Mitä suosittelette evääksi yo-kirjoituksiin, 6 tuntia?
Voihan se olla että ei mene kuutta tuntia, mutta olisi hyvä varautua siihenkin. Mitä eväitä suosittelette? Vielä ehtii käydä kaupassa huomista varten.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sinne YO-kirjoituksiin pitää mennä syömään? Luulisi että jos syö kunnolla ennen kirjoituksia niin jaksaisi jopa ihan syömättä sen 6 tuntia. Mitään suuria määriä kahvia nyt ei ainakaan kannata kitata ettei joudu juoksemaan vessassa koko aikaa.
6 tuntia syömättä? Siinähän verensokeri laskee ja aivot jumittuu kunnolla. Tulee heikko olo. On fiksua varata kirjoituksiin terveelliset eväät. Pitää pieni tauko ja boostata aivoihin ja kroppaan lisää energiaa. Jaksaa sitten ajatella yhtä virkeenä sen koko 6 tuntia eikä tule huono olo.
Kuka hemmetti siellä kykkiin kuutta tuntia? Minä söin suklaakeksit ja karkit, ja lähdin heti kun sai lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sinne YO-kirjoituksiin pitää mennä syömään? Luulisi että jos syö kunnolla ennen kirjoituksia niin jaksaisi jopa ihan syömättä sen 6 tuntia. Mitään suuria määriä kahvia nyt ei ainakaan kannata kitata ettei joudu juoksemaan vessassa koko aikaa.
6 tuntia syömättä? Siinähän verensokeri laskee ja aivot jumittuu kunnolla. Tulee heikko olo. On fiksua varata kirjoituksiin terveelliset eväät. Pitää pieni tauko ja boostata aivoihin ja kroppaan lisää energiaa. Jaksaa sitten ajatella yhtä virkeenä sen koko 6 tuntia eikä tule huono olo.
Kannattaa syödä kunnollista monipuolista ruokaa josta riittää energiaa moneksi tunniksi eikä mitään sokeripommia josta tulee juuri tuo että hetkeksi virtaa riittää mutta sitten kun se loppuu niin tuleekin huono olo ja tarvitaan lisää.
Ei ole ihme että ruokaa tarvitsee mukaan jos sinne lähtiessä on syönyt esim. kulhon sokerimuroja ja pari kuppia kahvia, ei sellaisella tietenkään jaksa.
Aamulla syö terveellisesti niin jaksaa painaa sen 6 t mutta voi ottaa mukaan hedelmän/hedelmiä jos ehtii syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menin yo-kirjoitusten lisäksi koko lukion läpi syömättä koskaan mitään koulupäivän aikana. Pisimmillään se saattoi tarkoittaa syömättömyyttä aamuseitsemästä viiteen iltapäivällä. Siihen aikaan minua jostain syystä ahdisti hirveästi syöminen muiden nähden, enkä voinut syödä ruokalassa muiden oppilaiden kanssa. Ihan kohtuullisen hyvin lukio silti meni. Todistuksen keskiarvo pysyi koko ajan kevyesti kahdeksaisen paremmalla puolella ja yo-kokeista tuli yksi ällä.
Helvetisti liikuntaa, vitamiini pommi ja energiaa.
Mä muistan, että mä söin vaan Salmiakkiaakkosia.
Itselläni oli täytettyjä sämpylöitä ja energiajuomaa + trippi + lohtunamit. 😀 Pääsykokeisiin taisin ottaa vain energiajuomaa ja purkkaa. Purkka on aina auttanut keskittymään. 😊
Mä olin silloin jollain helkkarin ätkinsin dieetillä ja eväänä oli rasiassa juustopalanen ja sisupastilleja, ja ne sisut sitten vähän sulivat siihen juustoon eikä niitä voinut lopulta syödä. Mutta hyvin kestin sen 3 tuntia.
En ottaisi mitään. Häiritsisi vain. Kuudessa tunnissa ei ehdi edes nälkä tulla.
Ei herramunjee ihan oikeasti... Pitääkö lukiolaisen ihan oikeasti kysellä evässuosituksia kirjoituksiin? :D terveisin itsekin kirjoitan huomenna, mutta ei kyllä mielessäkään käynyt että eväsvinkkejä pitäisi kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin silloin jollain helkkarin ätkinsin dieetillä ja eväänä oli rasiassa juustopalanen ja sisupastilleja, ja ne sisut sitten vähän sulivat siihen juustoon eikä niitä voinut lopulta syödä. Mutta hyvin kestin sen 3 tuntia.
Nauran mielikuvalle XD
Mulla oli ihan järkysti ruokaa mukana - kaikkea leivästä energiajuoman kautta hedelmiin ja karkkeihin. Istuin sit lopunperin kaikissa kirjotuksissa vaan sen minimiajan - eikä kerenny tulemaan nälkä. Enkä kyllä olis kehdannutkaan syödä - jotenkin tuntu että häiritsen kaikkia jos rupean maiskuttelemaan siellä (häiriinnyn tästä vielä nykyisinkin, vaikeeta syödä muiden edessä). Olipahan mutusteltavaa kun venas kavereita pois sieltä.
Jos pitäis omasta arsenaalista kuitenkin valita ne parhaat, ni mysli- taikka proteiinipatukat. Ja vettä.
Vierailija kirjoitti:
Että ihan vapaaehtoisesti töissäkin olet aina syömättä koska kyllähän sitä sen työpäivän syömättä pärjää?
En ymmärrä tätä valitusta joka kerta kun joku kysyy ruokavinkkejä yo-kokeisiin, ihan kuin normaaliin elämään ei kuuluisi syöminen. Ottaen huomioon että kukaan ei tosiaan syönyt aamupalaansa kello 9 kun koe alkaa ja päässyt syömään tasan kello 3 kun koe päättyy. Itselläkin oli aamupalan syömisestä n. 1,5 tuntia ennenkuin koko koe edes alkoi, kyllä siinä jo 2-3 tunnin päästä kokeen alettua nälkä alkaa hiipiä. Puhumattakaan siitä että syömisellä saa piristettyä omaa mieltään, nostettua energiatasoaan ja ennenkaikkea mahdollisesti laskemaan stressiä, kun saa syömiseen keskittymisellä ajatukset edes hetkeksi muualle kokeesta.
Niin ja sitten niihin omiin syömisiin. Oli viinirypäleitä (sitrushedelmiä en ehkä suosisi, ettei paperit ala haisemaan appelsiinille tai vastaavalle), pähkinöitä, irtokarkkeja/suklaata, lempitäytteillä täytetty leipä ja juomaksi mehua ja vettä. Ei tullut syötyä kaikkea ei, mutta parempi liikaa kuin kesken loppunut ruoka.
Onnea ap (ja muutkin kirjoittajat) kirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla syö terveellisesti niin jaksaa painaa sen 6 t mutta voi ottaa mukaan hedelmän/hedelmiä jos ehtii syödä.
Itse myös söin kunnolla aamulla ja oli banaani mukana, muttei sen kummemmin kaivannutkaan. Se oli muistaakseni ainut eväs. Siis kirjoitin -76. Ehdin kokeet tehdä siinä ajassa, jolloin sai lähteä pois. En minä sinne piknikille lähtenyt. Toki kukin tyylinsä mukaan. Koulussakin on vain yksi ruokkis vaikka oli 8 tuntinen koulupäivä. Ei tarvi, kun on syönyt kunnon aamiaisen. Hyvin pärjää vaikka sen 6 tuntia. Syöminen olis sotkenut mun ajatuksenjuoksua, kun pääsin vauhtiin. Hienosti meni.
Itse menen ilman ruokaa. Syksyllä oli mukana vesipullo ja juotava jogurtti. Nyt illalla ei enää ehdi hankkia mitään. Onneksi mahasta kuuluva murina ei nolota yhtä paljon kuin julkisella paikalla syöminen. Minulla lisäksi vähän ruokailun jälkeen alkaa nousta ilmat ylös. Syömättömyys siis pelastaa.
Minulla oli fenix-juomaa, voileipä ja appelsiinikiisseliä, joku hedelmä. Kofeiinitabletteja
Vettä, juustoruisleipiä, pari satsumaa, kahvia ja pieni suklaapatukka "loppurutistukseen" olivat minun eväsvalintani.
Itsehän söin suklaakeksejä ja karkkia. Aloitin pari kertaa vähän syömällä :D