Laskin osakesalkkujeni tuoton kuluneen viikon ajalta - 15800 EUR.
muita tuloja ei kyllä nyt olekkaan kun jäin työttömäksi enkä työnantajan "survival" paketin takia saa vielä ansiosidonnaistakaan.
En oo ihan varma haluanko töihin mennäkkään, eipä sillä, ei niitä taida kyllä ollakkaan. Siivoomaan en ala.
Kommentit (56)
Kaikki aina kehuvat, miten osake/rahastosijoittaminen on tuottoisaa.
Samat pitävät tyhminä niitä, jotka pitävät rahojaan jossain pikkukorkoisella tilillä.
Sitten, kun kysyy, että kerropa minulle mihin sijoittaisin kymppitonnin ilman riskiä ja paremmalla tuotto-odotuksella, he sanovat, että riskitöntä sijoitusta ei ole.
Se siitä.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muita tuloja ei kyllä nyt olekkaan kun jäin työttömäksi enkä työnantajan "survival" paketin takia saa vielä ansiosidonnaistakaan.
En oo ihan varma haluanko töihin mennäkkään, eipä sillä, ei niitä taida kyllä ollakkaan. Siivoomaan en ala.
Mitä meinasit tehdä? Myydä kaiken ja ryhtyä vapaa-herraksi tai -rouvaksi?
Paljonko riittää loppuelämäksi per kukausi? Minäkin olen saanut ja hävinnyt tuollaisia summia viikossa jopa MSCI:llä.
En ole tähänkään asti myynyt juuri mitään. Tarkoitus olisi pitää osakkeet niin pitkään kuin mahdollista ja tulla toimeen ilman myyntejä. On totta ettei viimeisissä vaatteissa ole taskuja, mutta olen miettinyt että jollen muuta järkevää keski, lahjoitan salkut esim eläinten hyvinvointiin. Eläimillä ei ole koskaan hidden agendaa.
/AP
Vierailija kirjoitti:
Samat pitävät tyhminä niitä, jotka pitävät rahojaan jossain pikkukorkoisella tilillä.
Sitten, kun kysyy, että kerropa minulle mihin sijoittaisin kymppitonnin ilman riskiä ja paremmalla tuotto-odotuksella, he sanovat, että riskitöntä sijoitusta ei ole.
Se siitä.
Ainoa jäljellejäävä muuttuja on siis aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo s 5000 laittaa yhteen osakkeeseen, joka nelinkertaistuu onhan tuo mahdollista. Uhkapeliä.
Tätä oon miettinyt, mitä eroa uhkapelaamisella ja osakesijoittamisella oikeastaan on?
Riippuu siitä, sijoittaako kuin Erkki Sinkko vai kuin uhkapelaaja.
Kyse on otetun riskin suhteesta tuotto-odotukseen. Talvivaarassa oli kova tuotto-odotus ja riski sen mukainen. Se oli uhkapelia. Vähän sama kuin Ässä arpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta olet toki oikeassa, että olisin voinut selvyyden vuoksi puhua alunperinkin realisoimattomasta arvonnoususta.
/AP
Jos puhutaan viikon tuotosta, mutta ei erikseen puhuta myynnistä tai myyntivoitosta, oletuksena on osakesijoittamiseen liittyvä realisoimaton arvonnousu. Ei tarvitse selvyyden vuoksi erikseen täsmentää.
Onnea hyvien osakevalintojen johdosta.
Terveisin Cleantech Invest -sijoittaja vuodesta 2015
Toki näin on. Ap kyllä aloituksessa hieman hämäävästi antaa ymmärtää että hän on nimenomaan kotiuttanut rahat, koska puhuu että on jäänyt työttömäksi, eikä ala siivoamaan jne. Hän antaa vaikutelman että hän tienaa elantonsa nyt työttömäksi jääneenä osakekaupoilla, joista hän siis tienaisi mukavasti 15 000 euroa viikossa. Joten sillain hieman harhaanjohtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä.
Riski ja tuotto-odotus kulkevat aina käsikädessä. Riskiä kannattaa hallita hajauttamalla eri osakkeisiin ja taman lisaksi ajallinen hajautus.
/AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta olet toki oikeassa, että olisin voinut selvyyden vuoksi puhua alunperinkin realisoimattomasta arvonnoususta.
/AP
Jos puhutaan viikon tuotosta, mutta ei erikseen puhuta myynnistä tai myyntivoitosta, oletuksena on osakesijoittamiseen liittyvä realisoimaton arvonnousu. Ei tarvitse selvyyden vuoksi erikseen täsmentää.
Onnea hyvien osakevalintojen johdosta.
Terveisin Cleantech Invest -sijoittaja vuodesta 2015
Toki näin on. Ap kyllä aloituksessa hieman hämäävästi antaa ymmärtää että hän on nimenomaan kotiuttanut rahat, koska puhuu että on jäänyt työttömäksi, eikä ala siivoamaan jne. Hän antaa vaikutelman että hän tienaa elantonsa nyt työttömäksi jääneenä osakekaupoilla, joista hän siis tienaisi mukavasti 15 000 euroa viikossa. Joten sillain hieman harhaanjohtavaa.
Sain sen eropaketin, maksan laskut sillä kunnes saan ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä.
Näin on. Vertailun vuoksi: palkka saadaan työpanoksen luovuttamisesta työnantajan käyttöön. Sijoitustuotto saadaan riskin kantamisesta. Tätä eivät kaikki kommarit ymmärrä, kun he puhuvat riistokapitalisteista. Jopa tavallinen asuntosijoittajakin voi kuulemma olla riistäjä :-)
Olen 40 v mies ja sijoittanut palkat ja yrityksen tuotot . Nykyään vivutettuna n n 2m€ asuntosalku, mutta myös jonkin verran osakkeita ja omat rahat ja pienet perinnötkin siihen päälle. Minusta ap:lla ihan ok toimet. Itse saisin jäämällä kaikesta pois noin 60.000 € tuottoa/v, mutta olen ajatellut että töitä pitää tehdä jo yleisen moraalin ja sen mitä näyttää lapsille puolesta, ainakin vielä 10 v.
Itseasiassa kun luin aloitukseni vielä uudelleen, kerron siinä ettei muita _tuloja_ ole ja pakko myöntää että viittaan siinä silloin 15800eur:n tuloihin vaikka salkun arvonnousu ole toki ole tuloa ennen voiton realisoimista.
No, pidemmän ajan jaksolla osa tuosta tulosta on kuitenkin realisoituvaa osinkotuloa, mikä on siis ainoa tulonlähde vielä syksyyn saakka.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä.
Itse asiassa pienikorkoinen tili on varmin tapa hävitä rahaa. Se johtuu siitä, että esim 100€:lla saat nyt ostettua takin, esim viiden päästä sama takki uutena maksaa varmasti enemmän kuin 100€, esim 110€. Miltään tililtä ei saa niin paljon korkoa, että satasen ostovoima olisi noussut noin paljon.
Dow Jones noussut kolminkertaiseksi 8 vuodessa. Ei ole vaikeaa olla sijoitusnero tasaiselle 15% arvonnousulla per vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Dow Jones noussut kolminkertaiseksi 8 vuodessa. Ei ole vaikeaa olla sijoitusnero tasaiselle 15% arvonnousulla per vuosi. [/quote
Jälkikäteen saattaa vaikuttaa triviaalille.
Nousu ei kuitenkaan ole ollut tasaista, on siinä välissä ollut laskuja välissä. Ei ole välttämättä kovin helppo seurata laskua katseella.
Toki voi ajatella, että myy heti kun laskee ja ostaa ennen uutta nousua takaisin. Tuohon ei vaan kukaan pysty. Tappioiden riskikin on ollutkin ihan todellinen matkan varrella. Olen kuitenkin jaksanut uskoa siihen, että aika hoitaa. Toistaiseksi se on toiminut.
Noin vuoden verran on ollut sijoitusvelkaakin. Sitä saa tällä hetkellä varsin edullisesti (1% korko).
/AP
Vierailija kirjoitti:
Noin vuoden verran on ollut sijoitusvelkaakin. Sitä saa tällä hetkellä varsin edullisesti (1% korko).
Onnea sen ennustamiseen, koska irrationaalinen kurssinousu päättyy pudotukseen tai koska Trumpin talouspolitiikka johtaa uuteen pankkikriisiin. Reaalitalouden piristyminen on jo kauan sitten huomioitu kursseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sen ennustamiseen, koska irrationaalinen kurssinousu päättyy pudotukseen tai koska Trumpin talouspolitiikka johtaa uuteen pankkikriisiin. Reaalitalouden piristyminen on jo kauan sitten huomioitu kursseista.
Toki tilanteen mukainen toiminta. Toistaiseksi vipu on kannattanut. Melko voimakkaan ja pitkäkestoisen kurssinousun jälkeen olen miettinytkin, että jonkinlainen "stop loss" kuvio pitää miettiä.
Kuulostaa hyvältä ja hyvää on myös se, että olet tuoton lisäksi ottanut yhtälöön mukaan riskin.
/AP