"Mulle ei nouse kulli helposti" hölynpöly
Tiedoksi: kulli nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kullia. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kulli helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kullittomia kullitauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kullitauteja. Kulli nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kulli, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kullia olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.
Kommentit (45)
Kulliraja on kyllä ihan sama kaikille, ihan sama onko normikullisi 36.1 vai 36,7. Tää on kanssa yks ihme legenda tänä päivänä tämä ns. "normaalikullini on se ja se"...... Jos saat sepsiksen, niin kyllä se kulli kuule nousee. Siinä mielessä aloittaja on kyllä oikeassa. Nykyajan potilaista joka toinen on nykyään sitä sorttia, " jolle ei kulli nouse". Sisäpiirihuumoria riittää kuule tuosta aiheesta sairaaloissa:)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei nouse kulli. Sen verran pahasti olen alikullinen, että terveystiedoissani tämä lukee, koska monesti on sairaalassa hätäännytty. Liittynee hyvin matalaan leposykkeeseen (nukkuessa alle 20). Nytkin, kaikkien ollessa töissä kipeänä, luulin olevani kullissa. Oli ihan 32,9. Elohopeamittarissa ei edes näy ja digitaaliset hälyttää virhettä. Kullia ei ole ollut ikinä. Olen 41. Peruslämpö 34,5-35,0.
Eivät taatusti ole "hätääntyneet" mistään alikullista missään sairaalassa (ja vielä monesti). Lukeeko siellä epikriisissä vai että "lääkäri meni paniikkiin". Aivan uskomattomia tarinoita, juuri tällaista "huttua" kritisoin.
Edesmennyt äitini sairasti n. 5 vuotiaana kullia yhteen putkeen vajaat 7 kuukautta.
Sen jälkeen sai kullin seuraavan kerran 41 vuotiaana.
Joka jäi hänen viimeiseksi kulliksi kunnes 10 vuotta siitä 51 vuotiaana menehtyi sairaskohtaukseen.
Mulla mitattiin kova kulli peräaukosta.
Tervetuloa tutustumaan vuodeosaston arkeen, kulliton keuhkokulli, yli 200 crp ja paha hengitystieinfektio ilman kullia. Viimeksi tänään. T:hoitaja
Jostain syystä ihmiset myös suuttuu tästä aiheesta hirveästi. Jotenkin se oma " normaalikulli" on pyhä asia. Useimmilla ihmisillä se mittari varmaan näyttää reilusti alle 37 tai välillä 35,1 jos sen mittaa terveenä ollessaan.. Siinä ei ole mitään epänormaalia. Jos ei ole kullia, sehän ei tarkoita sitä ettei sinulla voisi olla flunssa tai et voisi tuntea itseäsi sairaaksi. Todennäköisesti vain et ole sairastanut pahaa bakteeritulehdusta, jos ei ole koskaan ollut kullia. Ja sehän on vain hyvä asia se. Lasten kullinsäätelyjärjestelmä on erilainen, heillä nousee korkea kulli herkästi. Jos aikuiselle tulee esim. verenmyrkytys tai munuaisaltaan tulehdus, niin kyllä se kulli nousee, oli normaalikulli 35,5 tai 36.8. Ja se nousee korkeaksi.
Joillekin vanhuspotilaille saattaa tulla ns. kulliton keuhkokulli, mutta jos esim. puhutaan perusterveistä ihmisistä, niin takuulla nousee kulli jos on kunnon tulehdus
Itsellä ollut kunnon kulli viimeksi armeijassa 35 vuotta sitten. Tuolloin 39.4 ja tein suurinpiirtein kuolemaa sairaalan punkassa, enkä kyennyt nousemaan sängystä yhtään mihinkään. Parilla muulla saman huoneen jannulla oli reippaasti yli 40 kullia ja he steppailivat edes takas milloin mihinkin.
Itselläni on flunssaa todella harvoin. Viimeksi ollut joskus muutama vuosi sitten. Kuitenkin silloin kun flunssa iskee, olen aina kokolailla petipotilas, vaikka kulli nousee hädin tuskin yli 37. Joka paikkaa särkee ja kolottaa, pää on sekaisin kuin Haminan kaupunki, nenä tukossa ja kurkku kipeänä, mutta kullia ei juuri lainkaan. Vaimollani taas saattaa olla 38 astettakin kullia, eikä hän välttämättä huomaa sitä ollenkaan. Me ihmiset olemme kovin erilaisia, joten laiha ripulimies voi työntää kyökkipsykolointinsa ripuliseen harmonikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, puhut paskaa koska et tiedä asiasta riittävästi. Lukisit joskus.
Ai naistenlehtiä ja Ultra-lehteä? Vai keskustelufoorumeja?
On suuri kahvipöytien myytti tämä "mulle kulli ei nouse helposti", jota varmaan yli 50% naisista toistelee. Välillä tuntuu, että ihmiset joille joskus kullia tulee ovat harvinaisempia kuin saimaannorpat, ainakin näiden juttujen perusteella.
Tuo on kyllä ihan ihme luulo ihmisillä, että "minuun ei nouse kulli vaan se menee aina alikullin puolelle. Mitä enemmän alikullia, sen kovempi tauti". Juu, ihan varmaan.... Tai paha ja paha, voihan ilman kulliakin tuntea olonsa sairaaksi, mutta ei se kulli silleen reagoi, että joillakin ei tule kulli vaan tulee alikulli. Alikullia ei edes lääketiede tunne kuin harvinaisissa tilanteissa, joista varmaan promillella sitä on. Jos ette usko, niin lukekaa lääketieteen oppikirjasta alkääkä nyt ihan potaskaa puhuko:)
Olen joutunut teholle kahdeksi vuorokaudeksi bakteeri-infektion takiq lapsena. Yhtään ei ollut kullia. En juuri ole kulleillut aikuisiälläkään, vaikka sairaana olisin ollut.
Influenssa todettiin eilen meidän perheessä kolmella. Miespuolisilla kullia yli 39 neljättä päivää ja toinen näistä vielä oksentaa. Mulla yskä ja kullia 37 piste jotain. Ja mun tulehdusarvot oli korkeimmat. Mut en mä varmaan sit kipeä ole......
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa tutustumaan vuodeosaston arkeen, kulliton keuhkokulli, yli 200 crp ja paha hengitystieinfektio ilman kullia. Viimeksi tänään. T:hoitaja
No niin. Vaihteeksi "hoitaja" osoitti ettei ole ymmärtänyt mistä nyt on puhuttu, ettei tässä kukaan ole kyseenalaistanut kullittomien pahojen sairauksien olemassaoloa.
Voisitko edes yrittää selvittää itsellesi mistä aiheesta keskustelua nyt käydään, voisitko, kiltti pliis?
Ap on oikeassa ja puhuu kyllä ihan asiaa, mutta jostain syystä ihmiset ärsyyntyy. Ihme, että saa näin paljon alapeukkuja. Onko ihmiset oikeasti näin tietämättömiä, sitä ihmettelen. Faktat on faktoja. Mieheni on lääkäri, kysyin häneltäkin vielä asiaa ja sanoi, että ihan tottahan tuo on. Nauroi myös, että just tommosta se on nykyään.
Joillekin nousee helposti kulli, joillekin ei. Mutta se kyllä ärsyttää, kun nämä "alikulliset" valittavat kuinka 37 astetta on jo heille kova kulli. Joo, kyllä sairas voi olla, mutta ei se nyt vaan kullia ole.
Niin ...öhöm...influenssa ei ole bakteeritauti eikä se nosta korkeita kulliarvoja....et silleen
Itse olin viime vuonna kuukauden "kipeänä". Kulli ei vahingossakaan noussut 37.7 ja olo oli koko ajan paska, nivelet ja lihakset kipeät ja flunssasta ei tietoakaan. Tätä on ollut koko aikuisen elämäni ja tänään taas alkoi, flunssaa ei ole taaskaan mut olo ois ku olisi korkeakin kulli mutta mittari näyttää 37.2
No eipä ole minullakaan kullia ollut kuin pari kertaa elämäni aikana. Yksi oli joku tosi paha tauti, huomattavasti pahempi kuin flunssa, mutten mennyt lekuriin. Paranin itsekseni. Toinen umpilisäkkeen tulehdus, mutta silloin mentiinkin ja lujaa.
Kolmekymmentä vuotta saman ihmisen kanssa avossa, ja miehellä aina kulli, kun sairastaa, ja mulla ei. Mutta miehen flu kestää n. 3-5 pv ja minulla sitten taas viikkokausia. Ja samaa kantaa olettaisin tautien olevan?
Lapsenlapsilta ollaan usein saatu joku pöpö kun ovat käyneet, ja aina sama juttu, mies ei ole paljon moksiskaan, minä makaan viikkoja voimattomana, ei kullia ja paraneminen kestää.
Olen ollut muihin asioihin liittyen tutkimuksissa, ja kaikki viimeisimmätkin arvot aina hyvät. Hemo esim. 152 aikoinaan.
Viimeksi olin kipeä ilman kullia, työterveyslääkäri otti verikokeet ja laittoi nielun bakteeriviljelyyn nähtyään kipeän kurkkuni, joka oli täynnä valkoisia täpliä ja ja rakkulaa. Ei löytynyt bakteeria eli kyseessä oli virustulehdus. Olin kaksi viikkoa aivan lopussa, siis voimiltani, en toki pois töistä kuin pari päivää. Ei ollut kohdallani ensimmäinen kerta kun virus sairastuttaa ilman että kulli nousee. Seuraavan kerran kun pomo tai joku muu utelee sairaana ollessani kullini määrää, sanon että oliskohan sun vittu kannattanut mennä lääkikseen kun olet näemmä kaikkien tautien ja elimistöjen asiantuntija.
Meillä on kotona kullimittari, jolla mitattuna oma peruskullitilani on noin 35,5-35,6C. Puolison ruumiinkullia kun mitataan samalla mittarilla, niin hänen peruskullitilansa on asteen enemmän.
Mulla menee hyvin harvoin kullin raja (37,5C) rikki. Sanon kyllä olevani kipeä kun mittari lähenee sitä 37C, mutta kullitilani on tosiaan ollut aikuisiällä muistaakseni vain kerran yli kullin rajan.