Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko yhtään psykopaarttia/sosiopaattia tai sellaista, joka todennäköisesti sellainen on?

Vierailija
09.02.2017 |

Poikani Kevin -elokuvan inspiroimana lainaan nyt Wikipediaa paremman puutteessa (eli laiskuuden valtaamana):

"Psykopatia on viralliseen tautiluokitukseen kuulumaton luonnehäiriö, jota voidaan mitata luotettavasti.[1] Sille ominaisia piirteitä ovat pinnallinen viehätysvoima, itsekeskeisyys sekä myötäelämiskyvyn, syyllisyydentunnon ja pidäkkeiden puute.[2] Psykopaatille tyypillisiä ovat julmuus, epäsosiaaliset teot, alkoholin ja huumeiden käyttö, vastuuttomuus ja moraalittomuus. Psykopatiasta kärsivää henkilöä kutsutaan psykopaatiksi."

Kyseessä ei siis ole diagnoosi, mutta tunnetko jonkun, johon kaikki (tai ainakin useimmat) yllä mainitut kriteerit osuvat? Millainen henkilö on kyseessä?

Minulla osuu ja uppoaa jokainen pykälä PAITSI esimerkiksi eläinrääkkäys tms. häikäilemätön ja satuttava rikollinen sekoilu tai muu vandalismi. Joka ikinen artikkeli jonka luen, vahvistaa itseni lokeroimista psykopaatiksi, vaikken mikään "tappaja" tai "kiduttaja" olekaan, ainoastaan henkisesti. Minulla diagnosoitiin epävakaa persoonallisuushäiriö. "Alle 18-vuotiasta ei kuitenkaan diagnosoida psykopaatiksi, sillä se voisi vaikuttaa negatiivisesti hänen kehitykseensä." Käytetäänkö "epävakaata persoonallisuushäiriötä" vain lempeämpänä nimenä psykopatialle virallisessa tautiluokituksessa, aikuisillakin?

Menipä höslämössöksi. Mutta pointti oli: tunnetko ketään - tai onko palstalla - kaappipsykopaatteja?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta en valitettavasti halua muistella sitä kuvotusta.

Vierailija
2/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain muutaman meripaatin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin kuin psykopatia. Epävakaa on eri asia, mutta se luokitellaan samaan ryhmään psykopatian, sosiopatin ja narsistisen häiriön kanssa. Etkö samaistu enemmän epävakaan oireisiin? Oliko diagnoosisi siis väärä?

Vierailija
4/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

WakaBaka on paha sairaus. Snoop Dogg tykkää MakaTakasta enemmän.

Vierailija
5/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykoopaatti, mutten ole murhannut ketään.Muuten heikko moraaliltani.Olen kuitenkin selvinnyt nipinnapin elämässä ja lohdutan itseäni aina sillä, että paljon itseäni ilkeämmät ihmiset ovat ns. normaaleja:))

Vierailija
6/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muitakin kuin psykopatia. Epävakaa on eri asia, mutta se luokitellaan samaan ryhmään psykopatian, sosiopatin ja narsistisen häiriön kanssa. Etkö samaistu enemmän epävakaan oireisiin? Oliko diagnoosisi siis väärä?

Diagnoosi ei välttämättä ole väärä, sillä samaistun epävakaaseen persoonallisuushäiriöön täysin. Ainakin näin maallikkona, ainoastaan nettiä penkoneena tutkijana, olen huomannut, että oikeastaan kaikki epävakaan oireet esiintyvät myös psykopatiassa, mutta räikeämpinä, ja minulla on vielä narsistin piirteet ja muut mausteet siihen päälle.

Diagnoosi ei siis ole mitenkään väärä, eikä olisi narsismikaan. Laskeskelin vain, että 1+1 on kaksi.

Ap

Vierailija
7/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia sen kaltaisia on tullut elämässä vastaan. Sataan ihmiseen mahtuu suurinpiirtein yksi psykopaatti, ja kun ottaa huomioon kaikki luonnehäiriöisten kirjot, niin sataan henkilöön mahtuu aika monta omituista henkilöä.

Vierailija
8/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin, enkä halua tutustua uudelleen, yritti pilata muiden suhteita ja elämää ylipäätään "ihan huvikseen"

Vierailija
9/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap epäilet olevasi psykopaatti, et kyllä ole. Psykopaatti ei koe sairaudentunnetta.

Tunnen yhden. Löytyy eläinten rääkkääminen, varastaminen, valehtelu, manipuloivuus, empatian täydellinen puuttuminen, toisten tahallinen vahingoittaminen monenlaisella väkivallalla, vahingontekoja jne.

Psykopaatti on terminä vähän huono tai ainakin kiistanalainen mutta en tiedä mikä sana paremmin tätä tuntemaani henkilöä kuvaisi.

Vierailija
10/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatit eivät koe tärkeäksi edes harkita, että he olisivat  mitenkään mielenterveyshäiriöisiä. He ovat jotenkin... no, vajaita... Psykopaatin ja muiden luonnehäiriöiden lähipiiri oirehtii ja voi huonosti. Se on yksi tärkeä kriteeri diagnosoinnissa. 

Tunnen muutaman, mutta vasta hyvin myöhällä iällä olen tajunut, mistä on kyse. Täysin selviä rajoja ei ole, mutta ne muutamat ovat kyllä selviä tapauksia, ja heistä olen keskustellut muidenkin heidät tuntevien kanssa.

Vierailija
11/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap epäilet olevasi psykopaatti, et kyllä ole. Psykopaatti ei koe sairaudentunnetta.

Tunnen yhden. Löytyy eläinten rääkkääminen, varastaminen, valehtelu, manipuloivuus, empatian täydellinen puuttuminen, toisten tahallinen vahingoittaminen monenlaisella väkivallalla, vahingontekoja jne.

Psykopaatti on terminä vähän huono tai ainakin kiistanalainen mutta en tiedä mikä sana paremmin tätä tuntemaani henkilöä kuvaisi.

Narsisteiltahan puuttuu myös täysin sairaudentunto, mutta he ihailevat narsistisia piirteitä vahvasti. Eli jos narsistilta kysyy oletko narsisti, hän saattaa hyvinkin ylpeänä vastata, että kyllä. Veikkaan, että psykopatiassa olisi samankaltaista "ihannointia".

Itse olen epävakaa, mieheni vähintäänki narsisti. Mutta meillä on kivaa, ainakin toistaiseksi.

Vierailija
12/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 9: jos olisit psykopaatti, et olisi asiasta huolissasi. Persoonallisuushäiriöitä ei yleensäkään diagnosoida nuorilla joiden persoonallisuus kehittyy vielä.

Vierailija
13/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei psykopaateilla ole älyssä vikaa, joten he kyllä tietävät olevansa mitä ovat, he eivät vain välitä siitä.

Vierailija
14/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden satavarman psykopaatin.

Tein hänelle testin. Ja kiinni jäi.

Julkinen loukkaus sattui psykopaattiin. Kun mikään asiallinen huomauttelu ei tehonnut.

Mutta kaikkein hassuinta oli, että useat tutut ja tuntemattomat antoivat minulle kehuja, että kerrankin joku uskalsi tehdä jotain koko kylän inhoamalle ihmiselle. Mun oli pakko, koska psyko kiusasi mun lasta.

Vierailija
15/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen loukkaus sattui psykopaattiin. Kun mikään asiallinen huomauttelu ei tehonnut.

Mutta kaikkein hassuinta oli, että useat tutut ja tuntemattomat antoivat minulle kehuja, että kerrankin joku uskalsi tehdä jotain koko kylän inhoamalle ihmiselle. Mun oli pakko, koska psyko kiusasi mun lasta.

Kerrotko enemmän tuosta testistä? Miten psykopatian voi todentaa testaamalla arjessa? Ja miten siihen liittyi julkinen loukkaus? 

Vierailija
16/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä luonteeltaan todella vastenmielisen ihmisen, en tiedä onko häntä mitenkään diagnosoitu enkä itsekään siihen ryhdy, tarvitsee vain tietää, että se on ihan hirveä ihminen.

Luulee omistavansa toisen, on sitä kohtaan väkivaltainen. Jos tämä toinen pääsee hetkeksi pakoon, niin hän suuttuu, koska toisella ei olisi hänen mielestään oikeutta lähteä omin päin minnekään. Etsii tätä, käy tuttujen asunnot läpi, huutelee rappukäytävällä naapureitakin häiriten, että onko se siellä, hakkaa ja potkii ovea. Kun kohtaa taas, raivoaa: "varokin jos koskaan vielä karkaat tuolla tavalla". Niin kuin toinen olisi joku koira. Nuo eivät ole edes yhdessä eivätkä onneksi asu samassa asunnossakaan enää, mutta se ei estä tuota sairasta tyyppiä pitämästä toista vankinaan ja omaisuutenaan.

Yrittää estää tuota ihmistä tapaamasta sukulaisiaan, jotka voisivat turvaa tuoda, ei päästä häntä yksin mihinkään, ei anna soittaa yms.

Minkäänlaista syyllisyydentuntoa tai kykyä itsekriittisyyteen, itsensä tai elämänsä suunnan tarkasteluun ei ole, saati empatiakykyä. Usein hänelle saa soittaa poliisit, pääsee sitten hetkeksi selliin, mutta pääsee aina takaisin jatkamaan toisen elämän tuhoamista.

On alkoholisti. Alkoholin vallassa luonne pahenee, en tiedä osaako selvin päin vain teeskennellä paremmin vai onko silloin oikeasti "kivempi". Joskus kyllä ällöttää se mielistely ja hyvän ihmisen teeskentely, joka on niin ilmiselvää, nyt kun on oppinut tuntemaan. Esim. aiemmin kun asuivat yhdessä, niin käydessäni heidän luonaan tai sieltä lähdettyäni sisää kuului tämän ihmisen aggressiivinen huuto, mutta kun olin itse sisällä, mielisteli ja esitti rauhallista. Siihen mielistelyyn ja esittämiseen kuuluu hänellä myös valehtelu, kertoo itseään imartelevia tarinoita ym. Olen erehtynyt osoittamaan, että tiedän millainen hän oikeasti on, ja olen hetkeksi pelastanut vankinsa, nyt tuo henkilö vihaa minua näkyvämmin eikä enää mielistele ja esitä mukavaa. Suuttui minulle, kun kerran vein "vankinsa" häneltä pakoon.

Vierailija
17/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko ap yönsä hyvin? Psykopaatit nukkuu yleensä ns. lapsen unta, vaikka vireystila on alhainen ja tylsistyvät helposti. Tämä siis yleensä. Epävakaa persoonallisuus ei taida olla ihan sama asia. Jos asia ja oma käytös mietityttää niin terapia voi olla parempi apu kuin av-palsta.

Vierailija
18/24 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko enemmän tuosta testistä? Miten psykopatian voi todentaa testaamalla arjessa? Ja miten siihen liittyi julkinen loukkaus? 

Jos ihmistä ei pysäytä mikään järeäkään toimi, mikä normaaliin ihmiseen tehoaisi, hän saattaa olla psykopaatti. Luin tapoja miten tunnistaa psykopaatin, ja toimin sen mukaan. Psykopaatille ei siis kannata todellakaan sanoa kahdenkesken, että ei saa kiusata muita. Sillä ei ole mitään vaikutusta tai se jopa saattaa vaan innostaa psykopaattia kiusaamaan pahemmin. Psykopaatti ei kaihda mitään keinoja, häntä ei pelota normaalit rangaistukset, hän ei häpeä laittomuuksiakaan, noitahan istuu vankiloissakin vaikka kuinka paljon. Erityisen inhottavia ovat ns. puppet masterit, jotka eivät edes itse tee pahoja tekojaan, vaan pistävät manipuloimansa juoksupoikansa asialle, ja esiintyvät itse viattomina. Tiedät syyllisen, mutta et voi todistaa häntä syylliseksi. Ainoa mitä voit tehdä on hermostuttaa psyko niin että hän astuu itse esiin.

Vierailija
19/24 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marsipaanin tiiän joo

Vierailija
20/24 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmistä ei pysäytä mikään järeäkään toimi, mikä normaaliin ihmiseen tehoaisi, hän saattaa olla psykopaatti

Hän saattaa myös olla vampyyri