani opintotuki. Lisäksi työ sinänsä tuottaa tyydytystä ja nuorena varsinkin se on se juttu joka saa tuntemaan itsensä aikuiseksi.
Aamen. Sossuntätinä näen joka päivä ihmisiä jotka eivät tarvitse rahaa, vaan apua ja elämänhallintaa. Rahaa me voidaan syytää ihmisten tileillä maailman tappiin asti mutta se ei ketään loppupeleissä auta. Hetkellisesti joo, mutta pitkällä tähtäimellä nämä ihmiset tarvitsevat vain toista ihmistä joka näyttää suuntaa esim elintason nostamiseen tai auttaa keksimään uuden työn tai tulonlähteen. Jos ei ole kotona saanut tukea tai kukaan opettanut miten esim huolehditaan itsestä sekä kodista, niin se oppi ei tule sitten mistään. Siihen tarvitaan mallia ja opettajaa, joskus se on sitten yhteiskunnalta se apu ja malli.
Juu, otetaan vaikkapa lääkäriksi tai asianajajaksi sossun jonosta vaan joku peruskoulun/amiksen käynyt heppu! Terveysportista ja Suomen laista löytyy kyllä kaikki tarvittava, kun osaa edes auttavasti lukea! :D