Miksi kaikki sanoo, että laihduttaminen on hankalaa?
Mulla oli joulun jälestä lähtöpaino 82, tammikuun ekana, kun "virallisesti" aloitin uusilla elämäntavoilla, oli painoa 80 kg. Eilen, 8.2., vaaka näytti 74,9 kg. Tavoite on 65 kg.
Sen enempää en ole nähnyt nälkää, kuin ennenkään (joo, lounastunnin alla kurnii, mut sitä se oli ennenkin, samoin kotimatkalla). Päinvastoin, tuntuu, et syön nykyään enemmän kuin ennen, mutta kun syö fiksusti, voi syödäkin. Myös ylimääräiset mieliteot ovat kadonneet, eikä enää tee mieli natustella jatkuvasti jotain. Enää ei ole vaikea olla syömättä työpaikan kahvipöydässä pullaa.
Olen myös syönyt jäätelöä muutaman kerran tammi-helmikuun aikana, pari kertaa karkkia, jopa pussillisen sipsiä (josta tuli ekaa kertaa elämässä oikeasti paha olo).
En ymmärrä, miksi kaikki sanovat painonpudottamisen olevan vaikeaa, ei tämä musta mitenkään hankalaa ole, mitä nyt ehkä ekan viikon tai kaksi, mut sen ajan nyt pystyy seisomaan vaikka päällään. Mut tämä olo, oh, jos olisin tiennyt, miten hyvä olo tästä tulee, energinen, kevyt, tasainen, iloinen, olisin tehnyt tämän jo aikapäivää sitten :)
Kommentit (66)
Mä en ymmärrä miksi ei mulla onnistu kun näköjään teillä onnistuu.
Olen siis joulun jälkeen jättänyt herkut pois ja muokannut ruokavaliota terveellisemmäksi.
Ennen söin karkkia, suklaata, sipsiä ja pullaa monta kertaa viikossa, joskus jopa joka päivä. Ja Juustoja! Ne määrät mitä söin herkullisia juustoja. Ruoka oli rasvaista ja kermaista, paljon pastaa ja muuta. Siideriä ja limsaa tuli juotua.
Joulun jälkeen lopetin herkut, olen syönyt nyt 1,5kk aikana varmaan 100g karkkia. En syö pullaa enkä ole koskenut suklaaseen. Pastaa en ole syönyt ollenkaan, riisiä pieniä annoksia. Olen vaihtanut pastat ja perunat lähes täysin salaattiin ja kasviksiin, jos syön perunaa niin syön yhden pienen ja loput kasviksia. Syön rasvaisen lihan tilalla kanaa, naudan jauhelihaa, lohta ja kananmunia ja raejuustoa. Limsaa en ole juonut ollenkaan ja siideriä 1 tölkin 1,5kk aikana.
Kävelylenkin teen päivittäin ja käyn salilla n. 2 kertaa viikossa. Muutamia hölkkälenkkejä sään ollessa suotuisa.
Olen laihtunut 200g. Kaksisataa grammaa!! 1,5 kg aikana.
En vaan ymmärrä, en ollenkaan. Tiedän että juttailulla saisin putoamaan mutta tiedän myös että ne tulee takaisin. En vain ymmärrä miten ei vaikuta tippaakaan että jättää herkut pois, pastat pois, paljon kasviksia tilalle, sokeriset juomat pois... Ei MITÄÄN vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Vaimo on ravannut jumpissa nyt viimeiset kolme vuotta melko ahkeraan. Parhaimmillaan käy viisi kertaa viikossa salilla. Silti ei ole ulkonäkö juurikaan muuttunut.
Olen aina välillä miettinyt, että missähän hän mahtaa oikeasti käydä.
Jumpata voi niin monella tapaa ;=)
Vierailija kirjoitti:
Mulle laihduttaminen on jostain syystä hirveen hankalaa. En yksinkertaisesti pysty elää millään kaurapuurolla ja salaatinlehdillä. Ja jos haluaa syödä terveellisesti (esim. vaikka nyt lohi + höysteet) niin tulee hirveän kalliiksi opiskelijalle. Lisäksi laihduttajan olisi tärkeää syödä monta, ravintorikasta pientä ateriaa päivässä. Ei mulla vaan ole varaa. Halvemmaksi tulee syödä kerran päivässä pakastepizza.
Öö kaurapuurolla ja salaatinlehdillä? No ei ihme että on vaikeaa jos et löydä mitään välimuotoa kun salaatti tai pitsa. Huoh.
Laihduttaminen on ihan helppoa, minäkin olen laihduttanut parisataa kiloa jo.
Mutta sen laihdutetun painon poissa pitäminen on ihan pirullisen vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis joulun jälkeen jättänyt herkut pois ja muokannut ruokavaliota terveellisemmäksi.
Ennen söin karkkia, suklaata, sipsiä ja pullaa monta kertaa viikossa, joskus jopa joka päivä. Ja Juustoja! Ne määrät mitä söin herkullisia juustoja. Ruoka oli rasvaista ja kermaista, paljon pastaa ja muuta. Siideriä ja limsaa tuli juotua.
Joulun jälkeen lopetin herkut, olen syönyt nyt 1,5kk aikana varmaan 100g karkkia. En syö pullaa enkä ole koskenut suklaaseen. Pastaa en ole syönyt ollenkaan, riisiä pieniä annoksia. Olen vaihtanut pastat ja perunat lähes täysin salaattiin ja kasviksiin, jos syön perunaa niin syön yhden pienen ja loput kasviksia. Syön rasvaisen lihan tilalla kanaa, naudan jauhelihaa, lohta ja kananmunia ja raejuustoa. Limsaa en ole juonut ollenkaan ja siideriä 1 tölkin 1,5kk aikana.
Kävelylenkin teen päivittäin ja käyn salilla n. 2 kertaa viikossa. Muutamia hölkkälenkkejä sään ollessa suotuisa.
En vaan ymmärrä, en ollenkaan. Tiedän että juttailulla saisin putoamaan mutta tiedän myös että ne tulee takaisin. En vain ymmärrä miten ei vaikuta tippaakaan että jättää herkut pois, pastat pois, paljon kasviksia tilalle, sokeriset juomat pois... Ei MITÄÄN vaikutusta.
Taas tuo virheellinen kuvitelma, että lihavuus johtuisi ns. herkuista. Ei, ei se niistä johdu, vaan ihan siitä että syödaan enemmän kuin kulutetaan. Sama se, syökö ns. herkkuja vai ns. terveellistä ruokaa. Kyllä myös ihan oikealla ruoalla lihoo, kun syö sitä tarpeeksi paljon. Siis ruoalla tyyliin uunilohta ja -juureksia, salaattia, voileipä ja lasi piimää.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten syöt ja minkä kokoinen olet?
Kerran tutkimuksessa sanottiin että nuoret pariskunnat ketkä laihduttavat ovat alttiita pettämiselle hormooni toiminnan muutoksen myötä koska petturuutta on maapallossa paljon ja on ilkeitä ihmisiä ketkä käyttävät hyväkseen pariskuntien toista osapuolta löydettäessä hormoonallista muutosta ja näin he iskevät lujaa tarkoituksellisesti kohteeseen. Joskus tarkoitus on hyvä joskus huono mutta ajatus mikä tästä tulee ei ole ainakaan yksilöllisesti persoonallisesti kehittävä jos toimii tämän mukaan. Jos ajatus oli epäoikeuden mukainen mielestäsi tämän mukaan niin et ole tervetullut minun kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap laihduttaa ainoastaan liikunnalla? Sitten se on liian vaikeaa meikäläiselle.
Olen useasti miettinyt, että kun sais annokset samaan tapaan kun Sannan ruokakassissa nenän eteen, niin laihduttaminen olisi todella helppoa. Kuka alkaa Sannaksi?
No tilaat sieltä, on terveellisempää ja kasvisvoittoisempaa kuin keskivertoperheen pöydän antimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Vaimo on ravannut jumpissa nyt viimeiset kolme vuotta melko ahkeraan. Parhaimmillaan käy viisi kertaa viikossa salilla. Silti ei ole ulkonäkö juurikaan muuttunut.
Jumpata voi niin monella tapaa ;=)
Niinpä. Pitäisi varmaa jemmata joku gps-paikannin vaimon jumppakassiin.
Lihavana urheilu on todella epäterveellistä ja riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tuo virheellinen kuvitelma, että lihavuus johtuisi ns. herkuista. Ei, ei se niistä johdu, vaan ihan siitä että syödaan enemmän kuin kulutetaan. Sama se, syökö ns. herkkuja vai ns. terveellistä ruokaa. Kyllä myös ihan oikealla ruoalla lihoo, kun syö sitä tarpeeksi paljon. Siis ruoalla tyyliin uunilohta ja -juureksia, salaattia, voileipä ja lasi piimää.
Kaloreita niistä herkuistakin tulee, omalla kohdalla ihan tolkuttomastikin tuli, joten miten niiden puuttuminen voi olla vaikuttamatta? Sitä en tajua. Kuitenkin esim. pullasta ja juustoista saa jo pienestä määrästä todella suuren määrän kaloreita eli ei tarvitse edes kovin suurta vaivannäköä lihoamiseen. Mutta jos ne jättää pois, niin ei vaikutusta.
Joo, en tajua.
Mutta mitä sitten seuraavaksi kannattaa yrittää? Kun "keventäminen" ei toimi ja juttailu ei toimi. Olisiko kenelläkään ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Pienestä ylipainosta ei ole mitään haittaa urheilun kannalta, jos taas ylipainoa on enemmän kyllä silloinkin voi ja kannattaa urheilla, kannattaa vaan valita sopiva urheilulaji. Juokseminen ja hyppääminen ei ole reilusti ylipainoiselle hyvä valinta, mutta esimerkiksi uiminen, pyöräily, luistelu ja jooga ovat sopivia lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Lihavien tekosyitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ap laihduttaa ainoastaan liikunnalla? Sitten se on liian vaikeaa meikäläiselle.
Olen useasti miettinyt, että kun sais annokset samaan tapaan kun Sannan ruokakassissa nenän eteen, niin laihduttaminen olisi todella helppoa. Kuka alkaa Sannaksi?
No tilaat sieltä, on terveellisempää ja kasvisvoittoisempaa kuin keskivertoperheen pöydän antimet.
Niin, tars kai.
Laihduttaminen oli helppoa ja kivaa, vasta lopettamisen kanssa tuli ongelmia.
terv. BMI alimmillaan n. 15 :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle laihduttaminen ON todella vaikeaa. Ei ole kiinni siitä, etteikö mulla olis itsekuria, mulla on melkeinpä "sotilaallinen" itsekuri. Syön ohjeitten mukaan, paino ei vaan laske toivotulla tavalla. Olen kilpirauhasarvot tutkituttanut useaan otteeseen, mutta vika ei ole ainakaan siellä.
Olen 1,5 vuoden aikana saanut pudotettua painoa 8-12 kg. Paino vaihtelee menkkakierron mukaan useitakin kiloja kuukaudessa.
Harrastan liikuntaa.
Täytyy kyllä sanoa, että mä en pääse ikinä ihannepainoon, joka on max 68kg. Mulla on siihen vielä melkein 10 kiloa matkaa. Pituutta minulla on 173cm. Käytän L koon vaatteita!,kamalaa! :( Olisi kiva mahtua edes 38 paitaan, mutta koko 40 tai 42 ei purista esim. hartioista. Olen nuorena mahtunut kokoon 34, sitä tuskin enää koskaan saavutan. Mutta vituttaa käyttää L kokoa! Tilasin Fritidsfabrikenista L-koon housut ja aina pesun jäljiltä ne on ihan helvetin kireät (miehiltä tulee palautetta)
Vika on siinä kun syöt jonkun laatiman ohjeen mukaan. Sun täytyy syödä siten, että laihdut. Se taas onnistuu kokeilemalla.
https://karppaus.info/arkisto/ateriamatriisi.php Välttelen siis hiilihydraatteja
No ei selvästikään toimi sulle ja sun kropalle. Entäs jos kokeilet ihan vaan vaikka kalorien laskemista? Kasvisten, hedelmien, vihannesten lisäämistä, juo enemmän vettä, näitä perusjuttuja? Mun mielestä hiilareissa ei ole mitään pahaa, paitsi ns. "höttöhiilareissa", eli nopeissa, puhdistetuissa, valkoisissa hiilareissa. AP
Siis ruokavalio toimii muuten tosi hyvin, on hyvä olo. Mahassa ei ole turvotuksen tunnetta. Kadehdin, kun fb:n karppaajien ryhmissä jotkut saavat kuukaudessa kymmenen kiloa pois. Mulla siihen on mennyt paljon pitempi aika. Syön paljon kasviksia, mutta en jaksa pupeltaa puolta kiloa päivässä, mikä on suositus.
Hedelmiä en saata syödä, eikä mun kroppa tykkää niistä, tulee heti turvotusta ja närästystä.
Olen painoindeksin mukaan juuri ja juuri siinä lievästi lihavan ja normaalipainoisen rajalla. Ehkä mun kroppa on sitä mieltä, että olen jo normaalissa kuosissa.
Laihdututin kaksi vuotta sitten 15kg 3kk aikana. Lihoin pikku hiljaa takaisin +20kg.
Nyt olen koittanut laihduttaa taas eikä se vain onnistu vaikka kuinka liikun ja syön oikein. En ymmärrä miten voi olla näin kun ei tipu sitten millään vaikka matemaattisesti painon olisi pitänyt laskea paljon. Ymmärrän sen aineenvaihdunta selityksen mutta selittäkää mulle tämä asia miten voi olla mahdollista että paino ei tipu? Ei käy järkeen.
Mulla on laihduttaessa aina ollut ne pari ensimmäistä kuukautta tosi helppoja, kun on intoa ja tuoretta motivaatiota. Ja silloin toki tuloksiakin tulee. Sitten myöhemmin aina huomaan, että ei mun itsekurini todellisuudessa mihinkään ole noussut, se oli vain alkuhuumaa. Ja siitä sitten alkaa vaikeudet. Pelkkä ajatuskin siitä, että koko loppuelämä pitäisi aina ja kokoajan vahtia syömisiään ahdistaa aivan helvetisti. Miten sellaista voi loppuelämän jaksaa kun jo vajaan vuoden päästä tuntuu elämänilo kadonneen kokonaan? Olen sitten kai vaan huono ja epäonnistunut ihmisenä. :( Masentaa.
Nimimerkillä ties miten mones laihdutusyritys menossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaloreita niistä herkuistakin tulee, omalla kohdalla ihan tolkuttomastikin tuli, joten miten niiden puuttuminen voi olla vaikuttamatta? Sitä en tajua. Kuitenkin esim. pullasta ja juustoista saa jo pienestä määrästä todella suuren määrän kaloreita eli ei tarvitse edes kovin suurta vaivannäköä lihoamiseen. Mutta jos ne jättää pois, niin ei vaikutusta.
Joo, en tajua.
Mutta mitä sitten seuraavaksi kannattaa yrittää? Kun "keventäminen" ei toimi ja juttailu ei toimi. Olisiko kenelläkään ehdotuksia?
Kuulostaa siltä, että sun kohdalla ruokapäiväkirja ja kaloreiden laskeminen saattaisi toimia. Aika moni kuvittelee syövänsä "vain vähän" "tavallista kotiruokaa", kun oikeasti vedetään iso lautasellinen ja siihen vielä santsikierros leipineen ja leivänpäällyksineen. Usein jo kuukauden tai kahden kaloreiden laskeminen opettaa sen, että miltä mikäkin kalorimäärä näyttää, tuntuu ja vaikuttaa.