Mielipiteitä siitä, että parantumattomasti sairas ihminen haluaa lisää lapsia?
Lähipiirissä yksi tällainen tapaus, joka aiheuttaa muille hirveästi huolta ja päänvaivaa. Perheen äidillä on kaksi kroonista sairautta, joista toinen on melko vakava, ei hyvässä hoitotasapainossa, eikä millään tavalla parannettavissa. Jos sopiva lääkitys löytyy, oireita voidaan helpottaa, mutta sairaus tulee silti etenemään. Nainen ei ole vuosiin ollut kykenevä tekemään töitä täyspäiväisesti, ison osan ajasta on ollut kotona sairaana. Perheen isä on terve, mutta äärimmäisen rasittunut yrittäessään hoitaa perheen taloutta, vaimoaan ja lapsia, joita on nyt kolme - ja neljäs on tulossa. Yksi lapsista on esiteini, pari muuta alle kouluikäisiä ja tuohon lisätään sitten vielä vauva.
Tietenkin lähipiiri auttaa tätä perhettä koko ajan, kaikessa. He eivät muuten pärjää. Äiti on sairas ja isä ylirasittunut. Silti neljäs lapsi piti vielä laittaa alulle. Lääkärit ovat tietysti suositelleet jo vuosia sitten, ettei lapsia enää tehtäisi.
Olenko nyt ihan hirviö, kun pidän näitä vanhempia itsekkäinä? Lapsia pukataan maailmaan tuossa tilanteessa, vaikka eivät itse kykene kotia ja perhettä kunnolla hoitamaan. Ilman (liian) venyviä sukulaisia ja ystäviä hommasta ei tulisi yhtään mitään. Itsekin olen ollut apuna, lasten hyvinvointia ajatellen, mutta johonkin on tietysti pakko vetää raja, ettei oma työ, opiskelu, jaksaminen ja sosiaalinen elämä ala kärsiä. Salaa olen potenut kasvavaa v*tutusta. Tilanne ei varmasti tule helpottumaan neljännen lapsen myötä ja perheen äiti ei varmasti tule parantumaan.
Perheen äidin kanssa on joskus keskusteltu tuosta lasten tekemisestä, mutta hän vain sanoo, että kyllä hänelläkin on oikeus perheeseen, vaikka sairas onkin. Ja häntä ei lääkärit määräile, jos he miehen kanssa lapsia haluavat. Niin, itsekästä vai ei?
Kommentit (26)
Joku kysyi miten äidin raskautuminen on ollut mahdollista. Tietojeni mukaan lääkitykset eivät ole este raskaaksi tulemiselle. Joskus oli perheen äidin kanssa puhetta, että lääkkeet voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen, mutta eivät kuitenkaan poista raskauden mahdollisuutta. Edellinen raskaus oli todella vaikea, lapsi onneksi on terve. Tämä tuorein raskaus on vielä ensimmäisellä kolmanneksella ja riskejä kyllä on, se on hyvin tiedossa.
En tässä voi kertoa kyseisen naisen sairauksista enempää, koska hänet ja koko perhe voitaisiin tunnistaa.
Etenkin perheen vanhin lapsi on minulle todella tärkeä ja läheinen. Hän oirehtii kotiolojen takia ja kaipaa muita aikuisia tuekseen. Mielelläni olen tukena ja ystävänä, mutta en voi varaäidiksi alkaa. Enemmänkin haluan olla sellaisessa "kummin roolissa", vaikken kummi olekaan.
En koe, että isä olisi mitenkään uhrina tilanteessa, vaan kyllähän hän on yhtälailla ollut mukana lasten hankinnassa. Ei tällaiset ole yksistään naisen/äidin päätöksiä, vaikka äiti tuossa onkin se sairas osapuoli.
Ap
Miksi mies haluaa lisää lapsia naisen kanssa... ajatteleeko hän ketään... edes itseään saati lapsiaan tai muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin lyhyesti: en ymmärrä, en hyväksy. Tässä nykymaailmassa tuo lisääntyminen, joka todentotta on tällä globaalilla vauhdilla tämän ihmiskunnan loppu, on niin pyhä ja subjektiivinen oikeus, ettei mitään rajaa. Yhteiskunta rajaa ihmisten haluja ja toiveita ihan jatkuvasti (esim. siinä, minkä väriseksi saat maalata talon), mutta lapsia voi puskea maailmaan niin paljon kun luonto suo, vaikka vanhemmilla ei olisi pienimpiäkään edellytyksiä (taloudellisia tai sosiaalisia) heistä huolehtia. Missä muussa asiassa kansalainen voi tehdä yksin päätöksen, joka voi sitoa yhteiskunnan rahaa seuraavan 18 vuoden aikana jopa miljoonia (esim. huostaanottotilanteet)?
No millä sä nettinatsi varmistat, että vanhemmat kanssa hoitaa sen lapsensa vaikka olisi mitkä lähtökohdat?
Suomessa syntyvyys on romahtanut tasolle, jolla viimeinen geneettinen kantis syntyy joskus 2060-luvulla. Jauhat p*skaa, jota ei tulevaisuudessa ole ketään lukemassa ellet ala opetelle kirjoittelemaan arabiaksi.
Ja nettinatsi vastaa: Hyvin viisaat ihmiset, paljon paljon viisaammat kuin sinä tai minä, ovat esittäneet hyvin perusteltuja ennusteita siitä, että ihmiskunnan loppu ajoittunee tuonne 100-200 vuoden päähän. Räväkämmät arvioivat sen olevan paljon lähempänä. En tiedä, miksi meitä "kantiksia" tarvitaan nyt niin paljon lisää? Olisiko inhimillisempää kuitenkin
turvata jo syntyneiden lasten oikeus hyvään, tai edes siedettävään elämään? Vai onko enempi aina parempi? Ja että lähdön hetkellä tuskanhuudot raikuisi sentään suomeksi, eikä ainakaan arabiaksi....
18 tai sitten ennen vanhaan olisi ehkä juuri tehty lapsia henkilökohtaisiksi avustajiksi.
Ennenhän oli surkea vaivaishoito. Lapset hoitivat vanhempiensa elatuksen vielä 1960-luvulla lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi miten äidin raskautuminen on ollut mahdollista. Tietojeni mukaan lääkitykset eivät ole este raskaaksi tulemiselle. Joskus oli perheen äidin kanssa puhetta, että lääkkeet voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen, mutta eivät kuitenkaan poista raskauden mahdollisuutta. Edellinen raskaus oli todella vaikea, lapsi onneksi on terve. Tämä tuorein raskaus on vielä ensimmäisellä kolmanneksella ja riskejä kyllä on, se on hyvin tiedossa.
En tässä voi kertoa kyseisen naisen sairauksista enempää, koska hänet ja koko perhe voitaisiin tunnistaa.
Etenkin perheen vanhin lapsi on minulle todella tärkeä ja läheinen. Hän oirehtii kotiolojen takia ja kaipaa muita aikuisia tuekseen. Mielelläni olen tukena ja ystävänä, mutta en voi varaäidiksi alkaa. Enemmänkin haluan olla sellaisessa "kummin roolissa", vaikken kummi olekaan.
En koe, että isä olisi mitenkään uhrina tilanteessa, vaan kyllähän hän on yhtälailla ollut mukana lasten hankinnassa. Ei tällaiset ole yksistään naisen/äidin päätöksiä, vaikka äiti tuossa onkin se sairas osapuoli.
Ap
Minä kysyin. Olisi pitänyt tarkentaa että kuinka saivat luvan pitää lapsen koska monet vahvat lääkkeet aiheuttavat epämuodostumia ja tehdään heti abortti. Esim. syöpähoidot ovat tälläisiä.
No millä sä nettinatsi varmistat, että vanhemmat kanssa hoitaa sen lapsensa vaikka olisi mitkä lähtökohdat?
Suomessa syntyvyys on romahtanut tasolle, jolla viimeinen geneettinen kantis syntyy joskus 2060-luvulla. Jauhat p*skaa, jota ei tulevaisuudessa ole ketään lukemassa ellet ala opetelle kirjoittelemaan arabiaksi.