Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua tietokonejutuissa - mies teki itsestään läppärini administraattorin

Vierailija
08.02.2017 |

Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.

Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).

Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?

Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?

Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.

Kommentit (256)

Vierailija
41/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos läppärissä on vain yksi käyttäjä ja käyttäjäprofiili (koneen omistaja itse siis) niin hän on automaattisesti samalla se admin.  Ei todellakaan tarvita mitään erillisiä admineita. 

Miehesi kusettaa sinua. Olemalla sinun admin hän voi asentaa sinun koneellesi vaikka mitä seurantajuttuja. Hän voi seurata millä sivuilla käyt, vaikka poistaisit sivuhistoriaa. Hän voi seurata mitä kirjoitat koneella (ne näppäimistön painallukset voi tallentaa). Hän voi läppärin  kameran ja mikin kautta kautta katsoa tai kuunnella mitä teet. Hän voi laittaa seurannan läppäriisi niin että hän voi online itse vaikka kännykästään katsoa missä päin suomea kuljet sen läppärisi kanssa. Jne.. 

Jos tämä on totta niin KIITOS!! Itken nyt täällä työpaikallani :( Kirjoitan tätä viestiä onneksi työpaikallani, en tuolla uudella henkilökohtaisella läppärillä.

Mies on siis alkanut olemaan tosi mustasukkainen ja vihjailee, että petän. En ole koskaan pettänyt. Mutta mies petti minua muutama vuosi sitten ja kenties hän pelkää, että nyt vuorostani petän häntä. Eniten nyt surettaa, että hän suoraan sanoen valehtelee minulle ja keksii tekosyitä, miksi hänen oli asennettava itselleen tuo admin tunnus. Mies tietää, että olen huono tietokoneiden kanssa, joten luulee varmaan että saa minut nyt jostain olemattomasta kiinni.

Eli käytännössä tämä nyt tarkoittaa sitä, että en uskalla tehdä tuolla uudella läppärilläni enää oikein muuta kuin lukea iltalehden lööppejä.

Lisäkysymys: uusi läppärini on Applen läppäri. Minulla on Applen kännykkä, joka on työsuhdekännykkä ja työnantajani määrittää hyvin tarkkaan sen mitä kännykkään voi asentaa jne.. Voiko mieheni kytkeä läppärini kautta jonkun seurannan myös kännykkääni? Vai huomaako työnantajani IT- osasto, jos joku firman ulkopuolinen läppäri kytketään työsuhdepuhelimeeni?

Eli 38 on AP

Vierailija
42/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan perusteltua tehdä tumpelo-käyttäjälle oma käyttäjätunnus perusoikeuksin, jota tämä ei sotke konetta. Admin kyllä pääsee käsiksi kaikkeen, mutta ainakin tiedostotasolla esimerkiksi selaimen sivuhistorian lukeminen tms. on hyvin työlästä. Varmaan on kyllä saatavilla vakoiluohjelmia, eli vakoilu on mahdollista.

Helpompaa kuin miehen poistaminen koneelta on hänen salasanansa vaihtaminen. Kun kerran tiedät salasanan, niin kirjaudu sisään miehen admin-tunnuksella ja vaihda sen salasana: <Crtl><Alt><Del> ja valitse vaihda salasana. Miehesi ei enää pääse koneelle ja mahdolliset vakoiluohjelmatkin lakkaavat toimimista kun salasana on väärä (=vanha). Jos haluat olla aivan varma, niin pitäisi vielä katsoa onko koneessa muita käyttäjätunnuksia, helpillä löytyy miten tämä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies on koneeni admin. Hän oikein halusi että kun oli asentanut kaiken ja tehnyt minulle käyttäjäprofiilin, että muutan salasanani sellaiseksi ettei hän sitä tiedä. Sanoi ettei halua tietää.

Käyttää admin tunnuksia ohjelmien ja päivitysten asentamiseen.

Menit tuhon vanhaan "confidence trick" -temppuun.

Siis näkisikö hän silti mailini ja salasanani?

Vierailija
44/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos läppärissä on vain yksi käyttäjä ja käyttäjäprofiili (koneen omistaja itse siis) niin hän on automaattisesti samalla se admin.  Ei todellakaan tarvita mitään erillisiä admineita. 

Miehesi kusettaa sinua. Olemalla sinun admin hän voi asentaa sinun koneellesi vaikka mitä seurantajuttuja. Hän voi seurata millä sivuilla käyt, vaikka poistaisit sivuhistoriaa. Hän voi seurata mitä kirjoitat koneella (ne näppäimistön painallukset voi tallentaa). Hän voi läppärin  kameran ja mikin kautta kautta katsoa tai kuunnella mitä teet. Hän voi laittaa seurannan läppäriisi niin että hän voi online itse vaikka kännykästään katsoa missä päin suomea kuljet sen läppärisi kanssa. Jne.. 

Jos tämä on totta niin KIITOS!! Itken nyt täällä työpaikallani :( Kirjoitan tätä viestiä onneksi työpaikallani, en tuolla uudella henkilökohtaisella läppärillä.

Lisäkysymys: uusi läppärini on Applen läppäri. Minulla on Applen kännykkä, joka on työsuhdekännykkä ja työnantajani määrittää hyvin tarkkaan sen mitä kännykkään voi asentaa jne.. Voiko mieheni kytkeä läppärini kautta jonkun seurannan myös kännykkääni? Vai huomaako työnantajani IT- osasto, jos joku firman ulkopuolinen läppäri kytketään työsuhdepuhelimeeni?

Ilmeisesti sinulla oli ensin se iphone-työkänny? Sinulla on sitä varten perustettuna se applen "tili" eli se me-tili tai icloud-tili, eräänlainen pilvessä oleva käyttäjäprofiili, johon on kytketty kaikki apple-laitteesi. Jos olet sen kyseisen me-tunnuksen tai icloud-tunnuksen laittanut siihen uuteen mäkkiläppäriisi, niin sen kautta pääsee käsiksi myös työkännykkääsi. Ja voi seurata missä päin maailmaa iphonesi kanssa liikut, ihan 50 metrin tarkkuudella.

Vierailija
45/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan perusteltua tehdä tumpelo-käyttäjälle oma käyttäjätunnus perusoikeuksin, jota tämä ei sotke konetta. Admin kyllä pääsee käsiksi kaikkeen, mutta ainakin tiedostotasolla esimerkiksi selaimen sivuhistorian lukeminen tms. on hyvin työlästä. Varmaan on kyllä saatavilla vakoiluohjelmia, eli vakoilu on mahdollista.

Helpompaa kuin miehen poistaminen koneelta on hänen salasanansa vaihtaminen. Kun kerran tiedät salasanan, niin kirjaudu sisään miehen admin-tunnuksella ja vaihda sen salasana: <Crtl><Alt><Del> ja valitse vaihda salasana. Miehesi ei enää pääse koneelle ja mahdolliset vakoiluohjelmatkin lakkaavat toimimista kun salasana on väärä (=vanha). Jos haluat olla aivan varma, niin pitäisi vielä katsoa onko koneessa muita käyttäjätunnuksia, helpillä löytyy miten tämä tapahtuu.

Ohjeesi ei päde ap:n apple-läppäriin. 

Vierailija
46/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla on epäilys, että mies urkkii konetta, kävisin pari kertaa jollain epäilyttävillä sivuilla kuten vaikka Tinderissä ja Facebookissa hakisin haulla jotain exää kenet mies tietää. Jos vähän ajan kuluttua mies ottaisi nämä puheeksi, niin siinähän se sitten näkyisi.

Vierailija
47/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on suositeltua että normaalikäytössä ei ole admin oikeuksia, vaan päivityksiä ja ohjelmien asennusta varten on erillinen tunnus. Ja nythän ei ole ongelmaa kun sinäkin tiedät admin tunnuksen salasanan.

Vierailija
48/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan virittää miehellesi ansan. Sano että olet toimistolla koko päivän, mutta menekin salaa naapurikaupunkiin ihan asialliselle työmatkalle. Katso paljastuuko miehen käytöksestä kotona että tietää sinun "valehdelleen". Surffaa koneella nettideittisivuja, ja katso alkaako mies yllättäen kiukuttelemaan "ilman syytä" tai alkaako utelemaan surffailuistasi. 

Jos mies ei jää ansaan kiinni, ei hän varmaankaan sinua vakoile. No harm done siis. Jos taas mies jää ansaan kiinni, niin tiedät mitä tehdä: jätä se sika.

Vierailija
49/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeesi ei päde ap:n apple-läppäriin. 

Noo nyt se on sitten Apple... niinpä tietysti...

Vierailija
50/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena kysyn, mustasukkainen mieheni antoi minulle kännykän lahjaksi. Miten näen onko siinä joku urkintaohjelma?

Vierailija
51/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies on koneeni admin. Hän oikein halusi että kun oli asentanut kaiken ja tehnyt minulle käyttäjäprofiilin, että muutan salasanani sellaiseksi ettei hän sitä tiedä. Sanoi ettei halua tietää.

Käyttää admin tunnuksia ohjelmien ja päivitysten asentamiseen.

Mies voisi ihan yhtä hyvin asentaa ne ohjelmat ja päivittää sinun profiilin kautta kun sinä olet kotona paikalla ja kirjautunut sisään koneelle. 

Minulle olisi ihan painajaismainen tilanne jos mies ehdottaisi minulle että olisi läppärini admin. Järkyttyisin ehdotuksesta ihan täysin. Ensinnäkin, se on minun henk koht kone, joka ei miehelle kuulu, vaikka kuinka sen kanssa mokailisin. Miehellä on hänen kone, joka ei minulle kuulu. Loukkaantuisin hänen vähättelevästä ja holhoavasta asenteesta, jos hän luulisi että en itse selviä tietokoneiden kanssa. Ja kokisin että hän tunkeutuu sellaiselle henkilökohtaiselle reviirille kuin kännykkä ja päiväkirja, ja ylittää täysin kaikki rajat. No. Meillä ei ikinä tuollaista mies ehdottaisi, sillä olen näppärä koneiden kanssa, paljon parempi kuin mies itse asiassa. Mutta jos vaihtaisin miehen johonkin IT-insinööriin, niin riita tulisi jos hän yrittäisi päsmätä konettani. Ja en petä enkä tee mitään salaista, lainaan välillä läppäriäni miehelleni nettailua varten jos hänen oma kone on vaikka jäänyt töihin tms. 

Kun olet lainannut konettasi "miehellesi" ( omistat hänestä vain osan ja joku toinen parempi , kauniimpi ja haluttavampi on "enemmistöosakas"!) niin miehesi on asentanut "koneellesi" vakoiluohjelmat ja näkee omalla koneellaan suoraan saman kuin sinäkin. Teippaa edes se läppärisi kamera, hei haloo!

Vierailija
52/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena kysyn, mustasukkainen mieheni antoi minulle kännykän lahjaksi. Miten näen onko siinä joku urkintaohjelma?

Et mitenkään näe.

Pistä mustaan pussin ja heitä järveen.

Pistä vihkisormuksesi samaan pussiin ota lapset kainaloon ja paukauta ovi viimeisen kerran kiinni takanasi.

Vierailija
53/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sinulla oli ensin se iphone-työkänny? Sinulla on sitä varten perustettuna se applen "tili" eli se me-tili tai icloud-tili, eräänlainen pilvessä oleva käyttäjäprofiili, johon on kytketty kaikki apple-laitteesi. Jos olet sen kyseisen me-tunnuksen tai icloud-tunnuksen laittanut siihen uuteen mäkkiläppäriisi, niin sen kautta pääsee käsiksi myös työkännykkääsi. Ja voi seurata missä päin maailmaa iphonesi kanssa liikut, ihan 50 metrin tarkkuudella.

APUA!!!! Minulla oli ensin työkanny, joka on siis iphone. Minulla on iphonessani applen tili, mutta mies perusti sen silloin kun sain kännyn ja siihen tiliin on kytketty mieheni sähköpostiosoite ja salasana (en tiedä tuota salasanaa).

En ole itse kytkenyt tuota applen tiliä uuteen Applen läppäriini. En edes tiedä miten sellainen kytkentä tehdään. Enkä edes osaa katsoa läppäriltäni, että onko mieheni kenties tehnyt tuon kytkennän :(

Eli mies näköjään voi seurata kännykkäänikin.Tämä on painajainen!

Voiko mies seurata nyt mitä tekstiviestejä,whatsapp- viestejä ja puheluita lähetän ja soitan puhelimellani?

AP

Vierailija
54/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan virittää miehellesi ansan. Sano että olet toimistolla koko päivän, mutta menekin salaa naapurikaupunkiin ihan asialliselle työmatkalle. Katso paljastuuko miehen käytöksestä kotona että tietää sinun "valehdelleen". Surffaa koneella nettideittisivuja, ja katso alkaako mies yllättäen kiukuttelemaan "ilman syytä" tai alkaako utelemaan surffailuistasi. 

Jos mies ei jää ansaan kiinni, ei hän varmaankaan sinua vakoile. No harm done siis. Jos taas mies jää ansaan kiinni, niin tiedät mitä tehdä: jätä se sika.

hah hahha ahha hah haha.....totta ihmeessä nainen näkee. Kaikki aikuiset miehet tietää että nainen "näkee!".

Hän näkee sen mitä hän haluaakin nähdä :)

Vierailija
55/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi täytyy sanoa, että olen tooooosi huono tietokoneiden kanssa. Olen ihan peruskäyttäjä, roikun netissä hömppäpalstoilla ja maksan nettipankissa laskuja - siinä se.

Sain mieheltä nyt lahjaksi ikioman läppärin. Muuten ihan kiva, mutta ensi töikseen mieheni sanoi, että hän asentaa koneeni käyttökuntoon. Kiva juttu. Sitten hän sanoi, että asensi koneelleni minulle oman käyttäjätunnuksen minun salasanallani SEKÄ hänelle itselleen käyttäjätunnuksen hänen salasanallaan (tiedän hänen salasanansa).

Kysyin, että miksi ihmeessä minun läppärilläni meillä pitää olla omat tunnukset niin mies vastasi " täytyyhän sulla olla administraattori, jos koneelle täytyy tehdä jotain". Kysymykseni on, että voisiko joku kertoa MIKSI miehellä pitää olla tuo oma tunnus, mitä hän sillä käytännössä voi tehdä?

Kerrottakoon myös, että miehen mustasukkaisuus on kasvanut viimeisen vuoden aikana, mutta ihan turhaan. En ole ikinä pettänyt. Mietin, että voiko tämä hänen 'administraattoriroolinsa' liittyä tähän? Pystyykö hän esimerkiksi seuraamaan sivuhistoriaani oman tunnuksensa kautta vaikka tyhjentäisin sivuhistorian oman tunnukseni puolella? Pystyykö hän nappaamaan vaikkapa facen salasanani oman käyttäjätunnuksensa avulla, jos kirjaudun faceen oman käyttäjätunnukseni puolella? Vai mikä tämä juttu on?

Mies on tosi hyvä tietokoneiden kanssa, hän on tietotekniikan DI. Jotenkin tämä vain kuulostaa tosi oudolta.

Kertomasti perusteella kuulostaa lähtökohtaisesti siltä että asiat on tehty ihan oikein. Toki tästäkin saa varmasti mammapalstalla paisuteltua vaikka minkälaisen parisuhdekriisin, mutta pääkohdat pähkinänkuoressa:

-Koneella on aina oltava vähintään yksi Admin-tili, tämä on tekninen rajoite. Admin-tili ei lähtökohtaisesti ole facen salasanojen nappailua vaan koneen ylläpitoa varten. Jos ko. tilin salasana on myös sinun tiedossasi, en näe ongelmaa?

-Erityisesti Windowsin päivittäinen käyttö Admin-oikeuksilla on typerää ja vaarallista, varsinkin jos käyttäjä on vähän "toooosi huono tietokoneiden kanssa". Tämän vuoksi varsinaista käyttöä varten on järkevää tehdä oma käyttäjätilinsä.

-Jos poikaystäväsi ylipäätään vapaaehtoisesti tuhlaa vapaa-aikaansa koneesi ylläpitoon, on hän joko hullu tai lätkässä, mahdollisesti molempia. Fiksumpi ihminen saattaisi moista arvostaa, mutta asian voi myös kuitata itsestäänselvyytenä kuten niin moni yleensä tekeekin.

TL;DR: koneesi on ihan järkevästi asennettu, mutta koska ollaan mammapalstalla niin ainoa ratkaisu on avioero.

t: toinen tietotekniikan DI

Vierailija
56/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

APUA!!!! Minulla oli ensin työkanny, joka on siis iphone. Minulla on iphonessani applen tili, mutta mies perusti sen silloin kun sain kännyn ja siihen tiliin on kytketty mieheni sähköpostiosoite ja salasana (en tiedä tuota salasanaa).

En ole itse kytkenyt tuota applen tiliä uuteen Applen läppäriini. En edes tiedä miten sellainen kytkentä tehdään. Enkä edes osaa katsoa läppäriltäni, että onko mieheni kenties tehnyt tuon kytkennän :(

Voiko mies seurata nyt mitä tekstiviestejä,whatsapp- viestejä ja puheluita lähetän ja soitan puhelimellani?

AP

Ja voiko mies seurata nyt kännykkäni nettiselaimen sivuhistoriaa etänä?

AP

Vierailija
57/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla on epäilys, että mies urkkii konetta, kävisin pari kertaa jollain epäilyttävillä sivuilla kuten vaikka Tinderissä ja Facebookissa hakisin haulla jotain exää kenet mies tietää. Jos vähän ajan kuluttua mies ottaisi nämä puheeksi, niin siinähän se sitten näkyisi.

Hah hahhah hahh hah

Kun vaimo seikkailee deittisivuilla niin hän on siellä sen takia kun on joku mielikuvituksellinen koe menossa :)

.....hah hhhhhah hhhaaaaaaaa kun olette hauskoja heh hheh hä hä...

Vierailija
58/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Voi ap, toivottavasti olet provo. Työpaikkasi IT-osasto ei varmasti tykkää, että miehesi perustaa työkännykkääsi apple-tilin ja varsinkaan että mies kytkee siihen meilinsä ja tietää salasanan! Aijai. Nyt tuli tehtyä huono juttu. 

Ja joo, jos miehelläsi on sinun apple-tilin salasana, niin hän on koko ajan voinut seurata kartalta missä iphonesi kulkee. Ynnä muuta.

Vierailija
59/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ja voiko mies seurata nyt kännykkäni nettiselaimen sivuhistoriaa etänä?

AP

Voi seurata.

Heitä puhelin ikkunasta pihalle.

Vierailija
60/256 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni, joka on myös toissä tehnyt mikrotukihommia, tekee aina kaikkiin kokeisiin admin-tunnuksen, kun laittaa sen käyttökuntoon. Myös tyttärilleen, äidilleen, ja jopa siskolleni, jota hän ei edes tapaa kuin joskus vuoden-kahden välein. Sen admin-tunnuksen kautta koneelle voi kuulema tehdä jotain, jos se varsinainen käyttäjätunnus menee jumiin.

Luultavasti miehesikin teki sen admin-tunnuksen siksi, koska ei luota siihen koneeseen. Sinun ja miehesi välinen luottamus on sitten kokonaan oma juttunsa, eikä liity tähän mitenkään, koska hän myös antoi admin-tunnuksen salasanankin sinulle.

P.S. tekikö hän koneellesi myös ATK jumalan?