Miksi kiusataan "työtarjouksilla"? Onko joku TE-toimiston työntekijöistä paikalla?
Asetetaan näitä työnhakuosoituksia täysin mahdottomista paikoista ja täysin työkokemusta vastaamattomia töitä.
Onko kyseessä järjestelmällinen kiusanteko vai mistä on kyse?
Kommentit (47)
Mol-omatietosivuilla 2 eri virkailijaa, eri paikkakunnilta päivittänyt tietojani (saneluni mukaan vielä).
Jokaisessa lauseessa kirjoitusvirhe. Ollaan oikein porukalla ihailtu.
Kaksi eri virkailijaa eri te-toimitsoissa kirjannut ylös.
Näiden samojen henkilöiden kirjaamia lausuntoja lähetetään Kelaan.
Onneksi Jumalan kiitos työllistyin.
Oli pelottavaa olla noin ammattitaitoisten varassa, osaaminen ei tosiaankaan vakuuttanut.
Meillä oli paikka auki työkkärissä. Pyydettiin esittely 10 henkilöstä, katsottiin tiedot läpi, kutsuttiin 5 haastatteluun, heistä 2 tuli ja toinen valittiin. Niistä kutsutuista vaan ei paikalle tulleista yksi soitti ja ihmetteli, että miksi oli saanut kutsun, kun ei hän tälläista paikkaa hakenut ollenkaan. Oli pakko kysyä, että miksi ihmeessä sinulla sitten oli tiedoissasi, että olet ollut myyjä ja haet myyjän paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa työtön, joka osaa lukea? Työtarjouksessa sanotaan, että pitää ottaa yhteyttä työnantajaan, ei siinä sanota missään, että pitää hakea työpaikkaa. Oma asioinnissakin pitää kertoa, että on ottanut yhteyttä.
En minä niihin paikkoihin hae. Soitan tai laitan sähköpostia, jossa kyselen jotain joutavanpäiväistä ja se riittää. Olen tehnyt sen, mitä työtarjouksessa vaaditaan.
Ilmeisesti itse et osaa lukea. Se "ottaa yhteyttä työnantajaan" tarkoittaa nimenomaan työhakemusta. Tämä on todettu monen monta kertaa. Jos joku työnantaja kertoo pelleilystäsi, niin karenssihan siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Mol-omatietosivuilla 2 eri virkailijaa, eri paikkakunnilta päivittänyt tietojani (saneluni mukaan vielä).
Oli pelottavaa olla noin ammattitaitoisten varassa, osaaminen ei tosiaankaan vakuuttanut.
Olen sinusta samaa mieltä.
Olen saanut 3 työhönosoitusta samaan paikkaan. On hieman noloa hakea kyseiseen paikkaan kolmatta kertaa, kun ensimmäisellä kerralla jo todettiin että tehtävään vaaditaan amk-tutkintoa, sekä työkokemusta 5 vuotta. Itselläni vain opistotason koulutus ja työkokemusta 1 vuosi. Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta asenne oli , että " eihän se ota jossei annakaan". Onhan työttömällä ainakin aikaa hakea vaikka minkälaista paikkaa. Ja eihän sitä ikinä voi etukäteen sanoa ettei edes kannata hakea. Aina kannatta hakea. Joten en nyt siitä niin kovasti stressannut että miten osui haut kohdalleen. Pääasia että postia lähti.
Kyllä se voi ottaa: Monille vähänkin täyspäisille työttömille on nöyryyttävää hakea pakotettuna paikkaa, jota hakiessa saa itsensä vaikuttamaan idiootilta. Voisihan sitä määrätä työttömät vaikka hyppimään kyykkyhyppelyä, kun "onhan niillä aikaa". Mutta ihmisen psyykkeelle epäasiallinen juoksuttaminen ei tee hyvää ja se mikä ei tee hyvää psyykkeelle, ei takuulla paranna ihmisten työkykyä vaan ehkä jo valmiiksi häpeää työttömyydestään tuntevaa se saattaa esimerkiksi masentaa.
No ei ole työkkärin asia eikä aika alkaa arpomaan että ketä hävettää ja ketä ei kehtaa hakea ja kehtaisko se ehkä tätä hakea. Se on vaan niin, että kun massoilla pelataan niin se on sitten sitä. Mitään henkilökohtaista palvelua ei nykyresursseilla ole mitään mahiksia saada.
Ja siks toisekseen, en tajua semmoista asennetta että "ei mun kannata sinne hakea/mennä kuitenkaan kun ei siitä ole mitään hyötyä". Mistä sen voi etukäteen tietää ettei mitään hyötyä? Mistä lähtien työttömyys on tehnyt ihmisille ennustajan taitoja? Näitä ennustajia on yllättävän paljon, varsinkin tiedetään ihan varmasti, että joku yleispätevä työnhakukurssi on täysin, totaalisen hyödytön. Ei voi tietää. Tämän vastauksen saa aina työkkäristä myös selvityspyyntöön, kun kysytään että miksi et hakenut. Loppulauseessa lukee myös päivämäärät mistä karenssi alkaa ja koska päättyy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa työtön, joka osaa lukea? Työtarjouksessa sanotaan, että pitää ottaa yhteyttä työnantajaan, ei siinä sanota missään, että pitää hakea työpaikkaa. Oma asioinnissakin pitää kertoa, että on ottanut yhteyttä.
En minä niihin paikkoihin hae. Soitan tai laitan sähköpostia, jossa kyselen jotain joutavanpäiväistä ja se riittää. Olen tehnyt sen, mitä työtarjouksessa vaaditaan.
Ilmeisesti itse et osaa lukea. Se "ottaa yhteyttä työnantajaan" tarkoittaa nimenomaan työhakemusta. Tämä on todettu monen monta kertaa. Jos joku työnantaja kertoo pelleilystäsi, niin karenssihan siitä seuraa.
Ottaa yhteyttä = ottaa yhteyttä
Hakee työpaikkaa = hakee työpaikkaa
Työtarjouksessa ei vaadita hakemaan paikkaa ja sen on ministeriötason virkamies todennut. Yhteydenotto voi olla työhakemus, mutta se voi olla myös pelkkä soitto, sähköposti, nettilomakkeen täyttäminen jne.
Jos lääkäri sanoo sinulle, että ottaa yhteyttä huomenna kertoakseen tulokset, niin sinun logiikallasi lääkäri tarkoittaa, että hän hakee sinulta huomenna töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitat siihen kuittaukseen (jossa pyydetään kertomaan, tulitko valituksi)? Tietenkään et tule valituksi, kun et hae paikkaa, mutta oletko siis saanut puhelimitse/sähköpostitse jo tietää, että et ole sopiva hakija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haussa on vaikkapa bussinkuljettajan paikka ja hakijalla ei ole ajokorttia, tokihan on helpompi soittaa pikaisesti ja kysyä, kelpuuttavatko ajokortittoman hakijan. Mielestäni aika monissakin tapauksissa soitto yhteydenottona on kaikille osapuolille turhan työn välttämistä, etenkin sille työnantajalle, jonka aika on luultavasti kortilla.
Nimenomaan yhteydenotosta myös puhutaan siinä kuittauksessa. Osassa työpaikkoja ei edes ole mahdollista lähettää hakemusta (pieniä autokorjaamo ja vastaavia pajoja, henk.kohtaista avustajaa hakevia..).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta asenne oli , että " eihän se ota jossei annakaan". Onhan työttömällä ainakin aikaa hakea vaikka minkälaista paikkaa. Ja eihän sitä ikinä voi etukäteen sanoa ettei edes kannata hakea. Aina kannatta hakea. Joten en nyt siitä niin kovasti stressannut että miten osui haut kohdalleen. Pääasia että postia lähti.
Kyllä se voi ottaa: Monille vähänkin täyspäisille työttömille on nöyryyttävää hakea pakotettuna paikkaa, jota hakiessa saa itsensä vaikuttamaan idiootilta. Voisihan sitä määrätä työttömät vaikka hyppimään kyykkyhyppelyä, kun "onhan niillä aikaa". Mutta ihmisen psyykkeelle epäasiallinen juoksuttaminen ei tee hyvää ja se mikä ei tee hyvää psyykkeelle, ei takuulla paranna ihmisten työkykyä vaan ehkä jo valmiiksi häpeää työttömyydestään tuntevaa se saattaa esimerkiksi masentaa.
No ei ole työkkärin asia eikä aika alkaa arpomaan että ketä hävettää ja ketä ei kehtaa hakea ja kehtaisko se ehkä tätä hakea. Se on vaan niin, että kun massoilla pelataan niin se on sitten sitä. Mitään henkilökohtaista palvelua ei nykyresursseilla ole mitään mahiksia saada.
Ja siks toisekseen, en tajua semmoista asennetta että "ei mun kannata sinne hakea/mennä kuitenkaan kun ei siitä ole mitään hyötyä". Mistä sen voi etukäteen tietää ettei mitään hyötyä? Mistä lähtien työttömyys on tehnyt ihmisille ennustajan taitoja? Näitä ennustajia on yllättävän paljon, varsinkin tiedetään ihan varmasti, että joku yleispätevä työnhakukurssi on täysin, totaalisen hyödytön. Ei voi tietää. Tämän vastauksen saa aina työkkäristä myös selvityspyyntöön, kun kysytään että miksi et hakenut. Loppulauseessa lukee myös päivämäärät mistä karenssi alkaa ja koska päättyy...
Totta tämäkin, mutta puhuin näistä selkeämmistä tapauksista, kuten yllä, jossa piti hakea kolme kertaa paikkaan, johon oli jo ekalla kertaa todettu, ettei koulutus riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitat siihen kuittaukseen (jossa pyydetään kertomaan, tulitko valituksi)? Tietenkään et tule valituksi, kun et hae paikkaa, mutta oletko siis saanut puhelimitse/sähköpostitse jo tietää, että et ole sopiva hakija?
Rehellisesti, että en tullut valituksi.
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/3-8691470
"Työnhakuvelvoitteen laiminlyönnistä annetut karenssit nelinkertaistuivat kolmessa vuodessa. Tätä selittää työtarjousten määrän kasvu sekä työttömien aiempaa tiukempi valvonta."
http://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/rekrytoija-pelk%C3%A4%C3%A4-h…
Mikäli työtarjousten määrä kasvaa, voidaan logiikalla ajatella, että työpaikkojen määrä on kasvanut.
Näin ei kuitenkaan ole.
Sama työtarjous vaikkapa ohjelmoijaksi lähetetään ammattitaidoiltaan lastenhoitajasta insinöörille. Näin saadaan aikaan absurdi tilanne että tuhansia hakijoita osoitetaan vaikkapa yhteen hampurilaispaikkaan. Työttömiä valvotaan aiempaa tiukemmin että sinne myös haetaan mihin osoitus tulee, muuten viedään jopa se surkea peruspäiväraha.
Olin 3 vuotta työttömänä ja 2 tarjousta tuli sinä aikana.. Toiseen pääsin haastatteluun ja toiseen en hakenu ku oli muita töitä silloin tiedossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa sinä olisit kirjannut ne tiedot mol-sivulleni.
Tuo oli nimittäin testi, puuttuuko kukaan kirjoitusvirheeseeni.
Ilmeisesti yksi kirjoitustaitoinen lafkassa on (sinä). Mutta se ei ole riittävästi.
Muutoinhan luetun ymmärtäminen ja kirjoitustaidottomuus ei haittaisi, mutta mikäli virallisessa lausunnoissa Kelalle niinkin oleellinen asia kuin päivänmäärä on päin persettä niin se on tosiaankin voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin jokin aika sitten kuutisen vuotta työkkärissä. Työhön tosiaan kuuluu l ähettää työtarjouksia tai työpaikkaosoituksia. Esimies katsoi joka viikko tietojärjestelmästä, kuka virkailija oli lähettänyt eniten kurssi- tai työpaikkatarjouksia asiakkaille. Se joka niitä oli eniten lähettänyt, oli hyvä työntekijä.
Koska harvalla enää on työkkärissä vakituista virkaa, kilpailtiin pätkätöistä ja työlllistämisrahoista kovasti. Joten jokainen työkkärin pätkätyöntekijä yritti tehdä parhaansa, ja siihen kuului myös noiden tiedoitusten ja tarjousten lähettäminen.
Työtaakka oli aika kova ja kiireessähän niitä sitten yritti laittaa menemään. Eli selasi vain ura:sta (tietojärjestelmä) asiakkaita joilla ehkä sopiva hakuammatti ja laittaa vaan kirjettä menemään. Harvoin oli aikaa lukea tarkemmin asiakkaan tietoja esim. ajokortteja tai jotain muita tietoja. Ja usein asiakkaat on itse täyttäneet tietonsa huolimattomasti eivätkä korjaa niitä. Joten pieleen saattoi mennä.
Tuohan on järjetöntä.
Työllistetään yksi byrokraatti lähettämään heippalappuja randomina tuhansille ihmisille.
Lätkäistään karenssi jos eivät reagoi ennalta määrätyllä tavalla heippalappuihin.
Tulosvastuullisena työntekijänä tietty määrä lappuja lähetettävä, muuten joutuu itse samaan karsinaan. Tulosvastuullisena työntekijänä karenssimäärää lisättävä, että esimies näkee että on tuottava yhteiskunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kommentoija tekee kirjoitusvirheen nettikeskustelupalstalla, niin mielestäni se on hieman eri asia kuin hosua kirjaamisessa virallisiin papereihin esim Mol-sivustoille, Kelan lausuntoihin ja vastaaviin jotka oikeasti voi hankaloittaa työnhakijan tilannetta todella pahaksi.
Kyllä te-virkailijan tulee olla huolellinen, se on vähintä mitä voi odottaa.
Omilla mol-sivuilla ei voi kaikkia tietoja itse muuttaa. Haluaisin ottaa joitain tietoja pois sieltä, esim vanhentuneen kielitaidon.
Minä olen saanut kaksi tällaista "pakko hakea" -lappusta ja molemmat vaikuttivat oikein mukavilta paikoilta. Kummallakin kerralla tärppäsi ja paikat osoittautuikin kivoiksi, työt oli kivoja ja työympäristö muutenkin.
Mutta ärsyttää ja ärsyttää vieläkin ajatus siitä miten noiden lappusten lähettäneet virkailijat on myhäilleet käsiä yhteen hieroen tyytyväisinä itseensä ja miten ehkä pomokin on vähän käynyt kehaisemassa miten hienosti löysit tällekin Irma-Petterille töitä!
Koulutuksesta kerrankin hyötyä. Olen ollut kohta kolme vuotta työtön, enkä ole saanut yhtään työ"tarjousta". Te-toimiston tädit eivät nähtävästi osaa keksiä tohtorille töitä haettavaksi.
http://yle.fi/uutiset/3-8691470
"Työnhakuvelvoitteen laiminlyönnistä annetut karenssit nelinkertaistuivat kolmessa vuodessa. Tätä selittää työtarjousten määrän kasvu sekä työttömien aiempaa tiukempi valvonta."
http://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/rekrytoija-pelk%C3%A4%C3%A4-h…