Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En huomaa mitään eroja olossani ravinnon mukaan

Vierailija
07.02.2017 |

Syön sitä mitä tekee mieli. Välillä innostun kasviksista ja muusta terveellisestä (jopa hifistely-) ruuasta, ja syön niitä kuukausia. Sitten kyllästyn, ja syön kuukauden vehnäleivonnaisia, pizzaa, suklaata, olutta ja limuja. Kyllästyn jälleen, ja taas vaihtuu...

Ihmettelen sitä, kun monet puhuvat esim. nopeasti imeytyvien hiilihydraattien syönnin jälkeisestä väsymyksestä, turvotuksesta ja pöhöttyneestä olosta, tai terveellisen ruuan aikaansaamasta hyvästä olosta. Minä en tiedä mistään tuollaisesta. Suklaa ja vehnäleivonnaiset aiheuttavat hyvän olon tunteen, muuten en oikeastaan huomaa makuja lukuunottamatta mitään eroja eri ruoka-aineiden vaikutuksessa kehooni. (Tiedostan kyllä "elintapasairauksien" olemassaolon ja pitkäaikaisvaikutukset) En edes liho. Muita? Olenkohan vain sokea tuntemuksilleni?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kerta liho, niin sä syöt varmaan sen verran vähän, että sellainen määrä ei vielä riitä aiheuttamaan esim. turvotusta ja väsymystä?

Vierailija
2/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vielä nuori? Itse aloin huomata eron joskus 35-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha ku oisin ite kirjottanu ton alotuksen! :D Sama homma siis myös täällä.

Täysin mahdotonta samaistua ihmisiin, joiden "koko elämä on muuttunut ja energiatasot noussu pilviin" ku on tyyliin lisätty ruokavalioon chiansiemenet. Oma energiatasoni ja fiilikseni ei kyllä ruuan mukana erityisesti vaihtele, paitsi tietysti hyvästä (ja epäterveellisestä) ruuasta tulen iloiseksi koska se on hyvää. En mä tunne mitään niitä verensokerin heilahteluja ja pöhöttymistä pullakahvien jälkeen mistä monet meuhkaa. Olen aina ollut hoikka, vaikka tosiaan syön mitä sattuu mieli tekemään.

Taidetaan olla aika onnekkaita, ap.

Vierailija
4/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aika suuria määriä. Ihmettelen miten en huonon ruokavaiheen ollessa päällä liho, sillä syön mielestäni paljon ja silloin menee tosi energiapitoista ruokaa.

Kyllä, olen aika nuori. Siitäkö se johtuu?

Ap

Vierailija
5/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin luen välillä ihmetellen esim. lehtiä tai terveysblogeja, että mistä tässä oikein puhutaan. Mitkähän mekanismit tämän taustalla on, että toiset tuntevat ravintoaineiden vaikitukset ja toiset eivät?

Vierailija
6/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iha ku oisin ite kirjottanu ton alotuksen! :D Sama homma siis myös täällä.

Täysin mahdotonta samaistua ihmisiin, joiden "koko elämä on muuttunut ja energiatasot noussu pilviin" ku on tyyliin lisätty ruokavalioon chiansiemenet. Oma energiatasoni ja fiilikseni ei kyllä ruuan mukana erityisesti vaihtele, paitsi tietysti hyvästä (ja epäterveellisestä) ruuasta tulen iloiseksi koska se on hyvää. En mä tunne mitään niitä verensokerin heilahteluja ja pöhöttymistä pullakahvien jälkeen mistä monet meuhkaa. Olen aina ollut hoikka, vaikka tosiaan syön mitä sattuu mieli tekemään.

Taidetaan olla aika onnekkaita, ap.

Totta! Minua ihmetyttää mistä tämä johtuu, mutta en ole pahoillani asian vuoksi. :D

Ap

Vierailija
7/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tuntuva oire voi olla aivohalvaus tai muuta hauskaa.

Vierailija
8/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Chiasiemenistä intoilevat" ovat vain mainospropagandalle altistuneita. Tuskin he OIKEASTI tuntevat ravintoaineiden vaikutuksia. Kyse on lumevaikutuksesta. Samat henkilöt hehkuttaisivat ilmaista metsästä kerättyä puolukkaa ihan yhtä innoissaan, jos sitä vain mainostettaisiin yhtä vakuuttavasti.

Pitkäaikaisvaikutukset ja elintapasairaudet ovat asia erikseen, keskityin kommentissa välittömiin vaikutuksiin.

Vierailija
9/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriset viinat aiheuttavat pahemman kankkusen.  Joillekin taas tulee kuivasta viinistä päänsärky.  Etikkasäilykkeet aiheuttavat päänsärkyä.  Chilit ym. tuliset mausteet lyövät mahan sekaisin.

Lievemmistä jutuista tuskin huomaa.

Vierailija
10/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Välillä ällöttää liha ja syön lähes vegaanisesti, esim koko viime kesän ja syksyn. Samoin söin viljoista pelkkää kauraa. Nyt on koko talven tehnyt mieli lihaa, olen ostanut (luomu)jauhelihaa ja tehnyt makaronilaatikkoa joka on ollu NAM. Pihvi maistuis myös :D

Vierailija
11/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko vielä nuori? Itse aloin huomata eron joskus 35-vuotiaana.

En ole aloittaja, mutta ihan sama täällä kuin hänellä. Ja olen jo päältä viisikymppinen.

Vierailija
12/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusnäyttöä on ainakin siitä, että suolistomikrobiston koostumus vaikuttaa ruuansulatukseen ja ruuan imeytymiseen. Sulle on siis varmaan sattunut sellaiset bakteerit, jotka osaa käsitellä ravinnon aiheuttamatta sen suurempia tuntemuksia, onneksi olkoon! Ite en oo yhtä onnekas. (Ja ne chiasiemenet muuten oikeesti parantaa mulla vatsan toimintaa, enkä ole varmasti ainoa)

Vierailija
13/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän kaikki tunne liikunnan jälkeistä hyvää oloakaan. Eikö liikunta siis eritä heillä endorfiineja? Ehkä tämä liittyy hormonitoiminnan eroihin ja häiriöihin.

Vierailija
14/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan määrä vaikuttaa. On myös yksilöllistä miten ruoka vaikuttaa ihmiseen. Kudostyypeissäkin on eroja.

Itse sain todeta päälle 30-vuotiaana, että on muutettava ruokailutottumuksia, kun haluan hoitaa lääkkettömästi reihaantuvan autoimmuunisairauteni.

Stressi, liikunta, uni ja ravinto ovat yhteisvaikutuksessa.

Vierailija
15/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suolistomikrobisto synnynnäinen ja muuttumaton vai voiko siihen vaikuttaa ruokavaliolla? Esim. muuttuisiko lihavan ja epäterveellisesti syövän henkilön suolistomikrobisto positiivisempaan suuntaan jos hän alkaisi syödä terveellisesti? Ehkä ap:n välillä syömä terveellinen ruoka antaa liikkumavaraa herkkujen suhteen?

Vierailija
16/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ihmiset ole samanlaisia, kai te sen tajuatte? Teillä nyt sattuu olemaan sellainen ruuansulatuselimistö tai hormonitoiminta tai ties mikä mekanismi, mikä ei aiheuta suurta muutosta olossa, vaikka ruokavalio muuttuu. Tai ette vain kuuntele ja tunnista muutoksia niin tarkasti kuin joku toinen. Se saattaa olla pysyvä olotila, tai ehkä viiden tai viidenkymmenen vuoden kuluttua kroppanne toimii ihan eri tavalla. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. 

Vierailija
17/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ihmiset ole samanlaisia, kai te sen tajuatte? Teillä nyt sattuu olemaan sellainen ruuansulatuselimistö tai hormonitoiminta tai ties mikä mekanismi, mikä ei aiheuta suurta muutosta olossa, vaikka ruokavalio muuttuu. Tai ette vain kuuntele ja tunnista muutoksia niin tarkasti kuin joku toinen. Se saattaa olla pysyvä olotila, tai ehkä viiden tai viidenkymmenen vuoden kuluttua kroppanne toimii ihan eri tavalla. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. 

Onpas. Minä ainakin haluaisin tietää ihan tarkkaan solutasolla että mistä tuo johtuu.

Vierailija
18/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Voin syödä mitä vaan enkä liho tai pöhöty.

Vierailija
19/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suolistomikrobisto synnynnäinen ja muuttumaton vai voiko siihen vaikuttaa ruokavaliolla? Esim. muuttuisiko lihavan ja epäterveellisesti syövän henkilön suolistomikrobisto positiivisempaan suuntaan jos hän alkaisi syödä terveellisesti? Ehkä ap:n välillä syömä terveellinen ruoka antaa liikkumavaraa herkkujen suhteen?

On jossain määrin synnynnäinen. Esim. keisarileikkauksella syntyneillä on keskimäärin alhaisempi elimistön mikrobidiversiteetti kuin luonnollista kautta syntyneillä ja alhainen mikrobidiversiteetti puolestaan lisää allergioiden, autoimmuunitautien ja ilmeisesti myös ainakin IBS:n riskiä. Siitä on myös näyttöä, että terveellinen kasvispainotteinen ruokavalio lisää "hyvien" suolistobakteerien määrää. Antibioottikuurit taas tappaa elimistöstä niin hyviä kuin huonoja bakteereja ja etenkin pitkäaikainen antibioottikuuri voi sekoittaa suoliston mikrobikoostumuksen pitkäksi aikaa, eikä se välttämättä ikinä palaudu samanlaiseksi kuin ennen kuuria.

Ja kuten joku muu totesikin niin ihmiset on erilaisia muunkin kuin suolistoflooran suhteen. Kaikki ei aisti tuntemuksia yhtä voimakkaasti; jollakin voi tuntua kipuna sellainen asia jota joku muu tuskin edes tiedostaisi.

Vierailija
20/21 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Mieheni erottaa esimerkiksi luomukanelin ja tavallisen kanelin siitä, miltä ne tuntuvat syömisen jälkeen kehossa. Monet asiat hän sanoo tuntevansa sormissa, esimerkiksi suolan määrän ruuassa. Itse en tunne juuri mitään. Edes kahvi ei saa minussa aikaan mitään muita vaikutuksia kuin sen, että pitää mennä pissalle. En esimerkiksi piristy siitä, joten en viitsi sitä juodakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan