"Mulle ei nouse kulli helposti" hölynpöly
Tiedoksi: kulli nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kullia. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kulli helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kullittomia kullitauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kullitauteja. Kulli nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kulli, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kullia olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.
Kommentit (45)
Mun miehelle nousee joka flunssassa ihan hirveen kova kulli, oikeen huolestuttaa miksi se on aina nousee noin kovasti. Mulla on taas aina alikulli, mutta paska olo silti.
Vierailija kirjoitti:
Mittasin juuri sairaan mieheni kullin, 25? Voiko tuollainen kulli pitää paikkansa?
Monet valehtelevat kullistaan, joten jos olet itse nähnyt mittaustilanteen, voi olla tottakin. Tosin kullin korkeuteen voi vaikuttaa esim. tuuhea karvapeite.
Ihmiset ärsyyntyy, koska he kokevat ettei heitä kohdella oikeasti sairaana, jos ei ole kullia. Ihmisen subjektiivinen kokemus omasta olostaanhan ei mitenkään ole sidoksissa siihen, miten vakava tulehdus on lääketieteellisesti. Jos joku sanoo "surkealle" räkätautipotilaalle vähän väärällä äänensävyllä, että eihän sulla ole kullia, niin se on suuri loukkaus sairaan identiteettiä kohtaan....vaikka lääketieteellisestihän se on vain hyvä asia eikä ole syytä pelätä vakavaa tautia, ainakaan kovin suurella todennäköisyydellä. Näin olen asian tulkinnut. Siksi kannattaa miettiä miten sanansa asettaa. Ihminen ei muutenkaan kauhean objektiivinen pysty olemaan omia sairauksiaan arvioidessaan. Lisäksi ystävämme kuukkeli on ennen vastaanotolle tuloa antanut viitteitä muutamiin sairauksiin, joista yleisimpiä tuloksia ovat: kulliton keuhkokulli, veritulppa, sydänlihastulehdus, leukemia. Niihin saa ympättyä jokaisen yskän, jalkakrampin, väsymyksen ja flunssan jälkeisen väsymyksen. Yhtään vähättelemättä, että jollakin se on oikeasti. Mutta kuukkeli pitää huolen että niiden määrä, jotka sitä epäilevät itsellään on ainakin kymmenkertainen, varmaan enemmänkin.