Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joka päivä eläköityy 7 nuorta mielenterveyssyistä

Ihmettelijä
08.02.2017 |

Oikeasti 2300 jäi vuonna 2015 eläkkeelle mielenterveyssyistä. Eikö tämä yhtään kolahda teihin vanhempiin?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika heppoisin perustein päästetään nuoria mielenterveyseläkkeelle. Tunnen yhden, joka alkoi kuitenkin muutamien vuosien kuluttua opiskella Virossa.

6 itsemurha yritystä

30 erilaista lääkitystä

11 osastojaksoa

15 vuotta terapiaa

Erilaisia toimintaterapioita

Kuntouttavaa työtoimintaa

Koulukotia

Postraumaattinen stressi, psykoottinen masennus, psykoottinen ruumiinkuvahäiriö, pirstaloitunut persoonallisuus.

Insestin uhri.

Mut ole toki kateellinen.

Vierailija
22/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1987 syntyneistä 33% on saanut hoitoa mt-ongelmiin. Joka päivä eläköityy n. 7 nuorta mt-syistä. Miksi ihmeessä näitä asioita ei tuoda kunnolla esille? Tästähän on tulossa katastrofi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eläkkeellä olevat nuoret ovat terapiatyössä, tai jopa "oikeissa töissä" osa-aikaisena. Ei eläke nuorelle merkitse loppuiän eläkkeellä olemista, se on eläke on määräaikainen sairaseläke, ja kun "paranee" ei saa enää eläkettä.

Vierailija
24/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yleisin mielenterveyskuntoutuja on nuori syrjäytynyt mies, joka käyttää kannabista.

Vierailija
25/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko syynä lääkkeet, vanhemmuus vai yhteiskunnan kovuus?

Jos nyt lähdettäisiin liikkeelle vaikkapa päiväkoti- ja koulukiusaamisesta. Vanhemmathan antavat lapsilleen esimerkkiä kuinka kiusataan ja haukutaan muita.

Vierailija
26/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli juttua lehdessä, kuinka täällä Espoossa pisa-tulokset ovat muuta maata korkeammalla. Minä haluaisin nähdä miten nämä tulevaisuudessa korreloi nuorten hyvinvointiin ja nimenomaan negatiivisesti! Koulu on tullut vuosi vuodelta vain vaativammaksi. Vain tulokset ja menestys merkitsee.Itse toivon, että alettaisiin jo pikkuhiljaa miettiä sitä, miksi kouluviihtyvyys on Suomessa todella huonoa? Mitä tekee lapsen mielenterveydelle ja hyvinvoinnille se, että on päivästä toiseen vietettävä paikassa, jossa ei viihdy, jossa vaaditaan ja vaaditaan koko ajan vain enemmän. Yhtenä syynä ovat nämä kirotut pisa- tulokset. Kouluilla ja opettajilla on paineita pitää taso yhtä kovana ja tämä heijastuu oppilaisiin. Entä mitä käy sitten niille, jotka eivät niitä enää jaksakaan?!

Ei luoja mitä paskaa.

Pisa-tulokset korreloivat positiivisesti koulumenestyksen kanssa. Pisa-testeissä menestyneet viihtyvät koulussa.

Koulu on nykyään vähemmän vaativaa kuin ennen. Tutkitusti 80-luvulla oppilaille annettiin paljon enemmän kotitehtäviä kuin 2000-luvulla. Tämän olen huomannut myös omassa perheessäni. Kävin kouluni 1990-luvulla, veljeni 2000-luvulla, siskoni 2010-luvulla. Koulunkäynti muuttuu vuosi vuodelta helpommaksi. Oppilailta vaaditaan jatkuvasti vähemmän kuin ennen. Kotitehtävien määrä oli suurin minulla, veljelläni selvästi vähäisempi, siskolla kaikkein vähiten. Minun ja veljeni aikana opettajien asenne oli se, että läksyt on tehtävä. Siskoni aikana opettajat sanovat, ettei läksyjä tarvitse tehdä, jos ei jaksa.

Myöskään hyvää käytöstä ei koulussa enää vaadita. Nykyään on ihan normaalia meluta tunnilla. Omana ja veljeni kouluaikana meluamisesta sai jälki-istuntoa. Siskoni kouluaikana ketään ei rangaista meluamisesta, lapsilta ei voi kuulema vaatia hiljaisuutta. Nykyään 10-vuotiaitakin pidetään ihan pikkulapsina, joilta ei voi vaatia mitään. Minä ja veljeni kuljimme ekaluokalta asti pyörällä kouluun. Siskoni aikana se oli kielletty. Minä ja veljeni olimme yksin kotona, ei ollut iltapäiväkerhoja. Siskoni aikana oli iltapäiväkerhot, ja ekaluokkalaisten yksinoloa pidettiin outona.

Meidän luokka haravoi koulussa ekaluokalta asti pihaa ja poimi marjoja koulun puutarhasta. Veljeni aikana noihin osallistuivat vain ylempiluokkalaiset, pienemmät eivät kuulema olisi jaksaneet. Siskoni aikana kuudesluokkalaisetkin katsottiin liian pieniksi haravoimaan pihaa ja poimimaan marjoja. Niinpä vanhemmat kutsuttiin vanhempien päivänä haravoimaan piha ja poimimaan marjat.

Vierailija
27/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani alle 25v mielenterveyssyistä eläkkeelle joutuneet/päässeet on huumeiden käyttäjiä. Kolmella on ollut kannabispsykoosi, yksi sekosi täydin amfetamiininkäytön seurauksena ja yksi jäi johonkin harhamaailmaan muuntohuumeen takia. Muutama on ns. viihdekäyttäjä, joille kuitenkin tuli jotenkin viihtymätön olo ja sitä tietä masennusoireita.

Vierailija
28/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli juttua lehdessä, kuinka täällä Espoossa pisa-tulokset ovat muuta maata korkeammalla. Minä haluaisin nähdä miten nämä tulevaisuudessa korreloi nuorten hyvinvointiin ja nimenomaan negatiivisesti! Koulu on tullut vuosi vuodelta vain vaativammaksi. Vain tulokset ja menestys merkitsee.Itse toivon, että alettaisiin jo pikkuhiljaa miettiä sitä, miksi kouluviihtyvyys on Suomessa todella huonoa? Mitä tekee lapsen mielenterveydelle ja hyvinvoinnille se, että on päivästä toiseen vietettävä paikassa, jossa ei viihdy, jossa vaaditaan ja vaaditaan koko ajan vain enemmän. Yhtenä syynä ovat nämä kirotut pisa- tulokset. Kouluilla ja opettajilla on paineita pitää taso yhtä kovana ja tämä heijastuu oppilaisiin. Entä mitä käy sitten niille, jotka eivät niitä enää jaksakaan?!

Ei luoja mitä paskaa.

Pisa-tulokset korreloivat positiivisesti koulumenestyksen kanssa. Pisa-testeissä menestyneet viihtyvät koulussa.

Koulu on nykyään vähemmän vaativaa kuin ennen. Tutkitusti 80-luvulla oppilaille annettiin paljon enemmän kotitehtäviä kuin 2000-luvulla. Tämän olen huomannut myös omassa perheessäni. Kävin kouluni 1990-luvulla, veljeni 2000-luvulla, siskoni 2010-luvulla. Koulunkäynti muuttuu vuosi vuodelta helpommaksi. Oppilailta vaaditaan jatkuvasti vähemmän kuin ennen. Kotitehtävien määrä oli suurin minulla, veljelläni selvästi vähäisempi, siskolla kaikkein vähiten. Minun ja veljeni aikana opettajien asenne oli se, että läksyt on tehtävä. Siskoni aikana opettajat sanovat, ettei läksyjä tarvitse tehdä, jos ei jaksa.

Myöskään hyvää käytöstä ei koulussa enää vaadita. Nykyään on ihan normaalia meluta tunnilla. Omana ja veljeni kouluaikana meluamisesta sai jälki-istuntoa. Siskoni kouluaikana ketään ei rangaista meluamisesta, lapsilta ei voi kuulema vaatia hiljaisuutta. Nykyään 10-vuotiaitakin pidetään ihan pikkulapsina, joilta ei voi vaatia mitään. Minä ja veljeni kuljimme ekaluokalta asti pyörällä kouluun. Siskoni aikana se oli kielletty. Minä ja veljeni olimme yksin kotona, ei ollut iltapäiväkerhoja. Siskoni aikana oli iltapäiväkerhot, ja ekaluokkalaisten yksinoloa pidettiin outona.

Meidän luokka haravoi koulussa ekaluokalta asti pihaa ja poimi marjoja koulun puutarhasta. Veljeni aikana noihin osallistuivat vain ylempiluokkalaiset, pienemmät eivät kuulema olisi jaksaneet. Siskoni aikana kuudesluokkalaisetkin katsottiin liian pieniksi haravoimaan pihaa ja poimimaan marjoja. Niinpä vanhemmat kutsuttiin vanhempien päivänä haravoimaan piha ja poimimaan marjat.

En tiedä missä olet koulusi käynyt, mutta itse olen Espoossa ja niin lapsenikin. Koulu todellakin tulee vuosi vuodelta vaativammaksi! Ja mitä luulet tämän tekevän niille, joille se jo ennestään on vaikeaa? Kannustavan ja motivoivan? Ei todellakaan! Useat nuoret kokevat koulun vuoksi uupumusta ja riittämättömyyttä ym. mutta asialle ei tehdä yhtään mitään. Kyllä ne hyvät oppilaat pärjäävätkin, ainakin arvosanoja tarkastellessa, mutta mitäs ne muut?! Heillä ei taida niin väliä ollakaan..?

Vierailija
29/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani alle 25v mielenterveyssyistä eläkkeelle joutuneet/päässeet on huumeiden käyttäjiä. Kolmella on ollut kannabispsykoosi, yksi sekosi täydin amfetamiininkäytön seurauksena ja yksi jäi johonkin harhamaailmaan muuntohuumeen takia. Muutama on ns. viihdekäyttäjä, joille kuitenkin tuli jotenkin viihtymätön olo ja sitä tietä masennusoireita.

Psyykenlääkkeetkin ovat huumeita ja uskon niiden olevan tärkein syy eläkkeelle jäämisessä. Toki psyykkisten häiriöiden syyt ja tilanne milloin eläkkeelle päädytään, vaikuttavat varmasti. Uskon, että vaikeistakin kokemuksista ja elämäntilanteesta voi päästä eteenpäin, jos saa mahdollisuuden. Sen sijaan psyykenlääkkeiden haittavaikutukset, mitkä voivat jäädä myös pysyviksi on vaikeampi ongelma. Krooninen aivovaurio ei ole pikku juttu.

Vierailija
30/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle pääsyä pitää tiukentaa. Nuorille pitää tarjota ja ohjata työpajoihin ym. kuntouttavaan toimintaan.

Vierailija
31/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään yleisin mielenterveyskuntoutuja on nuori syrjäytynyt mies, joka käyttää kannabista.

Olin vähän aikaa 9 euron tempputyöllistettynä mielenterveyskuntotujien parissa. Keski-ikä porukalla oli 50+ ja kannabiksen käytöstä ei ollut tietoakaan. Se on säälittävää syyttää kaikista mt ongelmista kannabista. Ihan tuosta laillisesta päihteestä on enemmän ja pahempia menttaalipuolen ongelmia.

Vierailija
32/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle pääsyä pitää tiukentaa. Nuorille pitää tarjota ja ohjata työpajoihin ym. kuntouttavaan toimintaan.

Minun käsitykseni mukaan työpajat ovat todella ahdistavia paikkoja. Niitä vetää tyypillisesti joku kyllästynyt luuseri, joka miettii keinoja päästä työpajan vetämisestä pois. Ehkä olisi viisaampaa ottaa kouluihin kerhotoiminta takaisin ja antaa nuorten muodostaa omia ryhmiään. Vaikka pelaamisen tms ympärille. Assemblykerho jokaiseen kouluun jne.

Vierailija
33/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulle käyttöä työelämässä vai hakeudunko eläkkeelle?

Haluaisin osa-aikatyön jonka tehtävät toistuvat samanlaisina, olisi yksinkertaista, olisi itsenäistä ja ei kovin vastuullista. Ehkä tehdastyö. En pysty olemaan töissä 8 tuntia päivässä, max 6 voisin olla. Suostun siihen että joku näyttää miten työtä tehdään, parin kanssa en pysty työskentelemään, ihmisten läsnäolo ahdistaa ja laittaa minut pahimmillaan lukkoon. 

Entä miten työtä haetaan näillä kriteereillä? Miten helposti osa-aikaistatyötä saa ja onko sille ehtoja?

Vierailija
34/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitkään mielenterveysapupalvelut tai kuntouttava toiminta auta. Vanhemmille ja opettajille pitää antaa oikeudet takaisin. Tarkoitan oikeuksia kurittaa lapsia lievästi. Eihän koulukiusaaminen jne. ikinä lopu jos opettajat eivät saa puuttua asiaan millään tavalla, koska pelkäävät menettävänsä työpaikkansa tai joutuvansa nettiin muiden pilkattavaksi. Nykysuomalaisista on nykypolitiikalla tehty ihan munattomia ja tässä on lopputulos. Mielenterveysongelmat nuorilla aikuisilla johtuu usein syrjinnästä ja koulukiusaamisesta.

Vierailija
35/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei ole vaativampaa nykyään, yksittäisissä kouluissa saattaa tietenkin olla eroja, mutta yleinen trendi on tämä. Lapset saavat paljon päättää asioista itse, tunneilla ei ole pakko tehdä mitään ja sen varaan ei voi tunteja enää suunnitella, että läksyt olisi tehty, kun suurimmalla osalla ei ole. Yhä suuremmalla osalla lapsista on jokin oppimisen vaikeus tai kielitaito niin heikko, etteivät kykene opiskelemaan normaalisti. Erityisopetuksen resurssien vähäisyys ja inkluusio kuitenkin tarkoittava, että nämä opiskelevat samassa ryhmässä kuin ne 20 muuta. Tämä tarkoittaa sitä, että rimaa on laskettava, tai tulee noottia ylemmältä taholta, että meidän koulussa jää liikaa lapsia luokalle, ei sellaiseen ole varaa. Joka vuosi peruskoulusta pääsee läpi paljon lapsia, jotka eivät osaa kunnolla lukea, itse asiassa heitä on pojista jopa joka kahdeksas. Hyvin suurta osaa nuorista koulu ei kiinnosta ollenkaan ja opetushallitus käyttää kamalasti resursseja sen pohtimiseen, miten koulun pitäisi muuttua sellaiseksi että kaikilla olisi kivaa ja että kaikki saisivat hyviä arvosanoja riippumatta siitä, miten paljon oppimiseen panostaa. Jostain syystä kuitenkin vanhemmat ovat enenevässä määrin sitä mieltä, että heidän lapsiltaan vaaditaan liikaa, koulu on tullut niin kauhean vaikeaksi ja opettajat kylmemmiksi. Ihan hyvä siis että oppilaat kuvaavat videota tunnilla, niin joku uskoo heitäkin, kun opettaja kiusaa.

Vierailija
36/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu ei ole vaativampaa nykyään, yksittäisissä kouluissa saattaa tietenkin olla eroja, mutta yleinen trendi on tämä. Lapset saavat paljon päättää asioista itse, tunneilla ei ole pakko tehdä mitään ja sen varaan ei voi tunteja enää suunnitella, että läksyt olisi tehty, kun suurimmalla osalla ei ole. Yhä suuremmalla osalla lapsista on jokin oppimisen vaikeus tai kielitaito niin heikko, etteivät kykene opiskelemaan normaalisti. Erityisopetuksen resurssien vähäisyys ja inkluusio kuitenkin tarkoittava, että nämä opiskelevat samassa ryhmässä kuin ne 20 muuta. Tämä tarkoittaa sitä, että rimaa on laskettava, tai tulee noottia ylemmältä taholta, että meidän koulussa jää liikaa lapsia luokalle, ei sellaiseen ole varaa. Joka vuosi peruskoulusta pääsee läpi paljon lapsia, jotka eivät osaa kunnolla lukea, itse asiassa heitä on pojista jopa joka kahdeksas. Hyvin suurta osaa nuorista koulu ei kiinnosta ollenkaan ja opetushallitus käyttää kamalasti resursseja sen pohtimiseen, miten koulun pitäisi muuttua sellaiseksi että kaikilla olisi kivaa ja että kaikki saisivat hyviä arvosanoja riippumatta siitä, miten paljon oppimiseen panostaa. Jostain syystä kuitenkin vanhemmat ovat enenevässä määrin sitä mieltä, että heidän lapsiltaan vaaditaan liikaa, koulu on tullut niin kauhean vaikeaksi ja opettajat kylmemmiksi. Ihan hyvä siis että oppilaat kuvaavat videota tunnilla, niin joku uskoo heitäkin, kun opettaja kiusaa.

Peruskoulun idea oli tasa-arvo kaikille. Nykyisin vanhemmat saavat itse valita koulun ja tietysti he haluavat lapsensa parhaaseen ja myös vaativampaan kouluun. Eikö se silloin ole vanhempien vika, jos he pakottavat lapsensa opiskelemaan liian vaativissa olosuhteissa?

Vierailija
37/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse / joudu helposti, vaikka moni tuntuu niin kuvittelevan. Harva sivullinen tai tutun tuttu tietää ongelmista kärsivän tarkkaa sairaushistoriaa, hoitokokeiluja tai oireiden laajuutta. Ainakin minusta on helpompi antaa muille kuva, että kärsin pelkästään yhdestä mielenterveyden häiriöstä. En halua paljastaa kaikille koko pskan laajuutta . T. Entinen nuori eläkeläinen

Vierailija
38/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu että tilanne ei ole parantumassa. Ihmisellä on tarve olla hyödyksi. Tarve olla tarpeellinen. Nyky- yhteiskunnassa kukaan ei ole niin tarpeellinen etteikö tätä voida heittää pihalle ja vaihtaa toiseen. Kun tehdään töitä isoille kasvottomille yrityksille, voi mieleen hiipiä että tekeeköhän mahdollisesti oikeasti tärkeää työtä. Tunnustusta ei tule ja puurtaminen päivästä toiseen saamatta mitään koskaan valmiiksi voi käydä puuduttavaksi ja syö mieltä. Työn ulkopuolellakaan ei juuri tarvita mihinkään.

Tilanne nuorilla on se, että käydään koulua mutta ei oikeastaan ole motivaatiota kun ei ymmärrä miksi. Tämän jälkeen mennään kotiin ja ollaan täysin hyödyttöminä, sillä nykyään lapsia pidetään jatkuvasti liian pieninä osallistumaan kodin tärkeisiin hommiin. Roskien vieminen ei välttämättä tunnu kovin tärkeältä luottamustehtävältä jne.

Lapset syrjäytetään nykyään jo pienestä alkaen. Mitä mieltä on tehdä mitään, kun se ei oikeasti tunnu hyödylliseltä tai siltä että siitä olisi hyötyä perheelle, koululle, työpaikalle tai itselle. Tylsyys on se joka vie pohjalle.

Vierailija
39/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt lähdettäisiin liikkeelle vaikkapa päiväkoti- ja koulukiusaamisesta. Vanhemmathan antavat lapsilleen esimerkkiä kuinka kiusataan ja haukutaan muita.

Tämäpä.

Itse opiskelen ammattikorkeassa, ja edelleen tuntuu ahdistavalta koko kouluympäristö, vaikka olen koko opintojen ajan törmännyt vain mukaviin ihmisiin.

Syynä ahdistukseen koko yläasteen jatkunut raju kiusaaminen.

Ja itse olen vielä suht vahva persoona, ei moni opiskelukaveri varmaan edes uskoisi minun olevan entinen koulukiusattu. Joten en ihmettele, että joku herkempi persoona voisi murtua tuollaisesta niin pahasti, että opiskelusta tulee mahdotonta.

Vierailija
40/68 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä.

Itse opiskelen ammattikorkeassa, ja edelleen tuntuu ahdistavalta koko kouluympäristö, vaikka olen koko opintojen ajan törmännyt vain mukaviin ihmisiin.

Syynä ahdistukseen koko yläasteen jatkunut raju kiusaaminen.

Ja itse olen vielä suht vahva persoona, ei moni opiskelukaveri varmaan edes uskoisi minun olevan entinen koulukiusattu. Joten en ihmettele, että joku herkempi persoona voisi murtua tuollaisesta niin pahasti, että opiskelusta tulee mahdotonta.

Siihen kiusaamiseen ei myöskään juuri puututa, vieläkään. Koulu voi olla jossain kivakoulu-ohjelmassa, mutta ei se ole takuu mistään. Pahimmassa tapauksessa se kivakoulu -ohjelman maksu toimii vaan siten että on helpompi sulkea silmät kiusaamiselta, kun eihän meillä kiusata kun ollaan kiva koulu.