VR:n lippujen hintakehitys
Vuonna 1998 Helsingistä Seinäjoelle pääsi 35 markalla eli alle kahdeksalla (8) eurolla. Ja tuo hinta oli siis sama millä vuorolla tahansa mihin aikaan tahansa. Nykyisin halvin hinta taitaa olla 39 euroa. Hinta on siis melkein viisinkertaistunut. Mihin on alkanut menemään noin paljon enemmän rahaa, että lipuujen hinnat ovat nousseet noin radikaalisti? Ovatko johtajien ylisuuret palkat ja optiot syynä vai mikä? Tuohon aikaan oli myös enemmän henkilökuntaa palkkalistoilla vrt. nykyisin ollaan melkein joka vuosi saneeraamassa porukkaa pihalle.
Kommentit (6)
Ennen tätä uusinta halpuutusta pääsi JKL-HKI kympillä ja joskus jopa vitosella. Nyt halvin hinta on 14,90 ja niitä vuoroja tosi harvassa. Hyvin alennettu, kiitos!
Minä kuljen opiskelijalipulla Tampereen ja Porin väliä, reilut 110 km. Halpuutus teoriassa hyödytti minua (9,90 -> 8,70), mutta käytännössä junalla kulkeminen on huonoin vaihtoehto, sillä ne eivät useinkaan pysy aikataulussa (syyt vaihtelevat), vessat haisevat aina kalmalle ja Porin rautatieasema on syrjässä. Lisäksi lystiin menee yhtä kauan aikaa kuin bussilla (1 h 40 min), joka ajaa välin parhaimmillaan 2 euroon, pysyy ajassa, lähtee lähempää keskustaa ja vessakin on hajuton. Oma autokin (diesel) on junaa parempi vaihtoehto.
Käyttämilläni VR:n reiteillä hinnat laskivat 25% tässä viimeisessä uudistuksessa. Siihen asti olivat vain nousseet ja nousseet. Vielä muutama vuosi sitten VR:llä uskottiin, että asiakas valitsee aina junan hinnasta riippumatta. Kiitos Onnibus, kilpailu toimii. Hintojen alentaminen oli suuri askel entisille virkamiehille, nykyisille "yritysjohtajille", jotka ensimmäistä kertaa huomasivat, etteivät hinnankorotukset ja bonukset toimi kuin junan vessa.
Minä ainakin pääsen nykyään Helsingin ja Seinäjoen väliä alimmillaan 5€/suunta. Ei huonommin 😊
Ja 5 lisää että junalla ja veturiasiakkaana kun varaa liput ajoissa eikä ole niin tarkkaa millä vuorolla.
Vr on monopoli.