"PDF-tiedostot aukeavat VAIN Adobe Acrobatilla"?
Viestitän yhden treffipalstalla tapaamani miehen kanssa ja hän laittoi tuollaisen viestin kun tekstailin jotain tietokoneen käyttöön liittyvää. Itse olen sitä mieltä ettei Adobe ole koskaan tällä koneella käynytkään ja silti avaan pdf-tiedostot helposti. Mies on kuitenkin it-tradenomi joten oletan että hänen sanoissa on jotain asiaa. Mutta mitä?
Kommentit (10)
Ei pidä paikkaansa "it-tradenomin" löpinät.
Tässä vielä lista mahdollisuuksista jaoteltuna käyttöjärjestelmän mukaan: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_PDF_software
Käytät luultavasti Macia tai Windowsia, sieltä niiden alta katsot. :)
Adobe Acrobatilla niitä voi avata muokkaukseen. Adobe Readerilla niitä voi avata lukeakseen.
En tiedä onko muita muokkausohjelmia.
juu ei pidä paikkaansa. readerin saa kyllä ilmaiseksi, mutta myös monet muut ohjelmat avaavat pdf-tiedostoja
Adoben softat ovat toki yleisimpiä varmaan, mutta eivät ainoita. Vähän kuin sanoisi että koka tietokoneessa on Windows.
webbiselaimet osaavat nykyään aukoa ilman lisäosia, lisäksi maailmalla paljon muita samaan kykeneviä ohjelmia
jos ei tarvitse tehdä tiedostolle mitään muuta kuin avata se, niin useimmista selaimistakin (google chrome, firefox, safari) löytyy sisäänrakennettu "pdf viewer". pdf-tiedostojen luomiseen ja muokkaamiseen voi tarvita eri ohjelmia.
Pdffät aukeaa myös ainakin Photoshoppiin ja Illustratoriin, jopa muokattaviksi. Tietenkin niitä voi katsella myös esikatseluohjelmilla. Myös jos sijoittaa pdffän vaikka Wordiin, sen saa nähtäväksi.
Että on niitä mahdollisuuksia.
Miesi on varmaan jossain helpdeskissä töissä?
Meidän firman helpparissa istuvia joutuu yleensä itse opastamaan
No ei kyllä pidä paikkaansa. Jonkun alan virallinen koulutus ei vielä tarkoita, että hän olisi erehtymätön kaikessa siihen liittyvässä. Luultavasti hänellä on nyt vain joku vanhentunut luulo asiasta, jota ei ole koskaan tullut korjanneeksi. Googleta vaikka "programs to open pdf with" ja viisastut.