Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mulle ei nouse kuume helposti" hölynpöly

Laiha Ripulimies
08.02.2017 |

Tiedoksi: kuume nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kuumetta. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kuume helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kuumeettomia kuumetauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kuumetauteja. Kuume nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kuume, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kuumetta olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihan tutkimuksissa on todettu, että joillekin tulee kuume helpommin kuin toisille. Voisin linkatakin jutun sulle, jos sen löydän. Mutta alilämpöä ei kyllä lääketieteessä tunnusteta, muuten kuin hypotermiassa.

Vierailija
2/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Mulla ei nouse kuume helposti ja näin se vaan menee. Olkoon hyvä tai huono asia niin lapsesta saakka olen huomannut että kuumetta on muita harvemmin. Miksi tuo asia niin sinua kutittelee? Toisilla nousee helpommin ja toisilla huonommin, mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja kaikki ihmisethän ovat identtisiä. Toisille nyt nousee lämpö herkemmin kuin toisille. Meillä yhdellä lapsella on kuumetta aina rokotusten jälkeen, hampaita tehdessä ja herkästi ns tavallisten nuh avirustenkin yhteydessä. Toinen taas on hyvin harvoin kuumeessa. Esimerkiksi vaikka perheessä jyllää influenssa ja kaikki muut ovat kunnolla kuumeessa niin yhdellä lapsella on vaan lihassärkyjä ja kurkku kipeä, mutta lämpö normaali. Ikinä ei ole ollut edes pientä lämpöä tavallisten nuhavirusten yhteydessä tai rokotuksista. Kerran, kun oli kovassa kuumeessa niin sairastikin harvinaisempaa tautia, ei infektiota.

Vierailija
5/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MISTAN SEN KUIN EILISEN PÄIVÄN kun mulla oli viimeksi kuumetta Se oli vuonna -97 enkä valehtele.

Se koomin ei kuumetta ole tullut! Eli 20 vuoteen. Kärsin kai immuunipuutoksesta. (tai teoriassa aidsista) mutta kukaan ei halua uskoa. 

Vierailija
6/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kyllähän siis kilpirauhasen vajaatoimintaan tai anoreksiaan voi liittyä alilämpöä.

Vierailija
7/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiha Ripulimies kirjoitti:

Tiedoksi: kuume nousee kaikille kun on tarpeeksi kipeä. Se että olet sairastanut monia lieviä hengitystieinfektioita ei tarkoita samaa kuin että sinun elimistösi olisi jotenkin "epäherkkä" nostamaan kuumetta. Sinä joka selität että olit taas niin kipeä vaikka "sulle ei nouse kuume helposti" kuulostat vain siltä että yrität väittää olleesi kipeämpi kuin olitkaan. Ei ole olemassa kuumeettomia kuumetauteja. Perusterveillä aikuisilla ei nyt vain usein ole kovia kuumetauteja. Kuume nousee jokaiselle ihmiselle ihan yhtä helposti kun siihen on todellinen tarve. Myöskään kuuluisa alilämpö ("mulle ei yleensä nouse kuume, vaan tulee alilämpöä") ei ole harvinaisuus eikä osoitus pahasta taudista. Äläkä ainakaan selitä lääkärille tätä perusteetonta huttua (vaikka olisitkin terveysalalla, sillä jostain syystä nämä jutut on hoitajilla yleisiä). Jää vain ihan rohkeasti saikulle kun olet flunssassa, vaikkei kuumetta olisikaan, mutta älä käytä näitä huuhaa-juttuja perusteluna.

Minulla oli just ja just kuumetta kun jouduin kolmeksi vuorokaudeksi teholle bakteeri-infection takia. FYI, Dr. Puoskari.

Vierailija
8/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi ihmistä keillä en ole koskaan nähnyt kuumetta. Molemmat olen nähnyt saatanan kipeinä flunssasta mutta ei silloinkaan kuumetta. Tämä toinen väittää ettei hänellä ole aikuisena koskaan noussut kuume. Näin 8 vuoden yhdessä olon aikana alan uskomaan tuon väitteen.

Vierailija
9/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mulla ei ole ollut kuumetta kuin kerran hetken vatsataudin yhteydessä varmaan 10 vuoteen. Olen 24. Niin kyllä tämän sanon, jos joku kyselee vointia tai muuta

Vierailija
10/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisten perusläämössä voi olla jopa 2 astetta eroa. Jos jollain on alhainen peruslämpö, hänellä voi olla kuumetta vaikka lämpö olisi alle jonkun toisen ihmisen peruslämmön.

Vierailija
11/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni viimeksi ollut kuumetta ala-asteella 80-luvulla.

T. nelikymppinen perheenäiti

Vierailija
12/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään yritä väittää etteivätkö jotkin ihmiset voisi olla poikkeuksellisen terveitä ja täten myös vähäkuumeisia. Tarkoitin heitä jotka rinnastavat oman kuumeettoman nuhansa jonkin toisen kuumeiseen inflluenssatautiin. Ymmärrätte nyt varmaan mistä tässä puhuttiin?

Vierailija
13/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kuumetta viimeksi vissiin joskus 15 vuotta sitten. Vähän aikaa sitten sairastettiin poikaystävän kanssa oletettavasti sama tauti mutta mulla ei ollut kuumetta vaikka miehellä oli.

Vierailija
14/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmisiä on tosi heikko vaatustuskyky ja kuumetta tarvitaan useammin taudinaiheuttajien tappamiseksi.

Hyvän vastustuskyvyn omaavilla ihmisillä on tehokkaampi immuunijärjestelmä. Se nitistää orastavat taudit (jopa syövän) ennen, kuin ne aiheuttavat vakavaa haittaa.

Usein kuumeilevilla ihmisillä on huono perimä. Kauttaaltaan sairaampia ja kuolevat nuorempina. Nykyään pääsevät jatkamaan sukua koska heidän ei anneta kuolla jo lapsena.

Vierailija
15/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei nouse koskaan kuume tai tulehdusarvot edes, mutta miehelle ja lapsille samassa flunssassa saattaa hyvinkin tulla kuumetta tai tulehdusarvot nousta?

Ainakin oletettavasti sairastamme saman viruksen tai bakteerin aiheuttamaa tautia, jos kaikki sairastumme viikon sisään :D

Vierailija
16/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, puhut paskaa koska et tiedä asiasta riittävästi. Lukisit joskus.

Vierailija
17/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei nouse kuume. Sen verran pahasti olen alilämpöinen, että terveystiedoissani tämä lukee, koska monesti on sairaalassa hätäännytty. Liittynee hyvin matalaan leposykkeeseen (nukkuessa alle 20). Nytkin, kaikkien ollessa töissä kipeänä, luulin olevani kuumeessa. Oli ihan 32,9. Elohopeamittarissa ei edes näy ja digitaaliset hälyttää virhettä. Kuumetta ei ole ollut ikinä. Olen 41. Peruslämpö 34,5-35,0.

Vierailija
18/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten peruslämmön erot eivät päde kuumeeseen, koska kuume on tarkoitettu mikrobeja vastaan, jotka tulevat elimistön ulkopuolelta. Ja tottakai ihminen voi olla hyvin kipeä ilman kuumettakin, enhän ole sitäkään kieltänyt.

Vierailija
19/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona kuumemittari, jolla mitattuna oma peruslämpötilani on noin 35,5-35,6C. Puolison ruumiinlämpöä kun mitataan samalla mittarilla, niin hänen peruslämpötilansa on asteen enemmän.

Mulla menee hyvin harvoin kuumeen raja (37,5C) rikki. Sanon kyllä olevani kipeä kun mittari lähenee sitä 37C, mutta lämpötilani on tosiaan ollut aikuisiällä muistaakseni vain kerran yli kuumeen rajan.

Vierailija
20/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumeraja on kyllä ihan  sama kaikille, ihan sama onko normilämpösi 36.1  vai 36,7. Tää on kanssa yks ihme legenda tänä päivänä tämä ns. "normaalilämpöni on se ja se"...... Jos saat sepsiksen, niin kyllä se kuume  kuule nousee.  Siinä mielessä aloittaja on kyllä oikeassa. Nykyajan potilaista joka toinen on nykyään sitä sorttia, " jolle ei kuume nouse".  Sisäpiirihuumoria riittää kuule tuosta aiheesta sairaaloissa:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme