Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka asutte vuokralla vanhassa asunnossa, jossa vanhat tapetit, kaapin ovet ja kaikki

Vierailija
10.02.2017 |

Miten kestätte? Siis esim vaikka joku 70-80 luvun asunto, jossa kaikki tai melkein kaikki alkuperäistä. Mulle asunnon ulkonäkö on tärkeää ja sisustuksella toki voi jotain ihmeitä saada aikaan, mutta tuntuu ettei se riitä.

Harmittaa kun tapetit on vanhat ja sieltä täältä repsottavat, keittiön kaapistot on alkuperäisessä kunnossa olevat vanhat, ruman väriset ja kuluneet jne.

Vuokra edullinen, joten asuttava on, koska ei ole varaa muuttaa kalliimpaan.

Välillä sitä miettii, että oispa ihanaa asua jossain ihan uudessa asunnossa, jossa on kaikki ihan tuliterää. Oishan se viihtyisämpää, mutta kalliimpaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset vaikka pyydä lupaa tapetoida tai maalata, jos se on iso asia sinulle?

Vierailija
2/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset vaikka pyydä lupaa tapetoida tai maalata, jos se on iso asia sinulle?

En asu tässä enään kauaa, joten ei viitti enään alkaa. Ois pitäny sillon alussa kysyä tuota, mutta en silloin asiaa niin ajatellut tai kokenut sitä tärkeäksi. Oli tärkeää vaan päästä muuttamaan nopeasti ja olin hyvilläni kun sain asunnon. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kunnan vuokra-asunnossa ainakaan saa tapetoida itse. Ammattilaisen pitää tehdä työ.Eli kärsin.Mutta koska edes vuokra ei ole mikään

halpa, muutan heti kun ei ole pakko täällä olosuhteiden vuoksi asua. Pitävät asuntoja ennemmin tyhjillään kuin nykyaikaistaisivat tai korjaisivat.

Vierailija
4/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiön kaapit olen päälystänyt dc-fixillä, mikä on värillistä kontaktimuovia. Halpaa ja helppoa ja ne saa irti kun muuttaa pois. Seinät olen maalannut. Lattiat on kamalat harmaan ruskeat kestopaskaset muovimatot, paljon vaan mattoja peittämään lattiat. Virheet voi peittää tauluilla, matoilla, koriste-esineillä, mm reiät seinässä, viillot työtasoilla..

Vierailija
5/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sijoitusasuntoja ja olemme vaan iloisia jos joku vuokralainen haluaa maalata ja tapetoida. Me myös maksamme kohtuuhintaiset materiaalit. Kannattaa kysyä vuokranantajalta, tosin ap:n tapauksessa taitaa olla turhaa enää tuossa vaiheessa.

Vierailija
6/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudehko asunto, siistit pinnat ja olen ensimmäinen asukas. 

Neliöitä on 45 ja vuokraa maksan yksin 852 euroa. 

Tein sopimuksen ollessani melko hyväpalkkaisessa työssä, mutta olen ollut vuosia kotona fyysisen sairauden vuoksi. Viihdyn kodissani enkä jaksa nykyisessä kunnossani muuttaa. 

Epäsiisti asuminen on ikävää, mutta joskus on fiksumpaa käyttää rahat muuhun kuin asumiseen. Minulla ei ole varaa matkustaa.

Vierailija
7/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan hyvä, jos ei kaikki ole ihan viimesenpäälle puunattua. Pikku kulumiset tuo kodikkuutta ja itse ei tarvitse liikoja varoa, kun kulumia on jo valmiiksi. Tykkään myös vanhanaikaisesta tyylistä ja olin onnessani kun pääsin muuttamaan 50-luvun taloon, jossa on alkuperäiset kaapinovet ihanilla vetimillä jne. Toki jos asunto on todella huonossa kunnossa, ei siellä ole kiva asua. Suurin osa ongelmista on kuitenkin helposti peiteettävissä niin kuin joku jo ansiokkaasti kuvaili.

Vierailija
8/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Onneksi täällä on vaaleat pinnat. Keittiön kaappeihin vaihdoin vetimet, muuttui ilme heti paremmaksi. Ja luojan kiitos ne kaapit on tasaiset valkoiset ettei mitään puureunuksia tms. Seinillä on kulahtaneet vaaleat tapetit, huoneiden päätyseinät on maalattu valkoisiksi niin, että katonrajasta n. 20cm on jätetty maalaamatta.... Mikähän järki. Lattia on vaaleaa muovimattoa, joka näyttää aina likaiselta.

Ahdistaa, ettei kämppä ole koskaan puhtaan tuntuinen vaikka kuinka puunaisi. :( odotan kyllä että päästään tästä omistusasuntoon.

Vierailija
9/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä päivältä huonommin kestän. Nyt kun taas kevätaurinko paistaa, kaikki epäkohdat oikein korostuu. Täällä on sentään valkoiset maalatut seinät eli niitä voi pestä mutta on kaikkea naulan ja ruuvin jälkeä. Lattialistat on yksi suurimmista ärsykkeistä, leveys vaihtelee miten sattuu ja ovat ruman väriset. Lattia on alati likaisen näköistä muovimattoa, vaaleaa mutta sellaista typerää sekamelska kuviointia. Keittiön kaapin ovet on valkoiset niillä hiivatin puureunoilla. Makuuhuoneiden kaappien ovet on paskoja, lastulevyä ja saranat irtoilee omia aikojaan.  

Haaveilen, että joskus pääsisi joko rempattuun tai uuteen vuokra-asuntoon, siistiin sellaiseen. Nyppii kun tähän kaupunginosaan rakennetaan nyt hurjasti uutta, 3 kerrostaloa tulossa lähes näköetäisyydelle, myyntiasuntoja, kaupungin vuokrasuntoja ei näy ei kuulu, vanhoja lahoja paskoja vaan pyöritetään eessuntaas. Kyllä 70-luvun koulut ja päiväkodit puretaan ja uutta tilalle mutta ihmiset voi asua porskuttaa näissä 70-luvun rotiskoissa.

Ja sitäkin olen ihmetellyt miten eriarvoisesti näitä kaupungin asuntoja rempataan. Esim tuttu pääsi nyt muuttamaan täysin sisätilat remontoituuun asuntoon, lattiaankin oli valittu erittäin kaunis ja kallis vinyylimatto, hirmu miellyttävä jalalle ja helppo pitää siistinä. Kaikki on viimeisen päälle, jopa astianpesukone valmiina. Tätä taloyhtiötä vähän sipisteltiin kesällä, maalasivat parvekkeet...Kauan asumisen(10v) palkintona saa valita noin yhden kk vuokran suuruisen remontin asuntoonsa, ajattelin itse että vaihtaisivat nuo rumat muovimatot uusiin, osasta huoneista edes. Tai ne kamalat makarin kaappien ovet uusiin. Mutta kappas vaan kun se mattovaihtoehto olikin kokonaan poistunut sieltä palkintolistasta. Varmaan siinä vaiheessa kun/jos olen asunut tässä 10v ei ole koko listaa ja palkintoa enää. Sitten saakin varmaan itse kustantaa esim ne uudet kaapinovet pois muuttaessa.

Vierailija
10/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on seinissä alkuperäset tapetit ja talo on -80 rakennettu. Ihan hirven näköiset! Tapeteissa on jotain helvetin ruosteen väristä paskaa siellä sun täällä.. Oon koittanu hiki hatussa hinkata niitä pois, mutta eipä ne oikein mihinkään lähde. 

Myös repsottavat monesta kohtaa. En ymmärrä, miksi ihmisiä ei tunnu kiinnostavan pitää omasta asunnostaan huolta ja edes vähän remppailla ja päivittää ilmettä? Varsinkin, kun kyseessä on tälläinen vanha talo.

Itse en edes kehtaisi tälläistä asuntoa tässä kunnossa vuokrata. Noi tapetit on sen verran ällöttävät. Onneks toi ruma paska on tuolla alhaalla tapeteissa ettei ne sieltä onneks niin heti silmään osu. 

Ovetkin ovat vanhat ja maali murtuillu niistä. Listat irtoilee reunoilta. 

No, onneks pääsee pian pois, kun muutan töiden puolesta muualle.

Vierailija
11/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä ollenkaan. 

Tuollaista asuntoa on ihan turha edes laittaa miellyttäväksi, jos isot pinnat on rumia. 

Yksi aiempi asuntoni oli tuollainen, hirveä muovimatto ja ruma tapetti. Ei auta miten kivan sohvan, pöydän tai hyllyn ostaa kun ensimmäisenä aina pistää silmään ruma muovimatto tai hirveät seinät.

Vierailija
12/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on hyvä asenne! Olisipa meidän vuokranantaja samankaltainen... tässä asunnossa tapetit ovat vanhat, vinosti laitettu ja rumat + maalaamattomia kohtia löytyy joka nurkasta. Kerroimme alussa, että voimme ottaa tapetit pois ja maalata seinät neutraalilla värillä (valkoisella tai jollain vaalealla sävyllä). Olemme valmiit maksamaan omasta pussista, sen verran hirveältä seinät näyttää...

Vastaus oli, että ei missään nimessä. Koskaan! :/ Sama vastaus kun yritimme uudelleen palailla asiaan asiallisine perusteluineen... Onkohan tapettien alla jotakin salaista vai ovatko ne lahja joltain rakastetulta 30 vuotta sitten?

Vierailija
13/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä valittamista. Jos haluat panostaa omaan asumisviihtymiseesi, tee jotain. Itse aina maalasin ja remppailin jokaisessa vuokra-asunnossa jossa asuin. Vuokranantaja yleensä korvasi materiaalit, mutta tulihan siitä itsellekin kuluja ja paljon työtä. Esteettinen ympäristö on ainakin minulle niin tärkeä asia, että näin vaivan mielihyvin, jos vaikka parikin vuotta asuin samassa asunnosa.

Sellaista asuntoa, jota ei olisi saanut laittaa kuntoon, en olisi edes vuokrannut. 

Ei tulisi mieleenikään vain odotella tumput suorina kymmentä vuotta (!!!), että joku muu tekee asialle jotakin. Miksi vuokranantaja tekisi mitään esteettisiä remppoja asuntoon, jonka he ovat jo saaneet vuokrattua? 

Vierailija
14/37 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain aikanaa kiireellä asuntoa ja vaihtoehdot oli vähissä, kun en halunnut vaihtaa asuinaluetta. Kävin katsomassa seuraavanlaisia kaksioita:

- tummanruskeaksi maalatut seinät olohuoneessa, keittiössä ja makkarissa. Siis yksi seinä ruskeaa ja loput vaaleita. Kylppärissä tummanruskeat kaakelit seinissä, lattia ruskeaa muovimattoa, katto myrkynvihreäksi maalattu. Ei tietenkään allaskaappia tms hienouksia. Kiinteiden kalusteiden ovet olivat kuluneet ja alkuperäiset sieltä 60-luvulta.

- 40m2 kaksio, taas kulahtaneet pinnat ja tapetit vaan varisivat seiniltä. Lattiat sentään oli puunväristä muovimattoa ja asunto oli valoisa. Keittiö oli suoraan 60-luvulta. Itse talo oli aika hieno ja rappukäytävä modernisoitu, ja sitten kämppä kuitenkin sellainen läävä...

Lopulta sain onnekseni kolmannen vaihtoehdon, joka oli paras. Vaalea muovimattolattia, vaaleat kuluneet tapetit, valkoiset alkuperäiset keittiönkaapit, vaaleansinisen sävyinen kylpyhuone, astianpesukoneliitos. Hallelujaa. Kaikki naapuritalot on rempattu, on lasitetut parvekkeet ja putkirempat tehty. Meidän taloon ei ole tehty mitään, vaikka talo on kohta 60v vanha. Ilmeisesti odotellaan, että putket räjähtää käsiin.

Kyllä on surkea taso näissä vuokrakämpissä. Säälittävää. Jos haluaisi uudempaan, pitäisi kaksiosta maksaa vähintään 800e. Nyt näistä vanhoista paskoistakin (n. 50m2) halutaan reilusti yli 600e.

Vierailija
15/37 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/37 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sijoitusasuntoja ja olemme vaan iloisia jos joku vuokralainen haluaa maalata ja tapetoida. Me myös maksamme kohtuuhintaiset materiaalit. Kannattaa kysyä vuokranantajalta, tosin ap:n tapauksessa taitaa olla turhaa enää tuossa vaiheessa.

Ettehän te joudu maksaan työstä jonka teetätte vuokra-asunnossa, joten miksi ei palkata ammattilaista tekemään?

Vierailija
17/37 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on varaa asua vuokralla?

Vierailija
18/37 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tosin asun omistusasunnossa, mutta tää on aika lailla tuollainen 1970-luvun versio. Luulen, että tämä on aika lailla luokkakysymys. Mä en missään tapauksessa alkaisi laittaa tätä uusiksi jollain jalpisnynytapeteilla ja ikeakaapeilla. Oon kyllä laittanut iudwt tapetit, mutta valitsin ne huolella pihlgren&ritolan 1970-luvun mallistosta, joten ne on ihan aidot ja alkuperäisen näköiset. Lattiankin vaihdoin, tai oli vähän pakko kun eteisestä oli vanha matto irti, mutta senkin alkuperäisen näköiseksi ja pidän räsymattoja lattialla. Keittiökaappeihin en ole ajatellut koskea, koska nuo on paljon laadukkaammat kuin mitä alle kymppitonnilla saisi kaupasta nykyään.

Mut joo, oon huomannut, että varsinkin alempiluokkaiset ihmiset mieluusti vaihtaisivat kaiken mahdollisimman modernin näköiseen, piittaamatta laadusta, tyylistä tai alkuperäisyydestä.

Vierailija
19/37 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettehän te joudu maksaan työstä jonka teetätte vuokra-asunnossa, joten miksi ei palkata ammattilaista tekemään?

Kyllä siitä joutuu maksamaan. Verotuksessa saa takaisin kolmasosan työn hinnasta, mutta kyllä siinä maksettavaa riittää. Sinänsä kyllä itse teetän mieluummin ammattilaisella, joka osaa tehdä laatujälkeä, kuin annan vuokralaisen sutia sotkua vähän sinne päin.

Vierailija
20/37 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkasin ongelman remppaamalla itse. Irrotin tapetit, tasotin ja maalasin seinät, osan tapetoin. Pyysin uuden jääkaapin ja hellan, korjailin keittiön kaappeja dcfixillä. Vaihdoin laminaattilattian ja vessan kalusteet, maalasin katot ja putket, patterit ja ikkunalaudat ja huomattavasti siistimpi tuli. Hommaa oli melko paljon, mutta mieluummin asun siistissä asunnossa kuin sellasessa slummissa. Vuokranantaja makso kaikki tarvikkeet.