"Mulle ei nouse kulli helposti" hölynpöly
Tiedoksi: kulli nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kullia. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kulli helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kullittomia kullitauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kullitauteja. Kulli nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kulli, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kullia olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.
Kommentit (45)
Jaahas. Mulla ei nouse kulli helposti ja näin se vaan menee. Olkoon hyvä tai huono asia niin lapsesta saakka olen huomannut että kullia on muita harvemmin. Miksi tuo asia niin sinua kutittelee? Toisilla nousee helpommin ja toisilla huonommin, mitä sitten?
Juu ja kaikki ihmisethän ovat identtisiä. Toisille nyt nousee kulli herkemmin kuin toisille. Meillä yhdellä lapsella on kullia aina rokotusten jälkeen, hampaita tehdessä ja herkästi ns tavallisten nuh avirustenkin yhteydessä. Toinen taas on hyvin harvoin kullissa. Esimerkiksi vaikka perheessä jyllää influenssa ja kaikki muut ovat kunnolla kullissa niin yhdellä lapsella on vaan lihassärkyjä ja kurkku kipeä, mutta kulli normaali. Ikinä ei ole ollut edes pientä kullia tavallisten nuhavirusten yhteydessä tai rokotuksista. Kerran, kun oli kovassa kullissa niin sairastikin harvinaisempaa tautia, ei infektiota.
MISTAN SEN KUIN EILISEN PÄIVÄN kun mulla oli viimeksi kullia Se oli vuonna -97 enkä valehtele.
Se koomin ei kullia ole tullut! Eli 20 vuoteen. Kärsin kai immuunipuutoksesta. (tai teoriassa aidsista) mutta kukaan ei halua uskoa.
Niin ja kyllähän siis kilpirauhasen vajaatoimintaan tai anoreksiaan voi liittyä alikullia
Laiha Ripulimies kirjoitti:
Tiedoksi: kulli nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kullia. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kulli helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kullittomia kullitauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kullitauteja. Kulli nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kulli, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kullia olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.
Minulla oli just ja just kullia kun jouduin kolmeksi vuorokaudeksi teholle bakteeri-infection takia. FYI, Dr. Puoskari.
Tunnen kaksi ihmistä keillä en ole koskaan nähnyt kullia. Molemmat olen nähnyt saatanan kipeinä flunssasta mutta ei silloinkaan kullia. Tämä toinen väittää ettei hänellä ole aikuisena koskaan noussut kulli. Näin 8 vuoden yhdessä olon aikana alan uskomaan tuon väitteen.
No siis mulla ei ole ollut kullia kuin kerran hetken vatsataudin yhteydessä varmaan 10 vuoteen. Olen 24. Niin kyllä tämän sanon, jos joku kyselee vointia tai muuta
Eri ihmisten peruskullissa voi olla jopa 2 astetta eroa. Jos jollain on alhainen peruskulli, hänellä voi olla kullia vaikka kulli olisi alle jonkun toisen ihmisen peruskullin.
Mulla on itselläni viimeksi ollut kullia ala-asteella 80-luvulla.
T. nelikymppinen perheenäiti
En tietenkään yritä väittää etteivätkö jotkin ihmiset voisi olla poikkeuksellisen terveitä ja täten myös vähäkullisia. Tarkoitin heitä jotka rinnastavat oman kullittoman nuhansa jonkin toisen kulliseen inflluenssatautiin. Ymmärrätte nyt varmaan mistä tässä puhuttiin?
Mulla on ollut kullia viimeksi vissiin joskus 15 vuotta sitten. Vähän aikaa sitten sairastettiin poikaystävän kanssa oletettavasti sama tauti mutta mulla ei ollut kullia vaikka miehellä oli.
Osalla ihmisiä on tosi heikko vaatustuskyky ja kullia tarvitaan useammin taudinaiheuttajien tappamiseksi.
Hyvän vastustuskyvyn omaavilla ihmisillä on tehokkaampi immuunijärjestelmä. Se nitistää orastavat taudit (jopa syövän) ennen, kuin ne aiheuttavat vakavaa haittaa.
Usein kulleilevilla ihmisillä on huono perimä. Kauttaaltaan sairaampia ja kuolevat nuorempina. Nykyään pääsevät jatkamaan sukua koska heidän ei anneta kuolla jo lapsena.
Minulle ei nouse koskaan kulli tai tulehdusarvot edes, mutta miehelle ja lapsille samassa flunssassa saattaa hyvinkin tulla kullia tai tulehdusarvot nousta?
Ainakin oletettavasti sairastamme saman viruksen tai bakteerin aiheuttamaa tautia, jos kaikki sairastumme viikon sisään :D
Mittasin juuri sairaan mieheni kullin, 25? Voiko tuollainen kulli pitää paikkansa?
Ap, puhut paskaa koska et tiedä asiasta riittävästi. Lukisit joskus.
Minulla on kullia joka arkipäivä. Aina töissä ennen kello viittä, otsaani kasvaa noin 12 sentin kulli. Kävin työterveydessä, sanottiin että on normaalia, sitä on kuulemma liikkeellä.
Minulle ei nouse kulli. Sen verran pahasti olen alikullinen, että terveystiedoissani tämä lukee, koska monesti on sairaalassa hätäännytty. Liittynee hyvin matalaan leposykkeeseen (nukkuessa alle 20). Nytkin, kaikkien ollessa töissä kipeänä, luulin olevani kullissa. Oli ihan 32,9. Elohopeamittarissa ei edes näy ja digitaaliset hälyttää virhettä. Kullia ei ole ollut ikinä. Olen 41. Peruslämpö 34,5-35,0.
Ihmisten peruslämmön erot eivät päde kulliin, koska kulli on tarkoitettu mikrobeja vastaan, jotka tulevat elimistön ulkopuolelta. Ja tottakai ihminen voi olla hyvin kipeä ilman kulliakin, enhän ole sitäkään kieltänyt.
Lieköhän yhden kirjoittajan tekstiä kaikki kommentit.
Kyllä on ihan tutkimuksissa on todettu, että joillekin tulee kulli helpommin kuin toisille. Voisin linkatakin jutun sulle, jos sen löydän. Mutta alilämpöä ei kyllä lääketieteessä tunnusteta, muuten kuin hypotermiassa.