Miksi kaikki sanoo, että laihduttaminen on hankalaa?
Mulla oli joulun jälestä lähtöpaino 82, tammikuun ekana, kun "virallisesti" aloitin uusilla elämäntavoilla, oli painoa 80 kg. Eilen, 8.2., vaaka näytti 74,9 kg. Tavoite on 65 kg.
Sen enempää en ole nähnyt nälkää, kuin ennenkään (joo, lounastunnin alla kurnii, mut sitä se oli ennenkin, samoin kotimatkalla). Päinvastoin, tuntuu, et syön nykyään enemmän kuin ennen, mutta kun syö fiksusti, voi syödäkin. Myös ylimääräiset mieliteot ovat kadonneet, eikä enää tee mieli natustella jatkuvasti jotain. Enää ei ole vaikea olla syömättä työpaikan kahvipöydässä pullaa.
Olen myös syönyt jäätelöä muutaman kerran tammi-helmikuun aikana, pari kertaa karkkia, jopa pussillisen sipsiä (josta tuli ekaa kertaa elämässä oikeasti paha olo).
En ymmärrä, miksi kaikki sanovat painonpudottamisen olevan vaikeaa, ei tämä musta mitenkään hankalaa ole, mitä nyt ehkä ekan viikon tai kaksi, mut sen ajan nyt pystyy seisomaan vaikka päällään. Mut tämä olo, oh, jos olisin tiennyt, miten hyvä olo tästä tulee, energinen, kevyt, tasainen, iloinen, olisin tehnyt tämän jo aikapäivää sitten :)
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Et nyt sitten ap yhtään valoittanut, että mitä syöt muutakin kun jäätelöö, karkkia ja chipsejä.
Kirjoitin klo 12:18 näin:
"Tällä kertaa pudotan painoa liikkumalla n. 2 h päivässä (1 h cardio [=työmatkat pyöräillen], 30 min lihaskunto, 30 min venyttely/palauttelu; viikonloppuna eli ns. lepopäivinä vähemmän, lähinnä kevyt, palauttava puolentunnin jooga tms.), ruokavaliorempalla (syön nyt ns. plant-based) ja sillä, että opettelin tunnistamaan nälän, janon ja mieliteot toisistaan. On myös helpompi olla syömättä herkkuja, kun ei yksinkertaisesti osta niitä, vaan täyttää jääkaapin kaikella muulla hyvällä. Ja nytpä niitä herkkuja ei oikeastaan edes tee mieli, eli ihan sama vaikka niitä oliskin jääkaapissa. Viimeksi, kun töissä tarjottiin jäätelöä, mulle riitti pari isoa lusikallista, kun ennen olisin vetäissyt kulhollisen :) AP"
AP
Vierailija kirjoitti:
Mulle laihduttaminen ON todella vaikeaa. Ei ole kiinni siitä, etteikö mulla olis itsekuria, mulla on melkeinpä "sotilaallinen" itsekuri. Syön ohjeitten mukaan, paino ei vaan laske toivotulla tavalla. Olen kilpirauhasarvot tutkituttanut useaan otteeseen, mutta vika ei ole ainakaan siellä.
Olen 1,5 vuoden aikana saanut pudotettua painoa 8-12 kg. Paino vaihtelee menkkakierron mukaan useitakin kiloja kuukaudessa.
Harrastan liikuntaa.
Täytyy kyllä sanoa, että mä en pääse ikinä ihannepainoon, joka on max 68kg. Mulla on siihen vielä melkein 10 kiloa matkaa. Pituutta minulla on 173cm. Käytän L koon vaatteita!,kamalaa! :( Olisi kiva mahtua edes 38 paitaan, mutta koko 40 tai 42 ei purista esim. hartioista. Olen nuorena mahtunut kokoon 34, sitä tuskin enää koskaan saavutan. Mutta vituttaa käyttää L kokoa! Tilasin Fritidsfabrikenista L-koon housut ja aina pesun jäljiltä ne on ihan helvetin kireät (miehiltä tulee palautetta)
Vika on siinä kun syöt jonkun laatiman ohjeen mukaan. Sun täytyy syödä siten, että laihdut. Se taas onnistuu kokeilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle laihduttaminen ON todella vaikeaa. Ei ole kiinni siitä, etteikö mulla olis itsekuria, mulla on melkeinpä "sotilaallinen" itsekuri. Syön ohjeitten mukaan, paino ei vaan laske toivotulla tavalla. Olen kilpirauhasarvot tutkituttanut useaan otteeseen, mutta vika ei ole ainakaan siellä.
Olen 1,5 vuoden aikana saanut pudotettua painoa 8-12 kg. Paino vaihtelee menkkakierron mukaan useitakin kiloja kuukaudessa.
Harrastan liikuntaa.
Täytyy kyllä sanoa, että mä en pääse ikinä ihannepainoon, joka on max 68kg. Mulla on siihen vielä melkein 10 kiloa matkaa. Pituutta minulla on 173cm. Käytän L koon vaatteita!,kamalaa! :( Olisi kiva mahtua edes 38 paitaan, mutta koko 40 tai 42 ei purista esim. hartioista. Olen nuorena mahtunut kokoon 34, sitä tuskin enää koskaan saavutan. Mutta vituttaa käyttää L kokoa! Tilasin Fritidsfabrikenista L-koon housut ja aina pesun jäljiltä ne on ihan helvetin kireät (miehiltä tulee palautetta)
Vika on siinä kun syöt jonkun laatiman ohjeen mukaan. Sun täytyy syödä siten, että laihdut. Se taas onnistuu kokeilemalla.
https://karppaus.info/arkisto/ateriamatriisi.php Välttelen siis hiilihydraatteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan liikuntaa.
https://karppaus.info/arkisto/ateriamatriisi.php Välttelen siis hiilihydraatteja
Siltikin sun on koostettava itse ruokasi siten, että laihdut. Karppauksessakin joutuu vähän säätämään syömisiä itselle sopivalle tasolle.
Eli ap laihduttaa ainoastaan liikunnalla? Sitten se on liian vaikeaa meikäläiselle.
Olen useasti miettinyt, että kun sais annokset samaan tapaan kun Sannan ruokakassissa nenän eteen, niin laihduttaminen olisi todella helppoa. Kuka alkaa Sannaksi?
Laihduttaminen on vaikeaa, kun suklaan syöminen ja siiderin juominen on niin kivaa. T: Nainen
Jos samaa elämäntyyliä pystyt jatkamaan loppuelämän niin hyvät sulle, mutta todennäköisyydet on sua vastaan. Jo pelkästään tuo liikuntamäärä, 2 tuntia päivässä, on vaikea pitää yllä loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap laihduttaa ainoastaan liikunnalla? Sitten se on liian vaikeaa meikäläiselle.
Olen useasti miettinyt, että kun sais annokset samaan tapaan kun Sannan ruokakassissa nenän eteen, niin laihduttaminen olisi todella helppoa. Kuka alkaa Sannaksi?
Missä vaiheessa sitten opettelet syömään, niin ettet liho laihdutuksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan liikuntaa.
No ei selvästikään toimi sulle ja sun kropalle. Entäs jos kokeilet ihan vaan vaikka kalorien laskemista? Kasvisten, hedelmien, vihannesten lisäämistä, juo enemmän vettä, näitä perusjuttuja? Mun mielestä hiilareissa ei ole mitään pahaa, paitsi ns. "höttöhiilareissa", eli nopeissa, puhdistetuissa, valkoisissa hiilareissa. AP
Mulle laihduttaminen on jostain syystä hirveen hankalaa. En yksinkertaisesti pysty elää millään kaurapuurolla ja salaatinlehdillä. Ja jos haluaa syödä terveellisesti (esim. vaikka nyt lohi + höysteet) niin tulee hirveän kalliiksi opiskelijalle. Lisäksi laihduttajan olisi tärkeää syödä monta, ravintorikasta pientä ateriaa päivässä. Ei mulla vaan ole varaa. Halvemmaksi tulee syödä kerran päivässä pakastepizza.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa sitten opettelet syömään, niin ettet liho laihdutuksen jälkeen?
No siinähän sitä oppis.
Muutaman kerran onnistuneesti laihduttaneena voisin todeta, että helppoahan se.
Eikä tarvita ihmedieettejä.
Mutta kun kuitenkin olen viimeistään muutaman laihan vuoden jälkeen lihonnut...
Nyt paino on ennätyksissä ja laihdutus tuntuu vaikealta koska pitäisi jaksaa töissä jne jne jne... Psyykkisiä seikkoja lähinnä, mutta tekevät alun vaikeaksi.
Kyllähän se sitten menee kun käyntiin pääsee.
Vaan kun aina jossakin vaiheessa tulee joku juttu joka saa painon nousemaan. Pitäisi laihuuden saavutettua oppia joku herkityelua järkevämpi tapa purkaa stressiä, surua ja ahdiatusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle laihduttaminen on jostain syystä hirveen hankalaa. En yksinkertaisesti pysty elää millään kaurapuurolla ja salaatinlehdillä. Ja jos haluaa syödä terveellisesti (esim. vaikka nyt lohi + höysteet) niin tulee hirveän kalliiksi opiskelijalle. Lisäksi laihduttajan olisi tärkeää syödä monta, ravintorikasta pientä ateriaa päivässä. Ei mulla vaan ole varaa. Halvemmaksi tulee syödä kerran päivässä pakastepizza.
Pelkkiä tekosyitä :D:D
Vierailija kirjoitti:
En laihduta pelkästään liikunnalla, itseasiassa en varsinaisesti laihduttamalla laihduta. Olen muuttanut ruokavalioni ja lisännyt liikuntaa (ennenkin olen pyöräillyt tunnin verran päivässä, koska vaihtoehto olisi istua lähes kaksi tuntia bussissa, liikunnan lisäämisen syynä on se, että tajusin lihaskuntoni olevan surkea) ja veden juomista. Näiden muutosten ansiosta on painoni tippunut nyt 5 kg n. 6 viikossa.
Miksi liikkuminen tuntuu vaikealta? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä osa kommentissani oli "tekosyytä"?
Vierailija kirjoitti:
Jos samaa elämäntyyliä pystyt jatkamaan loppuelämän niin hyvät sulle, mutta todennäköisyydet on sua vastaan. Jo pelkästään tuo liikuntamäärä, 2 tuntia päivässä, on vaikea pitää yllä loppuelämän.
Ei tarvitse jatkaa koko elämää.
Jos tahtoo sellaisen dieetin jota jatketaan samanlaisena koko elämä, niin päivittäinen kalorisaanti asetetaan siihen mikä on peruskulutus tavoitepainossa. Aikuisella 170/60 naisella siis n. 2000kcal/päivä + urheilun kuluttama. Tämän voi myös tehdä vasta siinä vaiheessa kun on saavuttanut tavoitepainonsa, joka tapahtuu nopeammin mikäli tiputtaa kalorit reilusti miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Tunti päivässä on onnistunut tähänkin saakka, koska se tulee jo työmatkoista, ja työmatkat nyt on vaan pakko suorittaa jollain tavoin. Täällä, missä asun, pyörä on ehdottomasti nopein tapa liikkua, saan sen ansiosta nukkua aamulla pidempään. Eli periaatteessa "aikataulutettua" liikuntaa on tunnin verran arkipäivässä. Ei kuulosta enää kovin hurjalta määrältä, vai mitä? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä osa kommentissani oli "tekosyytä"?
Halua, aikaa ja rahaa riittää just siihen, minkä kokee tärkeäksi.
Kova kuri on helpompaa kuin puolittainen. Sitä tarvitsee myös jatkaa lyhyemmän aikaa.
On paljon helpompaa olla pari kuukautta todella tiukkana (kuten vaikka se tipaton tammikuu) ja katsella puntarista kun joka päivä tippuu parisataa grammaa, kuin että olisi sitä tahdonvoimaa johonkin kokonaisvaltaiseen hidastehoiseen elämäntaparemonttiin.
Syömällä 1000kcal vähemmän päivässä kuin kuluttaa, laihtuu laskennallisesti kilon viikossa.
Harrastan liikuntaa.